Ik zat me af te vragen hoe het eigenlijk kan dat de UK niet de problemen heeft die wij nu hebben, althans ik lees niet over overvolle IC’s terwijl daar geen maatregelen meer zijn.
Onderstaand artikel zegt geeft als redenen:
- de infectiegolf die Europa nu treft was daar al in de zomer zodat die minder groot was
- de maatregelen zijn losgelaten in de zomer dus in een periode dat het virus zich minder snel kon verspreiden
- door die eerdere infectiegolven én door vroegere en snellere vaccinatie (+ nu boosters) heeft de UK meer immuniteit opgebouwd dan Europese landen
- en als laatste: de Engelse bevolking heeft mee geholpen door gebruik te maken van de gemakkelijk verkrijgbare sneltesten.
Bij dit laatste denk ik wel
, sneltesten worden in NL toch ook massaal gebruikt en zijn overal verkrijgbaar.
Maar ik vond het wel interessant; zie bijvoorbeeld ook dit model wat in het artikel wordt getoond. Dan staan wij er nog slechter voor dan bijvoorbeeld Oostenrijk met z’n lage vaccinatiegraad. Volgens het onderzoek waar dit model uit voortkomt (pre-print) heeft dat te maken met “a combination of lower vaccine coverage among older age groups, relatively low prior exposure and older populations”. Anyway, wil hier niet per se iets mee maar vroeg me gewoon af waar dit verschil tussen de UK en Europa vandaan komt en dit is een soort van antwoord.
Covid: Can UK avoid a Europe-style return to lockdown? - BBC News

De rest wil wel met zelftest. Nou veel plezier hoor maar ik blijf thuis
)