Caronatopic #13

Ik zat me af te vragen hoe het eigenlijk kan dat de UK niet de problemen heeft die wij nu hebben, althans ik lees niet over overvolle IC’s terwijl daar geen maatregelen meer zijn.

Onderstaand artikel zegt geeft als redenen:

• de infectiegolf die Europa nu treft was daar al in de zomer zodat die minder groot was
  • de maatregelen zijn losgelaten in de zomer dus in een periode dat het virus zich minder snel kon verspreiden
  • door die eerdere infectiegolven én door vroegere en snellere vaccinatie (+ nu boosters) heeft de UK meer immuniteit opgebouwd dan Europese landen
  • en als laatste: de Engelse bevolking heeft mee geholpen door gebruik te maken van de gemakkelijk verkrijgbare sneltesten.

Bij dit laatste denk ik wel :face_with_raised_eyebrow:, sneltesten worden in NL toch ook massaal gebruikt en zijn overal verkrijgbaar.

Maar ik vond het wel interessant; zie bijvoorbeeld ook dit model wat in het artikel wordt getoond. Dan staan wij er nog slechter voor dan bijvoorbeeld Oostenrijk met z’n lage vaccinatiegraad. Volgens het onderzoek waar dit model uit voortkomt (pre-print) heeft dat te maken met “a combination of lower vaccine coverage among older age groups, relatively low prior exposure and older populations”. Anyway, wil hier niet per se iets mee maar vroeg me gewoon af waar dit verschil tussen de UK en Europa vandaan komt en dit is een soort van antwoord.

Covid: Can UK avoid a Europe-style return to lockdown? - BBC News

1 like

Ik denk dat we dan al soort van survival of the fitest gehad zouden hebben. Waren vast al heel veel overleden in de vorige golven en hadden we al lang code zwart gehad.

Oh echt? Ik zie ze altijd liggen bij de supermarkt. Maar ik ben misschien ook bevooroordeeld want ik krijg ze gratis via m’n werk.

edit: plus ik zit misschien in een bubbel van mensen die regelmatig sneltesten gebruiken.

Via hogescholen/universiteiten kunnen studenten ze zelf aanvragen gratis, 4 per 2 weken. Denk dat een heleboel daar naar toe gaat.

1 like

In de UK kun je gewoon gratis dozen met tests ophalen/bestellen en wordt actief aangeraden twee keer per week te testen. Ik geloof dat sinds gisteren zelfs nog vaker aangeraden wordt, iets van voor elke keer dat je met een grotere groep samen komt.

Edit: na positieve zelf test, moet je wel een pcr doen.

3 likes

Toch al vrijdag nieuwe persconferentie, ben benieuwd welke maatregelen er gaan volgen.

1 like

Dus morgenmiddag weten we wsl wel wat de maatregelen gaan worden

1 like

Volgens mij niet, ik las op Nu dat de capaciteit er gewoon was maar het een soortgelijk probleem is als met het wc papier.

En @Ikgebruiklievergeennaam sinds vandaag mag je in Nederland zelftesten gebruiken bij klachten, ivm de drukte bij de ggd.

2 likes

Ik hoop zo dat de scholen openblijven, ondanks dat er ook heel wat besmettingen bij ons zijn momenteel. Ik wil mijn (kwetsbare) leerlingen gewoon niet weer thuis hebben. Dat doet hen echt geen goed. Een groep 3 dus online onderwijs voelt ook echt als niet te doen. Plus ze verheugen zich allemaal zo op Sinterklaas op school :pleading_face:

8 likes

Alhoewel ik heel goed snap dat het onwenselijk is om de scholen weer te sluiten, denk ik (als leek) wel echt dat deze maatregel veel effect zou kunnen hebben. Zo’n groot gedeelte van de besmettingen is onder kinderen, die zelf niet zorgen voor een grote druk op de zorg maar vervolgens wel weer hun ouders of opa’s en oma’s besmetten die weer hun collega’s/buren/familie aansteken enz. Als we die besmettingen onder kinderen onder controle kunnen krijgen dan scheelt dat ook in de rest van de populatie. Ik als amateur-viroloog zou zeggen sluit de scholen tijdelijk en vaccineer zo snel mogelijk ook kinderen in de basisschoolleeftijd. Daarnaast ook zo snel mogelijk voor iedereen een boostervaccin, ook al ben ik eigenlijk principieel tegen boostervaccins voor mensen die niet onder de kwetsbare groepen vallen, zolang we in een heel groot gedeelte van de wereld nog lang niet iedereen hebben gevaccineerd. Maar als we die vaccins toch niet gaan delen met andere landen maar voor onszelf houden laten we ze dan ook maar zo snel mogelijk gebruiken in plaats van op de plank te laten liggen.

3 likes

Ik heb nu ook zoiets op werk, volgende week staat er een borrel op de planning (binnen op kantoor) met 15 personen waarvan ook iemand zwanger en ik ben de enige die het niet door wil laten gaan :thumbsup: De rest wil wel met zelftest. Nou veel plezier hoor maar ik blijf thuis

5 likes

Ik heb volgende week ook een afscheidsetentje van werk met 8 mensen… en ook als enige sceptisch. Ja het mag, omdat het in de horeca is en we voor 8 uur de deur weer uit zijn daar, maar ja, dat wil niet zegegn dat het een goed idee is??

1 like

Wat ik hier ook sneu aan vindt. Althans dat zie je dan op alle nieuwsitems dat de arme moeder dan weer aan tafel zit om de kids bij te leren. Nooit zie je een vader die dan verlof opneemt en z’n kinderen gaat onderwijzen. Best pijnlijk, vind ik.

10 likes

Ik denk dat dit ook wel iets rooskleuriger klinkt dan de werkelijkheid is. De NHS is al jaren onderbezet en daardoor hebben ze elk jaar in de winter al soortgelijke problemen (zoals code zwart) met capaciteit in ziekenhuizen. Corona helpt daar natuurlijk niet bij maar ik gruwel nog steeds van een verslag op BBC breakfast news (ik denk een week of twee weken geleden) waar mensen dood zijn gegaan in ambulances omdat ze uren in de rij staan omdat er geen plek was in het ziekenhuis. Het trieste is dat dit dus niet iets nieuws is en ook al voor Corona gebeurde.

5 likes

Ik snap mijn schoonouders echt niet. Ze passen 2x in de week op mijn dochter, zodat wij beide kunnen thuiswerken. Nu is helaas de zus van mijn schoonmoeder ziek en heeft die haar eerste chemo deze week. Krijg ik net een app van mijn schoonmoeder dat ze 24 dec niet kan oppassen,want ze moet koken voor kerst. Die is dus gewoon van plan om met kerst bij elkaar te komen, met haar zieke zus erbij. :exploding_head:
Ik ben altijd de enige die hier iets over zegt, heb mijn eigen verjaardag ook niet gevierd afgelopen weekend aangezien het allemaal zo slecht gaat met de besmettingen. Vonden ze ook maar onzin.

(Ik ben aan het bijlezen dus misschien spuit 11)
Maar ik geloof echt met geen vezel in m’n lijf dst ze dan voor die laatste 1.5wk (daarna namelijk kerst vakantie) weer open zouden gaan. Denk dat het dan gewoon weer 6 januari wordt.

4 likes

Maar het stijgt volgens mij wel minder hard toch? (probeert wanhopig iets positief te zien :sob:)

1 like

Oh ggd heeft onvoldoende testcapaciteit ?

4 likes

Dankjewel!! Ik ga het eens bekijken. snuif nu steeds aan m’n douchegel haha

1 like

Ik merk dat ik er weer helemaal lamgeslagen door ben. Die cijfers, aankomende lockdown, de verhalen uit de zorg, alle kwetsbare kinderen die weer thuis komen te zitten… :sweat:

14 likes