Ah op die fiets
Bij mij duurde het 24u, was een week geleden. Hopelijk heb je vanavond nog een uitslag!
Ik hoorde vandaag iemand die met prio in een halve dag de uitslag had! Zonder prio duurde het bij mij ruim 24 uur.
Zitten mensen daar gewoon bij elkaar in een wachtkamer, covid-bewezen en covid-verdacht gemixt?! Kan toch bijna niet de bedoeling zijn� Onze coronapost (= één afgezonderde spreekkamer met een eigen ingang) heeft niet eens een wachtkamer, mensen moeten in de auto of buiten wachten.
We hebben daar wel 30 minuten per patiƫnt en we lopen er nooit uit, dus je wordt wel op exact de aangegeven tijd gebeld en naar binnen gehaald.
Er woedt een koude oorlog in mijn straat. Ik woon praktisch naast een vaccinatielocatie en er staat bewegwijzering daarvoor in de buurt. Op zoān bord wordt een strijd uitgevochten. Wappies plakken dat bord steeds vol met stickers en een andere partij verwijdert die weer of vervangt het hele bord. Soms wordt het bord ook gejat. Elke keer als ik er langs loop is de situatie weer anders
Kutzooi ik ben weer verkouden en aan het hoesten. Mijn laatste zelftest was weer negatief, maar het kost zo veel werk om alles weer digitaal te regelen qua werk. En wederom heb ik nauwelijks eten in huis en zijn de timeslots die ik direct kon vinden voor coronatests voor mij niet te doen (geen rijbewijs, longen die niet meewerken).
Dat is bij ons ook⦠ik heb daar deze 1.5jr twee keer gezeten omdat een van de kinderen dan ziek was (& uiteraard ook een snotneus had). En dan is idd zoān aparte ruimte voor covid verdachte gevallen waar iedereen, weliswaar met mondkapje š„², zit te proesten en hoesten
Ah ja, nu snap ik eindelijk waarom mensen maanden geleden wƩl al mochten vliegen, maar niet met 30 man op 1,5 meter afstand naar een concert mochten. Deze leek dacht toen: maar reizen brengt toch altijd meer risico met zich mee, maar daar zat ik helemaal naast gelukkig.
Ah sorry, hier een samenvatting:
In de afgelopen 16 maanden zijn minstens 11.488 mensen met corona in Nederland geland. De besmettelijke passagiers hadden in totaal zoān 80 duizend nauwe contacten op de vlucht. Maar die heeft de GGD (door drukte in vooral de zomermaanden) niet allemaal weten te bereiken (ongeveer 19.500 wel) dus we weten niet of die mensen ook besmet zijn geraakt.
Ook de 11.488 is onzeker, omdat de GGD alleen contactonderzoek doet als iemand positief test Ʃn klachten heeft. Anders wordt er vanuit gegaan dat diegene niet erg besmettelijk is. Ook is het nooit verplicht geweest om te testen na aankomst, dus sommige mensen hebben misschien nooit getest.
Toch is het risico nog steeds relatief laag, blijkt ook uit labonderzoek - met twee kanttekeningen. Dat onderzoek werd uitgevoerd voordat delta dominant werd en ging uit van een situatie waarin de passagiers de hele vlucht bleven zitten.
Het grote risico zit 'm niet zozeer in besmettingen op de vlucht, maar dat varianten zich internationaal veel sneller verspreiden doordat mensen zich al vliegend snel en gemakkelijk over grote afstanden kunnen verplaatsen.
Wow wat is het druk he bij de ggd , ik hang al sinds 7.30 bij de prio lijn in de wacht (nu 8:09)
Klopt, relatief gezien is het ook weinig. Er zit wat oude ergernis bij mij denk ik. Men wilde toen zo graag het vliegverkeer weer opengooien dat bijna werd gedaan alsof je nooit besmet kon raken in een vliegtuig. En het risico op het snel verspreiden van varianten werd een beetje weggewuifd. Dat in combinatie met dat testen na aankomst nooit verplicht was en de quarantaineplicht niet werd gecheckt, maakt dat ik denk: waren dit niet makkelijk te voorkomen gevallen geweest? Maar goed, misschien ook wel niet. Zoals ik al zei: Ik ergerde me aan de houding toen, daar heb ik blijkbaar nog steeds last van.
Ah sterkte! Volgens mij mag je bij de jaarbeurs zonder afspraak.
Ohja haha. Echt zoān lulverhaal over dat lucht in een vliegtuig opstijgt of juist daalt ofzo dus dat het veel veiliger is dan een bus. Althans, het klonk toen echt als een sprookjesverhaal.
En gisteren las ik weer dat het geadviseerd werd om wel een afspraak te maken oid wegens lange rijen.
Ik ergerde me juist weer aan die focus alleen op vliegen. Alsof covid niet met de auto of trein reist.
Met de auto op vakantie gaan is toch veel veiliger dan in een opgepropt vliegtuig vol met onbekenden. Daarnaast kun je contact met vreemden ook makkelijk vermijden als je wil
Moet je anders de hele vlucht niet eten of drinken haha? Dat kan toch niet
Ooh om deze reden kregen wij dus niks op een vlucht van 4 uur! Maar alsnog genoeg mensen die zelf iets mee hadden, ik ga ook niet 4 uur zonder water in die droge lucht zitten. Beide vluchten waren wel een stuk rustiger dan de gemiddelde trein buiten de spits.
Bij vliegen werd de luchtvaartmaatschappij ook gebeld als je achteraf besmet bleek te zijn, met de trein is dat natuurlijk veel moeilijker bij te houden omdat je niet weet wie, waar en in welke trein heeft gezeten.
Het scheelt vooral voor de spreiding van varianten denk ik. Mensen reizen niet zo snel 5000 km met de auto of de trein. Dus komt de variant van daar niet naar hier (of vice versa). En in de auto zit je tijdens het reizen in ieder geval alleen met je bubbel.
Eens dat met de auto veiliger is, als je tenminste niet overal uitstapt om dan in een vol tankstation te gaan lunchen ed.
Maar het verschil met de trein en bus zag ik inderdaad niet zo.
Plus iedereen in het vliegtuig was getest, dus dat voelde wel enigszins veilig (nu niet meer omdat de testverplichting is vervallen voor gevaccineerden)