Caronatopic #13

Maar dit lijkt me een vrij logisch gevolg als een zelftest ook volstaat en je alleen met een positieve zelftest nog naar de GGD hoeft… weet niet of dat nu al terug te zien is in de cijfers maar dan krijg je wel een ander beeld natuurlijk

3 likes

Is waar hoor. Maar als je dan de relatieve betrouwbaarheid van zo’n zelftest meeneemt en bedenkt dat veel mensen misschien juist door de mogelijkheid van zelftesten bij elkaar zullen komen (dus meer contacten in plaats van minder), dan heb ik er niet echt vertrouwen in dat de daling van eerder gaat doorzetten. Niet dat ik geen vertrouwen heb in het testen zelf overigens, maar het blijft een momentopname. Maar goed ik was al niet heel optimistisch.

2 likes

Geen enkele huisarts is in het weekend bereikbaar. Daar heb je de HAP voor. Die kun je gewoon bellen. Het is sowieso ook verstandig om een saturatiemeter aan te schaffen. Meeste ernstig zieke Corona patiënten merken meestal niet hoe laag hun saturatie is.

Edit: hap kan ook naar je komen. Of ze sturen ambulance. Vul het niet voor de hulpverlener in wat die gaat doen en waar is je partner ? Bovendien denk je bij zwangere ook bv aan een longembolie … allemaal signalen om je klachten niet te bagataliseren maar gewoon te bellen om hulp.

1 like

Mijn man heeft uiteindelijk m’n ouders opgebeld en die zijn een saturatiemeter voor me gaan kopen :). Die is 98 dus dat is keurig, dat stelt wel gerust. Ik ga wel zo alsnog even bellen, want wat jij zegt @Ohappyday het kan ook gerust stellen.

Qua vervoer zitten we gewoon vast, m’n man heeft geen rijbewijs en we hebben geen auto. De enige mensen met auto die we kennen zijn nauwe contacten die tot nu toe negatief zijn getest, en van wie ik ook echt niet wil dat ze ziek worden.

1 like

Je kunt een taxi bellen met van te voren uitleg. Soms gaan ze ermee akkoord. En mocht de HAP het nodig vinden kan de HA naar je toe komen of ze sturen een ambulance. Dat kan ook.

1 like

Ik heb gister een positieve zelf test gehad, daarna een test bij de GGD laten doen en daar kwam vanmorgen uit dat het negatief was…
Vervolgens vanmorgen weer een zelf test die weer meteen positief was.
Zo raar, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb wel klachten dus net weer een nieuwe test bij GGD laten afnemen, ben benieuwd…

Vriend en ik gaan op bezoek bij schoonvader. Is z’n vriendin met klein zoontje er blijkbaar ook. Wisten wij niks van, maar oké. Zit dat zoontje de hele kamer vol te blaffen, zonder hand of elleboog voor de mond natuurlijk. Ja hij had vanochtend nog ge(zelf)test. Maar hij bleef maar snotteren en ze gingen nu een paracetamol geven tegen z’n hoofdpijn. Ga. Weg. Pandemie of niet, ik zit ook niet te wachten op een flinke verkoudheid. Blijf lekker thuis aub en al helemaal met een klein kind terwijl Corona nu door alle scholen gaat.

1 like

Ik had vorige week een positieve zelftest, maandag 3 negatieve en de GGD test was op dinsdag ook negatief. Vrijdag kreeg ik klachten, zaterdag een positieve zelftest en een paar uur later ook een positieve GGD test. Heel vreemd! Ik zou het even in de gaten houden en over 3 a 4 dagen opnieuw even testen.

2 likes

Ik heb wel vaker hier het verhaal van mijn vader gedeeld, voor z’n orgaan transplantatie had hij al 2 vaccinaties gehad en erna de booster. We waren benieuwd of hij ondanks z’n bijna platgelegde immuunsysteem, toch antistoffen heeft opgebouwd. Hij heeft deze week een antistoffen test gedaan en daar is een getal uitgekomen aan antistoffen. Alleen weten we niet zo goed hoe we het moeten interpreteren :rofl: Dus even afwachten wat zijn arts ervan zegt, aangezien hij z’n arts toch elke week ziet. Ik kan dus ook geen artikel vinden wat “minimaal” is om beschermd te zijn. Iemand die hier toevallig wel iets vanaf weet?

Oooh lastig dan he, dan weet je nog niet echt veel. Hopelijk kan de arts jullie verder helpen en heeft hij voldoende antistoffen :four_leaf_clover::four_leaf_clover::four_leaf_clover:

1 like

Nee precies, mijn vader zei dat boven de 39 “positief” was, maar hij heeft er blijkbaar 179. Maar wat zegt dat? Is dat heel veel of minder dan normaal na vaccinaties? Geen flauw idee dus :rofl: Overigens klinkt het wel veelbelovend

1 like

Oh lastig, jammer dat er geen uitleg bij staat.
Het enige wat ik heb gehoord van een vriendin die stage loopt in het ziekenhuis, is dat een arts 2 weken na 2e vaccin had getest op antistoffen en toen 26.000 antistoffen had en nu 6mnd na de 2e vaccinatie 150 antistoffen had. Die 26.000 was wel goed, maar 150 wel laag.
Dit is wel zo’n situatie van ik heb gehoord blabla, dus zou even de uitleg van de arts afwachten.

Edit: ik zie nu net je reactie hierboven… als ik die aantallen lees en dan die van mij hierboven lijkt me dat er iets niet klopt. Misschien heb je wel meerder manieren van testen met andere getallen qua uitkomst.

1 like

“ Three metres are not enough to ensure protection. Even at that distance, it takes less than five minutes for an unvaccinated person standing in the breath of a person with Covid-19 to become infected with almost 100 percent certainty.” :flushed:

2 likes

Ik weet de afkapwaarde ook niet (volgens mij ook nog verschillend per lab/zkh), maar een transplantaat-patiënt van mij had na twee vaccinaties letterlijk nul antistoffen, dus het is sowieso goed nieuws!

6 likes

Ja dat is inderdaad wat vaak het geval is, ik denk dat het mijn vaders redding is dat hij 2 vaccinaties heeft gehad voordat hij getransplanteerd werd (en daarna pas weerstand verlagende medicatie kreeg). Al met al blij dat hij iets heeft, wat het dan ook mag betekenen.

2 likes

Even een vraagje, want snap nooit zo goed hoe of wat met die incubatietijd.

Vorige week zaterdag (8 dagen geleden)met ongevaccineerde vrienden afgesproken hier thuis, die zijn vandaag positief getest. (Sinds gister hebben ze klachten)
Zelf volledig gevaccineerd. Donderdag kreeg ik een hele lichte neusverkoudheid. Negatieve zelftest.
Nu merk ik sinds een uur hele lichte beginnende keelpijn(zo’n droog pikkend gevoel, kan ook van droge lucht zijn in huis). Geen zelftest meer in huis op het moment.

Hoe groot is de kans dat ik 8 dagen later door hen besmet kan zijn, terwijl ze gister pas symptomen hebben?
Vriend denkt het vrijdag van zijn broer te hebben gekregen, had hij vorige week vrijdag contact mee gehad. Kan dat al in 1 dag via hun doorgegeven worden?

GGD rekent qua besmettelijkheid 48 uur terug vanaf start klachten. Dus volgens die rekensom zouden jouw vrienden vanaf donderdag besmettelijk zijn (want vanaf zaterdag klachten) en is vorige week zaterdag dus wel erg ver terug om al via hen besmet te zijn geraakt.

1 like

Dit lijkt me aannemelijker dan het eerste verhaal.

Wij hebben vrijdag contact gehad met besmet persoon en zelfs dat was al zeer onwaarschijnlijk dat hij ons heeft besmet. Zijn klachten zijn vandaag pas begonnen en er wordt idd 48 uur terug gerekend.

Edit - shit, mijn vriend corrigeert me nu: voor ons komt het net slecht uit. Degene die hier was, wordt dus sinds vrijdagochtend als besmettelijk gezien. Ik heb me te rijk gerekend.

Volgens mij is die 48 uur ook qua haalbaarheid van terugzoeken? Of iig ik vroeg vandaag aan de ggd hoe ik kon achterhalen wie mij besmet had maar dan moest ik tot 14 dagen vanaf start verschijnselen terugrekenen. Nouja das met mijn werk een onmogelijke puzzel dus die heb ik maar gelaten 🥲

Edit: ik moet dus wel alle mensen contacten met wie ik 48 uur voor de klachten contact heb gehad, dus niet langer ofzo. Dus dat houden ze gewoon aan en heb ik ook gevolgd.