Ik heb 4 maanden geleden mijn 2e vaccin gehad (heb wat langer getwijfeld ivm zwangerschap toen). Nu kan ik al de booster halen maar twijfel daarover, omdat het nog niet zo lang geleden is. En ik er misschien meer ‘aan heb’ om dit over een tijdje te doen(bijv over 2 maanden), als een soort van update, omdat het booster effect dan misschien meer doet en omdat anders wellicht de frequentie van vaccineren hoger blijft bij mij ofzo? Want we weten niet wat er na de booster weer komt of dat het dan jaarlijks moet worden bijgehouden. Ik kan het niet goed uitleggen wat mijn gevoel hierbij is. Ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Misschien die vaccinatie twijfel telefoonlijn bellen? Daar zitten mensen die je echt advies kunnen geven. Denk dat je niet veel hebt aan wat iemand op het forum zou doen eigenlijk.
Maar los van misschien een voorbeeld geven met dagen kunnen ze het niet echt duidelijker maken. Er staat gewoon 24 uur klachtenvrij en minimaal 7 dagen geleden.
4 maanden is toch ‘normaal’. Ik heb niet getwijfeld en de mijne ook 4 maanden geleden gehaald. Er moet minimaal 3 maanden tussenzitten dus ik zie het probleem niet zo. En het is een booster dus juist als je nog deels beschermd bent werkt ‘ie goed omdat je dan dus weer ff een boost krijgt
Hm ik snap het wel, ik heb in september mijn tweede vaccinatie gehad omdat ik tussendoor nog corona kreeg. Ik heb nu dus nog een herstelbewijs dat nog tot de zomer geldig is en een vaccinatie die nog tot juni geldt (ik ga nu uit van de 9 maanden die Europees worden aangehouden). Ik heb dus ook niet zo’n haast met het halen van de booster. Ik voel me nu niet angstig omdat ik denk nog voldoende beschermd te zijn en ik haal de booster dan liever wat later zodat ik er wat langer profijt van heb qua toegang tot dingen. Ik snap (afgezien van als je zelf tot een risicogroep behoort) ook niet zo goed waarom sommigen hier hemel en aarde te lijken willen bewegen om een paar dagen eerder een booster te krijgen.
Ja maar ik lees dit niet alsof je bovenop de 7 dagen nog 24 uur klachtenvrij moet zijn. Ik lees het als: als je 7 dagen in isolatie zit en je bent dan inmiddels ook 24 uur klachtenvrij dan mag je uit isolatie.
Ik vind mijn gezondheid belangrijker dan een herstelbewijs haha ik neem geen vaccin zodat ik op vakantie kan.
Ik voelde me zonder booster juist totaal niet meer veilig vanwege omikron en met de stijgende cijfers. Dus snap wel dat mensen dan zsm een booster willen, ook als je geen risicopatiënt bent en het ‘maar’ 4 maanden geleden.
Ja als je je echt zorgen maakt om je gezondheid dan snap ik het wel!
Ik mag vandaag mijn booster halen. Inmiddels acht maanden geleden dat ik mijn tweede AZ vaccinatie gekregen heb, dus ben er wel aan toe hopelijk geen / weinig last van bijwerkingen
Ik vind dit een beetje een suffe uitspraak maargoed. Je hoeft geen risicopatiënt te zijn om corona en alles wat daarbij komt kijken te krijgen hé.
Je gaat er denk ik aan voorbij dat zonder booster je niet zo goed beschermd bent tegen de Omikron-variant die nu dominant is.* Zie ook: de oplopende cijfers terwijl we in een lockdown zitten. Hoe eerder iedereen een boosterprik heeft, hoe groter de kans dat we echt zwarte scenario’s weten af te wenden. Bovendien moeten veel mensen zich hier beroepshalve straks weer onder de mensen begeven. Niet zo gek dat die ook het tempo erin hebben om de booster te halen. Het is wel echt van de zotte dat mensen zich zouden moeten verdedigen dat ze een boosterprik halen zeg.
*Edit: nog even met bron (NOS, 15 december)
Het AstraZeneca-vaccin geeft geen bescherming tegen infectie door de omikronvariant, het Pfizer-vaccin nog een beetje. Dat heeft Jaap van Dissel, hoofd infectieziektebestrijding van het RIVM, gezegd in de Tweede Kamer. Een boosterprik kan de bescherming weer opwaarderen naar 75 procent.
Nouja precies dit dus. Ik heb hem gehaald zodra het kon. In mijn omgeving een aantal mensen die niet heel heftig ziek zijn geworden maar enorm kampen met long covid. Prima als ik dan na de zomer weer een booster zou moeten. Als ik daarmee voorkom dat ik letterlijk een jaar lang amper energie heb en slechts 2 dingen per week kan ondernemen (incl boodschappen doen en iets in het huishouden)… en dan heb ik het nog niet eens over wat het psychisch met mensen doet als je eind 20 bent en je lijf opeens die van een 80 jarige is.
Ik vind dit best wel flauwe reacties op een normale vraag. Moet eerlijk bekennen dat ik ook geen haast heb met de booster omdat ik ook dacht dat je gewoon nog voldoende beschermd bent als het een X-aantal maanden geleden is dat je gevaccineerd bent.
Maar ik begrijp dus dat in de booster ook met Omikron rekening is gehouden, dus dan is het inderdaad wel slim om de booster zsm te halen.
Hoezo flauw? Het ging in eerste instantie over iemand die gewoon twijfelde he en daar kwam een normale reactie op. Daarna begon iemand zelf over een herstelbewijs en vakantie dusja dan kun je daar ook reacties op verwachten
Dit klopt ook gewoon hoor. Alleen die dag met klachten telt niet als 1 maar als dag 0. Dus als je vanaf die woensdag (dag 0) telt en 7 dagen in isolatie moet, dan mag je er donderdag dus weer uit (mits inmiddels 24uur klachtenvrij).
Het zou inderdaad wel handig zijn als ze een voorbeeldje oid plaatsen. Dat we het er hier over hebben, wil al zeggen dat die brief anders kan worden geïnterpreteerd en dat zou je niet moeten willen
Het leger had toevallig nog wat tijd over dus vandaar dat ze zeiden; naja kom dan maar boosteren bij ons anders?
Lol dit is echt zo voor iemand in mijn omgeving, echt pijnlijk. Die zei letterlijk: ja je coronapas is maar x aantal maanden geldig na je booster en dat red ik dan niet met mijn geplande vakantie dus ik wacht nog even met plannen 🥲
ik hoor wel meerdere mensen in mijn omgeving zeggen dat ze er geen haast mee hebben, want is dit dan de eerste van velen/dat zeiden ze vorige keer ook/ik heb hem toch al 2x gehaald
vind het maar weer lastig, ben blij dat ik hem iig wel heb
De reden dat ik de booster nu meteen heb gehaald is omdat mijn laatste vaccinatie van begin mei is. Ik werkte toen nog bij de GGD en heb AstraZeneca gehad. Helemaal icm met mijn kwetsbare vader ben ik blij aan de beurt te zijn en vanochtend al terecht kon. Het was bij mij bijna 8 maanden geleden namelijk. Er waren alleen maar militairen aan het prikken, had echt een super lieve man.
Jij koppelt het nu aan vakantie maar ik noemde in eerste instantie de geldigheid van vaccinbewijs en herstelbewijs omdat ik er vanuit ga dat ze in het bepalen van die geldigheid rekening houden met de effectiviteit. Als een vaccin na 4 maanden niet meer effectief zou zijn, dat zou het toch heel raar zijn als dat nog wel geldig is? Zelfde met een herstelbewijs. Ik ga er vanuit dat de geldigheid daarvan ook iets zegt over de mate waarin ik beschermd ben.