Caronatopic #14

@Spatel Aw, beterschap. Ik hoop dat je baby snel opknapt!

Ik zit nu al bijna twee weken thuis met corona, samen met vriend die het ook heeft. Ik blijf maar verkouden en zoooo moe.

Ik had dus een zelftest gedaan gisteren, maar die was nog positief. Nou had ik idd gelezen dat een zelftest nog positief kan zijn 8 weken na besmetting. Is dat ook zo met een PCR-test? Ik heb er morgen een staan omdat ik volgende week naar het ziekenhuis moet en ik zeker wil weten dat ik niet meer besmettelijk ben.

2 likes

Het ziekteverzuim onder personeel is sky high dus veel zorg wordt weer afgezegd.

Maar het aantal bedden dat je kan bemannen hangt ook sterk af van het beschikbare personeel. Als je personeel massaal corona krijgt of in quarantaine moet, kun je ook minder patiënten verzorgen.

En ter zijde: het is volgens mij pas code zwart als het hele land vol ligt. Want nu kunnen patiënten nog overgebracht worden naar andere ziekenhuizen in de omgeving die wel nog extra patiënten kunnen ontvangen. Bij code zwart is elk bed bezet en kunnen patiënten letterlijk nergens anders meer heen, waardoor je keuzes moet maken wie wel naar de IC wordt gebracht en wie niet. In Nederland althans, ik kan alleen een nieuwsbericht vinden over code zwart in België, maar daar noemen ze het blijkbaar code zwart als geplande opnames nier meer door kunnen gaan.

5 likes

Ik zei gisteren voor de grap: ik ben zo vrijgezel, zelfs Corona wil mij niet.
Paar uur later test ik positief. Top…
Het verbaasd me overigens niet. We hebben een positieve cliënt welke enorm verzwakt is en welke continu verzorgd moet worden.
Dit is ook pas de eerste keer dat we Corona op de afdeling echt hebben en dat het zich verspreid onder personeel en clienten. Hiervoor bleef het veelal bij besmette individuen welke niemand hadden aangestoken

4 likes

11 dagen geleden had ik een positieve test met een hele duidelijke streep. 2 dagen terug nog positief getest, maar de streep was heel licht. Nu vanochtend weer getest en ik ben negatief :partying_face:

12 likes

Mijn PCRtest van gisteren komt ook positief terug, was te verwachten na die knallers van zelftesten. Gelukkig voel ik me prima, misschien zelfs beter als gisteren. Klein beetje een loopneus en een licht droog hoestje. Mijn vader is inmiddels wel echt ziek, verschrikkelijk hoofdpijn en wil niet echt eten. Ook mijn moeder heeft keelpijn. Vind dat echt spannend. Hoop zo dat de vaccinaties hun werk doen en ze er snel bovenop zijn.

Ik kreeg net een bericht van de GGD dat ze, vanwege drukte, waarschijnlijk niet kunnen bellen voor bron en contactonderzoek. Ik kan dus ook niet overleggen over wanneer ik precies uit isolatie mag. Misschien hebben jullie advies.

Di avond was mijn zelftest positief, wo middag de PCR. Ik ben anderhalve week geleden flink ziek geweest, en had daar nog een licht hoestje van. Weet dus niet precies wanneer de klachten begonnen zijn. Wanneer mag ik dan uit isolatie? Komende dinsdag, woensdag of pas donderdag? (Uiteraard op voorwaarde dat ik op dat moment 24u klachtenvrij ben).

3 likes

Ik heb een vraagje over testen. Afgelopen zaterdag een positieve zelftest, sindsdien ook flink ziek. Veel hoesten, koortsig, extreem moe, benauwd en kortademig, dat gaat nu ietsjes beter elke dag. Maar ben wel zo gauw ik gedoucht heb of de afwas gedaan heb meteen buiten adem en volledig uitgeput. Krijg als ik te veel doe, en dat is dan echt een wasje aanzetten of even iets te eten maken, gigantische hoofdpijnen, echt vreselijk.

Ik heb mezelf niet laten testen bij de ggd, ik woon alleen en heb geen auto en de dichtstbijzijnde locatie is 40 min lopen of 15 min fietsen en dat kan ik gewoon echt niet nu? Ik werk in het onderwijs en kan me niet voorstellen maandag weer volledig aan het werk te kunnen gaan, denk dat rustig opbouwen sowieso slimmer is? Maar ik heb officieel dus geen Corona testuitslag, maakt dat uit?

3 likes

Je werk mag geloof ik officieel niet eens vragen naar je uitslag en moeten je sowieso op je woord geloven, dus ik denk dat het qua werk niet uitmaakt. Beterschap!

2 likes

Ja nu je het zegt! Wel logisch ook inderdaad. Nou ik doe maar lekker rustig aan en hoop dat ik snel weer de oude ben. Dankjewel :slight_smile:

4 likes

Bedankt voor het meedenken, maar vind het nog steeds onduidelijk omdat ik wel klachten heb maar niet weet wanneer ze precies zijn begonnen. Ik zou dan zelf vanaf positieve zelftest rekenen… maar zou dat het liefst even bespreken.
Inmiddels met m’n werk overleg gehad, en die geven aan ook dinsdag aan te houden, mits 24u klachtenvrij.

1 like

M’n paprika smaakt naar vis

1 like

Mijn vriend is positief getest, ik nog negatief.
Hij heeft wel de typische klachten: hoesten, keelpijn en verhoging. Echter geen verlies van smaak of geur dus dat is goed. Hij is wel buiten adem.
Tot nu toe heeft echt iedereen rondom mij corona gehad behalve ik. Iedereen is al wel gevaccineerd incl booster en ik heb het idee dat dit het ziekte verloop echt minder maakt. Mijn vriend zei ook erg blij te zijn dat hij al zijn prikken gehad te hebben.
Wat ik wel vervelend vind is dat zijn omgeving een beetje te makkelijk zegt dat ik wel ff boodschappen en shit buiten huis kan gaan doen want ik ben ‘negatief’. Joh ik zit met iemand thuis die positief is, dus laat ik nou ook gewoon in quarantaine gaan ipv naar buiten te gaan.

2 likes

Ja maar je hele omgeving zegt dat omdat het gewoon mag als je je booster hebt gehad. Vind persoonlijk dat als t kan je wel het beste thuis kan blijven en sowieso contact met kwetsbare mijden. Volgens mij is dat laatste ook wel t advies, maar verder mag je inderdaad gewoon alles. Hopelijk voelt ie zich snel beter!

2 likes

Dank je! Misschien ga ik ze zelf idd maar even bellen dan.

2 likes

Als je later aanspraak op iets wil maken (vergoeding voor fysio bij long covid bijvoorbeeld) moet je wel een officiële positieve test hebben. Dus als je iets opknapt is het misschien de moeite waard om toch langs de ggd te gaan, alleen daarvoor.

4 likes

Hier zondag een positieve zelftest, maandag positieve GGD. Ik vind het ondanks mijn twee vaccinaties en booster echt tegenvallen. Had maandag verhoging, heel verkouden, toen nog wel gewoon (thuis) gewerkt. Maar sindsdien lukt dat echt niet meer. Er zit wel ietsje verbetering in, maar niet veel. Ik vind het wel lastig ziek melden, mijn werkgever zegt dat de meeste mensen helemaal niet ziek worden van omikron. Maar goed, hier dus wel

3 likes

Jezelf nu te veel belasten kan ook als gevolg hebben dat je herstel langer duurt. Dus ondanks dat ik snap dat de drempel om je ziek te melden hoog ligt door de opmerking van je werkgever, zou ik me toch echt ziekmelden. Niet over je grenzen gaan en ziek is ziek.

2 likes

Ik heb precies hetzelfde! Voel me ook heel schuldig tov collega’s. Vooral omdat ik vorige week nog tegen een collega heb gezegd dat ik niet begrijp waarom mensen zich ziek melden met omikron klachten :flushed: kom ik nu wel op terug

3 likes

Onder welke steen leeft je werkgever? Ziek is ziek.

3 likes