Mij lijkt 50% ook wel echt heel veel. Maar stel je halveert dat, ervan uitgaande dat bij een deel van de proefpersonen de klachten een andere oorzaak hebben. Dan kom je alsnog uit 25%, dat is toch nog steeds dus gewoon een hele reële kans op langdurige klachten door corona? Ik schrik er in ieder geval wel van dat 1 op 4 jongeren na 6 maanden nog steeds klachten ervaart.
Overigens maak ik uit dit artikel op dat zodra je na 6 maanden nog een symptoom van corona hebt dat als long covid wordt gerekend. Long covid kent dus ook een hele range van zeer ernstig tot vervelend. Persoonlijk denk ik bij long covid echt aan mensen die weken of maanden na hun besmetting nog niet in staat zijn om te werken of het dagelijks leven weer op te pakken. Mensen die in principe hun dagelijks leven weer opgepakt hebben maar bijv. nog wel af en toe kortademig of vermoeid zijn zou ik zelf eerder bestempelen als mensen met restklachten. Maar goed dat is dus geen officieel onderscheid, maar misschien een verklaring waarom die 50% in eerste instantie zo veel lijkt (als je hierbij in eerste instantie denkt aan mensen die echt invaliderende klachten hebben).
Ik heb geprobeerd een afspraak te maken maar dat kan ook pas begin februari