Die aanleiding is er wel, want uit een onderzoeksopzet als deze kun je nooit een oorzakelijke verband tussen die symptomen en de infectie aantonen. Dus dan is het zinvol om je te bezinnen op andere mogelijke oorzaken en dat dan verder te onderzoeken, in een onderzoeksopzet die dan wel passend is. Mijn mogelijke hypothese lijkt me niet vreemd of bevooroordeeld, omdat er inmiddels wel al meermaals is aangetoond dat het algehele welzijn van jongeren behoorlijk achteruit is gehold de afgelopen twee jaar.
Natuurlijk ontken ik niet dat je long covid kan krijgen van corona! En het lijkt me ook hartstikke erg. Maar meer dan 50% van de geïnfecteerden� Dat lijkt mij gewoon nader onderzoek waard
Ik reageer op de symptomen die ze in dat onderzoek aanhalen⊠Dat gaat over een onderzoek naar 300 mensen.
Ik wil daarmee helemaal niets afdoen aan de klachten die jij of veel anderen hebben
Het is een peer reviewed artikel in Nature, dan kun je er toch wel van uitgaan dat het een gedegen wetenschappelijk onderzoek is. Je slaat het wel heel erg plat.
Ik vind het echt zo gek om wetenschappelijk onderzoek in twijfel te trekken omdat je zelf een of andere alternatieve hypothese hebt bedacht, serieus, dat is het hele probleem met Corona en âzelf nadenkenâ in een notendop đ„Č
Als bepaalde klachten vaker voorkomen binnen de groep die corona heeft gehad dan die erbuiten kan je toch zeggen dat er samenhang is? En ik weet bijv dat het RIVM ook nadrukkelijk mensen die negatief getest zijn betrekt als controlegroep in het (verdere) onderzoek naar long covid.
Mij lijkt 50% ook wel echt heel veel. Maar stel je halveert dat, ervan uitgaande dat bij een deel van de proefpersonen de klachten een andere oorzaak hebben. Dan kom je alsnog uit 25%, dat is toch nog steeds dus gewoon een hele reële kans op langdurige klachten door corona? Ik schrik er in ieder geval wel van dat 1 op 4 jongeren na 6 maanden nog steeds klachten ervaart.
Overigens maak ik uit dit artikel op dat zodra je na 6 maanden nog een symptoom van corona hebt dat als long covid wordt gerekend. Long covid kent dus ook een hele range van zeer ernstig tot vervelend. Persoonlijk denk ik bij long covid echt aan mensen die weken of maanden na hun besmetting nog niet in staat zijn om te werken of het dagelijks leven weer op te pakken. Mensen die in principe hun dagelijks leven weer opgepakt hebben maar bijv. nog wel af en toe kortademig of vermoeid zijn zou ik zelf eerder bestempelen als mensen met restklachten. Maar goed dat is dus geen officieel onderscheid, maar misschien een verklaring waarom die 50% in eerste instantie zo veel lijkt (als je hierbij in eerste instantie denkt aan mensen die echt invaliderende klachten hebben).
Alleen al op dit forum zijn er meerdere leden die dagelijks meeschrijven over long covid en hoe dat hun leven beĂŻnvloedt. Als jij het je dus niet goed kan voorstellen dan is dat (blijkbaar) heel goed nieuws voor jou, maar het minste wat je kunt doen is inzien dat het echt lang niet âzo onwaarschijnlijkâ is als je dacht. Al is het maar uit respect voor hen.
En ook bij kinderen komt het voor, mân nichtje van 12 moet met visite of iets tussendoor gaan rusten en kan niet zo sporten als ze deed
âAls bepaalde klachten vaker voorkomen binnen de groep die corona heeft gehad dan die erbuiten kan je toch zeggen dat er samenhang is?â
100% mee eens!! Maar dat is dus precies het punt dat ik probeer te maken, dat er in dit onderzoek geen controlegroep was. De groep âerbuitenâ is niet onderzocht.
Nogmaals, ik zeg niet dat die samenhang er niet is. Maar het statement van meer dan 50 procent verdient wat mij betreft wel een onderzoek met meer deelnemers en een controlegroep.
Misschien komt daar dan nog steeds 50procent uit, dat kan. Maar dan heb je iig meer zekerheid van de samenhang.
Verder helemaal eens met alle nuanceringen die @Sundance maakt
Nogmaals: ik ontken zeker niet dat er mensen zijn met long covid en dat dat enorm veel invloed heeft op hun leven. Ik heb alleen moeite met het direct aannemen van dat het om 50% gaat.
Begin november
Maar als dat geen omnikron is geweest, hoezo ben ik dan beschermd?
Oké nou ja je kan proberen zelf een wetenschappelijk onderzoek uit te voeren om hun ongelijk te bewijzen?
âDaarbij dan denken oh we weten het niet dus er kan geen lichamelijke oorzaak zijn dus het zal aan de maatschappelijke druk liggen is een heel onwetenschappelijke manier van denkenâ
Dit heb ik niet gezegd, of althans, iig zeker niet zo bedoeld
âWe weten het niet op dit moment is het enige wat kan gezegd worden.â
Dit was eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen met mijn oorspronkelijke post. Mijn excuses als het verkeerd is overgekomen
Ik wil absoluut niet de klachten bagatelliseren van mensen
Ik heb dat artikel zo even niet meer paraat maar kan dit verschil niet ook te verklaren zijn door welke klachten en met welke ernst als long covid wordt gezien? Ik weet niet of er al een soort algehele consensus is over wanneer er sprake is van long covid.
En nog los daarvan snap ik niet wat precies het probleem is, definities? Categoriseren?
Als we zouden stellen dat oké niet 50% ligt na een covidinfectie nog minstens twee jaar and counting 80% van de tijd in bed, maar 50% heeft wel een beduidend langere periode met klachten dan 2-3 weken ziekzijn. Is het dan minder erg ofzo?
Hij zit erin!
Geen idee of het al is langskomen hier maar ben ontzettend kortademig na mijn vaccinatie gister. Zou dat erbij horen? Heb gisteravond kort koorts gehad en arm pijn maar twijfel nu of ik een corona test moet doen want dacht niet dat kortademig een symptoom van vaccinatie wasâŠ
Omdat je immuunsysteem wel weer even weet wat corona is. De booster is geloof ik ook niet anders, maar t is meer dat je lijf t dan weer ziet en antistoffen gaat aanmaken en daardoor beter omikron kan tegenhouden. Dat heeft jouw lijf nu zelf gedaan.
Proud of her Ik heb geprobeerd een afspraak te maken maar dat kan ook pas begin februari
Was echt mega druk hier op de locatie! Wel veel ouderen, was echt een van de jongsten haha
De huidige booster is niet gemaakt voor de omikron variant⊠Maar meer gebaseerd op de oorspronkelijke variant en goede bescherming tegen de deltavariant. MAAR er word geboosterd om het aantal antistoffen te verhogen waardoor het vaccin dus wel weer effectief is tegen de omikron. Als jij recent Corona heb gehad, ongeacht wel of geen omikron zijn de antistoffen ook al geboosterd. (Verder heb je ook nog je T helper cellen die zijn minder gevoelig voor veranderingen in varianten en die heb je nu ook al aangemaakt met je Corona).