Caronatopic #14

Nee dit is vorig jaar wel in het nieuws geweest. Ook bij milde klachten kan de placenta beschadigd raken. Zelfs bij hele minimale klachten.

5 likes

Ook met lichte klachten komt het voor.

5 likes

Maar een vaccin beschermt tegen ernstige klachten, maar op dit moment niet meer tegen het krijgen van Covid. Dus dat het de placenta kan beschadigen weet ik, maar het is geen gegeven dat dat niet gebeurt als je de booster gaat halen, toch?

1 like

Volgens mij beschermt de booster nog altijd zo’n 50% om t te krijgen. In dit geval denk ik beter iets dan niets.

8 likes

Niet 100 procent nee, maar nog steeds voor 50 procent oid wel. Dus “beschermt niet” is gewoon niet waar. Ik zou die 50 procent kans op bescherming iig wel net open armen ontvangen als ik daarmee m’n ongeboren baby kan beschermen.

Edit: nee het is geen gegeven dat je het niet krijgt, was het maar dat iemand je die garantie kan geven. Maar je doet in de zwangerschap wel vaker doen waarvan je niet zeker weet of het positief effect heeft op de zwangerschap maar je het toch maar doet omdat je je kind zo gezond mogelijk op de wereld wil hebben

8 likes

Zie de eerdere links uit Nederland die genoemd zijn, en recent deze studie in 12 landen: Placental Tissue Destruction and Insufficiency from COVID-19 Causes Stillbirth and Neonatal Death from Hypoxic-Ischemic Injury: A Study of 68 Cases with SARS-CoV-2 Placentitis from 12 Countries | Archives of Pathology & Laboratory Medicine

3 likes

Er zijn geen garanties, maar het verkleint de kans op besmetting Ăźberhaupt aanzienlijk (Bron). En als je niet besmet raakt, kun je ook geen gevolgen van de infectie krijgen (aan moeder- of kindzijde).

En zeker is er de kanttekening dat de vrouwen in de studie niet gevaccineerd waren, maar we weten nu weer opnieuw van omikron nog niet genoeg om te weten of de risico’s nu groter zijn of niet.
Het blijft een persoonlijke afweging. Ik weet 1 ding zeker, vaccinatie is veilig in alle trimesters van de zwangerschap. Ik weet niet zeker of omikron na 2 vaccinaties nog placentitis kan geven, maar als dat wel zo is, kunnen de gevolgen catastrofaal zijn. Voor mij kies ik dan voor het afdekken van het onbekende, mogelijk heel kleine/non-existente risico op een catastrofale uitkomst met een vaccinatie waarvan ik zeker weet dat die veilig is.

Net zoals ik 9 maanden geen parmaham eet omdat ik het zeer kleine risico op ernstige aangeboren afwijkingen door toxoplasmose wil afdekken, terwijl ik ook prima weet dat de kans dat er toxoplasmose in parmaham zit nihil is. Ik wil dat kleine maar mogelijk catastrofale risico niet lopen.

35 likes

Wauw goede opmerkingen hier. Kan dat weer als argument gebruiken op het werk. Genoeg zwangere patienten met covid … de meesten zijn niet gevaccineerd.

Als jij 8/9 maanden geleden gevaccineerd bent is die bescherming ook heel sterk terug gelopen. Dus dan juist wel slim om de booster te nemen.

2 likes

Ik ben ook hartstikke blij met de vaccinaties hoor, zonder waren we hier zeker niet geweest, alleen ik vind wel dat dat iemands eigen keuze moet zijn, en zeker nu de gevolgen voor de maatschappij er niet meer zo zijn, vind ik het echt not done om iemand daar zo op te pakken.

Ik ben trouwens oprecht benieuwd naar informatie over vaccinaties die long covid voorkomen. Ik dacht echt dat hier nog geen informatie over beschikbaar was. Of bedoel je dat, omdat vaccinaties voor 50% tegen verspreiding werken, je ook 50% minder kans hebt om het te krijgen en als afgeleide daarvan ook minder kans op long covid?

Maar het hele gesprek ging erover of je je moet laten boosteren als je zwanger bent :joy:

4 likes

Dit artikel deelde Marion Koopmans laatst:
[https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2022.01.05.22268800v2]

‘Our results suggest that, in addition to reducing the risk of acute illness, COVID-19 vaccination may have a protective effect against long COVID.’

1 like

Ik vind de versoepelingen een beetje vreemd voelen. Ineens gaan alle maatregelen weg ipv langzaam een voor een haha. Ben wel blij dat ik nu minder dingen hoef te onthouden om mee te nemen haha. Ik heb gelukkig wrl mn booster en moet ik er volgend jaar een nemen ga ik dat zeker ook wel doen.

16 likes

50% bescherming is niet niks toch? Absoluut niet hetzelfde als de hoge bescherming die de vaccins tegen eerdere varianten boden, dat klopt. Maar ‘beschermt niet’ is niet waar. Ik snap dat je angstig bent, misschien kun je er met je verloskundige of een andere medisch professional over praten? Fijne zwangerschap in elk geval :hugs:

4 likes

Haha word hier bij de GGD als een soort vaccin-oplichter behandeld. :joy: “Heeft u echt in januari en februari vorig jaar Moderna gehad, mevrouw? Er werd toen nog niet met Moderna gevaccineerd!” Jawel, I am very special.

31 likes

Haha ik had dat gisteren bij de teststraat. Had een priotest (weinig prio aan, want 24 uur wachten op je test en 12 uur op je uitslag, maar prima maakt niet uit). Dus ik naar die balie: “oh ik zie dat je een prio test hebt” :face_with_raised_eyebrow: (zo’n gezicht erbij). Ik: “ja hier is mijn formulier :grin:” hij:" oh :thinking::thinking:"
Voelde echt alsof ik voordrong ofzo, zo werd ik aangekeken daar

1 like

Net getest en nu dus afwachten. Wel wederom mijn complimenten voor de GGD, mochten met het hele gezin tegelijkertijd testen terwijl de kinderen pas later vanmiddag een afspraak hadden (zo onhandig). Kindjes kregen een dapperheidsdiploma en gaven geen kick, super lieve en kundige mensen!

Benieuwd naar wanneer we de uitslag krijgen, maar lekker veel eten bestellen de komende week😅

19 likes

In theorie hè.
Ik bleef negatief testen terwijl ik wel ziek was (hoesten, benauwd, hoofdpijn) en mijn man en dochter beiden positief en ziek waren.

Kan het dan dat ik heel goed ben in corona opruimen en dus immuun ben, maar daardoor een ander virus makkelijker mij kan infecteren?
Omdat mijn lijf even is afgeleid door het coronavirus?

Geen idee, maar ik had ook zoiets. Tot een week later toch positief testte.
Sowieso heb ik het lang uit kunnen stellen: pas na 20 besmette kinderen in mijn groep was ik aan de beurt :sweat_smile:

2 likes

De juf van mijn dochter is ook nog erg verbaasd.
Ondertussen is iedereen weer in de klas maar 75% is ziek geweest

2 likes