Caronatopic #14

Oh nou ik was gewoon een tikkeltje verbaasd. Niets meer. Ik zou me namelijk niet laten vaccineren om iets te kunnen blijven doen als ik er niet achter zou staan. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

3 likes

Prima toch, als mensen dan alsnog besluiten een prik te halen? Als de zorg niet meer overbelast is, en we weten dat de vaccinaties niet goed werken tegen verspreiding, dan lijkt met dat er geen enkele reden meer is om hier moreel verheven over te doen en kunnen we het gewoon weer helemaal aan mensen zelf laten of ze zich wel of niet laten vaccineren / boosten. Ik vind het overigens echt hinderlijk dat long covid er altijd bijgehaald wordt omdat nog helemaal niet bekend is of vaccinaties daar iets tegen doen.

11 likes

Een vaccinatie zorgt ervoor dat je minder kans hebt om corona te krijgen en daar erg ziek van te worden. Dus logisch toch dat dat erbij wordt gehaald, snap niet wat daar hinderlijk aan is

19 likes

Nouja, ik snap heel goed dat mensen alleen voor de QR-code een vaccin/booster halen (ikzelf niet overigens, echt puur voor mijn gezondheid en dat van anderen). Maar om er op het forum dan even stoer over te komen doen, dan denk ik tja. Wat wil je nou bereiken dan?

13 likes

Vooral ergernis herinneringen :joy:

Ja dat is dan toch niet gek want daar halen ze hem juist voor. Dat is voor veel mensen gewoon de reden.

2 likes

Dan zitten we waarschijnlijk alweer in een volgende pandemie.

3 likes

Met mijn bericht doelde ik erop dat mensen in mijn directe omgeving (semi grappend) vragen om even langs te mogen komen in de hoop zo corona op te kunnen lopen (ik ben net positief getest) en vervolgens een herstelbewijs te kunnen bemachtigen om het nemen van een boosterprik te kunnen voorkomen. Het lijkt mij het risico niet waard om er dus eventueel zelf erg ziek van te worden, alles om die prik maar niet te hoeven nemen. Niet om moreel verheven boven mensen te doen die zich niet laten vaccineren/de booster niet willen etc.

Of iemand wel of niet z’n booster haalt zal mij een worst wezen, mijn reactie was meer op het bewust opzoeken/proberen te krijgen, dat lijkt mij dan weer het uiterste. Misschien kan ik ook wel wattenstaafjes verkopen nu ik erover nadenk
:crazy_face:

1 like

Ik heb de booster (nog) niet gehaald, omdat we probeerden zwanger te worden en ik bang was dat de bijwerkingen mijn nu super regelmatige cyclus zouden beĂŻnvloeden. Inmiddels ben ik zwanger, maar nu voel ik alsnog geen urgentie om hem te gaan halen. Ondanks dat ik weet dat de prik juist aan zwangeren wordt geadviseerd, omdat later ik de zwangerschap je longen in verdrukking komen. Het voelt niet ok om nu een vaccin te halen, terwijl er geen noodzaak is. De zwangerschap is nog zo pril en straks krijg ik koorts als bijwerking, dat wil ik echt niet. Ik heb ook nog een beetje bescherming van de eerste prikken.
Op 9 april verloopt mijn CTB. Er zou voor mij echt een praktische reden moeten zijn om alsnog de booster te gaan halen, bijvoorbeeld dat ik niet zou mogen reizen als we onze laatste vakantie met zijn tweeën doen.
Vind het best een moeilijke situatie. Wil de maatschappij beschermen, maar voel ook aan alles dat ik nu echt geen niet-urgente vaccinatie wil halen.

2 likes

Ik heb nu voor de 2e x deze zwangerschap corona, eerste x was met 15 weken en nu met 26 weken. Heb dus precies nog geen booster kunnen halen. Maar de kans dat je nog iets aan bescherming tegen omnikron hebt voor een mild verloop is klein. En de kans dat je koorts van besmetting krijgt is een stuk groter dan dat je koorts van de booster krijgt.
Edit : en ik maak me beide keren gewoon echt zorgen om de baby, ik had haar zo graag beter willen beschermen dan ik nu doe.

23 likes

Ik ga dadelijk m’n booster halen! Eindelijk zijn de drie maanden na m’n Delta-besmetting om. Mensen zeggen tegen mij nu ook: waarom zou je nog, met die versoepelingen, mild beloop bij Omikron en CTB wat waarschijnlijk gaat vervallen. Ik denk alleen maar: laat mij juist maar lekker met zoveel antistoffen als mogelijk de versoepelingen (en de carnaval lol) in gaan. :syringe:

60 likes

Covid kan de placenta verwoesten met doodgeboorte tot gevolg. Ik ben nu al weer een paar maanden na booster en juist doodsbang dat ik opnieuw covid oploop aangezien het ons nu overal om de oren vliegt en dat ik er zelf misschien niet zo ziek van zal worden, maar dat mijn kindje doodgeboren wordt.
Je moet zelf weten wat je doet natuurlijk, maar de vaccinatie is sowieso veilig in de zwangerschap (ik ben zelf 6 dagen na mijn positieve zwangerschapstest geboosterd), en covid kan heel gevaarlijk zijn (voor jou, maar dus ook bij milde klachten aan jouw kant alsnog voor de baby).

58 likes

Nee dit is vorig jaar wel in het nieuws geweest. Ook bij milde klachten kan de placenta beschadigd raken. Zelfs bij hele minimale klachten.

5 likes

Ook met lichte klachten komt het voor.

5 likes

Maar een vaccin beschermt tegen ernstige klachten, maar op dit moment niet meer tegen het krijgen van Covid. Dus dat het de placenta kan beschadigen weet ik, maar het is geen gegeven dat dat niet gebeurt als je de booster gaat halen, toch?

1 like

Volgens mij beschermt de booster nog altijd zo’n 50% om t te krijgen. In dit geval denk ik beter iets dan niets.

8 likes

Niet 100 procent nee, maar nog steeds voor 50 procent oid wel. Dus “beschermt niet” is gewoon niet waar. Ik zou die 50 procent kans op bescherming iig wel net open armen ontvangen als ik daarmee m’n ongeboren baby kan beschermen.

Edit: nee het is geen gegeven dat je het niet krijgt, was het maar dat iemand je die garantie kan geven. Maar je doet in de zwangerschap wel vaker doen waarvan je niet zeker weet of het positief effect heeft op de zwangerschap maar je het toch maar doet omdat je je kind zo gezond mogelijk op de wereld wil hebben

8 likes

Zie de eerdere links uit Nederland die genoemd zijn, en recent deze studie in 12 landen: Placental Tissue Destruction and Insufficiency from COVID-19 Causes Stillbirth and Neonatal Death from Hypoxic-Ischemic Injury: A Study of 68 Cases with SARS-CoV-2 Placentitis from 12 Countries | Archives of Pathology & Laboratory Medicine

3 likes

Er zijn geen garanties, maar het verkleint de kans op besmetting ĂŒberhaupt aanzienlijk (Bron). En als je niet besmet raakt, kun je ook geen gevolgen van de infectie krijgen (aan moeder- of kindzijde).

En zeker is er de kanttekening dat de vrouwen in de studie niet gevaccineerd waren, maar we weten nu weer opnieuw van omikron nog niet genoeg om te weten of de risico’s nu groter zijn of niet.
Het blijft een persoonlijke afweging. Ik weet 1 ding zeker, vaccinatie is veilig in alle trimesters van de zwangerschap. Ik weet niet zeker of omikron na 2 vaccinaties nog placentitis kan geven, maar als dat wel zo is, kunnen de gevolgen catastrofaal zijn. Voor mij kies ik dan voor het afdekken van het onbekende, mogelijk heel kleine/non-existente risico op een catastrofale uitkomst met een vaccinatie waarvan ik zeker weet dat die veilig is.

Net zoals ik 9 maanden geen parmaham eet omdat ik het zeer kleine risico op ernstige aangeboren afwijkingen door toxoplasmose wil afdekken, terwijl ik ook prima weet dat de kans dat er toxoplasmose in parmaham zit nihil is. Ik wil dat kleine maar mogelijk catastrofale risico niet lopen.

35 likes

Wauw goede opmerkingen hier. Kan dat weer als argument gebruiken op het werk. Genoeg zwangere patienten met covid 
 de meesten zijn niet gevaccineerd.