Caronatopic #14

Samengevat:

• Het OMT adviseert mondkapjes in het ov verplicht te laten blijven, vooral om kwetsbaren te beschermen
  • Het OMT dringt erop aan thuiswerken te blijven stimuleren in plaats van het thuiswerkadvies morgen in te trekken
  • Het OMT vindt ook dat adviezen voor isolatie en quarantaine in stand moeten worden gehouden
  • Een OMT quote: “Te verwachten is dat in de komende week het aantal ziekenhuisopnamen zal stijgen. Dit betekent opnieuw dat voor een periode van enkele weken een verhoogde druk op de zorg te verwachten is.”

Ik hoop zo dat hiernaar geluisterd wordt door het kabinet. Voor kwetsbaren is het geen keuze om met het ov te reizen, vaak is dat gewoon een noodzaak. Hoeveel moeite is het nou om een mondkapje op te doen? Met de andere punten ben ik het ook eens. Laat mensen lekker thuiswerken als ze dat willen. Scheelt besmettingen, geeft meer vrije tijd, scheelt benzine met de hoge prijzen nu.

27 likes

Even een klaagmomentje.

Zo’n kleine twee weken terug positief getest en direct in quarantaine gegaan. Had het echt goed te pakken dus mij ook ziek gemeld bij mijn werk. Gisteren weer begonnen en het was echt direct loeidruk (beide directe collega’s zijn vanwege privéomstandigheden voor langere tijd afwezig) dus het werk had zich tijdens mijn afwezigheid lekker opgestapeld. Maar ik merk nu dat ik nog lang niet ben opgeknapt. Ben nog mega verkouden en benauwd maar bovenal zo extreem moe, ik kan amper mijn ogen open houden. En dan heb ik ook nog afgesproken om vanavond te gaan sporten met mijn pt. Ik ben echt zo klaar met corona en wil mijn energie weer terug.

Ik denk het? Heb het namelijk sinds ik corona heb. Heb jij er veel last van? Ah volgensmij heb ik dat nog, ga het proberen!

4 likes

:pensive:

1 like

Helaas.
Ik vond mondkapjes in het ov eigenlijk ook juist prettig, maar dat gaat hem niet meer worden dus.
Zelfs als je positief test ben je niet verplicht thuis te blijven, maar dat is slechts een ‘advies’? Helemaal top om dat zo te brengen :thumbsup:

2 likes

Ik merk dat ik nu alweer helemaal in paniek raak door dit nieuws. Ik doe zo voorzichtig voor de kwetsbaren in mijn omgeving maar als je zelfs positief niet meer thuis hoeft te blijven, wat heeft het dan voor zin :persevere:

7 likes

Zo raar want op nu.nl wordt dit wel wat anders verwoord, iets van dat isolatie wel blijft.

@Evenveel Oh, ook een goede!

1 like

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet vinden. Ben bang dat ik binnenkort wel met t OV moet en dan zal ik wel een mondkapje op doen, maar toch. Vind t gewoon zo gek om te doen alsof corona niks meer is. Er zijn nog steeds elke dag 100+ mensen die moeten worden opgenomen. En dan hebben we t nog niet eens over mogelijk long covid.

Had gehoopt dat de mentaliteit qua ziek naar t werk ook zou veranderen na dit alles, maar t lijkt niet alsof dat gebeurd is.

8 likes

Oooh ik dacht van wel, alleen dat het niet wordt gecontroleerd.

@Salmiak ik zie het idd, daar staat ‘De enige regel die intact blijft is de isolatie voor mensen die positief zijn getest op corona.’
Het blijft in elk geval zoals het is (hij zei er namelijk ook niks over), maar het is dan gewoon stom verwoord op nos vind ik.

2 likes

Ik test met m’n zelftest negatief, maar vriend is positief en ik heb soortgelijke klachten :tired_face: Irritant.

Bij ons in het ziekenhuis toch weer zeer zorgelijke taferelen.
SEH op bepaalde momenten weer dicht geweest. Covid patienten die het ziekenhuis overspoelen. Meerdere afdelingen met opnamestop en boze huisartsen die hun patienten niet kwijt kunnen.
Op de IC lijkt het beheersbaar maar dat geldt niet voor de verpleegafdeling.
En toch hoor je hier niks over in de media.
Ik werk in een ziekenhuis in oost Nederland en dit beeld zien ze in de hele regio.
Hoe is het elders in Nederland in de ziekenhuizen?

3 likes

Idem in zuid-westen. Al vanaf het begin van de pandemie vind ik dat er weinig aandacht is geweest voor de SEH/verpleegafdelingen en voor de opvang door de huisartsen. Het ging altijd over IC dit en IC dat. Ik heb in deze pandemie op de IC, SEH en op de afdelingen gewerkt. SEH en afdelingen waren echt stuk zwaarder (in mijn beleving) en daar heerste onder de verpleging ook dat er zo weinig aandacht voor hen was. Als ik kijk naar nu (wat ik meekrijg van m’n collega’s want ben net verlof) is dat het weer aanpoten is. Langzaam stroomt het weer wat voller en ook veel ziek personeel waardoor de druk voor de andere als zwaarder ervaren wordt.

3 likes

:woozy_face: maar haal vooral de laatste regels eraf.

4 likes

Hier weet ik van een vriendin dat een groot ziekenhuis in noord holland alles goed onder controle is, en dat ze juist sinds 2 jaar weer een afdeling voor griep gevallen hebben.

1 like

Ik heb mijn uitslag nog niet binnen, ondanks ze volgens mij de onderwijsklanten sneller afhandelen. Mijn voorgevoel zegt dat ik toch geen C heb al hebben mijn vader etc. het ook opgelopen dit weekend. Vind het zonder uitslag wel moeilijker om te zeggen ‘hee, ik geef vandaag ook vanuit huis les’ , terwijl ik mij vandaag echt belabberderd voel.

2 likes

Ohnee, mn ouders testen nu ook allebei positief op zelftest.

Hoop zo dat mijn bruiloft geen spreader event wordt, maar wel pas bijna een week later. Iedere dag getest.

Hoop vooral dat ze niet zo ziek worden als ik ervan ben en dat mn opa nog steeds gespaard blijft.

Ik vrees dat het amper te voorkomen was. Hier deed iedereen voor aanvang van een festiviteit een zelftest en toch waren er tig mensen die enkele dagen later positief testten en verder met niemand in contact waren geweest. :kissing_closed_eyes: Ben nu ook als de dood dat mijn zieke oma het krijgt…

Ik heb nu koppijn (het gevoel alsof ik te lang niks gegeten of gedronken heb), last van mij kaken (die voelen strakgetrokken of alsof je enorm veel spanning hebt gehad), pijn in mijn gehemelte, veel dingen ruiken vies (maar ik kan nog wel proeven), verkouden, lichte benauwdheid en de spieren in mijn handen doen pijn.

2 likes

Nee klopt, voor aanvang ook iedereen negatief getest en ik heb zelfs 5 dagen in isolatie gezeten. En toch ben ik degene die t verspreid.
Had nl al klachten maar testte nog negatief dus toch besloten om het door te laten gaan.

Gelukkig hebben zij tot nu toe lichte klachten.
En heb met hen en mn partner meeste contact gehad.

Nja de tijd zal t leren.

Jij ook beterschap iig

2 likes

Uggghh nou ik moet er ook aan geloven, heb nu voor het eerst een positieve (zelf)test. Heb alleen keelpijn, dacht dat ik verkouden werd. Komt uiteraard niet goed uit met m’n studie nu, maar over 12 dagen ga ik op studietrip naar het buitenland dus het had nog erger gekund!

Het positieve streepje van mijn zelftest is nog maar heel licht roze :smiley: