Caronatopic #14

haha. wintersport is gewoon mogelijk, horeca is open. er gelden ook geen regels meer qua 2/3g maar wel weer ffp2 mondkapjes overal. dus ja het is maar hoe je het qua maatregelen!

4 likes

Wij gebruiken de Ct-waarde af en toe in het ziekenhuis om te bepalen of iemand aan het begin of aan het einde van een infectie zit (dan wel 2 samples een aantal dagen uit elkaar), maar het probleem op grote schaal is dat het heel afhankelijk is van de vaardigheden van de test-afnemer (matig geswabt is weinig virus op het stokje, maar dat zegt in dat geval dan niks over de hoeveelheid virus in de patiƫnt), en dat ze ook nog wel per lab/apparaat/soms zelfs run tests willen verschillen. De correlatie tussen besmettelijkheid en Ct-waarde staat ook niet onomstotelijk vast.
Op macroniveau is elke beleidskeuze een afweging tussen kosten en baten, het systeem in jouw land is veiliger, maar kost dus ook minstens 2x zoveel (want iedereen minstens 2x testen, langere quarantaine dus langer ziekgeld, etc).

7 likes

ja klopt, in alle oprichten met je eens. kost echt enorm veel geld inderdaad. scheelt dat er hier ā€˜maar’ ruim 8 miljoen inwoners zijn en geen 17 miljoen zoals in NL.
gevoelsmatig is het zo gek, want hier zo streng terwijl mijn zusje als verpleegkundige al na 5 dagen weer aan het werk was op de corona afdeling en ik nog wel even binnen moet zitten.

Als je besmet bent kun je niet ā€˜meer besmet’ raken. Volgens mij duurt het een paar weken totdat je weer vatbaar bent voor corona dus ik zou vooral je eigen klachten aanhouden voor quarro

Het stomme is dat dit niet per se waar is, want hoe besmettelijk je bent hangt ook af van of je klachten hebt (als je hoest of snottert kun je meer mensen besmetten dan als je nergens last van hebt bijv).

(Maar ik ben nogal biased over de in mijn ogen veel te strenge regels in Oostenrijk omdat m’n vriend daardoor 2 weken in het ziekenhuis moest blijven zonder klachten :smiling_face_with_tear: zijn buurman wilden ze niet opereren (met een nekbreuk!) omdat z’n CT waarde niet goed was. Uiteindelijk is hij pas na 3 weken ontslagen en toen was de operatie niet meer nodig omdat z’n lichaam het zelf hersteld had omg). Had zoals @SemM ook een vertekend beeld. Ze zijn echt superstreng en enorm op de regeltjes, in het ziekenhuis tenminste.

2 likes

Ze schroeven nergens zoveel ruggen vast als in Oostenrijk en Zwitserland, dat geeft niet per se ook altijd het beste resultaat voor de patiƫnt. Als het na 3 weken al niet meer nodig was kun je je afvragen of het zinnig was om de rest van je leven met een vastgeschroefde nek rond te lopen, met alle bijkomende nadelen.
Maar ik ben gebiased anti-schroeven :wink:

5 likes

Hahah ja nee eens hoor, ik weet er helaas alles van nu :sweat_smile:

Was meer om te laten zien dat door die strenge coronaregels die arme man letterlijk 3 weken in z’n ziekenhuiskamer moest blijven (zonder bezoek) en daarna alsnog naar huis mocht, 20 min verderop :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ik heb geen klachten meer en de zelftest geeft nog een heeeeel licht streepje. Toch grappig om te zien dat dat ding echt reageert op de hoeveelheid virus in je lichaam. De afgelopen dagen was hij vuurrood, of roze, whatever.

Pff morgen moet ik klachtvrij zijn dan mag ik woensdag weer werken. Maar heb er een hard hoofd in.
Nog langer geen inkomen :unamused:

2 likes

huh hoezo geen inkomen? ziek is ziek toch.

4 likes

Als zzp’er toch niet?

1 like

Of een nulurencontract?

Ik ben zzp Gastouder. Is niet te doen om je daar voor te verzekeren.
Het gaat vandaag wel wat beter. Wel besloten om deze week goed uit te zieken en maandag gaan we weer werken.

1 like

Ik zit nu voor dag 7 in isolatie, ik ben nu klachtenvrij dus ik zou morgen weer aan het werk mogen. Ik heb alleen wel nog steeds een dikke positieve streep bij mijn zelftest, nu twijfel ik… geldt dat dan nog of mag je alsnog gewoon uit isolatie?

1 like

Nu twee weken verder na eerste klachten en eigenlijk eerste dag zonder hoestbui (even afkloppen) of erg verkouden.
Ik ben altijd beetje verkouden en is weer op dat beetje niveau.

4 likes

Ik weet niet wat ik met deze test aan moet. Hij lijkt negatief maar de onderkant is wel verkleurd. Maar misschien gewoon nat?

5 likes

Ik zie helemaal niks

3 likes

Bij twijfel is een PCR test dan misschien beter? Weet niet of dat kan natuurlijk…

3 likes

Als ik m negatief maak dan zie je een vlak wat wat donkerder is, maar na wat meer tijd is dat over het hele streepje getrokken. Ik denk dat het het vocht van de test was?

Nu is het verdwenen

2 likes

Nog geen vijf weken geleden covid gehad en vandaag weer maar laten testen want ik weet zeker dat ik het gewoon weer heb, zo karakteristiek die hoofdpijn en dat rillen en zweten.