Caronatopic #14

Pfff ik word gek. Ik heb een speciaal herstelbewijs nodig waarop nog wat extra informatie staat naast het standaard herstelbewijs dat je in de Coronacheck app krijgt. Maar zowel de huisarts als de GGD wil dat niet uitgeven. Ik krijg van de GGD echt waardeloos advies, die stuurt me naar Nederlandwereldwijd.nl, en daar staat wat ik zeg niet op.
Joh nee goh, maar het staat wél op de site van de overheid van het land waar ik heen ga. Van hem moet ik maar een antigeentest doen. Maar dat mag dus niet omdat ik in de afgelopen 30 dagen corona heb gehad. En dan moet je PCR doen en de kans is groot dat die positief is.

Ben echt een beetje gestrest want straks kunnen we ineens niet weg omdat niemand een herstelbewijs wil uitgeven.

1 like

Dat is niet zo. Kans is juist groot dat het negatief is.
Het is in het begin van de pandemie zo naar voren gekomen om niet te testen binnen 8 weken vanwege kleine kans dat het positief is maar natuurlijk ook omdat de testcapiciteit toen nog zeer weinig was.

1 like

Nou zelfs de jongen van de GGD zei het weer, dan mogen zij hun informatie ook wel eens updaten.

Maar goed, het stelt me niet gerust want als we dinsdag wél een positieve PCR hebben moeten we als de wiedeweerga iets regelen zodat we of de vlucht kunnen verzetten of toch een herstelbewijs bij iemand los kunnen peuteren.

1 like

Dit staat op hun site toch:

“ Andere voorwaarden om in te reizen zijn:

• Het laten zien van een negatief PCR of NAAT-COVID-19-testresultaat, dat niet ouder mag zijn dan 3 dagen voor de geplande vertrektijd, of
  • Het laten zien van een negatief antigeentestresultaat (sneltest), die binnen 24 uur van gepland vertrek onder medisch toezicht is afgenomen en daarvan een medisch certificaat is afgegeven, èn;
  • Ruim 72 uur voor vertrek naar Australië moet een Australian Travel Declaration(informatie in het Engels) worden ingevuld. De deelstaten Victoria, West-Australië, Northern Territory gebruiken zelf ook bepaalde formulieren, die voor vertrek naar de desbetreffende deelstaat ingevuld moeten worden.“

Dus het is of PCR of antigeen sneltest. Dat laatste kun je evt nu al doen want als die negatief is blijft die vast wel negatief.

Ja op Nederlandwereldwijd.nl, maar die website is absoluut niet compleet. Ik heb het even niet meer bij de hand maar als je in de afgelopen 30 dagen corona hebt gehad moet je een negatieve PCR test hebben of dit herstelbewijs met een zinnetje toegevoegd.
We kunnen ook liegen natuurlijk, maar als ze er wel achter komen ben je echt flink de sjaak daar.

Oh ik lees dit nu : https://www.health.gov.au/ministers/the-hon-greg-hunt-mp/media/australias-biosecurity-emergency-pandemic-measures-to-end

Op hun officiële site dat vanaf 18 april een negatieve test bij binnenkomst niet meer hoeft voor internationale reizigers. Alleen dat je dubbel gevaccineerd bent (dat ben je toch).

1 like

Maar dat duurt nog drie weken, we gaan over een week al.

1 like

En sorry als ik een beetje kribbig reageer, ik vind het gewoon best wel stressvol allemaal. Op het moment is de zelftest ook nog licht positief, daarom blijven we nog thuis, dus ik ben gewoon bang dat het over een week nog zo is.

1 like

Is het dan niet reëler om je reis uit te stellen?

2 likes

Ik had dit ook afgelopen week en de drie zelftesten erna waren negatief. Leek alsof de controle lijn doorgelopen was oid

2 likes

We gaan er heen voor een bruiloft. Een paar dagen maximaal kan, al zitten we dan met een dikke jetlag op de bruiloft, maar ik weet niet of dat überhaupt uitmaakt voor de PCR test. En kost ons minstens 1000 euro.

Ik vind het vooral lastig dat niemand even een briefje kan/wil schrijven dat we hersteld zijn.

Edit: ‘even’ staat een beetje stom, ik snap best dat het gedoe is.

1 like

Vervelend! Misschien een GGD arts vragen of nogmaals via de Corona test lijn? En anders toch nogmaals de huisarts bellen dat Australië strengere regels heeft …

1 like

Ja het met een GGD arts bespreken is nog wel een goede. Ik ga wel gewoon doordrammen dan, deze jongen bleeeef maar herhalen wat op Nederlandwereldwijd.nl staat. Ook nog een collega erbij gehaald en die zei precies hetzelfde.

4 likes

Twee jaar Corona vrij doorgekomen op het werk (basisschool) maar helaas toch niet immuun :smiling_face_with_tear: Halve team tweede ronde corona, heel veel zieke kinderen ook, maar de groepen moesten open blijven, dus ik stond al een week steeds voor andere groep (sta normaal niet voor de groep) om samen de boel draaiende te kunnen houden. Echt overal de ramen open gezet en alles, maar geen houden aan natuurlijk. Had al weken veel last van m’n hooikoorts/astma, dus wilde het nu liever niet oplopen en heb ook redelijke paniek (wat niet helpend is) Voelt of er een olifant op m’n borstkas zit, heel drukkend en benauwd. Hoop dat ik me morgen iets beter voelt!

3 likes

Alles kan, maar het leek me ook wat snel inderdaad. Test van vandaag is wel negatief gelukkig :+1:

2 likes

Hoe weten zij dan dat je afgelopen 30 dagen corona hebt gehad? Kan me in weinig situaties voorstellen dat in een ander land ze daarachter komen. Kun je niet gewoon het beste dan op die antigeentest gaan als je denkt dat het met het herstelbewijs niet lukt?

Plus, na aandringen bij mijn huisarts heeft hij zoiets een aantal maanden geleden wel bij mij ondertekend toen ik dat nodig had en ik de situatie uitlegde dat ik echt elke andere methode had geprobeerd. Misschien nog eens proberen? Hoop dat het voor je lukt.

3 likes

Ja we gaan morgen nog eens bellen. Hopelijk is de aardige assistente er dan.

Ik heb het geprobeerd bij een andere praktijk, omdat we zijn verhuisd maar daar nog niet aangemeld zijn, die wilden het wel doen maar alleen als we op dit moment al ingeschreven waren. Dus het is niet alsof het niet kan, zo deed de assistente het een beetje lijken.

2 likes

Het probleem is dat je in NL geen verklaring mag afgeven over eigen patiënten, omdat je als huisarts niet onafhankelijk bent.

Het helpt misschien om een bevestiging op papier te vragen van je recente positieve PCR, zonder een uitspraak over herstel. Dan betreft het objectieve medische informatie uit je dossier en daar heb je in principe gewoon recht op.

Dit heb ik afgelopen jaar ook voor iemand gedaan die dat toen voor Oostenrijk nodig had (waar je toen alleen met booster heen mocht) en niets meer over gehoord, dus zal wel goed zijn geweest (of niet naar gevraagd).

Ben wel van mening dat dit soort klusjes niet bij de huisarts thuis horen, dit moet de GGD gewoon goed regelen.

En sowieso is het de vraag wat “herstel” betekent, wie kan bepalen of je nu echt hersteld bent. Dat zou je dan ook moeten objectiveren op een of andere manier, maar hoe? Je leest hier vaak genoeg dat mensen zelf al twijfelen of ze nu hersteld zijn of niet.

7 likes

Kan je misschien bellen naar de Nederlandse ambassade van het land waar je heen gaat? Het klinkt als een bureaucratisch probleem waar dus elke Nederlander die hier heen gaat mee te maken krijgt.

2 likes

Dat is wel een goede, ga ik doen als de huisarts nog steeds niet mee wil werken. Al is het wel een vrij uniek geval omdat we precies voor we gaan coorna kregen dus niet iedereen heeft er last van.

@Krabsalade bedankt voor je uitgebreide antwoord! Bij de regels staat ‘je moet 72 uur lang geen klachten hebben van de longen/neus (respitory symptoms)’. En dus langer dan een week geleden een positieve test. Misschien is herstelbewijs ook niet helemaal de juiste benaming?

4 likes