Caronatopic #14

Doe de quarantaine-wijzer: https://mijnvraagovercorona.nl/

Hoe kende ik dit nog niet :sob: dankjewel.

@ovenschaal ik bedoelde deze stukken hier (waarvan sommige wellicht op de door jou genoemde specifieke studie gebaseerd zijn?)

Edit: Ben wel heel erg benieuwd hoe jij deze stukken leest als immunoloog. Als geïnteresseerde leek is het altijd een beetje een mix and match van begrijpelijke info :see_no_evil:

3 likes

Ja absoluut. Ik werd net als @Wasbeer ziek van de vaccinaties, maar ik heb meerdere met long covid in mijn omgeving dus dan maar een paar dagen belabberd van het vaccin versus na maanden nog steeds ziek door covid!

Ik zit inmiddels op dag 6 sinds mijn positieve test. Het valt me behoorlijk zwaar, ik denk dat ik nog nooit eerder zo ziek ben geweest. (5 dagen om en nabij de 40 graden koorts (vandaag gelukkig geen koorts meer!), extreme keelpijn, maar ook echt van een ander niveau verkouden en dan natuurlijk nog de vermoeidheid en m’n hele lichaam doet pijn etc.)

Maar nu werd ik gister ook ineens (een week te vroeg) ongesteld? Ik hoorde vooral veel uitblijven van de menstruatie, maar ik krijg uiteraard dit weer. :grinning:

2 likes

Dank voor de uitleg!

1 like

Als de prik niet aangepast is op Omikron denk ik dat ik oversla. Na vaccinatie plus booster alsnog goed ziek geworden hiervan dus het vertrouwrn in al die prikken is weg. Ik begrijp hoe statistiek werkt, maar ik zie steeds meer in andere strategieen als het vaccineren van de kwetsbaren.

Het maakt mij niet uit hoor wat je doet, maar denk je logischerwijs niet dat je zonder die vaccinaties nog veel zieker was geworden?

35 likes

Ik persoonlijk? Over individuele gevallen is voor zover ik weet niets te zeggen.

3 likes

Ja, jij persoonlijk? Denk jij zelf dus niet: oh ik ben mét vaccinaties al best ziek geweest, hoe erg zou het zijn geweest als m’n immuunsysteem dat hele virus nog helemaal niet kende?

Nogmaals, boeit me niet wat je doet, maar probeer te begrijpen wat je gedachtegang is.

5 likes

Ik zeg volgens mij nergens dat de bevolking vaccineren een verkeerde keuze was?

1 like

Maar dus inderdaad nergens dat het vaccineren niet juist was. Vind het best vervelend dat je dat wel suggereert.

@Krabsalade lade Qua individuele gevallen: natuurlijk is de kans groot dat ik zieker of anders ziek was geworden zonder booster of zonder vaccinaties, want dat is in de meeste gevallen zo. Snap ik ook helemaal. Tegelijkertijd is met zekerheid over individuele gevallen niets te zeggen, en daar reageerde ik op.

Omikron kent een milder verloop over het algemeen dan eerdere varianten. Het huidige vaccin is niet optimaal toegespitst op Omikron. Mocht tegen de tijd van de nieuwe vaccinatieronde, het aangepaste vaccin goedgekeurd zijn, ben ik eerder geneigd zo’n prik te halen.

1 like

Weet iemand toevallig waar je goede FFP2 (of FFP3) mondkapjes kunt kopen? Bij Kruidvat zie ik online bijvoorbeeld slechte recensies, en op Amazon zie ik ook vaak reacties dat het niet echt FFP2 is of er iets anders mis mee is etc.

1 like

Mijn laatste lading FFP2 komt van trekpleister (eigen merk) en die bevalt prima

4 likes

Anders bij een apotheek als je echt twijfelt? Volgens mij is inmiddels de nood niet meer zo hoog dat er dubieuze partijen zonder kwaliteitscontrole binnen komen, dus zou alles gewoon weer moeten zijn wat er op staat zoals je mag aannemen binnen de EU.
FFP3 wordt overigens afgeraden, het doel van mondkapjes dragen is de wederzijdse transmissie verminderen, met een FFP3 masker blaas je je eigen ongefilterde lucht en aerosolen in een keurige schoorsteen het gezicht van de ander in, dus die draag je puur en alleen uit egoïsme.

3 likes

Mijn apotheek heeft geen FFP2 maskers :frowning: ik denk dat ik voor die van 3M ga, dan weet ik zeker dat ze goed zijn. Wel vervelend dat ze om je hoofd heen moeten in plaats van oorlusjes hebben, vind dat fijner haha.

Hè? Bedoel je deze waar zo’n luchtgaatje in zit?

Maar dat is niet bij alle FFP3 zo.

Oh sorry, ik heb nog nooit in m’n leven een FFP3 gezien zonder ventiel (ook niet in het ziekenhuis), dus ik ging er (blijkbaar foutief) van uit dat dat altijd zo was.
Ventiel is dus het probleem inderdaad.

1 like

Ik heb ook mondmaskers gekocht voor in Duitsland en die hebben ook zo’n ventiel, maar dat zijn wel FFP2 maskers (volgens de advertentie). Zijn die dan niet goed?

Het ventiel blaast jouw uitademingslucht ongefilterd de wereld in, de lucht die je inademt wordt gefilterd door het masker. Dus voor jou is het bescherming tegen de buitenwereld, maar voor de buitenwereld geen enkele bescherming tegen jou.
En het doel van de hele mondkapjesexercitie was ‘als we allemaal een mondkapje dragen verminderen we de kans dat we elkaar besmetten omdat we allebei niet weten of/hoeveel we aan virusdeeltjes uitademen op elk willekeurig moment’. En met zo’n ventiel draag je dus maar aan 1 helft van dat doel bij.

2 likes