Caronatopic #14

Maar dus inderdaad nergens dat het vaccineren niet juist was. Vind het best vervelend dat je dat wel suggereert.

@Krabsalade lade Qua individuele gevallen: natuurlijk is de kans groot dat ik zieker of anders ziek was geworden zonder booster of zonder vaccinaties, want dat is in de meeste gevallen zo. Snap ik ook helemaal. Tegelijkertijd is met zekerheid over individuele gevallen niets te zeggen, en daar reageerde ik op.

Omikron kent een milder verloop over het algemeen dan eerdere varianten. Het huidige vaccin is niet optimaal toegespitst op Omikron. Mocht tegen de tijd van de nieuwe vaccinatieronde, het aangepaste vaccin goedgekeurd zijn, ben ik eerder geneigd zo’n prik te halen.

1 like

Weet iemand toevallig waar je goede FFP2 (of FFP3) mondkapjes kunt kopen? Bij Kruidvat zie ik online bijvoorbeeld slechte recensies, en op Amazon zie ik ook vaak reacties dat het niet echt FFP2 is of er iets anders mis mee is etc.

1 like

Mijn laatste lading FFP2 komt van trekpleister (eigen merk) en die bevalt prima

4 likes

Anders bij een apotheek als je echt twijfelt? Volgens mij is inmiddels de nood niet meer zo hoog dat er dubieuze partijen zonder kwaliteitscontrole binnen komen, dus zou alles gewoon weer moeten zijn wat er op staat zoals je mag aannemen binnen de EU.
FFP3 wordt overigens afgeraden, het doel van mondkapjes dragen is de wederzijdse transmissie verminderen, met een FFP3 masker blaas je je eigen ongefilterde lucht en aerosolen in een keurige schoorsteen het gezicht van de ander in, dus die draag je puur en alleen uit egoïsme.

3 likes

Mijn apotheek heeft geen FFP2 maskers :frowning: ik denk dat ik voor die van 3M ga, dan weet ik zeker dat ze goed zijn. Wel vervelend dat ze om je hoofd heen moeten in plaats van oorlusjes hebben, vind dat fijner haha.

Hè? Bedoel je deze waar zo’n luchtgaatje in zit?

Maar dat is niet bij alle FFP3 zo.

Oh sorry, ik heb nog nooit in m’n leven een FFP3 gezien zonder ventiel (ook niet in het ziekenhuis), dus ik ging er (blijkbaar foutief) van uit dat dat altijd zo was.
Ventiel is dus het probleem inderdaad.

1 like

Ik heb ook mondmaskers gekocht voor in Duitsland en die hebben ook zo’n ventiel, maar dat zijn wel FFP2 maskers (volgens de advertentie). Zijn die dan niet goed?

Het ventiel blaast jouw uitademingslucht ongefilterd de wereld in, de lucht die je inademt wordt gefilterd door het masker. Dus voor jou is het bescherming tegen de buitenwereld, maar voor de buitenwereld geen enkele bescherming tegen jou.
En het doel van de hele mondkapjesexercitie was ‘als we allemaal een mondkapje dragen verminderen we de kans dat we elkaar besmetten omdat we allebei niet weten of/hoeveel we aan virusdeeltjes uitademen op elk willekeurig moment’. En met zo’n ventiel draag je dus maar aan 1 helft van dat doel bij.

2 likes

Ja klinkt logisch, maar zo irritant dat al die FFP2 mondkapjes (die verplicht zijn in Duitsland) nergens verkrijgbaar zijn of dat je de hoofdprijs moet betalen. Heb ze nu online bij Bol gekocht voor al veel te veel geld, maar wel irritant als nu blijkt dat dat dan weer de verkeerden zijn. Weet ik veel als leek. Geen idee ook hoe streng ze zijn in Duitsland

1 like

Waar is dat nog verplicht? Ik kom best regelmatig in Duitsland, heb al maanden geen masker hoeven dragen, en daarvoor was een chirurgisch masker ook al heel lang goed.
Maar in principe voldoe je aan de regels met zo’n ventiel, alleen niet aan de geest van de wet, maar daar geven ze gelukkig geen boetes voor.

1 like

Openbaar vervoer is 't nog wel verplicht volgens mij!

1 like

Ventiel is idd het juiste woord ja. :smile: Maar dan snap ik je!

@kaneel: ik heb deze FFP3. Volgens mijn vriend de Rolls Royce onder de mondmaskers omdat je de elastieken achter je hoofd kunt doen. Heb ze zelf overigens nog niet gebruikt. De link even als voorbeeld, mijn vriend had ze zelf ergens goedkoper gekocht bij een Duitse site.

3 likes

Heb net even gecheckt maar volgens mij is het in N-W niet verplicht nu. Kom er zelf ook alweer maanden om te tanken en daar draagt niemand meer iets.

1 like

Ik zou er gewoon voldoende hier kopen om naar Duitsland te reizen en je eerste dag door te komen en dan daar de rest. Toen ik er in april was waren ze daar ruim verkrijgbaar en betaalbaar, ook omdat ze idd nog in OV verplicht waren

1 like

Ik vind die elastiek achter je kop juist echt vreselijk, haha. Ook veel meer kans dat ze niet goed zitten daardoor. We hebben echt alle soorten en maten gehad op het werk (door de schaarste in het begin hadden we allemaal kleine batches), vond deze het meest comfortabel:

3 likes

Ja ik denk dat ik die ga kopen! Op 3M’s website verwijzen ze naar Praxis als verkooppunt, maar daar hebben ze alleen nog de ventiel versies. Dus moet even kijken welke andere websites de echte zonder ventiel verkopen. Vind dat elastiek om je hoofd heen alleen juist een minpunt haha, vind van die lusjes om je oren veel fijner. Maar volgens mij heeft 3M geen maskers met oorlusjes, helaas

1 like

Ik ben nu in Keulen en heb de afgelopen dagen ook veel mensen met “normale” mondkapjes gezien, dus ik denk dat het meevalt met hoe streng ze zijn met het soort mondkapje. Mensen die in de trein vanaf Venlo zaten en geen mondkapje op hadden werden er wel op aangesproken overigens. Dus denk dat je je ook weer niet teveel zorgen hoeft te maken over het soort mondkapje.

Ik ga niet naar Duitsland, dat is @Xiomara. Ik wil voor mezelf FFP2 omdat ik binnenkort ergens moet zijn waar veel mensen zijn, niet omdat het moet van de overheid ofzo

5 likes

Voor allen hierboven: in het ziekenhuis heb ik (op uitzonderlijke omstandigheden na) alleen maar ‘gewone’ chirurgische IIR maskers gedragen en ik ben daar in die twee jaar en met miljoenen patientencontacten nooit besmet geraakt (ik weet precies waar ik het 2x wel heb opgelopen en dat was zonder masker in een ongeventileerde ruimte gedurende langere tijd). Handhygiëne en juist maskergebruik zijn véél belangrijker dan het soort masker dat je draagt, dus als je zo’n ffp2 vervelend vindt ademen (vind ik zelf wel namelijk), een chirurgisch masker is net zo veilig en wel veel comfortabeler.

1 like