Precies; er zijn verschillende onderzoeken gedaan in ziekenhuizen waaruit bleek dat FFP2/3 zorgmedewerkers beter beschermden. Zie niet in waarom je niet het best beschikbare masker zou gebruiken als dat gewoon makkelijk verkrijgbaar is.
De richtlijn van de FMS en de WHO is chirurgische maskers tenzij -insert bijzondere omstandigheid-, die richtlijnen baseren ze niet op poep, daar zit uitgebreide evidence achter, anders zouden niet alle ziekenhuizen van Nederland dat zo geadviseerd krijgen.
Nogmaals, lekker doen wat je wil, maar als je het vervelend vindt ademen (en de consequentie daarvan is in mijn ervaring vaak dat mensen dan eindeloos met hun handen aan dat masker gaan zitten frotten en na elke 5 stappen of 3 traptreden het masker op hun kin of voorhoofd hangen om lucht te happen, allemaal dingen waarmee je de kans op zelfbesmetting vanaf je masker gigantisch verhoogt), kun je dus ook prima (zoals alle zorgmedewerkers in de wereld inmiddels geadviseerd krijgen) een chirurgisch masker dragen.
En ten minste ook handhygiëne! Maskers alleen zijn geen volledige bescherming.
IIR en FFP2 zijn nagenoeg even veilig bij juist gebruik, buiten specifieke risicosituaties, daar zijn studies naar gedaan (onder andere: Scheepers PTJ, Wertheim HFL, van Dael M, Anzion R, Holterman HJ, Teerenstra S, de Groot M,
Voss A, Hopman J. Comparative Performance Testing of Respirator versus Surgical Mask Using a Water Droplet Spray Model. Int J Environ Res Public Health. 2021 Feb 8;18(4):1599. doi: 10.3390/ijerph18041599. PMID: 33567665; Ueki H, Furusawa Y, Iwatsuki-Horimoto K, Imai M, Kabata H, Nishimura H, Kawaoka Y. Effectiveness of Face Masks in Preventing Airborne Transmission of SARS-CoV-2. mSphere. 2020 Oct 21;5(5):e00637-20. doi: 10.1128/mSphere.00637-20). Als jij bronnen hebt die het tegendeel bewijzen en daarmee rechtvaardigen dat je mij beschuldigt van onjuiste informatie, dan lees ik die graag, maar volgens mij is dat ontkracht.
Ik volg het advies van de FMS en WHO op basis van de huidig bekende evidence dat je een masker kiest waarmee je juist maskergebruik kan toepassen, omdat de veiligheid weinig scheelt, en het gebruikscomfort (en de prijs en verkrijgbaarheid blijkbaar lees ik in de ervaringen hierboven) wel enorm scheelt.
Heb een historie van fikse keelontstekingen (ook nadat mn amandelen zijn geknipt) maar heb nog nooit zoveel keelpijn gehad. Pfff voor de rest wat griepsymptomen maar ben heel blij met het verloop tot nu toe gelukkig. Weer paniek voor (nog) niks
Hier in Beieren is in het openbaar vervoer alleen nog een medisch mondkapje verplicht. Hoeft geen ffp2 meer te zijn
In principe wel, maar ik geloof niet dat ze je weigeren als je een afspraak maakt. Volgens mij mag je ook nog een PCR-test laten doen als je een herstelbewijs nodig hebt als je op reis gaat (al weet ik niet in welke landen dat nog wordt gevraagd).
Dit staat op de website van de Rijksoverheid:
Wel test bij GGD doen: doelgroepen voor testen bij de GGD
Heeft u coronaklachten of had u contact met een besmet persoon? Dan kunt u zich nog wel laten testen bij de GGD als u tot een van de volgende doelgroepen behoort:
- Zorgmedewerkers die werken met mensen met een kwetsbare gezondheid;
- Inwoners van een verpleeghuis of een andere instelling met kwetsbare personen (boven de 70 jaar of met een ernstige afweerstoornis) (lci.rivm.nl);
- Mensen die thuis wonen en naar de dagbesteding gaan (boven de 70 of met een ernstige afweerstoornis) (lci.rivm.nl);
- Mensen die geen zelftest kunnen doen, ook niet met hulp van anderen;
- Mensen die een herstelbewijs nodig hebben.
Wat @Peachpuff zegt idd.
Maar zoals @Oprah ook al aangeeft kun je gewoon komen. Ik ben ook gewoon gegaan ivm eventueel longcovid bewijs en al m’n vriendinnen recent ook nog.
Maar @kali als je morgen naar je opa en oma wil, heb je de uitslag waarschijnlijk niet meer op tijd. In principe zijn zelftesten best betrouwbaar! Misschien anders proberen om afstand te houden?
Denk jij dat er in het najaar weer maatregelen komen?
- Ja denk het wel
- Eerder wel dan niet
- Eerder niet dan wel
- Nee denk het niet
0 stemmers
Als het nodig is hoop ik het wel, maar met die uitspraken van Kuipers denk ik eerder niet dan wel
Ik denk dat ze zeggen “iedere sector moet het zelf doen” maar ik hoop wel op landelijke (strenge) regels als het echt nodig is want anders gebeurt er toch precies niks vanuit de mensen zelf.
Ik denk misschien wel weer iets van een QR code. Zodat zoveel mogelijk mensen een herhaalprik gaan halen. Alles dicht qua horeca en contactberoepen niet meer denk ik.
Ik hoop het niet. Is ook niet nodig
Hoe weet je dat
Sinds ik corona heb gehad in maart en daar flink ziek van ben geweest, heb ik zo’n lage weerstand. Van ieder zuchtje word ik ziek of voel ik niet fit zo vervelend
Hopelijk levert dit onderzoek meer informatie op voor long covid patiënten.
Had ik eerst ook, tot ik ook mn keel testte! In mijn neus was negatief, maar ik vertrouwde het echt niet. Gewoon met die neuswisser achteraan je keel wrijven, niet met speeksel oid. Moet je wel je gag reflux wat kunnen onderdrukken. En kreeg instant een dikke streep.
Las dat het met deze variant eerder in je keel zichtbaar is, en pas na een paar dagen ook in je neus.
ook @kali
Meer mensen die echt extreem moe blijven na hun covid besmetting? Ik kan echt slapen en slapen maar niks laat me ook maar een beetje beter voelen qua vermoeidheid.