Sorry dat het niet in DM gaat, maar ik snap echt wel dat je goede bedoelingen hebt, dat denkt ook niemand dat je expres lullig wilt doen! Maar er is nu zo veel geschreven dat je gewoon even erover kan nadenken om te zien waarom je "knuffel"emoji verkeerd viel, en zijn er bijv. de applaus- of hartjesemoji die je kan kiezen als je wilt reageren dat je het een goede post vindt en het ermee eens bent.
Heb mn post aangepast, ik kan er inhoudelijk niets aan toevoegen. Maar misschien is je punt van erkenning dan een goede. De andere ook maar inhoudelijk weet ik er weinig over, waarschijnlijk ook omdat er weinig over geschreven wordt. En misschien is dat juist het hele punt van dit alles, er is te weinig oog voor deze groep.
Voor mn gevoel ook steeds minder, zeker sinds de vaccins er zijn. In het begin had je nog wel verhalen van mensen die nergens meer konden komen. Maar had ook toen niet t idee dat t serieus genomen werd maar vooral gezien werd als een probleem voor die groep.
Positieve PCR.
Ik heb zaterdag een afspraak om de booster te halen maar ik twijfel enorm.
Ben de hele maand december ziek geweest, flinke griep gehad en daarna nog een buikvirus met behoorlijke koorts. Voel me nog steeds niet helemaal mezelf en als ik dan hoor en lees dat zoveel mensen 2 dagen flink beroerd zijn van de booster zie ik er zo ontzettend tegenop. Ik denk wel dat ik ga want Corona krijgen terwijl ik me nog zo zwak voel is helemaal geen optie. Hoop gewoon heel erg dat de bijwerkingen mee gaan vallen.
Die twee dagen red je ook nog wel als het moet Komt vast goed!
Kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt, maar ik heb zelf niks gemerkt van die booster behalve een zere arm.
Even een reactie met betrekking tot wat je kan doen/moet weten als individu voor chronisch zieken. Ik schrijf dit vanuit mijzelf, als persoon die al haar hele leven meerdere chronische aandoeningen heeft;
-
Geloof diegene. Er zijn meer chronisch zieke mensen dan je denkt en veel zie je niet. Als iemand bv aangeeft te moeten zitten; luister. Als iemand aan geeft pijn te hebben of moe te zijn; geloof het. Oh en het is vervelend als je dan als gezond persoon zegt dat je ook moe bent na een dag werken. Dat is Ăšcht niet hetzelfde. En tips als âga eerder slapenâ of âdoe yogaâ hoeft ook niet. We hebben alles al geprobeerd.
-
mbt Corona; erken dat het voor iemand anders is/kan zijn dan voor een gezond persoon. En spreek anderen er evt ook op aan. Het is vermoeiend om je continue te moeten verdedigen waarom jij je bv (nog) strenger aan de maatregelen houdt. Bij sommigen hangt nog steeds het stigma dat het vooral gevaarlijk is voor de ouderen, maar er zijn echt veel jonge mensen (naast dat je het zelf niet door kan hebben) die âonderliggend lijdenâ hebben. En wat Penny ook aangaf; misschien ga je er niet dood aan, maar als chronisch zieke komt elke âterugvalâ dubbel zo hard aan want we kunnen al (veel) minder dan een gezond iemand. Edit; en besef dat chronisch zieken ook gevoel Ăšn mensen hebben die van ze houden. Opmerkingen als âdor houtâ of ânouja diegene had toch onderliggen lijdenâ zijn echt niet okĂ©.
-
Kijk uit met hoe je reageert als iemand âmaarâ een X aantal uren werkt. Continue horen âwaarom je niet fulltime werktâ want âje bent nog jong en geen kinderenâ kan echt heel pijnlijk zijn. Soms is kunnen werken al een hĂ©le stap en je weet niet waar iemand vandaan komt. Oh en zeggen dat je wel wilt ruilen met iemand die âlekker de hele dag op de bank zitâ is Ăšcht not done en spreek mensen daar gerust op aan. Een chronische ziekte is (vaak) véél zwaarder dan jouw fulltime baan.
Nogmaals; ik plaatst deze (wat uigebreidere en algemenere) reactie als antwoord op een vraag hierboven en dit zijn slechts wat voorbeelden. Als je meer wilt weten mag je me een privé bericht sturen.
Edit; merk dat ik het wel spannend vind om dit soort dingen te posten (door onbegrip). Maar vind het daarom des te belangrijker. Dat ik hier zenuwachtig van word zegt eigenlijk al genoeg over hoe er om wordt gegaan met chronisch zieken.
Edit; nog even een belangrijke toevoeging mbt de pandemie; je ziet dus vaak niet wie er kwetsbaar is, houdt daar in het afstand nemen rekening mee. Nu moet je sowieso eigenlijk van iedereen afstand houden, maar in de praktijk gebeurd dat niet altijd, maar bv wel meer mbt ouderen âwant die zijn kwetsbaarâ, nee iedereen kan kwetsbaar zijn en je weet het niet. Ook met ziek naar je werk gaan âwant jong en gezond teamâ; je zal maar net die collega aansteken die Covid er niet meer bij kan hebben. Nogmaals; je weet het niet dus houd je gewoon aan de regels. Ook na vaccinatie en een negatieve sneltest.
24.590đ„Č
Maar ziekenhuizen dalen nog steeds, echt laten we hopen dat dat blijft
Geen probleem! Ik denk dat, juist nu we er (helaas) door Long Covid veel chronisch zieken bij krijgen, het nĂČg belangrijker is dat mensen weten hoe je âer mee om moet gaanâ. Ik denk dat heel veel mensen denken dat ze rekening houden met, maar dat dat in de praktijk gewoon vies tegen valt en dat de kwetsbaren vooral als lastig gezien worden, terwijl het iedereen kan overkomen en we ook gewoon mensen zijn.
Omicron took off
Ik snap dus Ă©cht niet dat zowel PO als VO opengaan, zonder dat er actief campagne is gevoerd voor het vaccineren van kinderen of tenminste extra veiligheidsmaatregelen worden genomen. Wat volgens mij allemaal gewoon WHO beleid zou zijn? Ik las bij Martijn Broekman dat juist omikron meer risicoâs met zich meebrengt voor deze groep, natuurlijk alsnog relatief en grotendeels door lage vaccinatiegraad, maar toch. Ik heb heel veel moeite om nu leerlingen met long covid te zien, die vorig jaar onbeschermd naar school moesten, terwijl de rest van het land in lockdown zat.
Wow dat had ik echt nog niet verwacht nu al. En zo tegenstrijdig met t weer openen van de scholen. Was t echt tijd kopen ivm boosters? En nu vinden we dat de oudjes geboosterd zijn en dat t dus wel weer kan?
En tegelijkertijd zegt mn gevoel dat winkels en zithoreca best op een veilige manier open zouden kunnen. Bv dmv aantal klanten te beperken en afstand. Maar nu zijn er wellicht nog een beetje mensen die denken oeh heftig lockdown, doe maar even geen feestje. En ben bang dat als er dingen open gaan er toch door meer wordt gedacht dat alles maar kan. Net als musea enzo, dat kan echt wel verantwoord open. Maarja. Eigenlijk moet je dan al bijna naar 1G. Plus dat houdt de besmettingen thuis en op t werk niet tegen.
Ik ben van de eerste twee prikken (moderna) voor mijn doen best wel ziek geweest. Heb afgelopen zondag Pfizer gehad en behalve een beurse plek op mijn arm heb ik (nog) nergens last van. Het kan dus ook anders gaan. Gaat vast goed komen.
Ik ben gewoon boos eigenlijk. Ja ben vast niet de enige, maandag ga ik weer voor de klas. Vind het echt zo fucking kut. Mijn laatste vaccinatie was AZ in juni, booster kan pas volgende week omdat alle steden hier vol zaten vanaf het moment dat ik mocht.
Voor mijn leerlingen vind ik het ook kut, een juf voor de klas met ffp2 masker, ver van iedereen af en deuren en ramen open, anders staat de CO2 meter niet op groen.
Laat staan mensen die in het onderwijs werken of onderwijs krijgen, ziek gaan worden, ziekenhuis in moeten, long-covid eraan overhouden of weet ik veel wat. Ben gewoon zo fucking gefrustreerd dat die slob blij zegt goed nieuws voor kinderen en ouders!!! Nou heb het OMT advies gelezen en het was helemaal geen goed nieuws. Echt zo schandalig weer.
Deze, dit, 40000x dit. Ik ben al 10 jaar chronisch ziek en kan enigszins ânormaalâ leven (Dat betekent eigenlijk 40 uur per week werken, en alles wat daar buiten valt zoals huishouden etc kost me 100 keer meer moeite) behalve dan dat ik 24/7 uitgeput ben. Je ziet niet aan mij dat ik ziek ben dus mensen geloven het niet. Denken dat ik overdrijf als ik zeg moe te zijn. Zeggen âoh lekker, ik wou dat ik het me kon veroorlovenâ als ik zeg om 20 uur in slaap te vallen. Nee, ik kan het me niet veroorloven, mijn huis ziet eruit of er een bom is ontploft, ik heb in tijden niemand anders gezien dan mijn vriend omdat het me niet lukt. Met dit soort commentaar heb ik een beetje leren leven. Maar dat mensen dan tegen me durven te zeggen âjoh, je bent jong, als je Corona krijgt zal het vast allemaal wel meevallenâ. Pardon?? 1. Je hebt geen glazen bol en je hebt geen idee waar je het over hebt en 2. Wie ben jij om te bepalen dat ik dan maar risicoâs aan moet gaan omdat jij vind dat me aan de maatregelen houden overdreven is. Ik weet gewoon niet eens meer wat ik tegen dit soort mensen moet zeggen. Ik weet niet meer wat ik tegen collegaâs moet zeggen die te dicht op me gaan staan. Ik weet niet meer wat ik tegen mensen in de supermarkt moet zeggen die in de rij te ongeduldig zijn om me de ruimte te geven. Ik ben al uitgeput van het normale leven, ik heb geen puf meer om me constant te moeten verdedigen omdat mensen niet aan me kunnen zien dat ik chronisch ziek ben.
! Vooral ook dat laatste hĂš. Er is helemaal geen energie meer over om je continue te verdedigen. Belachelijk eigenlijk dat het nodig is.
Weet iemand of die corona app ook door de muur heen werkt? Ik krijg net een melding dat ik maandag langer dan 15 minuten in de buurt ben geweest van iemand met corona. Alleen ik ben maandag de deur niet uitgeweest. (Alleen dinsdagavond naar buiten vanwege de booster.) En verder in het weekend ook niet, op een wandeling na. Nu weet ik dat mijn buurvrouw wel in quarantine zit, wintersport in Oostenrijk . Zou het daarvan kunnen zijn?
Niet dat ik me niet wil laten testen maar ik ben dus nergens geweest.
Edit, ik vergis me dus, ik ben maandag geboosterd. Dus dan moet het daar geweest zijn.
Dit. Helemaal mee eens. Ik mag mijn booster pas in maart halen, nadat ik vorige maand besmet raakte door mijn klas. Nu met Omicron, die je blijkbaar weer kunt krijgen als je al ziek bent geweest zijn mijn zorgen niet weg.
En dan lopen nu de besmettingen weer op, zul je zien dat we over een maand alsnog weer dicht gaan. Het zal me niks verbazen met die loze beloftes die steeds maken. Onderwijs gaat nooit meer dicht, uhu.