Even een reactie met betrekking tot wat je kan doen/moet weten als individu voor chronisch zieken. Ik schrijf dit vanuit mijzelf, als persoon die al haar hele leven meerdere chronische aandoeningen heeft;
-
Geloof diegene. Er zijn meer chronisch zieke mensen dan je denkt en veel zie je niet. Als iemand bv aangeeft te moeten zitten; luister. Als iemand aan geeft pijn te hebben of moe te zijn; geloof het. Oh en het is vervelend als je dan als gezond persoon zegt dat je ook moe bent na een dag werken. Dat is Ăšcht niet hetzelfde. En tips als âga eerder slapenâ of âdoe yogaâ hoeft ook niet. We hebben alles al geprobeerd.
-
mbt Corona; erken dat het voor iemand anders is/kan zijn dan voor een gezond persoon. En spreek anderen er evt ook op aan. Het is vermoeiend om je continue te moeten verdedigen waarom jij je bv (nog) strenger aan de maatregelen houdt. Bij sommigen hangt nog steeds het stigma dat het vooral gevaarlijk is voor de ouderen, maar er zijn echt veel jonge mensen (naast dat je het zelf niet door kan hebben) die âonderliggend lijdenâ hebben. En wat Penny ook aangaf; misschien ga je er niet dood aan, maar als chronisch zieke komt elke âterugvalâ dubbel zo hard aan want we kunnen al (veel) minder dan een gezond iemand. Edit; en besef dat chronisch zieken ook gevoel Ăšn mensen hebben die van ze houden. Opmerkingen als âdor houtâ of ânouja diegene had toch onderliggen lijdenâ zijn echt niet okĂ©.
-
Kijk uit met hoe je reageert als iemand âmaarâ een X aantal uren werkt. Continue horen âwaarom je niet fulltime werktâ want âje bent nog jong en geen kinderenâ kan echt heel pijnlijk zijn. Soms is kunnen werken al een hĂ©le stap en je weet niet waar iemand vandaan komt. Oh en zeggen dat je wel wilt ruilen met iemand die âlekker de hele dag op de bank zitâ is Ăšcht not done en spreek mensen daar gerust op aan. Een chronische ziekte is (vaak) véél zwaarder dan jouw fulltime baan.
Nogmaals; ik plaatst deze (wat uigebreidere en algemenere) reactie als antwoord op een vraag hierboven en dit zijn slechts wat voorbeelden. Als je meer wilt weten mag je me een privé bericht sturen.
Edit; merk dat ik het wel spannend vind om dit soort dingen te posten (door onbegrip). Maar vind het daarom des te belangrijker. Dat ik hier zenuwachtig van word zegt eigenlijk al genoeg over hoe er om wordt gegaan met chronisch zieken.
Edit; nog even een belangrijke toevoeging mbt de pandemie; je ziet dus vaak niet wie er kwetsbaar is, houdt daar in het afstand nemen rekening mee. Nu moet je sowieso eigenlijk van iedereen afstand houden, maar in de praktijk gebeurd dat niet altijd, maar bv wel meer mbt ouderen âwant die zijn kwetsbaarâ, nee iedereen kan kwetsbaar zijn en je weet het niet. Ook met ziek naar je werk gaan âwant jong en gezond teamâ; je zal maar net die collega aansteken die Covid er niet meer bij kan hebben. Nogmaals; je weet het niet dus houd je gewoon aan de regels. Ook na vaccinatie en een negatieve sneltest.

. Zou het daarvan kunnen zijn?
Maar wel leuk dat Slob dan even roept hoe dom schoolleiders zijn als ze dat niet geregeld hebben. Misschien had âie het dan zelf verplicht moeten maken. Ik ben echt vóór openen van scholen overigens, maar vind het echt dom dat net gedaan wordt alsof het een soort corona-vrije zone is.