Caronatopic #14

Was niet al lang bekend dat de effecten van de lockdown pas later wel of niet te merken zullen zijn, en dit er sowieso aan zat te komen? (Ipv nu al concluderen dat lockdown niet gewerkt heeft)

Neemt niet weg dat het wel angstaanjagend is waar dit heen gaat.

@lisaanna kun je dit niet streetviewen? Ik doe dat altijd als ik ergens doodzenuwachtig voor ben qua autorijden, dat ik alvast weet waar ik kan parkeren en als het dan dichterbij kan is het bonus.

1 like

Ja helemaal mee eens! En van de zomer heb ik ook gewoon normaal geleefd omdat het kon én mocht. Maar ik heb mij ook net zo makkelijk weer aangepast naar dat het niet kon. Natuurlijk met af en toe een baal moment maar dat is logisch dat heeft iedereen.

En wat je zegt over het weerbare van mensen daar ben ik ook onwijs van geschrokken. Ik had ook ergens de hoop dat door de pandemie mensen weer wat socialer werden op andere manieren. In het begin voelde het ook als een verbondenheid van we gaan dit samen als maatschappij doen. Alle leuke dingen die je ook voorbij zag komen als mensen die samen op balkon zongen of sporten en zo. Maar dat is ook voor mijn gevoel vrij snel weer afgebrokkeld naar weer individuele eilandjes.

5 likes

Ja heb ik al geprobeerd, maar het zit dus in een leegstaand kantoorpand en alle (kleine) parkeerplaatsen lijken van kantoren in de straat te zijn. Het is een beetje een gekke locatie aan een hele smalle straat ook.

1 like

Zou het helpen om te zeggen dat Moderna juist de beste booster is voor als je twee keer pfizer hebt gehad (qua vermenigvuldiging van het aantal antistoffen)? Ik hoop echt op Moderna daarom :sweat_smile:

5 likes

Ze heeft pas 1 prik gehad (corona gehad), maar dat zei ik inderdaad ook al! Ik hoop dat het gewoon alleen stress is en dat ze hem alsnog gewoon haalt.

Hoe bedoel je precies dat sociaal contact aan bedrijven, zoals horeca, gelinkt was? Want de overige mogelijkheden; sport, werk, school, studie om je sociale contacten te zien of spreken zijn natuurlijk ook weggevallen.

4 likes

Volgens mij zegt hij alleen dat zelfs deze lockdown niet opgewassen is tegen de omicron variant. Zelf denk dat het grotendeels door de feestdagen komt. En dus de snellere besmetting van deze variant, wat je in andere landen al voor de feestdagen zag.

Denk dat zonder de lockdown het nog veel rampzaliger was geweest.

@LazySusan Mij lijkt scholen nu openen ook geen goed plan, al is t maar omdat we nog geen duidelijk beeld hebben hoe omicron toeslaat qua ziekenhuisopnames en een nog lage boosterpercentage hebben. En je toch gewoon weer t risico loopt te moeten sluiten op een later moment en me dat alleen nog maar onrustiger lijkt voor iedereen. Lijkt me zo naar als je nu als leerkracht voor de klas moet terwijl je er niet achter staat.

Maar zou niet weten wat je kan doen behalve echt alles op slot.

3 likes

Misschien moeten we ook af van t idee dat zelftesten heel goed werken als preventief middel. Pre omicron was al bekend dat t maar in 30/40% van de gevallen zonder klachten er uit pikt. Laat staan als omicron echt pas later in de neus positief test.

Anekdotisch bewijs van tiktok https://vm.tiktok.com/ZM8E3STDq/

3 likes

Ik lees ook dat mensen zeggen dat je met een zelftest eerst in je keel moet swabben en dan in je neus en dan in de vloeistof omdat dat accurater is bij omikron?
In hoeverre is dit bullshit

3 likes

Ik zou de scholen open wel fijn vinden voor mijn kind.
Mij maakt het verder niet uit open/dicht. Hij heeft het echt nodig want ik kan hem niet bieden wat hij nodig heeft.

7 likes

Mja maar het is wel gewoon het advies van de overheid. Ik mag toch hopen dat dingen die ze adviseren wel enig hout snijdt. Beter nog dat er dan iig 40% uitgehaald wordt dan 0 toch?

2 likes

Maar dit klopt niet, sensitiviteit is rond de 90%, specificiteit 99,5%. Dus helemaal niet zo slecht (alleen met neusuitstrijk is dit). Bron = bijsluiter van de zelftesten.

3 likes

Weet niet of dat toen al bekend was. Maar er wordt nu gedacht doe een zelftest en dan kan je veilig een feestje houden, en daardoor gaat t wel mis. En of dat aan de overheid ligt weet ik niet. Denk deels a la dansen met jansen. Maar grotendeels ook gewoon bij mensen zelf.

@Spaties hoop voor kinderen als jouw zoon dat ze ook gewoon open kunnen blijven. Maar vind t tov zorg en mensen die wachten op zorg wel spannend.

@Pax volgens dit onderzoek toch echt niet bij het ontbreken van klachten. Corona neuszelftest alleen betrouwbaar bij symptomen - UMC Utrecht

1 like

Maar het hele punt is toch dat je nu ook een zelftest bij klachten mag doen? Dus dat lijkt me dan niet echt een probleem? Het alternatief is geen zelftesten en dan gaat helemaal niemand naar de GGD zonder klachten. Dus zelfs al is de sensitiviteit maar 30% zonder klachten, die mensen zouden nooit een PCR test doen want daar is geen aanleiding voor. Plus ik denk dat veel mensen nu wel een zelftest doen met klachten maar minder snel naar de GGD zouden gaan want gedoe.

Enige wat misschien beter zou zijn is de hele bevolking elke week PCR testen ofzo haha

2 likes

Maar je mag geen feestje geven. Tenzij je 2 mensen over de vloer een feestje noemt. Dus dat is dan toch iets totaal anders dan dansen met Jansen van de zomer? Ik denk dat het alleen maar heel erg goed is dat zelftesten worden gestimuleerd. Het feit dat ze niet alle besmettingen detecteren en het daarom kan voorkomen dat je schijnveilig bent, betekent niet dat in the end niet juist meer besmettingen worden gedetecteerd vergeleken met de situatie dat niemand zelftesten zou doen.

6 likes

Ik vraag me wel echt al lang af waarom je niet bij elke apotheek of drogist een pcr test kunt doen. Zijn vast super goede redenen voor, maar dat lijkt me zo goed. Vooral als je geen auto hebt is het (zeker met de drukte soms) gewoon nauwelijks mogelijk. Wat dat betreft zie ik om mij heen alleen maar mensen zelftesten doen voor extra zekerheid of omdat een pcr test niet mogelijk is op korte termijn. Mensen die altijd al geen zin hadden in een pcr test, testen ook niet zelf. Weet natuurlijk niet of dit een afspiegeling is van de rest van Nederland.

3 likes

Bij de GGD is ook lang niet iedereen een PCR hè? Die bij ons alleen als je met kwetsbare mensen werkt, de rest allemaal gewoon antigeen

2 likes

Ik denk dat je mn post verkeerd begreep of ik zeg t niet duidelijk dat kan ook. Ik bedoel dat er nu wordt gedaan alsof t heel veilig is om bij elkaar te komen zolang je maar een zelftest doet van te voren en die negatief is. Terwijl die test dus maar weinig er tussen uit pikt. En wat ie vind is natuurlijk mooi, maar als ie 30% vind en die blijft thuis, maar 70% niet en die gaat lekker kerst vieren, dan wordt er een heel hoop verspreid.

Daarnaast moeten mensen sowieso geen feestjes geven uiteraard @quarterlife. Maar de illusie dat mensen zich daar aan houden ben ik wel voorbij. Ook omdat er vanuit t overheid werd gezegd doe een zelftest voor je kerst viert. Daardoor wordt denk ik die veiligheid overschat en doen mensen wellicht meer dan mag (al zouden ze dat anders ook doen misschien).

@crazyplantlady wat is dan t verschil tussen een ggd test en thuis doen? Dat t geregistreerd wordt of beter uitgevoerd?

@Flamoes als ik ziek zou zijn en een positieve test heb zou ik t denk ik niet eens redden naar de testlocatie op mn fietsie. En zou ook echt niet iemand anders bloot willen stellen aan corona als mn zelftest al positief is.

2 likes

Ik zat laatst dat dit in Oostenrijk wel gebeurd, lijkt me idd chill.

Ja dat denk ik allebei? En er schijnt ook wel kwaliteitsverschil te zitten in die sneltesten toch? Dat de één beter is dan de ander. Maar goed ga er dus niet per se vanuit dat je een pcr krijgt bij de GGD haha

1 like