Caronatopic #14

Misschien moeten we ook af van t idee dat zelftesten heel goed werken als preventief middel. Pre omicron was al bekend dat t maar in 30/40% van de gevallen zonder klachten er uit pikt. Laat staan als omicron echt pas later in de neus positief test.

Anekdotisch bewijs van tiktok https://vm.tiktok.com/ZM8E3STDq/

3 likes

Ik lees ook dat mensen zeggen dat je met een zelftest eerst in je keel moet swabben en dan in je neus en dan in de vloeistof omdat dat accurater is bij omikron?
In hoeverre is dit bullshit

3 likes

Ik zou de scholen open wel fijn vinden voor mijn kind.
Mij maakt het verder niet uit open/dicht. Hij heeft het echt nodig want ik kan hem niet bieden wat hij nodig heeft.

7 likes

Mja maar het is wel gewoon het advies van de overheid. Ik mag toch hopen dat dingen die ze adviseren wel enig hout snijdt. Beter nog dat er dan iig 40% uitgehaald wordt dan 0 toch?

2 likes

Maar dit klopt niet, sensitiviteit is rond de 90%, specificiteit 99,5%. Dus helemaal niet zo slecht (alleen met neusuitstrijk is dit). Bron = bijsluiter van de zelftesten.

3 likes

Weet niet of dat toen al bekend was. Maar er wordt nu gedacht doe een zelftest en dan kan je veilig een feestje houden, en daardoor gaat t wel mis. En of dat aan de overheid ligt weet ik niet. Denk deels a la dansen met jansen. Maar grotendeels ook gewoon bij mensen zelf.

@Spaties hoop voor kinderen als jouw zoon dat ze ook gewoon open kunnen blijven. Maar vind t tov zorg en mensen die wachten op zorg wel spannend.

@Pax volgens dit onderzoek toch echt niet bij het ontbreken van klachten. Corona neuszelftest alleen betrouwbaar bij symptomen - UMC Utrecht

1 like

Maar het hele punt is toch dat je nu ook een zelftest bij klachten mag doen? Dus dat lijkt me dan niet echt een probleem? Het alternatief is geen zelftesten en dan gaat helemaal niemand naar de GGD zonder klachten. Dus zelfs al is de sensitiviteit maar 30% zonder klachten, die mensen zouden nooit een PCR test doen want daar is geen aanleiding voor. Plus ik denk dat veel mensen nu wel een zelftest doen met klachten maar minder snel naar de GGD zouden gaan want gedoe.

Enige wat misschien beter zou zijn is de hele bevolking elke week PCR testen ofzo haha

2 likes

Maar je mag geen feestje geven. Tenzij je 2 mensen over de vloer een feestje noemt. Dus dat is dan toch iets totaal anders dan dansen met Jansen van de zomer? Ik denk dat het alleen maar heel erg goed is dat zelftesten worden gestimuleerd. Het feit dat ze niet alle besmettingen detecteren en het daarom kan voorkomen dat je schijnveilig bent, betekent niet dat in the end niet juist meer besmettingen worden gedetecteerd vergeleken met de situatie dat niemand zelftesten zou doen.

6 likes

Ik vraag me wel echt al lang af waarom je niet bij elke apotheek of drogist een pcr test kunt doen. Zijn vast super goede redenen voor, maar dat lijkt me zo goed. Vooral als je geen auto hebt is het (zeker met de drukte soms) gewoon nauwelijks mogelijk. Wat dat betreft zie ik om mij heen alleen maar mensen zelftesten doen voor extra zekerheid of omdat een pcr test niet mogelijk is op korte termijn. Mensen die altijd al geen zin hadden in een pcr test, testen ook niet zelf. Weet natuurlijk niet of dit een afspiegeling is van de rest van Nederland.

3 likes

Ik denk dat je mn post verkeerd begreep of ik zeg t niet duidelijk dat kan ook. Ik bedoel dat er nu wordt gedaan alsof t heel veilig is om bij elkaar te komen zolang je maar een zelftest doet van te voren en die negatief is. Terwijl die test dus maar weinig er tussen uit pikt. En wat ie vind is natuurlijk mooi, maar als ie 30% vind en die blijft thuis, maar 70% niet en die gaat lekker kerst vieren, dan wordt er een heel hoop verspreid.

Daarnaast moeten mensen sowieso geen feestjes geven uiteraard @quarterlife. Maar de illusie dat mensen zich daar aan houden ben ik wel voorbij. Ook omdat er vanuit t overheid werd gezegd doe een zelftest voor je kerst viert. Daardoor wordt denk ik die veiligheid overschat en doen mensen wellicht meer dan mag (al zouden ze dat anders ook doen misschien).

@crazyplantlady wat is dan t verschil tussen een ggd test en thuis doen? Dat t geregistreerd wordt of beter uitgevoerd?

@Flamoes als ik ziek zou zijn en een positieve test heb zou ik t denk ik niet eens redden naar de testlocatie op mn fietsie. En zou ook echt niet iemand anders bloot willen stellen aan corona als mn zelftest al positief is.

2 likes

Ik zat laatst dat dit in Oostenrijk wel gebeurd, lijkt me idd chill.

Dat is logistiek niet te doen. PCR testen moeten allemaal door getraind personeel in beschermende kleding worden afgenomen en moeten daarna in het lab verwerkt worden. Vooral die laatste stap maakt dat onmogelijk.

4 likes

@Eddie

35 likes

Ik kreeg net dat pushbericht en nu ook eentje van de NOS met dezelfde strekking. Maar de berichten worden nog aangevuld

4 likes

Ik snap je punt wel, maar mensen houden die feestjes toch wel. Dan is het toch beter dat je iets kan doen. Met oud en nieuw heb ik met 6 mensen afgesproken, allemaal zelftest gedaan, bleek 1 iemand corona te hebben. Zonder die zelftest hadden we ook afgesproken maar hadden we nu waarschijnlijk allemaal corona

1 like

Zul je zien dat we as we speak deze beste man bij de pinautomaat staat en het straks toch wel kan

2 likes

Voor het eerst dat ik me kan vinden in het Australische vreemdelingenbeleid.

Ruim zeven uur na aankomst werd de visumaanvraag van Djokovic afgewezen en werd hem opgedragen Australië te verlaten.

20 likes

Zo die Pfizer is goed aan het werk. Voel me echt niet fit en voel mijn arm goed. Gaat een lange nacht worden zo.

1 like

Daar is echt geen tijd en ruimte voor(ik was gisteren al blij dat ik eindelijk een keertje kon plassen). Bovendien zijn wij daar niet voor geschoold in de apotheek.

3 likes

Haha heb ik Facebook geopend ofzo? Dit verhaal al in vijftien versies gezien.