Caronatopic #14

Ja, want dat kan toch ook gewoon binnen een week?! Moet je nagaan hoeveel mensen we nu in 2 jaar al erbij konden hebben!!!

1 like

Zou nu vooral richten op meer personeel op de reguliere afdelingen. Daarmee ligt het namelijk steeds voller met omicron patiënten. Goed genoeg om niet naar de IC te gaan maar te slecht om naar huis te gaan.

2 likes

Het was sarcastisch bedoeld, want zo simpel ligt het natuurlijk niet

2 likes

Ik vind het persoonlijk eigenlijk kutter dat mensen met overgewicht in de sportschool (of waar dan ook) gejudged worden dan dat er mensen met overgewicht zijn. Gezond gedrag (in de breedste zin van het woord) zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn.

Maar misschien ben ik vandaag extra salty omdat ik me mentaal schrap zet om te gaan hardlopen, waar ik tot drie keer toe mee gestopt ben vanwege al het commentaar dat ik kreeg.

4 likes

Vind dit heel cute:

's avonds geven premier Rutte en minister Kuipers dan een persconferentie. Die zal iets anders van aard zijn dan de vorige. Het is de bedoeling dat Kuipers ook een toelichting geeft met afbeeldingen op een scherm.

Revolutionair! Afbeeldingen op een scherm!

43 likes

Ik begin radeloos te worden. Dat de cultuursector dicht blijft betekent dat ik weer heel veel werk voor niks heb gedaan. En dus ook dat projecten die voor over 2 weken gepland staan en waar ik echt mega veel werk voor heb gedaan, overuren voor heb gedraaid, en nauwelijks vakantie door kon nemen, niet doorgaan. En daar komt nu een “alternatief” project voor in de plaats wat weer vrolijk snel snel wordt verzonnen en wat mij dus nóg meer werk oplevert. Ik doe al 2 jaar niks anders dan dubbel zoveel werk voorbereiden, en vooruitwerken ( wat ik juist moet doen omdat ik eigenlijk minimaal een half jaar op de zaken vooruit moet lopen) zit er gewoon niet in.

Ik ben echt zo moe en kapot. Heb nu gewoon zin om me ziek te melden. Ik prijs mijzelf elke dag gelukkig dat ik een vaste baan heb en gewoon geld krijg aan het einde van de maand, maar ik ren sinds corona al dubbel zo hard terwijl collega’s binnen mijn bedrijf het al 2 jaar rustig aan kunnen doen of in ieder geval elke lockdown een paar weken rust hebben hierdoor. Deze mensen snappen ook niet dat ik en mijn collega’s juist overuren draai en op ons tandvlees lopen, en dit zorgt voor enorm veel onbegrip.

16 likes

https://www.deondernemer.nl/corona/maatregelen/khn-oproep-statement-retail-detailhandel-lockdown-kabinet-persconferentie-rutte-wnkels-open~3563929

Er lijkt nog wel discussie gaande…
Maar ben benieuwd of het zin heeft.
Best forse versoepelingen toch! Van helemaal geen sport (18+) naar voor iedereen weer binnensport en buitensport Bijv. Mbo/Hbo/wo open. Had ik niet verwacht eigenlijk!

2 likes

Ik heb het niet zelf bedacht. Bij een podcast met IC-baas Peter van der Voort had hij een overtuigend verhaal dat we veel meer moeten gaan inzetten op gezondheid en preventie. Schrok ervan toen hij vertelde dat bmi meer voorspellende waarde heeft op je op de ic komt dan of dat je wel of gevaccineerd bent. Dat gegeven was mij niet bekend. Het had iets te maken met opslag in je vetcellen, er wordt op zijn IC in Groningen meer onderzoek naar gedaan.

Was zelf ook net aan het sporten geslagen want ik ben er ook niet bepaald fitter op geworden in deze lockdown. En ik loop iedere dag zo’n 10 km dus dat is echt het probleem niet. Heb afgelopen weken op andere manieren geprobeerd te sporten, maar in mijn gehorige flatje waar je je kont niet kan keren waren de pogingen met yoga en cardiofilmpjes ook geen succes. Met hardlopen heb ik hele slechte ervaringen met blessures en toen was ik fitter.

1 like

Ik vond het echt stom dat ik dat eigenlijk moest voor mijn medische verklaring voor mijn rijbewijs (huisarts zei dat hij het voor deze keer voor niks deed, was ook nog geen 2 minuten binnen). Met name omdat ik online ook al flink extra moest betalen daarvoor (voor precies die zelfde extra verklaring) en omdat je als chronisch zieke dan wéér extra kosten maakt die een gezond iemand niet hoeft te maken.

Edit; en huisarts mag sowieso tijd voor je schrijven toch, waar ze geld voor krijgen?

Tsja 70% is niet gevaccineerd. Een prik bij iedereen erin rammen lijkt me een snellere oplossing dan de sportscholen open waar maar een heel klein deel van de mensen met ernstig overgewicht heen gaat.

En misschien ligt t aan mij maar sportscholen open → minder overgewicht (volgens jou) → dus het is een keus/eigen schuld.

9 likes

Hopelijk met invliegende effecten en uitfaden etc :crossed_fingers:

5 likes

Het lijkt me echt heerlijk om weer een keer naar een tentoonstelling te gaan in een museum em mezelf even te verliezen in een andere wereld. Heb me daar in coronatijd ook gewoon veilig gevoeld met de tijdsloten en iedereen die keurig afstand hield. I.t.t. in de winkels waarbij het voor veel mensen teveel is gevraagd om een stap naar achter te doen in de rij bij de kassa. Zoals hier ook al wordt gezegd; echt bizar dat deze sector op slot blijft.

21 likes

Eens hoor. Alleen sportscholen is niet de oplossing tegen overgewicht. Dat ligt veel complexer. Betere levensstijl. Meer bewegen en anders eten zouden het basis moeten zijn. Meer bewegen kan ook simpelweg zijn elke dag 30 min wandelen, auto verderop parkeren etc. Bovendien is BMI niet de juiste graadmeter. Daar is de IC arts Vd Voort al een keer op terug geroepen door hoogleraar obesitas Liesbeth ( uit EMC). Het gaat om het vet rondom je buikorganen en dus je buikomtrek. Hoe groter het buikomtrek hoe slechter je afweersysteem is. BMI kan ook te hoog zijn doordat je juist veel soort, dan zou je eigenlijk de sportscholen weer dicht moeten gooien haha.

Eigenlijk @Marqant

13 likes

Ik heb het ook over gezondheid en preventie in zijn algemeen, dus waarom niet. Goede ideeën. En ik weet niet waarom jullie zo op sportscholen focussen, want ik kan mij niet voorstellen dat er iemand voor zijn plezier naar de sportschool gaat, zelfs al heb je geen overgewicht. Er zijn ook andere sporten die geen sportscholen zijn. Bewegen hoort bij een gezonde levensstijl, ik snap niet waarom dat zo raar is.

95 likes

Lijkt mij ook een prima en-en, niet of-of, dat is ene valse tegenstelling.

Ik zeg ook echt nergens dat het je eigen schuld of eigen keus is als je overgewicht hebt? Of dat het heel simpel is. Dat zal voor iedereen verschillend zijn.

1 like

Beweging hoort inderdaad bij een gezonde leefstijl, maar of iemand een gezonde leefstijl heeft, kun jij vanaf een afstandje niet zien hoor, hoe gemakkelijk het ook is om te denken dat dik = ongezond. En de arts die jij aanhaalt is ongetwijfeld expert binnen zijn eigen vakgebied, maar obesitas is niet zijn vakgebied. Dat is echt een HEEL andere tak van sport (ha ha)

12 likes

Wat vervelend :heart: hopelijk gaat het nu weer een beetje?

2 likes

Naast wandelen dien je ook matig intensief te bewegen. Ik kom daar zelf met twee uur wandelen per dag niet, want dan komt mijn hartslag bijna nooit boven de 90 uit. Daarom ging ik ook sporten, want ik lijk wel zo’n gekke fitgirl nu maar ik ben echt verre van sportief. Interessant over buikvet, ik ga daar meer over lezen.

1 like

Dikke knuffel :heart: Je hebt het in ieder geval gedaan, nu even thuis bijkomen en jezelf met iets verwennen!

1 like