Ondanks dat een auto-immuunziekte vaak chronisch is, wil niet zeggen dat het continue “actief is”. Ik denk dat in het kader daarvan is gekozen om alleen patiënten die afweerverlagende medicatie gebruiken (want dat is het actief, zonder krijg je een opvlamming of is de kans erop groot) te bestempelen als risico. Verder, stel je hebt een auto-immuunziekte waarbij je schildklier minder goed werkt of te hard, dan krijg je ook medicatie maar dat doet verder niks op je afweer.
En het vet rondom je buikorganen is metabool actief. Dat is het hele probleem bij obesitas waarbij vet met name rondom de buik is gecentraliseerd. In de eerste golf lagen ontzettend veel obese met name mannen op de IC. Met name mannen omdat zij vaker een appel figuur hebben. We noemen dat vet specifiek buikvet metabool actief, je moet het zien als een extra orgaan wat heel veel roet id eten gooit. Niet alleen is je weerstand is lager. Gevoeligheid voor insuline neemt af, waardoor je lichaam meer insuline moet aanmaken (dus nog een proces wat ontegelt), zorgt ervoor dat je hoge bloeddruk krijg (nog een proces …). Problemen met alvleesklier en lever, leidend tot diabetes en te hoog cholesterol —->> weer hoger risico op slechtere uitkomsten bij Corona. Is het zo een beetje duidelijk?

Heb wel klacht ingediend
en hopelijk blijft het bij deze ene keer.
Anderhalve week na mijn booster. Wel op het normale tijdstip in mijn cyclus.