Caronatopic #14

Ik hoor dit ook heel veel om me heen. Ook vrienden en familie die eerst wel echt pro vaccinatie waren maar nu doordat omicron zo besmettelijk is + meer op een griep lijkt dan vorige varianten, de booster niet meer pakken. Want ze willen niet aan de gang blijven met boosteren en het virus ontlopen kun je het toch bijna niet meer.
Ze zeggen ook: risicogroepen prikken is noodzakelijk, maar voor mezelf is de kans op echt gevaar zo klein. En voor het niet overdragen hoef je het bij deze variant ook niet te doen want tja eerlijk is eerlijk, ook na de booster is de kans nog steeds behoorlijk groot dat je wel omicron krijgt…

En dit zijn dus wel mensen die echt pro de eerste twee rondes vaccinaties waren.

3 likes

Heb ik ook al meerdere keren gehoord inderdaad.

1 like

M’n baas wil dus dat gewoon naar kantoor komen totdat hij positief getest wordt bij de GGD. Vind het een beetje raar allemaal.

Ja ik hoor dit inderdaad ook heel veel, vooral van mensen in mijn eigen leeftijdscategorie (30-min). Maar ik moet dus eerlijk zeggen dat ik er ook niet echt een weerwoord op heb. In mijn omgeving hebben nu ook zo ontzettend veel mensen corona, en niemand heeft er last van, geboosterd of niet. Ik weet inmiddels ook niet meer goed wat ik hiertegen in moet brengen.

2 likes

Ik zit in dubio, mijn vriend is zaterdag zelftest positief, vanmirgen ggd test wachten op de uitslag. Maar ik heb mijn booster gehad (vlak voor het einde van 2021) en ik heb alleen heel licht hoofdpijn (heb ik bijna elke dag dus lastig te peilen) en heel klein beetje last van mijn keel/amandel maar dat heb ik ook vaker sinds dat ik in. November een fikse verkoudheid met longknsteking heb gehad,

Mijn vriend is thuis en ik ben ook al sinds vrijdag niet meer weggeweest dus zou ik nu zelftesten of beter wachten tot ik echt klachten krijg?
Ik ga sowieso niet naar buiten nu tot mijn vriend helemaal weer klaar is.

2 likes

Ik kan me er iets bij voorstellen, maar dan wel met de aanname dat het virus niet weer gevaarlijker wordt, want dat is geen gegeven dat een volgende mutatie dat niet is.

Zelf zou ik er geen probleem mee hebben om bijv jaarlijks een boosterprik te moeten halen. Liever dat dan op en af maatregelen.

4 likes

Ja heel eerlijk, ik heb meteen mijn boosterprik gehaald toen het kon. Maar ik snap ook wel steeds beter dat mensen van mijn leeftijd en jonger er nu, vooral nu er dus steeds meer informatie komt over omicron, er wel anders tegenaan kijken. En niet iedere 3 maanden, bij wijze van, een prik willen.
Een keer per jaar een boosterprik zou idd prima zijn. Maar goed, die belofte kun je moeilijk maken als je dus niet weet hoe het virus zich verder gaat ontwikkelen.

Dat vroeg ik me trouwens wel af: een nieuwe variant is altijd gebaseerd op de oude variant. Hoe groot is dan de kans dat het virus zich weer een gevaarlijke kant op ontwikkelt? Aangezien omicron hoe dan ook (tot nog toe) dus minder ā€˜gevaarlijk’ lijkt te zijn. Dan zou je toch verwachten dat een volgende variant niet ineens weer heel gevaarlijk kan zijn? Ik dacht dit ook 1,5 jaar geleden ergens gelezen te hebben, maar weet niet meer precies hoe het zat…

2 likes

Ik heb soort van testfobie ofzo, ik zit echt in de stress om zo’n ding te doen. Vind het echt vreselijk.
Maar ik ga straks wel testen

Je kunt nu toch gewoon een test doen (ook in de keel) en bij toename klachten eventueel nogmaals?

@Airy-fairy deze variant komt niet voort uit de delta maar uit de alfa variant (als ik het goed heb). Deze variant is al heel vroeg afgetakt en daardoor met geluk een milde variant. Het is niet een opeenvolgende mutatie zeg maar. Ik kan helaas het plaatje wat erbij past niet meer vinden, dat maakt het stuk duidelijker. Wat lastig en onvoorspelbaar is de snelheid waarmee dit verspreidt. Hoe meer lichaamscellen aanwezig zijn waarin het virus kan delen hoe groter de kans op fouten / mutaties. En de fouten kunnen zeer mild zijn zonder dat het leidt tot een nieuw variant, maar kunnen ook groot worden en hopppp er is een nieuwe variant waarvan je op voorhand niet weet of het slechter of misschien nog beter dan het omicron is. Daarom is het dus belangrijk om wel door te boosteren, want je bent dan minder ziek, je klaart het virus eerder, minder kans dat de virus in je lichaam kan delen en minder kans op mutaties ( theoretisch).

5 likes

Ik heb het echt uren geprobeerd, ze zijn helemaal overbelast. Heb je een auto? Dan zou ik ook andere omliggende plaatsen proberen.

1 like

Ik probeer al 2 dagen een afspraak te maken vanwege contact met positief persoon, kan ook telkens niet… Doe maar elke dag een zelftest nu komende week :sweat_smile: Heb ook net booster gehad dus hoef niet in quarantaine maar vind dat zo gek? Voelt helemaal illegaal haha.

3 likes

Ohhh wij ook! Ze is er alleen niet ziek… Wij verder allemaal wel negatief getest (man, ik en onze zoon) ik ben ook nog eens zwanger en hoop t echt niet te krijgen en asmatisch dus hoop echt over te slaan haha

1 like

Ach arm kind! Veel beterschap voor jullie!

2 likes

Mijn schoonouders zijn over van buiten de EU en als de horeca open gaat is het wel handig als zij niet steeds hoeven te testen. Ze zijn geboosterd en alles, maar ze kunnen dus niet automatisch de Coronacheck app gebruiken. Is er een mogelijkheid toch een geldig Nederlands vaccinatiebewijs te krijgen?
Misschien weet iemand hier dat wel, ik heb al veel gegoogeld maar ik kan niks vinden.

1 like

Zelftest is negatief. Maar bah wat een eng gevoel is het toch om te doen.

Pfff zo slopend dit! Ik hoop echt dat je vriend niet is besmet door zijn rij-instructeur :frowning:

Ik heb een beetje hetzelfde, ben ook weer met het traject bezig (nog een weekje of twee-drie) en zit ā€˜m echt te knijpen ondanks mijn booster en de recente besmetting van mijn man.

Fingers crossed voor ons allebei!:crossed_fingers:

3 likes

Ja, met de nieuwe update van de app kan dat vanaf vandaag. Een tijdelijk bewijs voor toeristen die geen DCC hebben

1 like

Hebben ze geen internationaal bewijs? Die kan je namelijk ook gewoon scannen maar dan moest je ergens op drukken of naar rechts swipen ofzo

2 likes

Oh wauw wat toevallig. Ik ga er even naar kijken, dankje!

1 like

Tot nu toe moest je naar de GGD in Utrecht met je fysieke bewijs om het in het Nederlandse systeem te laten zetten. Maar blijkbaar nu niet meer als klopt wat @unwrittensmiles zegt; zou wel mooi zijn!

edit: nee, wat ik zeg geldt alleen voor mensen met een verblijfsrecht en BSN

4 likes