Caronatopic #14

Als leerkracht vind ik t moeilijk hoor. Advies om elke dag te testen ipv quarantaine… dat gaat bij mij op school niet gebeuren met de meeste leerlingen. :sweat:
Ben ik met het ene blij, krijg ik toch weer stress van een andere maatregel.

13 likes

Ik heb dat vandaag ook als regel toegevoegd in mn ku.t bericht, toen ik moest melden dat de klas in quara moet. Dat het voor ouders ook wel heel veel van hun flexibiliteit vraagt. En ik mij zorgen maak om het emotionele van de kids en of ouders dus ook graag in gesprek willen blijven met hun kids.

2 likes

Vraag aan de docenten hier van basis- en middelbare scholen (gewoon uit nieuwsgierigheid): zouden jullie (zelf) de maatregelen liever laten varen en stoppen met testen/quarantaines vanwege het welzijn van de kinderen, of liever op deze voet voort?

Als docent in het lagere onderwijs wil ik:

• Virus uit laten razen in m’n klas
  • Quarantaines en andere maatregelen handhaven zoals nu
  • De maatregelen strenger maken
  • Ik ben geen onderwijzer maar wil gewoon stemmen

0 stemmers

Edit: ik ben zelf all the way #3 maar ik ben (gelukkig voor de kinderen) niet werkzaam in het lagere onderwijs.

2 likes

Is het bij andere infectieziekten ook zo dat je na vaccinaties toch nog een beetje ziek kunt worden? Lijkt me wel maar vraag het me toch af. Ik heb in feite 5 vaccinaties gehad en alsnog nu 2,5 dag klachten. Echt niet ziek en prima te doen maar ik voel het wel echt. Is dat bij zo’n dktp ook zo? Of komen die ziektes zo weinig voor dat dat eigenlijk niet voorkomt

1 like

Ik vind dit een beetje een misleidende tegenstelling. Testen en quarantaines zijn direct of indirect óók in het belang van het welzijn van kinderen (geweest). Vind het een beetje een vervelende vraag als docent als ik eerlijk ben, omdat ik zowel de impact van de schoolsluiting zie (automutilatie, eetstoornissen en depressies) als de gevolgen van long covid bij zowel leerlingen als collega’s.
En wat betreft de impact van schoolsluiting op het welzijn van kinderen; er wordt wel akelig weinig naar de rol van ouders (en als afgeleide werkgevers) in dat verhaal gekeken, vind ik persoonlijk. Wat voor shitzooi het de afgelopen twee jaar wel niet achter de voordeur is. Nog een reden om die invoering van de eigen bijdrage in de jeudgzorg te vervloeken.

9 likes

Dit is nu ook het laatste advies van het OMT. Alleen met een positieve test thuis blijven.

2 likes

Nee want volgens mij is je qr eigenlijk Europees (EU). Mijn schoonzusje uit de UK kan/kon die van haar ook niet gebruiken.

1 like

Wat is eigenlijk de reden dat <18 niet geboosterd mag worden?
Want dan zou het toch ook al een deel oplossen? Want wie geboosterd is hoeft niet j quarantaine

2 likes

Volgens mij omdat het officiële advies daarover nog niet binnen is

1 like

Oke… maar die kinderen zijn toch ook allemaal in juli al gevaccineerd… allaaaaang langer dan 3mnd geleden. :sweat_smile:
Best wel gekendst dat advies er nog niet is. Wat zou een reden kunnen zijn het niet aan te bieden. Baadt het niet schaadt het niet toch :see_no_evil:

4 likes

Ze hebben volgens mij het advies ook heel laat aangevraagd… Maar ‘in het eerste kwartaal’ volgt het advies hoor :clap:t3: Aankomende adviezen | Gezondheidsraad

3 likes

Wat vind je er vervelend aan? Vervelend door de manier waarop ik het geformuleerd heb? Of dat de vraag überhaupt gesteld wordt?

Het is iig helemaal niet mijn bedoeling om vervelend te doen tegen docenten. Sorry dus als ik het te cru heb verwoord oid. Het lijkt me heel moeilijk om “het belang van de kinderen” af te moeten wegen tegen je eigen veiligheid en gezondheid.

2 likes

Erger dan nu kan het eigenlijk niet worden. Hele klassen thuis en geen mogelijkheden tot noodopvang (bij ons op school iig). Er zijn veel besmettingen maar dus straks ook veel immuniteit.
Tegelijkertijd vind ik het idee dat veel docenten dus ook ziek worden wel heel onprettig. Voor volwassenen zijn.er toch wat meer risico’s dan voor de meeste kinderen.

2 likes

Ik weet niet meer wat ik wil, alleen dat ik compleet gek word en paniek krijg van alle 1000 wijzigingen per jaar. En ik snap het, allemaal, en ook dat iedereen moet schakelen de hele tijd en alles per seconde kan veranderen. Maar ik trek het ff niet meer, ben vandaag ipv fatsoenlijk lesgeven aan de 27 kinderen die ik wel fysiek had ook npg eens bezig geweest met thuisonderwijs regelen, werk verzamelen, mail checken (want nog 1 besmetting en dicht), checken hpe het met die 7 koters thuis gaat, ouders de coronaregel uitleggen, werk langsbrengen, toetsen verzetten, lessen omdraaien en kinderen geruststellen, uitleg geven en eerlijk zijn dat we mogelijk toch dicht moeten. Oh ja en ook nog even verzinnen hoe en wanneer ik 34 rapporten ga typen.
Edit:oh ja en vergeet de zorgen over kinderen die thuis zitten en ouders in paniek niet

Sorry dikke rant, dit hoort hier misschien niet thuis en ik weet dat er vele andere zijn die het echt een stuk zwaarder hebben dan ik.

28 likes

Voel je niet bezwaard, iedereen heeft zn eigen coronaleed en dit klinkt ook wel erg intens. Ik vind het persoonlijk erg knap hoe jij en vele andere docenten het toch weten vol te houden.

2 likes

Jep, moeten mee he op bepaalde datum, staat op de kalender :disappointed: en cito’s afnemen dus…
Ben nog niet begonnen…

2 likes

Confronterend is misschien beter. Ik voel me als uitvoerder mede-verantwoordelijk voor een beleid waarvan ik vaak niet weet op basis van welke afwegingen een besluit wordt genomen. Het is nooit helemaal zuiver doordat ook motieven als ouders moeten werken (logischerwijs) een rol spelen. Ik vermoed dat bijvoorbeeld de uitval die ik zie door long covid als een soort ‘casualties’ worden gezien en andere belangen vanwege grotere aantallen zwaarder tellen, maar ik voel me daar enorm opgelaten over. Het is misschien communicatief niet handig om expliciet dat soort dilemma’s af te wegen, maar nu voelt het vaak als wegkijken. En overigens zijn die ‘casualties’ natuurlijk onvermijdelijk in een pandemie en dat besef vind ik misschien wel het meest confronterend.

6 likes

Er is nog een lijstje landen die afspraken met de EU hebben (oa. Marokko, Israël, Noord Macedonië, zie Is the EU Digital COVID Certificate available to third-country citizens? maar is niet erg recent geupdate) dus proberen kan geen kwaad misschien?
Ik zat nog te zoeken of je ergens zonder BSN toch je vaccinaties kan registeren, kan het bij een EU-land niet zo vinden, maar misschien dat in dat rijtje landen nog een land te vinden is waar het wel kan? Als je daarvan een QR hebt gefabriceerd kun je er ook in Nederland mee binnen als het goed is.

1 like

Bedankt voor het opzoeken, hier staan ze ook niet tussen en ik weet ook dat dit een oude lijst is want sommige landen waarvan ik het weet staan er inderdaad niet tussen.

Nahhh 34 kinderen vind ik al shocking genoeg. Zonder alles wat er aan coronashit bij komt. Hoe doe je dat serieus. Ik heb nu 25 kleuters en heb al het gevoel dat ik constant tekort schiet.

1 like