Waar lees je dat ik me op gevoel baseer ipv op de wetenschap? We hebben nu eenmaal nog geen percentages voor long covid na omicron, dus dan kunnen we ons daar nu ook niet op baseren. Ik kijk slechts naar eerdere varianten van covid, waar wel al wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. Hier in het topic en in mijn omgeving maken die onderzoeken niet zoveel indruk en hoor ik vaak âtja niemand die ik ken heeft echt problemen gehad door covidâ. Met dat in het achterhoofd haalde ik aan dat er op dit forum alleen al allerlei mensen long covid hebben. Om aan te geven dat het echt niet zo zeldzaam is dat we ons er helemaal geen zorgen om hoeven te maken.
Je spreekt over mensen die ten onrechte enorm bang zijn en binnen zouden blijven. Ik zeg helemaal niet dat we binnen moeten blijven of zoiets, of dat we in angst moeten leven. Ik vind alleen dat de samenleving long covid serieuzer mag gaan nemen. Als je zegt âik wil het best hebben, dan heb ik het gehadâ, dan ga je er niet alleen aan voorbij dat je long covid kunt krijgen, maar neem je ook het risico anderen te besmetten, die vervolgens ook nare gevolgen van covid kunnen ondervinden. Kijk het maakt me niet zoveel uit dat iemand dit hierboven schrijft, maar ik vind het wel gevaarlijk dat veel mensen zulke dingen zeggen, want zo worden de risicoâs nog verder gebagatelliseerd.