Caronatopic #14

Ik denk nu ook nog lastig te zeggen aangezien het ongeveer 1-2 maanden dominant is hier (of in UK of Denemarken oid). Het voelt voor mensen ook zuur als mensen er zo gemakzuchtig over doen met dan heb ik het maar gehad, als je misschien zelf nog maanden last hebt.

Ik merk overigens dat ik mezelf nu ook weleens op die gedachte betrap, omdat ik nu ook zo het gevoel heb dat ik er niet meer aan ga ontkomen maar ben dan wel ook bang voor eventueel long covid

4 likes

Mijn oudste kind maandag licht positieve zelf test. De mijne negatief. Zondag beide negatief. En nu vanochtend bericht dat we beide positief zijn. En ik voel mij echt hondsberoerd ondanks 3 vaccinaties (booster zit er niet bij) heb echt overwogen vannacht 112 of de huisartsenpost te bellen. Maak mij ook zorgen om mijn bijna 3 maanden oude baby die ook duidelijk ziek is. Ik hoop dat vannacht een betere nacht word want anders word ik gek!

8 likes

Denk dat we het percentage sowieso nog niet kunnen weten aangezien omicron nog niet zo lang bestaat. Je kunt ook long covid gewoon wat serieuzer nemen ongeacht dat precieze percentage. Over eerdere varianten van covid zeggen sommigen telkens ook dat het percentage long covid laag is, maar er zijn op dit forum alleen al allerlei jonge mensen die sinds de eerste golf nog steeds verschijnselen hebben
 Sommigen kunnen niet eens meer de basisdingen doen zoals wandelen. Tijdens de persco’s wordt long covid nooit genoemd. Het is maar goed dat er af en toe mensen met long covid strooien, want het fenomeen is ontzettend ondergesneeuwd. Het risico is gewoon reĂ«el, het kan werkelijk iedereen overkomen.

20 likes

hahaha

1 like

Mijn vader (met kanker) mag volgende week al voor zijn 4e vaccinatie :eek: van die hele 4e vaccinatie had ik compleet niet gehoord joh

15 likes

De baby heeft 39 koorts en de thermometer op hol sloeg na dat het de 39 aantikte dus misschien is het wel hoger. Dus contact gezocht met de assistente van onze huisarts. En ze gaat overleggen en ons zo weer terug bellen.

2 likes

Juist vanwege de onwetendheid is het wel belangrijk om je te baseren op percentages. Wellicht is de kans op long covid onwijs klein met omikron en zijn er mensen die ten onrechte enorm bang zijn en nog altijd binnen blijven. En andersom ook ook natuurlijk als het een hoog percentage is.

Iedereen bepaalt zelf welke kans voor diegene acceptabel is maar het is altijd beter op je te baseren op de wetenschap ipv een gevoel. Er verschijnen gelukkig steeds meer onderzoeken over dus ik hoop dat er gauw een uitgebreid overzichtsartikel in een krant staat.

6 likes

Ovenschaal be like:

image

52 likes

Waar lees je dat ik me op gevoel baseer ipv op de wetenschap? We hebben nu eenmaal nog geen percentages voor long covid na omicron, dus dan kunnen we ons daar nu ook niet op baseren. Ik kijk slechts naar eerdere varianten van covid, waar wel al wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. Hier in het topic en in mijn omgeving maken die onderzoeken niet zoveel indruk en hoor ik vaak “tja niemand die ik ken heeft echt problemen gehad door covid”. Met dat in het achterhoofd haalde ik aan dat er op dit forum alleen al allerlei mensen long covid hebben. Om aan te geven dat het echt niet zo zeldzaam is dat we ons er helemaal geen zorgen om hoeven te maken.

Je spreekt over mensen die ten onrechte enorm bang zijn en binnen zouden blijven. Ik zeg helemaal niet dat we binnen moeten blijven of zoiets, of dat we in angst moeten leven. Ik vind alleen dat de samenleving long covid serieuzer mag gaan nemen. Als je zegt “ik wil het best hebben, dan heb ik het gehad”, dan ga je er niet alleen aan voorbij dat je long covid kunt krijgen, maar neem je ook het risico anderen te besmetten, die vervolgens ook nare gevolgen van covid kunnen ondervinden. Kijk het maakt me niet zoveel uit dat iemand dit hierboven schrijft, maar ik vind het wel gevaarlijk dat veel mensen zulke dingen zeggen, want zo worden de risico’s nog verder gebagatelliseerd.

4 likes

T belangrijkst: hoe voel je je?

Nu heb je wel die superimmuniteit🎉

1 like

ja, en ook wel eens 7 uur eerder, wel altijd op de dag vd testafspraak.

1 like

Mijn ouders (beide hebben/hadden kanker) hebben hem ook al gehad. Het is blijkbaar ook niet echt een 4e vaccinatie, maar de 3e vaccinatie maakt bij hun deel uit van de basisvaccinatie (waarvoor wij er maar 2 nodig hadden). De 4e vaccinatie is dus de booster.

4 likes

Ik zeg niet dat jij dat doet, ik zeg alleen dat er om gegronde uitspraken te doen over hoe zeldzaam of niet-zeldzaam long covid is, baseren op wetenschap nodig ipv op gevoel. En ja je hebt gelijk dat we nog even geduld moeten hebben voor we meer weten over omikron long covid (maar komt gauw hopelijk).

Ik ben het namelijk met je eens dat er in de media te weinig goede info bestaat over long covid, dan gaan mensen zich baseren op gevoel ipv goede informatievoorziening, en dat werkt twee kanten op: een deel bagetelliseert het ‘‘want je hoort er niks over en ik ken niemand die het heeft’’ en een ander deel wordt juist onnodig angstig. Voor beide groepen is meer aandacht belangrijk. En dan bedoel ik niet alleen de individuele verhalen, maar ook op volksgezondheidniveau: wat zien we, wat is er bekend, hoe vaak komt het voor, wat zijn de ziektebeelden, hoe verhoudt het zich tov andere langdurige klachten na ziekte etc.

6 likes

@Neusklem klopt! Mijn vader (transplantatie patiĂ«nt) heeft 3 weken geleden ook z’n 4e gehad, waarschijnlijk in maart weer de 5e.

3 likes

Ja, ik vrees dat we sowieso nog lang moeten wachten totdat er de langetermijngevolgen écht bekend zijn. Daar is gewoon veel meer tijd en aandacht voor nodig. Het kan twee kanten op gaan: omikron valt mee, of het valt niet mee. Zonder goed bewijs dat het meevalt is het denk ik gevaarlijk om ervan uit te gaan dat het wel meevalt. Je moet rekening houden met beide mogelijkheden, zonder buitenproportioneel bang te zijn, en zonder de zaken te bagatelliseren waardoor je jezelf en anderen in gevaar brengt. Pfff.

Het is allemaal heel lastig en er is inderdaad meer aandacht nodig voor beide kanten, zodat men minder vanuit extreme overmoed of extreme angst gaat handelen. Het is in ieder geval duidelijk dat bij een vrij grote groep in NL overmoed heerst gezien de besmettingscijfers en de algemene neiging de randjes van wat mogelijk is op te zoeken (en velen die daar volledig overheen gaan).

1 like

Ik denk niet per se dat het overmoed is als iemand zegt ‘liever meteen nu’ omicron te krijgen. Met de huidige cijfers is het eerder de vraag wanneer je het krijgt dan of je het krijgt. Long covid is een risico dat daarbij niet echt verandert. Of je nu omicron krijgt of volgende maand maakt in principe niet veel uit als je geen vaccinaties meer mist.
Als je het dan toch gaat krijgen en met eventuele gevolgen van de besmetting moet gaan dealen, dan heb en weet ik het zelf ook liever meteen.
Er zijn ook mensen die zich elke dag zorgen maken over het krijgen van omicron en het risico dat dat oplevert voor kwetsbare familieleden. Hoe eerder ze het dan krijgen, hoe eerder die onzekerheid en zorgen worden weggenomen. Het is kut, maar dan zit je tenminste niet meer af te wachten

11 likes

Ja, ik begrijp die denkwijze (wanneer het een gezond mens betreft). Maar ik snap het bovenstaande niet. Je hebt het over mensen die zich zorgen maken over het risico dat corona oplevert voor kwetsbare familieleden. Zo’n besmetting kan voor zo’n kwetsbaar persoon gewoon tot de dood leiden (of tot iets anders naars). Dan worden zorgen helemaal niet weggenomen. Dan wordt de ellende gewoon vervroegd en is iemand een stuk van z’n kostbare leven kwijt.

3 likes

Stel dat het 3% is, is het alsnog 3% van een jonge vooral werkende populatie hé, dat zegt veel meer dan 3% van de oudjes. Dus dan is het wel substantieel.

3 likes

Dit inderdaad. Stel dat je diegene bent hù, die eerder overlijdt of ernstig ziek wordt. Of dat het je vader, je moeder, je broer of zus is

Ik vind dit wel een beetje een flauwe reactie. Ik heb helemaal niet het idee dat @Malija zegt dat ze het best wil hebben omdat ze het risico op long covid niet serieus neemt, maar omdat de besmettingscijfers momenteel zo hoog zijn dat het niet meer de vraag lijkt te zijn of je het gaat krijgen maar wanneer je het gaat krijgen. Als je er vanuit gaat dat je het sowieso gaat krijgen vind ik het niet zo’n gekke redenatie om te denken van nou laat ik het maar snel krijgen, dan ben ik er vanaf.

19 likes