Met LC is de vraag ‘wat ga je dit weekend doen?’ al vier maanden hetzelfde. ‘Niet veel’. En het valt mij op hoevaak die vraag eigenlijk gesteld wordt.
Ik heb na carnaval corona gehad en ben er een maand ziek van geweest, was heel erg aan het kwakkelen vooral. Ik zat midden in mijn wedstrijdseizoen en qua conditie had ik gelukkig helemaal nergens last van (hoe dan), maar de dagen na een wedstrijd kon ik weer helemaal niks en moest ik me constant ziek melden op werk etc. Ook 3 weken constant gehoest, veel slijm, veel keelpijn, moe etc etc. Niet doodziek dus ofzo maar heb me wel redelijk ellendig gevoeld Heb ook een hele tijd in het logeerbed moeten slapen omdat mijn vriend anders ook de hele nacht door mij wakker lag oeps.
Maargoed paar maanden verder en ik hoest nog steeds iedere dag slijm op, zeker in de ochtend/vroege middag. Opzich geen heel groot probleem maar ik had dit vroeger nóóit. Een maand geleden ook weer een beetje verkouden geworden en ik praat nog steeds nasaal? Terwijl ik niet echt meer verkouden ben, heel vreemd. Weet niet zo goed wat ik hiermee moet, maar ik ben wel redelijk klaar met dat slijm ophoesten (prima mee te leven, maar ik weet dat het niet hoort). De vermoeidheid lijkt nu wel redelijk weg te zijn (maargoed ik heb ook ontslag genomen van werk, ongerelateerd).
Herkenbaar. “Heb je nog wat leuks gedaan dit weekend?” Nee ik lag bij te komen op de bank zoals de laatste paar maanden
Wat ontzettend rot en helaas ook heel herkenbaar. Vind het zo’n bizar gevoel, ene moment is alles oké en echt INEENS trekt alle energie uit je en ben je tot weinig in staat. Bij mij voelt het dan echt alsof nadenken al te veel is. En dan idd zsm rustig aan doen en hopen dat het geen terugval met verhoging/benauwdheid en tijdelijk nog extremere vermoeidheid gaat worden.
Ik houd er wel echt rekening mee en ben ook actief bezig om onder begeleiding tot een duurzaam herstel te komen. Maar merk wel dat ik moeite heb met accepteren dat ik hier last van heb, alsof het dan pas echt een issue/langdurig ziek zijn is, terwijl ik al sinds januari ziek thuis zit en met opbouwen op werk steeds een terugval krijg omdat het dan ineens toch te veel blijkt te zijn.
Vind het ook steeds lastiger tov anderen in mijn omgeving omdat mensen letterlijk tegen me zeggen dat ik er zo goed uit zie en even verzorgd/fris over kom als voorheen, wat maakt dat ik me nog meer onbegrepen/bezwaard voel en het voelt alsof ik me moet verantwoorden en uit moet leggen waar ik nou precies last van heb. Terwijl ik zelf ook niet snap hoe het werkt en waarom het soms goed gaat en dan ineens niet meer goed gaat
Positief getest… Op vakantie in Italië… Gelukkig met een reisverzekering die een en ander kan vergoeden waarschijnlijk, maar heel veel tegenstrijdigheden en geregel uiteraard. Ambassade en ggd zijn ook gesloten in het weekend, dus dat helpt ook niet.
We moeten maandagochtend het appartement waar we nu zitten uit, maar ik begin me nu pas ziek te voelen en (goed) te hoesten. Officieel hoeven we ook niet in quarantaine hier, maar gaan we wel doen. Alleen welk hotel wil ons in vredesnaam hebben??? Echt een hele slechte film dit…
Waarom heb je getest? Dat advies is in Nederland helemaal vervallen.
En waarom zou je naar een hotel moeten? Kan je niet naar huis?
Voor covid zijn in Nederland (en volgens mij heel Europa?) geen andere regels meer dan voor elke andere verkoudheid, dus ik snap niet zo goed hoe dat problemen op kan leveren? Tenzij je zo ziek bent dat je niet kan reizen, maar dan moet je misschien in een ziekenhuis liggen?
Ik zal je reactie meenemen en hopelijk helpt het me wellicht een beetje te relativeren. Desondanks geldt hier nog steeds een advies van 7 dagen quarantaine (advies inderdaad, volledig vrijwillig), zeiden ze ook bij de apotheek dat je wel naar buiten mag, maar alsjeblieft met mondkapjes op en alleen hoogstnoodzakelijke reizen maken met ov (waar we wel van afhankelijk zijn), is de host van het appartement redelijk gestresst en wil maandag een extra diepe schoonmaak laten komen en zijn we op doorreis. Daarnaast voel ik me vandaag ook echt niet oké genoeg om te reizen en weet ik van eerdere keren Corona dat ik mij de eerste dagen eigenlijk het beste voelde, wat niet echt een lekker vooruitzicht geeft. En sws aan mijn hoest hoort elke leek wel dat het niet lekker gaat en er zijn echt nog wel mensen (naast mijzelf) die liever geen Corona zouden krijgen (om het zacht uit te drukken). Oh en ik zou over minder dan een week doorgaan naar een iemand die herstellende is van chemo. Haar aansteken is ook echt niet wat ik wil en ga ik over moeten beslissen of ik nog die kant op ga durven (op termijn) of niet. Dus ja, ik vind dat ik het wel als iets meer mag behandelen dan alleen een verkoudheidje. Misschien zo wat duidelijker en anders staan we anders in het onderwerp (wellicht ook omdat het bij mij nu een enorme stress met zich meebrengt, dus again, dank voor het wellicht een beetje relativeren).
Bedankt namens je medereiziger dat je het als meer dan een regulier verkoudheidje beschouwt en er naar handelt. Wat een rotte timing, beterschap!
Nou een update, gelukkig gaat het qua gezondheid niet slechter, maar ‘helaas’ hadden we wel gelijk dat het een ding zou worden een hotel te vinden. Heel begrijpelijk, maar ook heel stressvol. We hadden een hotel geboekt, maar last minute voor we daarheen gingen besloten we dat het misschien nog wel een ding zou worden wanneer we daar aankwamen met mondkapjes op, hoestend (want na inspanning hoest ik flink) en zichtbaar zwak op de beentjes. Dus hotel gebeld en ze wilden ons absoluut niet hebben en hebben de boeking geannuleerd. Ongeveer 15 andere hotels gebeld, zelfde verhaal. Zo zouden we vanochtend om 8 uur ‘op straat’ staan. Wederom reisverzekering en Nederland wereldwijd (voor advies in het buitenland, heeft korte lijntjes met de ambassade), beiden wezen eigenlijk naar elkaar en konden niks (nl ww kon wellicht iets als we echt de hele dag op straat hadden moeten blijven en voor de nacht nog steeds niks hadden). Ondertussen natuurlijk ook de opties voor een vlucht en een auto huren afgewogen, maar voor het huren van een auto zouden we ook onderweg moeten stoppen bij hotels (die ons wederom niet willen hebben) en hoeveel mensen zouden we wel niet alsnog besmetten in een vliegtuig… Ik weet echt dat het ‘mag’ en deze angst ligt wsl vooral bij mij (vriendin met wie ik ben heeft deze angst ook minder). Vakantieparken ook gezocht, maar die zijn er kennelijk niet in zuid-Italië.
Gelukkig uiteindelijk toch een hotel gevonden waar we nu sinds gisterenavond zitten. Waarschijnlijk puur toeval, de man bij de receptie maakte goed duidelijk niet in Corona te geloven en nu krijgen we berichten onder de deur door dat we echt op de kamer moeten blijven en zij eten voor ons regelen als we het vragen. We kunnen hier in ieder geval tot woensdagochtend blijven, donderdag was hier volgeboekt. Vriendin kreeg woensdagavond (achteraf gezien) klachten, ik vrijdagavond, dus hopelijk zijn we dan op z’n minst een stuk minder besmettelijk dan nu.
Enorme dagboekberichten, excuses daarvoor. Maar misschien wel even een reminder dat Corona nog niet over is en dat er als je er mee te maken krijgt in onbekende omgeving dit best wel wat te weeg kan brengen…
Wat fijn dat jullie toch een plek gevonden hebben en wederom bedankt voor de inspanningen. Wat een gedoe zeg! Beterschap!
Heeft er iemand ervaring met reuktraining?
Ja sort of… Een patiënt van mij heeft op aanraden van haar KNO-arts zo’n stappenplan gestart. Met verschillende flesjes zou je je reuk weer ‘trainen’. Mevrouw is al een half jaar bezig en nog zonder resultaat. Onze ergotherapeut gaf aan dat spontaan herstel nog wel eens optreedt na een periode van ontspanning (zoals een vakantie oid).
Mijn schoonzusje heeft dit gedaan en het hielp wel iets in het begin. Uiteindelijk is na verloop van tijd naar reuk en smaak nu helemaal terug, maar ik denk dat die reuktraining daar niet heel erg aan heeft bijgedragen.
Bedankt voor jullie reacties! Het lijkt door KNO-artsen aangeraden te worden maar positieve resultaten heb ik helaas nog niet gehoord.
Goede aflevering over longcovid.
Volgende week een 2e deel.
Belangrijke onderzoeksresultaten waren vandaag gepubliceerd:
Post-COVID patiënt heeft gemiddeld 15 klachten en is na 2,5 jaar niet hersteld
Veel post-COVID patiënten zijn het afgelopen jaar niet of slechts deels hersteld. Bij bijna de helft is het herstel onveranderd. De verschillen tussen patiënten onderling zijn groot maar de grilligheid van de klachten is voor iedereen herkenbaar. Gemiddeld hebben patiënten 15 gezondheidsklachten die veel impact hebben op hun leven en op de maatschappij. Zo is het percentage met betaald werk gedaald van 95% naar 68% en van de werkenden is 41% gemiddeld 15 uur per week minder gaan werken. Ook geven ze minder invulling aan de sociale rollen in het dagelijks leven. Ondanks aanhoudende klachten krijgen patiënten minder reguliere zorg. Velen nemen hun toevlucht tot alternatieve behandelingen waarvan de werking voor post-COVID nog niet wetenschappelijk is bewezen. Dit blijkt uit jaar 2 van het Long COVID onderzoek dat het Erasmus MC samen met C-support uitvoert onder post-COVID patiënten die zich bij C-support hebben aangemeld.
Indrukwekkende resultaten post-COVID onderzoek jaar 2 - C-support
Er zijn hier nog meer mensen die meedoen aan de VASCO studie toch? Ik kreeg vanochtend de uitslag van mijn laatste bloedtest en al mijn N-antistoffen van mijn coronabesmetting zijn nu weg. Is logisch want dat was een jaar geleden, maar toch jammer
Ik heb voor het eerst Corona (had nog testen liggen dus was even benieuwd). Klachten heb ik sinds maandag, wat verkouden en hoofdpijn, maar pas sinds gisteren geen reuk en smaak.
Hopelijk is dat snel weer voorbij want eten is niks aan zo.
Ik heb voor de tweede keer corona en het is volgens mij heftiger dan de eerste keer. Koorts, hoofdpijn, verkouden, rillen, zweten. Gelukkig is het hoogtepunt voorbij.
Mijn huisgenoot heeft corona (gisteren positief getest op d’r verjaardag ook nog), echt sneu. Gelukkig is ze niet heel ziek, maar bizarre gewaarwording dat ze gisteravond weer op afstand werd gefeliciteerd door vrienden die wel voor de deur kwamen zingen maar niet binnenkwamen. Echt 2020 flashback
Ja jongens, de tijd voor een nieuwe golf is voorbij hoor want mijn universiteit heeft onze Zoom accounts al opgezegd