Caronatopic #8

Maar heeft ze dan in de 11 dagen voor die zondag ook niemand gezien? Het maakt verder niks uit natuurlijk, maar zo’n korte incubatietijd lijkt me sterk.

Ik gooi hem er maar even weer in: in Israël al 16% van de bevolking gevaccineerd, gevolgd door arabische emiraten met 7% en daarna Bahrein met 4%.

7 likes

Weet je welk vaccin ze in Israël gebruiken?

Volgens mij alleen Moderna. Ik weet dat ze totaal 12 miljoen doses aan vaccin hebben ingekocht dus ze kunnen voor 138% van hun bevolking geven (dus meer dan nodig).

1 like

Volgens mij is jouw ziekenhuis ook mijn ziekenhuis. Mijn moeder werkt er en hoorde inderdaad gelukkig veel mensen die zich daar ‘gewoon’ laten inenten.

Andere vraag nog trouwens over die risicogroepen! Ik kreeg vroeger altijd een uitnodiging voor de griepprik want al vanaf jonge leeftijd inhalators nodig gehad tijdens verkoudheden (die helaas nog steeds wekenlang aanhouden als ik het weer eens te pakken heb). Paar jaar geleden ben ik gestopt met het halen van de griepprik en nu heb ik de afgelopen twee jaar ook geen uitnodiging meer gehad. Kun je dan van de lijst worden afgehaald? Weet iemand hoe dat werkt? :crazy_face:

1 like

Haha ja ik weet hoe dat werkt. Qua astma en inhalatiemedicatie is er alleen een indicatie bij dagelijks gebruik van corticosteroïden (dus Flixotide, Pulmicort, de oranje/bruine puffers), enkel Salbutamol/Ventolin is geen reden.

Dat systeem selecteert o.a. dus op medicatie. Maar soms heeft medicatie geen stopdatum en blijft het voor eeuwig actief staan en worden mensen daardoor (soms jaren en jaren) onterecht uitgenodigd.

Het is echt giga veel werk om alles handmatig te controleren, ik heb dat de afgelopen twee jaar gedaan en nu klopt het bij ons wel denk ik, maar de jaren ervoor werden er echt veel mensen onterecht uitgenodigd. En dat zal op veel plaatsen gebeuren. Het idee is ook: beter onterecht wél uitnodigen dan onterecht niet!

Dus als je een fanatieke huisarts in je praktijk hebt is er waarschijnlijk een keer goed opgeschoond. Er is ook een mogelijkheid om “weigeraars” het jaar erop te deselecteren, maar dat mag officieel niet. Ook bij bekende “weigeraars” moet je elk jaar weer vragen: wil je het nu wel?

3 likes

Aaah op die manier! Dank voor je uitleg. Ik gebruik dan idd wel die rode puffer maar gelukkig niet dagelijks.
Dus dan gok ik dat ik een fanatieke huisarts heb. Bedenk me nu trouwens dat ik geen uitnodiging meer heb gekregen vanaf moment dat mijn oude huisarts met pensioen is gegaan. Dus jonge en nieuwe, fanatieke huisarts inderdaad haha

2 likes

Ik heb een reactie geplaatst op iets van jawel, Facebook, waar die vrouw die als eerste haar prik heeft gehaald helemaal zwart wordt gemaakt. Ze zou betaald zijn om dit te doen. Ik zou volgens die mensen in een bubbel leven en de wereld veel te rooskleurig zien (ze moesten eens weten) dat ik dat niet geloof (waarom zouden ze, er zijn er genoeg die het vrijwillig zouden doen) en ook dat vaccin wil. Sommige mensen… :tired_face:

Ik vraag me nu echt af waarom ik wel uitgenodigd word elk jaar, want gebruik alleen Ventolin en zelfs dat al een paar jaar niet (want inspanningsastma maar nauwelijks nog sporten). Maar ja zal vast wel een logische reden hebben want werd ook pas een paar jaar nadat astma was vastgesteld uitgenodigd. Dus zal wel niet met elkaar samenhangen kan alleen niks anders relevants bedenken.

1 like

Krijg je hem al lang? Ik kreeg hem bij mijn vorige huisarts ook gebaseerd op dezelfde soort klachten. Toen ik ging overstappen kreeg ik hem opeens niet meer, want geen indicatie voor. Dus heb het idee dat je “vroeger” veel sneller voor de griepprik in aanmerking kwam.

1 like

Oh wat verdrietig, gecondoleerd. Ik heb gisteren ook lopen zoeken voor familie en het lijkt inderdaad 100 mensen te zijn… 30 was alleen in november.

Met link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/bijzondere-gelegenheden/uitvaarten

1 like

Gecondoleerd!

Is op dit moment max 100 mensen.

1 like

Je kunt via dat systeem ook alle mensen met astma selecteren, dat zal bij jou wel gebeuren, maar dat dan zitten er veel mensen onterecht bij, omdat er dus veel astma-patiënten enkel zo nodig Ventolin gebruiken en die vallen er niet onder.

Ik denk dat er landelijk echt veel mensen onterecht een uitnodiging krijgen, maar het is zoooo veel werk om die automatische selectie handmatig na te gaan.

1 like

Gecondoleerd @tuula.

Inderdaad niet voor te stellen hoe het moet zijn geweest toen er nog minder mensen toegestaan waren.
Het is nu wel 100 maar bij veel locaties zal het niet mogelijk zijn om de afstand te bewaren waardoor die toch voor 30 kiezen, kerken sowieso denk ik.
Ik had vorige week ook een begrafenis met 30 man en was ook zo blij dat dat precies de inner circle was, daardoor viel het niet zo op.

1 like

Nee op zich niet nee, al lijkt 18-60 jaar met medische indicatie de eerste groep die het vaccin gaat krijgen, dus krijgt Els van 21 met haar blauwe puffer voor het sporten het vaccin misschien al eind februari en anders had ze hem pas in de zomer gekregen. Dus scheelt wel iets meer dan een maand, en zeker bij een krappe hoeveelheid vaccins is het wel “zonde” als dit soort mensen voor de flauwekul bij de eerste selectie zitten. Maarja “het systeem is niet onfeilbaar”.

9 likes

Maar dat ben je nu indirect wel. Hoe minder mensen gevaccineerd willen worden tegen het coronavirus, hoe kleiner de kans dat we groepsimmuniteit bereiken waardoor de groep mensen die niet gevaccineerd kunnen/mogen worden door hun medische voorgeschiedenis of andere factoren sowieso al een hoger risico lopen.
Ik ben helemaal pro je eigen keuzes maken, maar als je keuze een negatieve invloed heeft op andere mensen, dan is het alternatief toch op zijn minst het overwegen waard?
Dat extreem individualisme dat bij zulke crisissen altijd de kop opsteekt is zo vermoeiend.

edit: ik herlees net nog eens je post met dit stukje dat ik uit heb gelicht, maar we zeggen eigenlijk hetzelfde. Alleen vind jij dat je dus inderdaad niet degene bent die verantwoordelijk is voor iemand anders gezondheid en dat het daarom een gevoelig onderwerp is. Denk je dat als het zichtbaarder is voor twijfelaars/antivaccinaties wie ze in gevaar brengen door hun keuze ze daardoor over de streep kunnen getrokken worden?
Ik hoef niet te weten welke gezichten en namen er schuilen achter de personen die ik potentieel in gevaar breng door mijn keuze omdat ik alleen al het feit dát ik ze in gevaar zou brengen overtuigend genoeg vind.

9 likes

Bedoel je hiermee dat de maatregelen sowieso blijven? Of dat je niet direct na je eigen vaccinatie de maatregelen los kan laten? Want dat laatste klopt inderdaad. Voordat je zelf beschermd bent, duurt volgensmij 4 weken en we moeten natuurlijk groepsimmuniteit opbouwen voordat we helemaal terug kunnen naar ‘normaal’. Dus je kunt inderdaad niet meteen iedereen gaan knuffelen als je het vaccin hebt gehad, daar moet je helaas nog even geduld mee hebben.

Als je het over de uitspraak van de WHO hebt (die volgensmij ook veel door antivaxxers wordt gebruikt als argument om aan te geven dat de maatregelen niet weg gaan) over dat het vaccin opzich niet genoeg is om het virus te stoppen. Voor zover ik weet bedoelde ze daarmee dat als de eerste groep gevaccineerd is (zorgmedewerkers, risicogroepen etc.) dat dat er in eerste instantie vooral voor zorgt dat we minder sterfgevallen krijgen, maar dat we nog niet gelijk van het virus af zijn en alles los kunnen laten. Dan blijft het virus rondgaan onder de niet-gevaccineerden.

Nogmaals, het is iedereen zijn eigen keuze en ik denk dat het belangrijk is om niet gelijk iemand te veroordelen als diegene het vaccin niet wil. Maar ik begrijp de felle reacties erop ook wel. Er is een groep mensen die het vaccin niet kan krijgen en die zijn afhankelijk van de groepsimmuniteit. En daarnaast denk ik dat iedereen heeeeeel graag terug wil naar het ‘normale leven’ en dat gaan we toch echt waarschijnlijk pas helemaal als er genoeg mensen zijn gevaccineerd. We zijn gewoon behoorlijk afhankelijk van elkaar en individuele keuzes kunnen voor grote gevolgen zorgen.

3 likes

Gecondoleerd, heel veel sterkte :heart:

1 like

Oh tof er wil iemand een klacht indienen, omdat zij als chauffeur mee was voor een patiënt en wij bij binnenkomst gevraagd hebben of zij buiten of in de auto wil wachten (vanaf maart al onze policy en dit wordt ook continu gecommuniceerd). “Alsof ik een beest ben!” Nee truttebel, het is voor je eigen bestwil. :triumph:

34 likes