Caronatopic #8

Wat gebeurd er eigenlijk als je een ernstig allergische reactie op het vaccin krijgt? Wat zijn kenmerken hiervan en is dit dodelijk?

Vandaag te horen gekregen dat mijn schoonmoeder over een kleine twee weken haar vaccinatie krijgt. Echt een feestje :partying_face:

16 likes

Wow heftig de situatie in Londen

Echt heel fijn om te lezen dat er al zoveel vaccinatie afspraken gemaakt zijn. Geeft me hoop dat er echt veel mensen zijn die het willen.

1 like

Het ligt er aan waar je allergisch voor bent. Ik ken niet de ingrediënten lijsten van alle vaccins uit m’n hoofd, maar sommige vaccins worden bijvoorbeeld met kippeneiwit gemaakt. Mensen die erg allergisch zijn voor kippenei mogen die vaccinatie dus niet hebben. Een ander hoeft niet daarmee gemaakt te zijn, dus die kan je dan wel krijgen. Maar als je allergisch bent voor een oplosmiddel ofzoiets kan het weer precies andersom zijn.

Een allergische reactie bestaat meestal uit 1 of meerdere van het volgende: jeuk, uitslag, zwelling van tong/mond/keel, lage bloeddruk, rode huid, piepende ademhaling, bewustzijnsverlies, misselijkheid, braken, diarree.
Als je daar niks aan doet kan dat dodelijk zijn (als je niet meer kunt ademhalen omdat je keel dichtzwelt bijvoorbeeld), daarom word je ook even in de gaten gehouden zodat er snel medicatie gegeven kan worden om de reactie tegen te gaan.

5 likes

Ter aanvulling van wat @Merel al zei een persoonlijke ervaring: ik heb een keer een allergische reactie op medicatie gehad. Bij mij uitte zich dat in zwellen van de tong en keel. Als je daar niks aan doet kan het inderdaad dodelijk zijn, maar gelukkig zijn er wel middelen voor! Ze houden je inderdaad even in de gaten om te kijken of je geen acute reactie krijgt. Het zou ook kunnen dat je reactie wat langzamer verloopt, bij mij duurde het wat langer. Ik denk dat tussen het eerste moment dat ik dacht “hier klopt iets niet”, en het moment dat de ambulance er was die medicatie (eerst antihistamine, daarna epinephrine) toediende ongeveer een half uur à drie kwartier zat. Opzwellende keel klinkt heel eng (is het ook), maar het is gelukkig niet altijd acuut, het kan ook geleidelijk gaan waardoor je ruim de tijd hebt om er iets aan te doen en medische hulp te regelen.

Bij weer anderen zorgt het voor jeukende en rode huiduitslag en dat is vooral heel vervelend maar minder gevaarlijk.

Als je nog nooit eerder een allergische op medicatie of vaccins hebt gehad denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Ik maak me persoonlijk ook geen zorgen voor het vaccin, dat komt wel goed. Je zou nu bij wijze van spreken ook een pinda allergie kunnen ontwikkelen, maar ik neem aan dat je je daar ook niet bang voor bent als je boodschappen gaat doen toch? Die zorgen hoef je nu evenmin te hebben. De kans dat je hier ineens allergisch voor blijkt te zijn is heel klein en mocht er toch wat gebeuren dan zijn ze daad op voorbereid. :blush:

6 likes

Ik kwam nog ergens deze Twitter-thread tegen die alles in het filmpje onderuit haalt

5 likes

Weten jullie waarom de mensen die iemand vaccineren die ik tot nu toe in beeld heb gezien alleen een mondkapje dragen en geen verdere bescherming? Terwijl ze zo dichtbij komen?
Ik weet dat mensen die het vaccin krijgen over het algemeen geen klachten hebben maar vond het toch een beetje een gek gezicht.
Kan overigens niet wachten op mijn prik! Mijn moeder is al ingepland :heart_eyes:

Wat zouden ze dan aan moeten volgens jou? Het zijn mensen die (naar alle waarschijnlijkheid) nu geen corona hebben, zoals je al zegt. Omdat je de 1,5 meter niet kan waarborgen gebruik je al mondkapjes, handschoenen en telkens desinfectiespul.

Ik doe ook de hele dag spreekuur met een “gewoon” mondkapje en zo nodig handschoenen. Pas als ik Covid-(verdachte) patienten ga zien trekken we ons pak aan.

9 likes

Ik las van een ziekenhuis hier in de buurt, dat van de medewerkers in de acute zorg/corona afdelingen, de vaccinatiebereidheid meer dan 95% is. Zo goed! :partying_face:

25 likes

Ja echt fijn, denk dit heel motiverend is voor andere groepen.

Ik hoorde van een patient dat er al drie thuiszorgmedewerkers gezegd hadden dat ze hem niet wilden. Heb echt zin om dat team te mailen dat ik echt echt schandalig vind. :triumph:

11 likes

Maar het probleem is dat je post veel stelliger is dan het artikel, je laat zelf de nuances van het artikel weg en daardoor is het toch wel een beetje onrust zaaien.

23 likes

Ik werk in de wijk en ook bij ons vragen cliënten of ik me zou laten vaccineren enz. Denk dat het juist positief is als je dan zegt van wel. Dat je hen er hopelijk ook mee motiveert om het te doen als het zo ver is. En dat ze merken dat je er aan mee werkt

3 likes

Absoluut! En in het voorjaar zaten wij in een brandhaard en de thuiswonende ouderen zijn toen waarschijnlijk óók door de thuiszorg besmet (bij gebrek aan PBM en kennis, dus geen schuld ofzo), dus dan denk ik echt: gvd jullie zijn cliënten verloren door dit kut-virus en nu ben je te beroerd om dit te helpen voorkomen in de toekomst? Je hebt er zelf middenin gezeten?!

Onbegrijpelijk.

7 likes

Onze organisatie heeft benadrukt dat we ons niet negatief mogen uitlaten over het vaccin. De slogan is ook “vaccineren doen we voor elkaar”. We moeten ons houden aan de informatie die de overheid/het RIVM geeft. Ben ik heel erg blij mee, want ik heb een paar collega’s die moeilijk doen.

33 likes

Werk je ook in de thuiszorg? Ik vind dit wel interessant, en heel goed. Je mag ook PB’en als je wilt. Heb echt het gevoel dat ik hier iets mee moet.

Oh nee, dat niet. In de gehandicaptenzorg! Maar we hebben zowel intramurale als ambulante zorg.

1 like

@Krabsalade Mijn moeder werkt in de thuiszorg en uit haar team alleen al waren er vijf collega’s besmet. En nu wil alsnog niemand zich gaan laten vaccineren, mijn moeder ook niet. :exploding_head:

1 like

Ongelofelijk he, hoe kan dat nou? Zou dat nou echt met het opleidingsniveau te maken hebben? Misschien ook omdat ze een soort homogene groep is qua opleiding en achtergrond, dat ze elkaar versterken in hun opvattingen.

Ik bedoel, bij ons werkt er van alles door elkaar qua opleidingsniveau (MBO, HBO en WO) en daardoor hoor je elkaar praten, beantwoord je elkaars vragen en begrijp je elkaars belevingswereld en zo hoop je dat iedereen overtuigd raakt van het juiste. Je kent en vertrouwt elkaar.

Maar bij de thuiszorg werk je solistisch en in overleggen zit je enkel met “gelijken”.

Ik weet niet of het zo werkt he, maar ik probeer te begrijpen waarom juist die groep niet wil.

(Dit komt dus voort uit vrij anekdotisch bewijs, maar ik herken het wel van de griepspuiten, die willen “ze” ook niet.)

4 likes

Mijn kraamverzorgster vroeg toen ze hier was ‘of ik het vaccin ging nemen’ en ik zei ‘…ja, jij niet?’ en nou ze wist het nog niet want wat zat er allemaal in? :sob::sob::sob: overigens had ze wel vaak twee mondkapjes over elkaar op en hield ze meters afstand dus het is niet dat ze Corona niet serieus nam, maar echt, hóé komen al die zorgmedewerkers erbij dat dat vaccin niet veilig zou zijn?

13 likes