Caronatopic #8

Maar het probleem is dat je post veel stelliger is dan het artikel, je laat zelf de nuances van het artikel weg en daardoor is het toch wel een beetje onrust zaaien.

23 likes

Ik werk in de wijk en ook bij ons vragen cliënten of ik me zou laten vaccineren enz. Denk dat het juist positief is als je dan zegt van wel. Dat je hen er hopelijk ook mee motiveert om het te doen als het zo ver is. En dat ze merken dat je er aan mee werkt

3 likes

Absoluut! En in het voorjaar zaten wij in een brandhaard en de thuiswonende ouderen zijn toen waarschijnlijk óók door de thuiszorg besmet (bij gebrek aan PBM en kennis, dus geen schuld ofzo), dus dan denk ik echt: gvd jullie zijn cliënten verloren door dit kut-virus en nu ben je te beroerd om dit te helpen voorkomen in de toekomst? Je hebt er zelf middenin gezeten?!

Onbegrijpelijk.

7 likes

Werk je ook in de thuiszorg? Ik vind dit wel interessant, en heel goed. Je mag ook PB’en als je wilt. Heb echt het gevoel dat ik hier iets mee moet.

Ongelofelijk he, hoe kan dat nou? Zou dat nou echt met het opleidingsniveau te maken hebben? Misschien ook omdat ze een soort homogene groep is qua opleiding en achtergrond, dat ze elkaar versterken in hun opvattingen.

Ik bedoel, bij ons werkt er van alles door elkaar qua opleidingsniveau (MBO, HBO en WO) en daardoor hoor je elkaar praten, beantwoord je elkaars vragen en begrijp je elkaars belevingswereld en zo hoop je dat iedereen overtuigd raakt van het juiste. Je kent en vertrouwt elkaar.

Maar bij de thuiszorg werk je solistisch en in overleggen zit je enkel met “gelijken”.

Ik weet niet of het zo werkt he, maar ik probeer te begrijpen waarom juist die groep niet wil.

(Dit komt dus voort uit vrij anekdotisch bewijs, maar ik herken het wel van de griepspuiten, die willen “ze” ook niet.)

4 likes

Ik denk eigenlijk dat het een soort zelfoverschatting is.

6 likes

Ik werk in de -weg- en heb ook 2 collega’s (wel uit een groot team) die zich niet willen laten vaccineren. Dan beschik je dus over alle informatie en mogelijkheden om te beoordelen hoe een vaccin tot stand komt, hoe het werkt etc. en dan nog “weet niet wat erin zit, te snel ontwikkeld”. Dat is gewoon niet willen weten, niet willen horen. In dit geval is er volgens mij ook sprake van druk vanuit de thuissituatie en overnemen wat ze daar horen (zonder zelf na te denken).

7 likes

Ja gek he
 Ze denken dan echt de slimste van het stel te zijn door zo wantrouwend te zijn. Die overtuiging, dat is toch echt zelfoverschatting volgens mij.

15 likes

Ik denk dat dit een hele grote rol speelt. Dat veel mensen niet zelf op “onderzoek” uit gaan en dus maar geloven wat ze vanuit de groep horen of op social media lezen. Dit merkte ik ook heel erg bij mijn moeder. Die praatte ook maar gewoon “met de groep” mee. Terwijl ik, oa via het forum, wel bepaalde dingen kon weerleggen. Nu ik dan aan de beurt ben, deel ik het ook maar in de familie app dat ik m’n afspraak gemaakt heb enz. In de hoop dat ze dan toch bijdraait en het tzt ook neemt. Denk dat het daarom extra belangrijk is om te laten weten dat je het wel doet en er hopelijk een soort collectief ontstaat. “Oh zij doen het ook, dan doe ik het ook maar” ipv andersom hopelijk :crossed_fingers:t2:

7 likes

Is het ook echt. Het is niet voor niets dat ik nooit overleg voer met deze collega’s als de uitkomst cognitief denkvermogen behoeft :stuck_out_tongue_winking_eye: (en dan hebben we op papier inderdaad hetzelfde opleidingsniveau. In de praktijk
not so much)

1 like

Het is ook een beetje waar je mee omgaat raak je mee besmet. Als er veel sterke (ongefundeerde) meningen over Corona om je heen leven dan ga je dit ook sneller overnemen. En wat hierboven staat, thuiszorg is een vrij homogene groep, die bijv niet in aanraking komen met de groep acute zorg wel men welwillender tegenover het vaccin staat, zij horen deze groep dan ook niet. Beetje kort door de bocht natuurlijk, vriendinnen van mij die bij de thuiszorg werken willen m wel. Maar merk t hier in de omgeving ook, dat er weinig input van buiten de groep is waardoor er een eigen realiteit ontstaat. Dit kan trouwens ook voor andere groepen en onderwerpen in de gemeenschap gelden

4 likes

Ja dit is het denk ik. Ik hoor bij ons assistentes ook wel eens vol overtuiging verkeerde uitspraken doen en dan zeg ik: Pardon?! Vertel je dit ook op feestjes zo?! Plan maar een onderwijsuurtje hierover, want hier gaat iets niet goed!

Nu hebben wij echt fantastisch goeie assistentes, maar dit gebeurt gewoon idd.

Idd, hoe meer je weet, hoe genuanceerder je wordt en hoe bewuster je wordt dat je weinig weet. Uitzonderingen met narcistische trekken daar gelaten. Die weten best veel, maar gezien en aanbeden worden is belangrijker dan genuanceerd zijn.

12 likes

Ja eens, maar als ik zo om me heen kijk is dat wel een kleine minderheid, maar je hoort ze continu. :weary:

Eigenlijk zou je gewoon er een landelijke challenge van moeten maken. De gemeente die procentueel de grootste vaccinatiedichtheid heeft in september krijgt een ____. En dan geen optreden van Ali B in ondergoed (wtf las ik net) of een Bizzey-concert.

@grace dat van opleidingsniveaus denk ik ook ja. Ik heb een hele vriendinnengroep gehad waarvan niemand de kinderen liet inenten. Allemaal hoogopgeleid maar hun eigen onderzoek doen als Neerlands Fries topmodel.

6 likes

Maar je hoeft de complexiteit ook helemaal niet te begrijpen eigenlijk. Maar als je dat wel wil (weet niet wat erin zit) en je hebt enige medische kennis, is die stap wel veel makkelijker genomen.
Edit: en dan bedoel ik niet dat je zelf “oNdErZoeK” moet gaan doen, maar wel dat je mensen om je heen hebt die het je duidelijk kunnen uitleggen en eventuele zorgen met je kunnen bespreken.

Interessante discussie. Mijn neef is ook thuisverpleger en heeft zijn eigen bedrijf hierin. Hij is helemaal anti het vaccin (“complot van de overheid”). Ik heb me altijd al afgevraagd hoe ĂŒberhaupt hij hier nu zo tegen kan zijn, hij zou toch beter moeten weten gezien zijn achtergrond en wat hij allemaal heeft gezien door corona.

De enige die volgens mij terecht twijfelt of ze het vaccin zal nemen, is mijn nicht voor haar kind. Mijn achternichtje heeft bij elk vaccin dat je als kind krijgt, al een zware allergische reactie gekregen en daardoor de eerste vijf jaar van haar leven heel erg veel last gehad van allerlei kwaaltjes, waar ze nu gelukkig voor het grootste deel uitgegroeid is. Bij haar snap ik dat ze twijfelt, maar goed, er is nog te weinig onderzoek gedaan naar de dosis van het vaccin bij kinderen hoorde ik gisteren op het nieuws.

Wat ik me nog afvroeg: stel ik krijg het vaccin eerder dan mijn ouders (essentieel beroep). Is het dan zo dat ik hen helemaal niet meer kan besmetten, of is het dan zo dat ik hen wel nog kan besmetten maar gewoon zelf niet ziek word?

1 like

Ik weet natuurlijk niets van de situatie, maar ik zou zo niet kunnen beredeneren hoe een “zware allergische reactie” die kwaaltjes kan veroorzaken. Ik bedoel: een allergische reactie is real en klote, maar binnen 24-48 uur, nou vooruit, laat zeggen max een week, is die allergische reactie toch over? Dus dit lijkt deels ook meer een aanname dan realiteit, dat die kwaaltjes de eerste vijf jaar direct resultaat zijn van de vaccins of de reactie daarop.

2 likes

Vrijwel meteen na een standaardvaccinatie heeft mijn achternichtje zware voedselallergieën ontwikkeld. Eerst kon ze alles eten, en van de ene dag op de andere was ze zwaar allergisch aan alles qua zuivel, noten, bepaalde kleurstoffen etc. waardoor ze een heel strikt dieet moest volgen en haar ouders elke verpakking moesten scannen. Dat uitte zich in zware eczeem, opgezwollen keel, diarree, 

De dokters zeiden toen dat het vermoedelijk kwam omdat de standaardvaccinatie die ze kreeg, 3 vaccinaties in 1 waren, en haar lichaam daar toen een heftige afweerreactie op gedaan heeft, wat zich daarin ge-uit heeft. Het was waarschijnlijk beter geweest voor haar mocht ze die vaccinaties toen apart gekregen hebben.

De beredenering klinkt voor mij iig echt super onwaarschijnlijk, dat het echt aan elkaar gerelateerd is, allergieën ontwikkelen/uiten zich nu eenmaal op de leeftijd dat kinderen ook de prikjes van RVP krijgen
 Maar snap dat ze twijfelt. Mocht het zover komen moet ze maar goed met de behandelend kinderarts overleggen, die kunnen prima adviseren.

4 likes

Zou idd ook kunnen dat het niet gerelateerd is. Ik ken er het fijne niet van, en sowieso is zoiets een grote uitzondering. Ik ben gewoon erg blij dat mijn nichtje er inmiddels voor het grootste deel van af is want dat was echt een hele heftige periode :slight_smile: Maar zij is dus de enige waarvan ik snap dat ze nog twijfelt.