Maar je hoeft de complexiteit ook helemaal niet te begrijpen eigenlijk. Maar als je dat wel wil (weet niet wat erin zit) en je hebt enige medische kennis, is die stap wel veel makkelijker genomen.
Edit: en dan bedoel ik niet dat je zelf “oNdErZoeK” moet gaan doen, maar wel dat je mensen om je heen hebt die het je duidelijk kunnen uitleggen en eventuele zorgen met je kunnen bespreken.
Interessante discussie. Mijn neef is ook thuisverpleger en heeft zijn eigen bedrijf hierin. Hij is helemaal anti het vaccin (“complot van de overheid”). Ik heb me altijd al afgevraagd hoe überhaupt hij hier nu zo tegen kan zijn, hij zou toch beter moeten weten gezien zijn achtergrond en wat hij allemaal heeft gezien door corona.
De enige die volgens mij terecht twijfelt of ze het vaccin zal nemen, is mijn nicht voor haar kind. Mijn achternichtje heeft bij elk vaccin dat je als kind krijgt, al een zware allergische reactie gekregen en daardoor de eerste vijf jaar van haar leven heel erg veel last gehad van allerlei kwaaltjes, waar ze nu gelukkig voor het grootste deel uitgegroeid is. Bij haar snap ik dat ze twijfelt, maar goed, er is nog te weinig onderzoek gedaan naar de dosis van het vaccin bij kinderen hoorde ik gisteren op het nieuws.
Wat ik me nog afvroeg: stel ik krijg het vaccin eerder dan mijn ouders (essentieel beroep). Is het dan zo dat ik hen helemaal niet meer kan besmetten, of is het dan zo dat ik hen wel nog kan besmetten maar gewoon zelf niet ziek word?
Ik weet natuurlijk niets van de situatie, maar ik zou zo niet kunnen beredeneren hoe een “zware allergische reactie” die kwaaltjes kan veroorzaken. Ik bedoel: een allergische reactie is real en klote, maar binnen 24-48 uur, nou vooruit, laat zeggen max een week, is die allergische reactie toch over? Dus dit lijkt deels ook meer een aanname dan realiteit, dat die kwaaltjes de eerste vijf jaar direct resultaat zijn van de vaccins of de reactie daarop.
Vrijwel meteen na een standaardvaccinatie heeft mijn achternichtje zware voedselallergieën ontwikkeld. Eerst kon ze alles eten, en van de ene dag op de andere was ze zwaar allergisch aan alles qua zuivel, noten, bepaalde kleurstoffen etc. waardoor ze een heel strikt dieet moest volgen en haar ouders elke verpakking moesten scannen. Dat uitte zich in zware eczeem, opgezwollen keel, diarree, …
De dokters zeiden toen dat het vermoedelijk kwam omdat de standaardvaccinatie die ze kreeg, 3 vaccinaties in 1 waren, en haar lichaam daar toen een heftige afweerreactie op gedaan heeft, wat zich daarin ge-uit heeft. Het was waarschijnlijk beter geweest voor haar mocht ze die vaccinaties toen apart gekregen hebben.
De beredenering klinkt voor mij iig echt super onwaarschijnlijk, dat het echt aan elkaar gerelateerd is, allergieën ontwikkelen/uiten zich nu eenmaal op de leeftijd dat kinderen ook de prikjes van RVP krijgen… Maar snap dat ze twijfelt. Mocht het zover komen moet ze maar goed met de behandelend kinderarts overleggen, die kunnen prima adviseren.
Zou idd ook kunnen dat het niet gerelateerd is. Ik ken er het fijne niet van, en sowieso is zoiets een grote uitzondering. Ik ben gewoon erg blij dat mijn nichtje er inmiddels voor het grootste deel van af is want dat was echt een hele heftige periode Maar zij is dus de enige waarvan ik snap dat ze nog twijfelt.
Zo zie je maar weer, ik weet over veel een beetje, maar @Ovenschaal weet over een beetje ALLES.
Slimme mensen hier Ik geef jullie inzichten mee als ik mijn nicht nog eens hoor. Thx!
Iemand toevallig een antwoord op dit deel van mijn post? Stel ik krijg het vaccin eerder dan mijn ouders (essentieel beroep). Is het dan zo dat ik hen helemaal niet meer kan besmetten, of is het dan zo dat ik hen wel nog kan besmetten maar gewoon zelf niet ziek word?
Haha, ik zit perfect dus met m’n post-graduate, daarna gaat het bergafwaarts.
Ok thanks! Dat is geruststellend!
Gelukkig leer je hier op het forum nog over andere dingen.
Interessante uitkomst! Hoge vaccinatie bereidheid (76%) en is alleen maar stijgend. Opiniepanel van EenVandaag
Woord van 2021: vaccinatiebereidheid
Volgens een vaccinunoloog (nog nooit van gehoord maar blijkbaar iemand met verstand van vaccins) op het nieuws is het vaccin dat de risicogroep tussen de 18 en 60 jaar krijgt (volgens het schema van de overheid) mild effectief. Dat vaccin is maad 70% effectief en pfizer bv 95%. Ik vind dat best een rot idee? Ik kijk ontzettend uit naar het vaccin omdat ik dan niet continu bang hoef te zijn als ik met mensen contact heb, maar als het zo laag is voelt het niet echt als een geruststelling. Maargoed misschien valt 70% wel mee in vergelijking met andere vaccins en is het vaccin van Pfizer gewoon echt heel effectief? Merk dat het me best wel wat doet omdat ik dus echt zo uitkijk naar dat vaccin.
Er zijn 4 verschillende vaccins voor die groep ingepland en die hebben allemaal nog geen definitieve resultaten uitgebracht, dus ik denk dat het wel heel voortvarend is om nu te zeggen op basis van wat voorlopige resultaten van 1 van de 4 vaccins (waarbij 70% overigens de laagste schatting was, het zou ook nog 95% kunnen zijn) dat in die hele groep 70% bescherming gaat worden gehaald.
Wie weet welke van die 4 goedgekeurd gaan worden, of ze ooit goedgekeurd gaan worden, of dat we misschien wel veel meer Pfizer moeten bijkopen, allemaal nog onzeker.
Bronvermelding?
Zoals gezegd was dit op het nieuws. NOS of RTL (weet ik niet meer). Maar de effectiviteit van AstraZeneca is ook online te vinden. De sheet waarop staat dat de risicogroep (wat nu bekend is) hiermee wordt gevaccineerd staat op de site van de Rijksoverheid.
Ik krijg deze nu van meerdere mensen doorgestuurd. https://m.youtube.com/watch?v=aWrZxCx6L6g voelt als dweilen met de kraan open om telkens discussie aan te gaan pff.
Is hierboven ook al eens gepost
Misschien nog wel belangrijker, hij maakt vaccins voor dieren.
Maar stel, als 70% van de mensen een vaccin krijgt met minimaal 70% bescherming dan zijn we toch nog een enorm eind?
En in de realiteit krijgen we nog een hele hoop andere vaccins dus is de uitkomst nog positiever?