Dit is niet tegen jou persoonlijk, maar je brengt het regelmatig ter sprake. Israel is geen goed voorbeeld voor vaccinaties, want ze vaccineren geen enkele Palestijn. De groep met de slechtste gezondheid, slechtste leefomgeving, minste toegang tot gezondheidszorg wordt niet gevaccineerd om zionistische redenen. Dus iets minder veren in Israel’s reet graag.
De vaccinatiestrategie in België is bekend, en het is optimistischer dan ik dacht. Ik ben oprecht zo blij door dit nieuws
Tegen september moet iedereen gevaccineerd zijn. In juni beginnen ze met de laatste categorie bevolking (alle gezonde mensen 18-65). Dat is een stuk eerder dan wat ze eerst zeiden (eind augustus/begin september).
Ja klopt helemaal met je eens dat we hun niet als voorbeeld moeten nemen maar toch denk ik dat het ook goed is om te zien dat er wel wordt gevaccineerd momenteel. Ik bedoelde het meer als positief bericht dat het hopelijk overal hard kan gaan zodat we hopelijk overal straks gevaccineerd zijn, inclusief de landen met weinig vaccin dekking. Misschien ook wel zodat juist dan als het rijke westen straks klaar is en we hopelijk de rest van de wereld kunnen help.
Edit: misschien wil ik ook wel te hoopvol zijn dat we sneller ervan af zullen zijn dan we zullen zijn.
@Broodrooster mijn collega heeft dit dus ook meegemaakt. Die had kerst gevierd met haar zus en diens vriend. Die vriend had geen klachten maar testte toch positief met een routine test op zijn werk. Zijn vriendin werd getest en bleek ook positief, zonder klachten. Volgens GGD hoefde mijn collega niet in quarantaine en niet te testen “omdat haar zus en diens vriend geen klachten hadden”. Collega is toch in quarantaine gegaan en na 5 dagen gelukkig negatief getest. En dit is dus niet het eerste vreemde verhaal dat ik hoor vanuit de GGD.
Is gister al besproken, dit lijkt me het enige zinnige wat je hiertegen kunt zeggen
Zo fijn dat het vaccineren nu echt begonnen is!
Mijn vader mag eind deze maand voor zijn eerste prik, half februari voor de 2e. Mijn moeder werkt in een klooster met oudere mensen maar die vallen niet onder de zorg blijkbaar, dus die komt nog even niet aan de beurt…
Inderdaad! Ik vind het leuk dat jullie ook positief zijn, mijn vriendinnen waren onmiddellijk van ja ik geloof er nog niet in, er gaan misschien productieproblemen zijn bla bla… maar I don’t want that negativity okay
Ik denk dat ze niet testen omdat er dan nog meer getest moet gaan worden. Laatste literatuur laat zien dat asymptomatische patiënten en patiënten die pre-symptomatisch (op moment van testen geen klachten, maar na enkele dagen toch wel ontwikkelen) zijn wel anderen kunnen besmetten. Weliswaar is de risico kleiner dan iemand die wel flinke hoestklachten heeft. Hoe kleiner de risico is, is lastig te zeggen maar is zeker niet nul.
Inderdaad! ik denk er exact zo over
Ik denk ook dat het risico zeker kleiner is. Maar niet in quarantaine hoeven na een hele dag samen zijn op minder dan 1,5 m (sowieso niet slim van mijn collega), vind ik een vreemd advies.
Inderdaad. Zou zeker ik quarantaine gaan en het liefst op dag 5 testen.
Wauw, wat een topnieuws! Ben gewoon bijna aan het huilen hahaha
Haha ik ben blij dat ik niet de enige ben
Na-oorlogs bevrijdingsfeest, here I come.
Een vriendin van mij heeft vandaag haar vaccinatie gehad (werkt als verpleegkundige) en we hebben beiden een potje zitten janken
Alle vaccinatielocaties zitten vol in Brabant. Iemand meer hier last van? Ik werk in de wijk en een collega zei dat ze pas voor februari een afspraak kon maken, mijzelf is het nog niet gelukt. Hoop dat er volgende week meer capaciteit bij komt maar fijn dat zo veel al wel aan de beurt zijn in de zorg.
Mijn moeder stuurt net dit artikel:
Dr. Carla Peeters is blijkbaar een immunoloog die ook voor het RIVM heeft gewerkt. Hoe boks je daar nou weer tegenop. Echt jammer dit.
Klopt dat verhaal van die noodprocedure wel? Volgens mij is dat in Engeland inderdaad het geval, daarom kunnen die ook zo snel beginnen met bijvoorbeeld het Oxford vaccin. Maar volgens mij heeft de ema de normale procedure gevolgd, alleen kregen ze nu al steeds delen van de informatie en hebben ze veel vaker erover vergaderd waardoor de toestemmingsprocedure veel sneller kon. Kritsch zijn is best maar doe het dan wel op basis van juiste informatie, al helemaal als je immunoloog bent. Net als dat er mensen hele nare bijwerkingen kunnen krijgen of een anfilische shoc. Mijn moeder krijgt dat bij bepaalde antibiotica. Wil toch niet zeggen dat we (of zelfs ik) dat maar niet meer moeten gebruiken. Die uitzonderingen bestaan nu eenmaal en daar zijn we ook bedacht op.
Ik had mijn ouders deze podcast doorgestuurd en die gaven aan daardoor echt vertrouwen te hebben in het vaccin. Juist omdat er zo goed uitgelegd werd hoe het werkte met die hele toestemmingsprocedure en waarom het nu opeens veel sneller kon.
Aanvulling:
Dit lees ik terug in de stuk van NOS over het pfizer vaccin:
In Groot-Brittannië is het vaccin al eerder goedgekeurd, maar dat komt volgens Cooke omdat ze in het Verenigd Koninkrijk - net als in de VS - een zogeheten noodprocedure hebben gevolgd. Daardoor heeft het vaccin maar beperkte tijd toegang heeft tot de markt.
Cooke: “Met zo’n noodprocedure kan het veel sneller beschikbaar komen, maar dus slechts voor korte tijd. Wij gaan voor de volledige licentie. Dan duurt goedkeuring langer, want die is veel grondiger op alle details.” (Cooke is de directeur van het EMA.) Dus dat verhaal over de noodprocedure klopt alleen voor de UK en VS.
Ik kan me zó kwaad maken om dit soort mis-informatie of eigenlijk niet het hele verhaal vertellen.
Dit vind ik ook goed nieuws! Als je dus ‘normaal’ 5 miljoen doses zou hebben, dan zouden dit nu dus 6 miljoen doses worden
Ik heb echt totaal geen verstand van medische zaken en wetenschap, maar als ik op haar naam klik en vervolgens doorklik naar haar bedrijf krijg ik een beetje alternatieve geneeskunde vibes: https://www.goodcarefeelsbetter.com/nl/over-cobala/
Ik mag voor de tweede keer in 8 dagen gaan testen. Maandag gewerkt met een collega die vandaag positief getest is. Wel met mondkapje en afstand maar hele nacht in hetzelfde kantoor. Heb opeens sinds ik wakker ben een loopneus en nog steeds last van m’n keel maar dat heb ik al een week en vorige week negatief getest.
Alle patiënten op m’n werk (GGZ) zijn ook getest ivm alle besmette collega’s. We hadden zo gehoopt het buiten de deur te kunnen houden