Lekker bezig NOS, om wat jeukende bultjes die geen medicatie behoeven “een heftige allergische reactie” te noemen.
Dat idee had ik ook, maar ik heb zo veel calls en klantcontact overdag dat ik het niet kan maken om dat naar een later tijdstip te verschuiven. Sowieso is mijn werkgever weinig flexibel gebleken in deze crisis. + ik ga ook ‘s avonds boodschappen doen. Ik ga juist ‘s avonds naar buiten omdat het dan rustig is in de supermarkt en in de wijk. Ik ben niemand tot last.
Misschien moet ik toch maar eens een echt ochtendmens proberen te worden als die avondklok er komt
Sporten voor het werk ipv erna. Het lijkt me wel echt heerlijk om ochtendmens te zijn en dan gewoon standaard om 5/6 uur goed uitgerust op te staan ipv nu om 8/half9 ofzo met dat thuiswerken. Die avonden tot 22/23u of later op de bank voor de tv hangen zijn ook niet per se nodig.
Maar oke never gonna happen hahaha
Is ook nog beter voor je vitamine D
Het wordt ook weer eerder licht, dus een vroeg rondje wandelen of hardlopen is even doorbijten s ochtends maar doet wonderen voor je humeur de rest van de dag (Yay endorfine en serotonine).
Voor mij is het meer dat de kosten niet opwegen tegen de baten. De kosten is dus de vrijheidsbeperking voor de gehele maatschappij. Ik vind het nogal heftig, ook al weet ik dat het in andere landen allang is ingevoerd. Voor mij persoonlijk maakt het geen drol uit, dan maar eerder wandelen en dan maar boodschappen bestellen. Maar ik vind het wel een heftige beperking van de vrijheid of van je bewegingsvrijheid.
Maar nogmaals, ik ga er maar mee leven en ik ga heus niet met mijn twee koekenpannen naar de Hofvijver, maar ik snap ook dat het bij anderen meer weerstand oproept dan de maatregelen tot dusver. Zelfs met verschuiven in je planning.
Als ik eerlijk ben vind ik dat er hier ook wel makkelijk gedacht wordt over “je flexibel opstellen” rondom die avondklok.
Ten eerste: wat nodig is dat is nodig, en dat moet dan maar gebeuren. Ik ben niet tegen maatregelen die nodig zijn.
Maar bijv. die meme dat mensen hier janken omdat ze hun avondwandeling niet mogen doen…
De enige reden dat ik nog mentaal oké ben ís omdat elke avond die wandeling doe. En ja, als ik thuis zou werken zou ik zonder twijfel vóór mijn werk gaan, of in een zelf ingeplande pauze, of direct na mijn werkdag…
Maar als je al elke dag om 6.30u opstaat en om 18.30u pas weer thuis bent (en ik ben heus geen uitzondering), mag het je dan naar de keel grijpen? Mag je dan stress/angst voelen omdat je denkt: hoe ga ik zorgen dat ik oké blijf?
Het zijn terechte zorgen. Het is niet overdreven en ik vind het ook niet geprivilegieerd, want het gaat om je eigen (mentale) gezondheid.
Nouja het moest me al een paar dagen van het hart af. En nu niet gaan zeggen: ja maar jij bent een uitzondering, want dat is gewoon bullshit. Denk aan al die mensen die elke dag naar hun werk gaan ín de zorg. Daar is het drukker dan ooit, daar moet je je juist flexibel opstellen om meer te werken, ipv meer te pauzeren, om eerder te komen ipv later, om langer door te werken ipv eerder naar huis…
Maar een avondklok vanaf 12 uur vind ik al heel wat anders, eigenlijk. 80% van de mensen merkt daar helemaal niets van. Alsnog een beperking, maar acht uur 's avonds is eerder een beperking voor 80% van de mensen.
Het voelt voor mij niet als een straf trouwens, meer als een extreme maatregel die weinig verbetering gaat opleveren. Ik hoop dat ik ongelijk heb, natuurlijk. Ik wil ook van dit virus af, en als het helpt is het top maar ik vind de redenatie maar slap.
Maar ik ben tevens zelf baas en werkgever, maar ik zie geen mogelijkheden hierin naar mijn personeel?
Ik kan ze belonen met meer geld, meer cadeautjes en veel waardering, maar niet met tijd?! Ik heb ze juist meer nodig, omdat er continu zieken zijn of mensen in isolatie moeten. Ik moet ze juist op hun vrije dag bellen en vragen of ze willen komen werken… Soms is er toch onderbezetting en kunnen ze amper pauzeren…
Dringt het al door hoe de situatie op veel plekken is…? Niet lullig bedoeld, maar als je er niet in zit, dan kun je het je denk ik niet voorstellen. We zitten muurvast, hartstikke klem.
En in de zorg heb je geen pauzes, althans ik heb geen pauze en veel mensen in de zorg hebben geen pauzes.
En ook @Printemps ik snap dat jullie taken en/of een rooster hebben die een shuffle in werktijden niet gelijk mogelijk maken, maar dan moet je werkgever een beetje meedenken en meebuigen. Ik heb het geluk dat ik een vrij relaxte werkgever heb (al werk ik wel veel uren, en is de werkdruk hoog, ik heb wel enige autonomie over het indelen van de uren, en als resultaat werk ik nu al vaak in de avonden omdat ik iets meer ruimte overdag wil om buiten te kunnen zijn).
Ik zou dit nu al bespreken met je werkgever, en aangeven welke problemen dit gaat opleveren, voor jouw (geestelijke) gezondheid, voor de kwaliteit van je werk en voor je work-life balance. Als er op geen enkele manier meegebogen wordt, zou ik in een uiterste geval tzt overwegen me (een tijdje) ziek te melden, mocht het niet meer gaan. Dat is misschien hard, maar dat zou wat ruimte kunnen geven tijdens de periode met een avondklok. En eventueel je situatie melden bij een vakbond, mocht je daar lid van zijn. Al met al vind ik het niet redelijk dat je elke dag zou werken met een korte pauze zonder flexibiliteit, waardoor je per saldo de gehele dag binnen zit in combinatie met de avondklok. Dat houdt niemand vol. De tijd waarop de avondklok ingaat is natuurlijk nog niet zeker, Frankrijk heeft nu 18.00 maar wellicht krijgen wij een latere tijd en ontstaat daar een beetje ruimte.
Ik vind het ook heftig maar geloof wel dat het effect heeft. Niet op de mensen op straat en die paar hangjongeren, maar wel op alle etentjes, borrels en kleine feestjes. Als je voor 8 uur naar huis moet gaan mensen of niet of duurt het bezoek een stuk korter. Beide winst voor verspreiding. Als ik in mijn omgeving zie hoeveel dit soort contact er nog is, kan ik me echt wel voorstellen dat het verschil maakt.
Maar het is gewoon zuur dat dit effect heeft op de mensen die de hele dag werken en geen ruimte hebben om te schuiven en in de avond nog buiten lopen om het allemaal maar aan te kunnen. Laten we in ieder geval hopen dat het dan effect heeft en dan ook weer snel weg kan of minder lang
Als het zou komen morgen toch? Op maandag dacht ik?
Ik begin het ook gewoon echt zwaar te vinden. Waar ik eerst strijdvaardig was en de maatregelen aan het verdedigen was begin ik nu zelf echt eronder te lijden. Tuurlijk heb ik op momenten wel de veerkracht om mezelf weer op te peppen, maar deze momenten zijn van kortere duur dan voorheen. Ook omdat er een aantal belangrijke gebeurtenissen zijn in m’n leven waar afleiding hard nodig is, is het heel erg moeilijk dat deze afleiding er niet is. Hoe dan ook, ik red het wel en ik vind wel een manier om het wel te laten werken. Ik denk dat veel mensen dit nu ervaren, zo’n avondklok is dan net even de druppel. (Alhoewel ik wel voorstander van een avondklok ben, de gevolgen van de Britse variant zijn te groot)
Thanks voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb echt geen empathische manager. Het is de hele dag ‘lang leve de lol’ en groepsapp fun met die man maar vragen hoe het met ons gaat of enige interesse tonen komt niet in hem op. Als de avondklok er komt zal ik proberen een afspraak met hem te maken om dit te bespreken.
Het zou me na de laatste persconferentie erg verbazen als er geen avondklok komt, volgens mij is er enkel nog discussie over de tijd waarop deze in zal gaan.
Maar welke regels zou je kunnen instellen om te voorkomen dat mensen bij elkaar komen achter de voordeur? Want achter de voordeur kan je niet handhaven (en wordt ook vaak gezegd). Je mag nu 2 mensen op bezoek hebben en kennelijk heeft dat niet genoeg effect en vermoed ik dat die regel vaak overschreden wordt, anders zouden ze denk ik niet aan een avondklok denken. Op straat word je dan natuurlijk gewoon gezien (dus beter te handhaven maar alsnog moeilijk), dus ik denk dat dat wel veel meer mensen “in hun kot houdt”.
Ik denk zelf ook dat we misschien de besmettingen niet verder om laag kunnen brengen. Misschien is dit wel het maximaal haalbare onder deze omstandigheden waarin de wereld nog wel doordraait.
De mensen die zich nu al niet aan de regels houden zullen dat met een avondklok toch ook niet ineens wel gaan doen? En ik kan me niet voorstellen dat er genoeg gehandhaafd gaat worden om dat tegen te gaan want dat is nu al een probleem.
Heb zojuist voor een eerste keer een testafspraak gemaakt voor vanmiddag. Heb alleen keelpijn maar toch maar even het zekere voor het onzekere nemen. Voor degenen die al eens eens zijn getest; kregen jullie ook een bevestiging van de afspraak via de mail of sms? Ik heb namelijk (nog) niets ontvangen
Edit: nevermind heb nu een uurtje later toch een sms gekregen😅
Duurt inderdaad eventjes. Succes, hopelijk is het niets!