Caronatopic #8

Ik zou je willen verwijzen naar oa deze post:
Caronatopic #8

Als je zoekt op vruchtbaarheid en dan vonkje bij dit topic zet vind je ook genoeg informatie waarom het niet rationeel is om dit vaccin niet te nemen irt vruchtbaarheid

Aangeboren afwijkingen (oa DES kinderen) ging om een geneesmiddel, dat is fundamenteel anders dan een vaccin omdat een vaccin heel lokaal op de plek van inspuiten in je lichaam blijft terwijl een geneesmiddel zich systemisch kan verspreiden en op veel meel cellen kan aangrijpen.

5 likes

Waar heb je die informatie vandaan? Dat klopt niet namelijk, een vaccin ontwikkelen duurt normaal langer omdat onderzoekers jarenlang bezig zijn met financiering regelen en bureaucratisch geneuzel. De echte testfase op mensen is normaal ook maar vrij kort. Nu hoefde al die bureaucratie allemaal niet en daardoor ging het een stuk sneller, niet omdat er essentiële stappen zijn overgeslagen.

Er is hier in dit topic al best veel uitgelegd, heb je nog andere vragen? Misschien kunnen we je helpen door de juiste posts te zoeken zodat je die kan lezen. :relaxed:

9 likes

Dat zeg je vrij stellig, maar dat weten we helemaal niet. We weten dat in de gevaccineerde groep 95% minder infecties voorkomen waarbij mensen klachten krijgen en positief getest worden. We weten dus NIET hoeveel mensen in de gevaccineerde groep mogelijk volledig asymptomatisch een infectie hebben doorgemaakt. We weten WEL dat totaal asymptomatische mensen veel minder besmettelijk zijn, er is 75% minder overdracht binnen een huishouden als de persoon die het virus binnenbrengt in het huis asymptomatisch is.
Dus als minder overdracht je drijfveer is, dan is het vaccin daar alsnog nuttig voor, want zelfs al zou die hele 95% in de vaccingroep waarvan we nu aannemen dat ze het helemaal niet gekregen hebben toch nog asymptomatisch besmet zijn geraakt, dan maakt het feit dat ze asymptomatisch zijn ze 75% minder besmettelijk.

20 likes

Bedankt! Ga ik doen.

Thanks! Waar heb je deze cijfers precies vandaan, welke onderzoeken? Dan kan ik die ook even lezen.

95% van de gevaccineerden wordt niet symptomatisch: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577
75% minder transmissie: https://www.nature.com/articles/d41586-020-03141-3

9 likes

Je kan me ook gewoon taggen hoor. Volgens mij sta ik hartstikke open voor discussie en bewijzen.
Je kan je er ook niet mee bemoeien en niet over klagen Ăłf me helpen en wel de juiste info delen?
Er moe van worden en over klagen heeft geen zin.

2 likes

Wow weer zulke felle reacties hier. Ik hoorde van een vriendin dat een vriendin van haar die zwanger probeert te worden geadviseerd is door verloskundige/genaecoloog (sorry weet het niet precies) om het vaccin niet te nemen. Als dat soort verhalen te ronde gaan is het toch niet raar dat men denkt joh ik wacht nog even af. En daarbij laat iedereen het lekker zelf bepalen, als ze nog even wil wachten is dat toch haar keuze

8 likes

Ja prima als die keuze alleen betrekking zou hebben op jezelf maar niet vaccineren zorgt ervoor dat je ook anderen in gevaar brengt die zich bijvoorbeeld niet kĂșnnen laten vaccineren. Dus ja, iedereen mag het voor zich bepalen maar je hoeft niet te verwachten dat je daar geen kritiek of felle reacties op krijgt.

Daarbij, zorgprofessionals zijn ook niet onfeilbaar. Vooralsnog is het advies dat je je bij kinderwens wel kunt laten vaccineren, maar liever niet als je zwanger bent tenzij daar medische gronden voor zijn (bijv zwaar overgewicht of hiv positief) https://www.nvog.nl/actueel/standpunt-vaccinatie-tegen-covid-19-rondom-zwangerschap-en-kraambed/

16 likes

Dat is dus niet zo, haar keuze beïnvloedt heel Nederland. Als de groepsimmuniteit niet behaald wordt kunnen we geen maatregelen versoepelen en dan mag ik dus nog steeds niet naar de kroeg omdat iemand anders denkt ‘ik zie het niet zo zitten’.

Overigens heeft de vereniging voor gynaecologen en verloskundigen een standpunt geschreven over het vaccin en dat zou elke verloskundige dus ook zo moeten adviseren (kort samengevat, als je bij de groepen hoort die binnenkort aan de beurt is, is het advies het vaccin wel te nemen).

28 likes

Ik denk het wel hoor, of in elk geval voor mij. Onder de dingen die voor mij qua normen en waarden en waar ik me in mijn alledaags leven het meest mij bezig houd zijn 1. wetenschap en 2. dat we ook zorg dragen voor mensen in onze maatschappij die het om wat voor reden dan ook wat minder goed hebben. Dus mensen die niet in wetenschap geloven en denken dat corona door bill gates gemaakt is, of vinden dat we mensen met een zwakkere gezondheid maar moeten opofferen for the greater good, zal ik niet snel beste vrienden mee zijn hoor.

Hmm, ja 1 snap ik wel als dat een belangrijke voor jou is. 2 kan op verschillende manieren. Een familielid is echt zo zorgzaam, draagt enorm veel bij aan goeie doelen, arme mensen, vrijwilligerswerk etc. Van de mensen die ik ken doet zij het meest voor anderen, maar ja, wel anti-maatregelen. Maar zij ziet dat zelf ook als zorg dragen voor anderen, want zij gelooft dat dit meer kwaad dan goed doet, de lockdown etc.

Begrijp ik. Maar mij helpen en juiste informatie geven, zoals jij deed, gaat meer bijdragen aan groepsimmuniteit dan mensen bashen en zeggen dat je moe van ze wordt toch?

1 like

@Merel Ja ik snap het wel hoor. Op dit moment las ik dat 70 procent van de bevolking bereid is tot een vaccinatie, en als ik het goed heb moet ook 70% daadwerkelijk gevaccineerd zijn om groepsimmuniteit te bereiken. Ik bedoel te zeggen dat de bereidheid om te vaccineren al best hoog is, en dat er bij die 30% vast nog mensen zijn, net zoals @Nysmn die het even willen afwachten en wellicht in een later stadium de prik wel nog zou nemen. Lekker doen dan toch. Er zullen altijd mensen zijn die ondanks alle informatie die beschikbaar is het nog eng vinden of wat dan ook, denk niet dat je dat kunt voorkomen daarom snap ik niet waarom er zooo fel op word gereageerd

2 likes

Je aan de coronamaatregelen houden is maar 1 klein deel van iemand en zegt niets over een goede vriend zijn. Jij kan je aan de maatregelen houden maar verder een vreselijk mens en waardeloze vriend zijn. Net als dat iemand die in complotten en Willem Engel gelooft verder een fantastisch mens/vriend kan zijn. Ik heb liever de laatste in mijn vriendenkring :wink:

1 like

Maar het is geen rekensommetje? “O je houdt je nu niet aan de maatregelen, waardoor iedereen nu uiteindelijk langer thuis zit en er mensen ziek zullen worden en overlijden, maar je helpt andere mensen soms ook dus dan kom je er uit als een okĂ© persoon”
Iemand die gigantisch racistisch of seksistisch is maar toevallig in de zorg werkt en daarmee mensen helpt zal ik ook nog steeds op dat eerste aanspreken (en er daarom waarschijnlijk geen vrienden mee willen zijn), ondanks dat ze ook wat goeds doen. Kijk ik begin echt wel bij familieleden met uitleggen hoe de vork in de steel zit vanuit m’n eigen wetenschappelijke kennis, want ik snap best dat het ingewikkeld en overweldigend kan zijn allemaal, maar als iemand blijft vasthouden aan hun standpunt is het toedeledokie voor mij hoor.

En @itakepictures met mensen die je verder een vreselijk mens of waardeloze vriend vind hou je toch ook niet in je vriendengroep? Ik vind het soort mensen wat ik gisteren op tv zag demonstreren echt geen goed mens en heb daar ook niks mee, dan hoef ik die mensen toch ook niet in m’n vriendengroep te houden? Het is niet alsof mensen er recht op hebben om mijn vriend te zijn.

3 likes

Nouja als mensen keer op keer met bewezen onjuistheden strooien wordt het op een gegeven moment wel wat vermoeiend. En dat vind ik ook echt wat anders dan het alleen ‘wel spannend’ vinden.

11 likes

Ik ben net gebeld voor het C urevac U M C onderzoek (had tijdje geleden aangemeld) en was erg enthousiast om mee te doen maar omdat ik alleen condooms als anticonceptie gebruik mag ik helaas niet meedoen. Het risico op een zwangerschap is dan te hoog. Jammer!

1 like

Ik ben nieuw op dit forum. Heb geen vastgezette artikelen gezien. Kwam direct beneden aan. Maar bedankt voor je nuttige reactie.

1 like

Ja kan ik me goed voorstellen hoor, zeker voor de forummers voor wie dit dagelijkse kost is en al in hun werk hiermee moeten dealen. Het is hier duidelijk hoe de vork in de steel zit maar niet iedereen is even onderlegd in deze materie. Iets wat voor begrippen hier al vaak is besproken hoeft niet iedereen hebben meegekregen toch. Snap dat het irritant kan zijn maar denk dan eigenlijk ook wel eens joh lees er overheen of laat het erbij als 3 mensen een forummer al op hebben gewezen.

2 likes