Caronatopic #8

Valt dat eigenlijk te achterhalen? Punt 2? Of het op die manier is gegaan? Aan de hand van incubatietijd of iets dergelijks?

Okee, dankjewel, ik dacht al dat zoiets tegen ethische dilemma’s aan zou lopen maar het is geruststellend te weten dat er wel proeven zijn uitgevoerd waarbij dat dus niet het geval was!

1 like

Ik ben echt benieuwd wat de kamer vandaag gaat besluiten of de avondklok. Ik lees toch wel verschillende berichten over de effectiviteit ervan. Het is aan de kamer om te beslissen of het op basis van die info gerechtvaardigd is om zo’n verregaande maatregel te nemen. Ik ben zeer benieuwd, ook wat ze gaan stemmen met oog op de verkiezingen

Mijn prik voor het Curevac onderzoek zit er ook in. Ik ben zo benieuwd, maar ook hyperbewust van alles dat ik voel nu

6 likes

Nu dit allemaal ā€œzomaarā€ gekomen is en geleid heeft tot waar we nu al bijna een jaar lang in zitten, ben ik soms toch wel wat bang voor de toekomst ofzo. Dat dit allemaal nog een keer gaat gebeuren. Want daar zit echt niemand op te wachten denk ik…
Is zoiets reƫel? Dat dat nog een keer gebeurt? Zo groots als dit?

1 like

In elk geval wel als er ergens ter wereld nog mogelijkheid is om (exotische) dieren op elkaar te stapelen in kooien voor de verkoop, alsof het een blikvoervoorraad is.

Maar goed, dat gebeurde hiervoor waarschijnlijk ook al jaren en dit is pas de eerste keer dat er daadwerkelijk een pandemie door uitbreekt

Ik heb gisteren uit nieuwsgierigheid even op instagram naar de betreffende journalist gekeken en heel hard gelachen om de reacties op haar laatste foto. Deed me wel goed XD

1 like

Dat is sowieso echt vreselijk :pensive:

In het begin gaf het me nog hoop als ze een datum gaven van jaa over 3 weken kijken we verder. Nu heb ik echt zoiets van zeg gewoon ff half jaartje miss minder ofzo. Want die domper na elke zoveel weken geven me echt geen hoop meer hahah

15 likes

Ik vind dat gezeik van D66 ook heel irritant. Zij willen het liefst een zo laat mogelijke avondklok, maar dat zet toch geen zoden aan de dijk. Heb je nog steeds een ā€˜zware’ maatregel, maar dan minder effectief.

Liever gewoon in 1x boem

5 likes

Ook wel echt verwarrend als het straks niet door blijkt te gaan

4 likes

Ik vind dat ā€˜uurtje later’ van D66 ook wel een echt politiek polderspelletje hoor. Alsof ze het alleen dan aan hun achterban kunnen verkopen.

2 likes

Ik zat inderdaad ook het debat te kijken, ik heb het idee dat iedereen tegen is (of 'm vanaf laat op de avond wil). Ben wel benieuwd hoe ze dat dan recht gaan breien zodat 'ie er toch komt… Of zou er toch nog kans zijn dat die hele avondklok er niet komt? Volgens mij is het nog niet eerder zo geweest dat er voornemens van maatregelen aangekondigd werden waar nog over gedebatteerd moet worden, is uiteindelijk natuurlijk ook wel een gekke volgorde.

Ik ben wel echt tegen een later tijdstip, helemaal als dat minder effectief blijft. Zit liever 3 weken om 19:00 al binnen dan (bij wijze van spreken) 3 maanden om 22:00.
Maar krijg meer de indruk dat dit gewoon politiek spel is en hij straks gewoon om 20:30 ingaat.

13 likes

De politieke situatie is ook anders nu het kabinet gevallen is, maar onduidelijk en omslachtig is het wel ja.

ik vind het eigenlijk wel goed, dat er ruimte is voor een debat.

2 likes

Ah ja, dat is natuurlijk ook zo. Dat maakt het allemaal nog 10 keer lastiger denk ik. Moeten Mark en Hugo hier naar luisteren (al die meningen in het debat), en er echt iets mee doen? Of kunnen ze aan het eind van de dag nog steeds zeggen: allemaal leuk maar we doen het gewoon. Ik snap hoe een democratie werkt haha, maar in deze specifieke situatie weet ik het ff niet.

Het vervelende aan deze timing is dat er over twee maanden verkiezingen zijn. Ze zijn allemaal bezig met zo goed mogelijk overkomen. D66 gaat niet zomaar toegeven want hun achterban zijn voornamelijk de (milieu bewuste) studenten/jongvolwassenen, die natuurlijk de doelgroep zijn waarom er zo’n avondklok wordt ingevoerd. Vraag me soms echt af of er wel gewoon objectief gekeken wordt naar de invoering van zo’n avondklok (en het beoogde effect) of dat het meer symboolpolitiek is zo net voor de verkiezingen.

3 likes

Ze hebben wel de goedkeuring nodig van een meerderheid van de tweede kamer, dus als dat niet lukt zullen ze wel wat moeten met die meningen en bijvoorbeeld kiezen voor een latere avondklok als ze het daarmee wel redden.

Een demissionair kabinet mag in theorie alleen nog lopende zaken afhandelen en geen nieuw beleid doorvoeren, al valt dat in de praktijk vaak nog wel mee wat dat betekent. Maar de tweede kamer kan ervoor kiezen om bepaalde onderwerpen als controversieel te verklaren en dan mag het kabinet die dus helemaal niet meer behandelen, maar moet het blijven liggen voor een volgend kabinet. Nou is de coronacrisis natuurlijk wel een urgente lopende zaak, maar ze zullen wel wat meer moeten meebuigen met de tweede kamer denk ik, zeker met de politieke spelletjes die nu ook allemaal gespeeld gaan worden met het oog op de naderende verkiezingen. Oppositiepartijen zullen waarschijnlijk wat moeilijker doen over dingen die niet goed zullen vallen bij hun kiezers om die reden, en door die demissionaire status hebben ze wel wat meer leverage tov het kabinet.

Ik ben ook niet supergoed ingewijd verder though in hoe dit politiek allemaal werkt maar dit is hoe ik het begrepen heb, maar correct me of I’m wrong.

2 likes

Lol hier zat ik net ook naar te kijken, maar dan zonder tekst. Dat maakt het wel echt nog beter :rofl:
Je moet je aandacht er maar bij kunnen houden als iemand zulke vragen stelt… En dan nog neutraal blijven en je gezicht in de plooi houden lol

Wilders en Rutte zijn weer in discussie hoor :sweat_smile:

5 likes