Lol normaal gaat ie echt niet naar werk met: wie zal ik nu even op de bon gaan slingeren. Maar mensen die nu expres buiten gaan zijn, vuurwerk gaan afsteken, gaan rellen: die pakt ie nu wel graag aan ja. We hebben het nu niet over een keer per ongeluk zonder licht fietsen, maar over maatregelen om een pandemie te handelen
Zijn hier sociale mensen die me uit kunnen leggen waarom je in deze tijd 5x per week mensen moet zien? Ik ben geen sociaal wezen dus ik heb er geen last van. Maar ik snap t gewoon oprecht niet. En dan worden er dingen gezegd als ja moet wel een beetje leuk blijven en leven in angst is ook niks en dit gaat nog wel tot 2023 duren. En dan ook nog eens geen vaccin willen.
Ik zeg echt niet dat je niemand moet zien maar max 2x per week is toch ook oke? Dat scheelt toch weer een hoop mocht je t wel hebben. Wat is er mis met de rest van de week eventueel buiten wandelen met iemand of skypen of iets.
Oh dat zou een heleboel verklaren, ik droom ook veel en erg raar sinds ik corona gehad heb, ik ben ongeveer een maand geleden positief getest. Ik droomde wel voordat ik corona kreeg, maar niet zo heftig als na de tijd
Misschien kan hij eens aan zân huisarts vragen om een verwijzing naar een Covid-poli. Dat is niet alleen nazorg voor mensen die opgenomen zijn geweest of op de IC hebben gelegen, maar ook voor mensen die thuis hebben kunnen blijven, maar wel restklachten houden. Dan wordt multi-disciplinair gekeken wat iemand nodig heeft voor zijn herstel (en er wordt ook veel onderzoek gedaan met deze gegevens, maar daar moet je toestemming voor geven). In mijn regio loopt de coördinatie hiervan via de longarts.
Mijn vriend (heel introvert) begreep ook niet goed waarom ik (heel extravert) de behoefte heb om vaker dan 1, 2 x per week mensen te zien (wat ik overigens niet doe want pandemie, maar de behoefte is er wel). Hij snapte het niet goed en zei dan bijvoorbeeld âmaar je hebt gisteren toch met iemand afgesproken, waarom wil je weer nu al mensen zien.â Ik heb het toen als volgt uitgelegd: het verschil tussen ons twee is dat jij energie krijgt van thuis zijn en in je eentje wat voor jezelf doen, terwijl ik energie krijg van dingen doen met andere mensen. Van teveel feestjes/sociale dingen wordt hij moe terwijl ik juist moe en lusteloos wordt van te lang alleen thuis zitten.
Dus stel je nu voor dat jij normaal 5 dagen per week thuis zit en 2 dagen per week iets sociaals doet, dat vind je prima en werkt voor jou goed. Maar dan wordt je ineens gedwongen om 5 dagen per week naar een feestje te gaan en je mag maar twee dagen thuis zitten. Dat vind je verschrikkelijk en het trekt al je energie uit je, maar het moet, je moet elke avond opnieuw naar een feestje en sociaal doen en praatjes houden. Vervolgens zeg ik tegen jou âjoh wees blij dat je nog twee dagen per week thuis mag zitten, dat is toch ruim genoeg, waarom heb je vijf dagen thuis zitten nodig?â. Zo voelt het andersom voor mij nu ik elke dag alleen thuis moet zitten. Het slurpt energie en ik word er moe, lusteloos en verdrietig van. De keren dat ik wel onder de mensen ben is het fijn, maar het is voor mij niet genoeg. En ik houd me wel netjes aan de regels want dat moet nou eenmaal, maar het doet me geen goed en één keer per week met iemand koffie drinken vult die leegte niet. Want het is ook niet alleen het gebrek aan sociale activiteiten âs avonds maar ook het feit dat je overdag tijdens het werken/studeren niemand ziet. Onder de mensen zijn geeft mij energie en alleen thuis zitten kost mij energie.
Snap je het zo een beetje meer?
Je legt t heel goed uit. En snap absoluut dat de behoefte er is. Nou ja ik kan t me voorstellen. Ik snap alleen alsnog niet waarom je t in deze tijd zou doen, 5x per week. Vorige week had ze elke dag mensen gezien. En gewoon binnen en niet allemaal met 1.5m. Heb deze persoon ook al sinds maart niet gezien om dit soort dingen. Als ik echt behoefte aan contact zou hebben zou ik dat zoveel mogelijk buiten zoeken denk ik. Kopje thee in de tuin doen ofzo dat soort dingen. Hopelijk komt de lente snel en worden dat soort dingen ook makkelijker.
Ik doe het ook niet/zou het ook niet doen ondanks dat ik mega-extravert ben maar de situatie is toch voor iedereen anders. Een goede vriendin van mij heeft redelijk serieuze psychische klachten en toch vrij regelmatig met mensen afspreken is wel wat haar enigszins op de been houdt. Ik erger me ook soms als ik zie dat mensen elke dag met iemand anders afspreken, maar ja, het mag binnen de maatregelen en je weet toch nooit helemaal wat er bij mensen speelt.
Ik denk dat jullie dorp ook mijn geboorte gemeente is, waar de R zo rolt en het is het Limburgse woord voor kei?
Schaam me kapot
Ulg een vriendin van me werkt in de zorg en is binnenkort aan de beurt voor dat vaccin maar ze neemt hem nu niet omdat ze niet weet wat er in zitâŠ
Heb haar al 10 x gezegd dat er niks geks in zit en blabla mja. Ze neemt hem misschien later wel.
Ik vraag me wel af hoe lang de âstrijdersâ het gaan volhouden, gaan ze nu tot februari sowieso elke avond buiten staan? Ik denk dat de meesten het na drie keer wel voor gezien houden, of in ieder geval tot de Voice weer op tv is.
Ik moet er echt niet aan denken om in januari elke avond naar buiten te gaan na 9 uur hahaha
Ik denk dat een groot deel van die mensen de afgelopen maanden ook niet na 21:00 uur buiten was. Maar ze nu weer gewoon kunnen mee zeiken om het zeiken.
In amsterdam staat het rondom het museumplein ook weer op scherp vanwege demonstranten.
Yes! Ik woon een dorpje verder maar ben er wel geboren
Mijn google geschiedenis na een poging om de Urk situatie aan mijn niet-Nederlandse vriend uit te leggen:
Ik heb trouwens geen bevredigend antwoord gevonden, dus als iemand hier kan uitleggen waarom Urk zo raar is, dan hoor ik het graag.
Jaa klopt haha maar zij is wss meer bang voor de zogenaamde risicos. Wss wilt ze eerst aanzien of mensen er iets aan overhouden en of het vaccin uiteindelijk echt moet. Ik heb haar meerdere malen uitgelegd dat het gewoon een soort griepprik is mja ze vind het te snel op de markt gebracht.
Vorige keer had ik haar overtuigd maar nu kiest ze er toch voor om het niet te doen. Ik zou willen dat ik in haar plaats mocht en hem al over 2 weken kon krijgen.
Over die 1e foto: als je het vanwege psychische klachten nodig hebt om 's avonds naar buiten te kunnen, mag dat zelfs gewoon. Je kunt dan een verklaring aanvragen bij je psycholoog/psychiater/GGZ-instelling of waar je ook hulp krijgt. Dus ik snap niet waarom die mensen het nodig vinden om daar te gaan demonstreren.
Gezien de afstand tussen de drie mensen,de mondkapjes en de tekst op de borden denk ik niet dat dit de âtypische coronawappiesâ zijn maar mensen die zich oprecht zorgen maken om de mentale gezondheid. Ik snap niks van wappies en ben absoluut voor de maatregelen maar ik begrijp wel dat deze mensen zich zorgen maken, of het handig is om dan tijdens de avondklok in protest te gaan is een tweede .
Ik hou er van om mijn vrienden te zien, maar ben ook graag thuis. Dus dat ik nu al maanden geen vrienden in het echt heb gezien vind ik wel moeilijk maar niet een mega ramp. Ik vind het dus ook lastig te begrijpen als mensen 5x per week andere mensen MOETEN zien tijdens een pandemie. Maar door de uitleg hierboven snap ik het wel wat beter dat dit voor sommigen echt invloed kan hebben op de mentale gesteldheid, ook als het niet zo lang is of zo streng als in andere landen.
Het vooroordeel over Urk is dat iedereen familie van elkaar is / inteelt / en dat het een heel gesloten dorp is. Als buitenstaander kom je er niet zomaar in.
Tel daar nog bij mensen op dat het een zeer gelovig dorp is waar veel het not done vinden zaterdag na 00:00 uur nog iets te doen.
Dat maakt het denk ik voor heel veel mensen een raar dorp
Hun hele idee is dat corona niet zo erg is als de media/overheid etc het doen lijken toch? Althans, dat lees en hoor ik vaak. Dus volgens hen zal het versoepelen van de maatregelen dan wel aantonen dat het inderdaad allemaal lang niet zo erg was en dat we als bevolking minder volgzaam moeten zijn gok ik.
Oh echt? Ik heb meerdere vrienden die izch hier erg zorgen om maken bij zichzelf, en ik dacht al dat dit wel zou moeten kunnen maar kon er niks over vinden. Weet je misschien hoe dat in zân werk gaat met die verklarign dan?