Caronatopic #8

:v: Succes!

Ik hoorde vandaag op het nieuws dat het aantal geteste personen in het kerstweekend minder was dan de dagen ervoor. Het is onduidelijk of er minder is getest omdat iedereen gezellig aan het kerstdiner was of dat er daadwerkelijk minder mensen ziek worden.

1 like

Wellicht dat mensen nu minder verkouden zijn, omdat ze weinig andere zien.

Normaal gesproken ben ik altijd wel een keer verkouden, maar de laatste keer kan ik me niet herinneren. Heb dus ook nog nooit hoeven testen.

Maar ik zie dan ook echt bijna niemand. Werk sinds maart al fulltime thuis en kom eigenlijk alleen in de suoermarkt.

1 like

Ik heb geen enkele reden om te testen gehad en veel mensen om mij heen ook. Als je geen klachten hebt, waarom zou je dan testen?

Ik ben nooit meer verkouden sinds ik veel gember drink. Gembershot of gemberthee
Toevallig misschien maar viel mij wel op.

5 likes

Thanks, jij ook! Werk je ook bij de interne?

Vrees dat minder mensen zich hebben laten testen.
Denk dat we de komende dagen de mensen gaan zien die met kerst besmet zijn. De patiënten die ik vandaag zag hadden hun eerste klachten allemaal net voor of tijdens de kerst.

Nee, long/IC. Maar ons team is samengevoegd met de interne om het leed samen te verdelen en elkaar te helpen.

Ja, ik geloof idd ook dat het ergste nog moet komen in de aankomende dagen. Spannende tijd!

1 like

3x getest: ik heb geen omstandigheden die me extra risico geven zoals een baan met contacten, maar ik ben normaal gesproken regelmatig verkouden en dit jaar ook een paar beginnende verkoudheidjes gehad (al heeft het nog niet echt doorgezet, maar ik had wel lichte snotneus).

Mijn vriend daarentegen had wel een baan waarvoor hij een paar dagen per week veel mensen zag (vluchtig maar wel veel binnen 1,5m) en die heeft pas 1x een dag wat keelpijn gehad en dus getest. Dus ik denk dat pech en misschien weerstand wel een rol spelen.

1 like

Hier ook minder testen. Maar het percentage positieve is van 13.7% naar 13.0% gedaald. Niet dat t een grote daling is, maar hopelijk toch een daling.

Haha, dat zeg ik gelukkig ook helemaal niet. Kan me met mijn leven(/gezondheid) zo moeilijk voorstellen dat je in al die maanden nooit eens snotterig bent geweest, keelpijn hebt, moest hoesten enzovoort. Jaloers!

1 like

De omringende ziekenhuizen rond mijn ziekenhuis zijn bijna elke dag wel even/langer één/twee/allemaal dicht voor covidpatienten/alle patiënten. Dramatisch.
Vandaag ook weer meerdere huisartsen die bijna smekend aan de telefoon hangen ‘hebben jullie wél een bed? Ik heb al 3 ziekenhuizen gebeld!’

1 like

Klopt… ze roepen al dagen: het lukt niet meer. Het kan niet meer. En nu dus dit…
(Is “mijn” ziekenhuis, als in: waar ik heen zou moeten had ik een ziekenhuis nodig).

1 like

Ik heb me ook laten testen met enkel lichte keelpijn & positief. Vind het ook zo gek als mensen zeggen als ze snotteren; “ja ik snotter best wel regelmatig in de winter dus ga niet laten testen hoor”. Echt al veel gehoord :roll_eyes:

1 like

Ik vind dat best een eng idee. Stel dat er nu dus iets met mij (of m’n buren of iemand tegen een boom rijd of whatever gebeurd) ben je dus ruim 45min van een ziekenhuis ipv 20mjn (ja wel auto en niet ambulance minuten natuurlijk).
Gebeurd dat vaker?

Hoe erg gaat het nog worden de komende maanden? Echt een ‘oh shit’ gevoel bij dit artikel.

Enige ‘positieve’ zou ik vinden als ze hierdoor besluiten de scholen nog langer dicht te houden, waardoor ik er niet heen hoef (werk in het onderwijs, niet als leerkracht) en ik zelf minder risico zou lopen. Er waren al zoveel besmettingen op de scholen hier in de regio de afgelopen tijd dat ik het echt spannend begon te vinden.

En positief uiteraard tussen aanhalingstekens, want dit is volledig egoïstisch vanuit mezelf gedacht. Ik besef dat er heel veel kinderen/gezinnen vele malen slechter af zijn met een schoolsluiting.

Gebeurde voor Corona ook wel eens. Ik heb in meerdere ziekenhuizen in Rdam en Brabant gewerkt en meermaals SEH sluitingen meegemaakt. Meestal duurde dat een hele avond. Dan hadden de andere ziekenhuizen in de regio het wat moeilijker, maar konden dat wel aan. Probleem nu is dat door de Corona de andere ziekenhuizen in de regio ook weinig plek meer hebben en niet altijd patiënten bestemd voor een ander ziekenhuis kunnen aannemen. Het kan dus voorkomen dat jij als patiënt moet afwijken. Maar dat is ook wel afhankelijk van of je ziekenhuis een regionale functie heeft en wat je klacht is. Bijvoorbeeld mijn ziekenhuis heeft als extra functie hartchirurgie en dotteren. Een patiënt met een hartinfarct is sowieso welkom en zal dan bijvoorbeeld na de procedure meteen worden uitgeplaatst. Of een patiënt welke opgenomen ligt, wordt uitgeplaatst voor de hartpatiënt.

1 like

Als je tegen een boom bent gereden of je wordt gereanimeerd en je moet NU gezien worden dan rijdt de ambulance je gewoon de dichtstbijzijnde SEH binnen en dan zorgen ze daar wel dat ze plek voor je maken, het probleem zit hem meer in de mensen die wel ziek zijn, maar niet zó ziek, die moeten dan soms inderdaad 2-3 ziekenhuizen verder gebracht worden (nu zit ik in een ziekenhuisrijke regio, in Friesland of Zeeland ofzo kun je niet zo makkelijk 2 ziekenhuizen voorbij rijden, dan ben je uren onderweg).

Dit gebeurt in mijn regio heel vaak, ons naastgelegen ziekenhuis heeft (voor mijn gevoel) ongeveer 1 SEH-kamer, bij elke tweede patiënt gaan ze weer een uur dicht en dan komen al die patiënten naar ons.

2 likes

Is t in Nederland zo dat je met een snotneus ook al moet testen? Ik dacht alleen met de meest voorkomende/belangrijke klachten, net als in de UK. Dat verklaart t wel waarom zoveel mensen testen dan.

Snotneus staat in het rijtje veelvoorkomende klachten hier

2 likes

Dit is het lijstje in de UK voor wanneer je mag testen

Who can get a free test

You can only get a free NHS test if at least one of the following applies:

• you have a high temperature
  • you have a new, continuous cough
  • you’ve lost your sense of smell or taste or it’s changed
  • you’ve been asked to get a test by a local council
  • you’re taking part in a government pilot project
  • you’ve been asked to get a test to confirm a positive result

You can also get a test for someone you live with if they have symptoms.

1 like

Huh benauwdheid staat daar helemaal niet eens op! Of zou dat alleen samen met een van de andere klachten voorkomen?