Caronatopic #8

Hahahaha dat gesprek erdoorheen over schimmelinfecties :rofl::rofl:

5 likes

Overigens nog steeds geĆÆntrigeerd, maar ook geĆÆrriteerd en vereenzaamd. Ach ja you win some you lose some he!!

2 likes

Sorry ik ga echt stuk

19 likes

Het kabinet wil een wet doorvoeren waardoor er, mocht er onvoldoende capaciteit zijn op de ic, er geloot moet worden ipv voorrang op basis van leeftijd, zoals in het draaiboek van artsenorganisaties staat.

Ben je het eens met dit wetsvoorstel? Dus loten in plaats van dat een jonger iemand eerder een bed krijgt dan een ouder iemand?

• Ja, ik ben pro loten
  • Nee, ik ben pro jongeren zijn eerder aan de beurt dan ouderen

0 stemmers

Wat bedoelen ze met een medische indicatie? Zullen de mensen die normaal ook recht hebben op de griepprik hieronder vallen?

Haha eens!
———
Ik vind t wel bijzonder want het kabinet zegt hier ā€œelk leven is evenveel waardā€, maar je kan dan ook zeggen dat elk levensjaar evenveel waard is? Ik zou het lastig vinden als iemand van 85 op de ic gelegd wordt voor nog misschien 5 levensjaren tegenover bijvoorbeeld iemand van 16.

Al krijg je dan vast ook hele ingewikkelde situaties dat iemand 54,5 is en iemand anders 54,4 enzo.

1 like

Maar leeftijd zegt ook niet alles. Het gaat om meerdere factoren die invloed hebben op een gunstig of ongunstig beloop op de IC. Eigenlijk vind ik beide opties kut haha.

12 likes

Ja, maar volgens mij ging het erom dat leeftijd daar geen invloed op mag hebben. Ik heb het voorstel zelf nog niet kunnen vinden hoor

Dit?

Edit: hierin staat keuze op leeftijd overigens pas na andere keuzes die eerder gemaakt zullen worden. Zoals kortere duur van opname vs lange opnames (COVID opname is lang!). Medewerkers met Corona gaan ook voor …

Krijg hier echt Hunger Games vibes van :weary: alle opties zijn even verschrikkelijk.

5 likes

In dit geval niet, maar verander 35 in 85 en dan denk ik er toch anders over. Alleen die grens bepalen is wel heel moeilijk.

8 likes

Helaas helaas helaas ā€œ Het doet er bijvoorbeeld niet toe of iemand door ā€˜eigen schuld’ IC-zorg nodig heeft ā€œ …

Maar is loten dan niet net zo onethisch? ( niet op jou gericht hoor maar ik vind een loting om zorg echt waanzin).

Ik word ergens ook heel onrustig van al die vaccinatiedata. Wat als straks de helft van mijn vrienden al gevaccineerd is en de andere helft niet, krijgen we dan van die rare situaties waarbij we maar met de helft naar de kroeg gaan? Haha ik kijk heel erg uit naar het vaccineren hoor, maar ik ben gewoon het type dat snel beren op de weg ziet :sweat_smile:

3 likes

Hahaha wow dat je dat nog weet??
Ja niemand had dit echt kunnen voorspellen he :joy: Maar ik vind die beelden van die neervallende mensen wel nog steeds overdreven hoor… Dat heb ik hier toch niet gezien.

1 like

Oh ik had het zo gelezen alsof er helemaal geen rekening mee gehouden mocht worden of iemand ouder was, maar als het is zoals jij zegt dan ben ik ook sneller pro loting bij gevallen met precies dezelfde kans. Voor zover je kan beoordelen natuurlijk.

Ik denk niet dat je zegt dat het ā€œniksā€ waard is, maar als je moet filteren dan zou je zeggen diegene van 35 heeft 50% meer leven gehad dan diegene van 25, dus je kan het ook zien als dat die van 25 daar meer recht op heeft. Niet dat ik het per se zo zie, maar is wel een meer logische (gebaseerd op getallen) manier.

Hopelijk krijgen we vaccin hoedjes op het forum als we een vaccin hebben gehad :partying_face:

Ik ben echt benieuwd hoe het gaat met als iemand wel of niet een vaccin heeft gehad. Mijn bestie is vanwege haar werk een van de eerste. Mag ik dan haar weer knuffelen? Of moet ik dan wachten tot ik samen met het andere niet medische plebs mijn vaccin heb gehad?

13 likes

Lijkt me dat we ons allemaal aan de maatregelen moeten blijven houden totdat iedereen kans tot vaccinatie heeft gehad.

Dit is wat er staat in document in het kort:

ā€œ Als er dan nog steeds meer patiĆ«nten dan IC-plekken zijn, schrijft het draaiboek voor dat iemand uit een jongere generatie voor gaat boven iemand uit een oudere generatie. Deze afweging komt voort uit de gedachte dat iedereen gedurende het leven dezelfde levensfases zou moeten kunnen doorlopen (fair innings principe). Het verschil tussen generaties wordt in dit document uitgelegd in generaties van 20 jaar. Dat betekent bijvoorbeeld dat als een kind een IC-plek nodig heeft, die in geval er geen plek meer is voorrang krijgt boven iemand uit een oudere generatie die op dat moment ook een IC-plek nodig heeft. Voorwaarde daarbij is wel dat beide patiĆ«nten in alle andere relevante opzichten, zoals overlevingskans en opnameduur, gelijkwaardig zijn. ā€œ

3 likes

We have a winner!!! :partying_face::partying_face::partying_face:

Hoe voel je je erover? Houd ons op de hoogte!

3 likes