Verklaard wel waarom sommige mensen extra sloom zijn in de winkel.
Vrijdag beginnen ze met vaccineren in mijn ziekenhuis! Ik moet er tijdelijk wel de bibliotheek voor af staan, maar dat is geen enkel probleem ik ben zo blij voor mân collegaâs!
Ik merk dat hoe meer aandacht voor het vaccin, hoe meer weerstand ik voel om me te laten vaccineren (sluit nog niets uit hoor). Komt denk ik ook door alle verschillende meningen die ik hoor/zie/lees.
Vind dat er echt onnodig fel wordt gereageerd op mensen die (om wat voor reden dan ook) geen vaccin willen.
Ik denk dat die felheid komt omdat iedereen corona zooo zat is en we er allemaal van af willen. En twijfels enzo zijn normaal. Alleen die rare verhalen die nu worden verspreid om mensen bang te maken zorgen ook weer voor irritaties.
Ik snap niet dat je reacties hierop âonnodigâ fel kunt noemen, terwijl het in ieders belang is dat zoveel mogelijk mensen gevaccineerd worden (ook voor de mensen die met een goede reden het vaccin niet kunnen nemen).
Dit is wel echt niet goed voor mijn hypochondrie, ik weet nu al dat ik door spanning bijwerkingen ga voelen die er dan niet zijn. Maarja, gewoon even doorbijten.
Ik ben zo blij dat de vaccinatie gezet is! Voelt echt als het begin van het einde.
Wat ik me ook afvraag is hoe het gaat lopen allemaal met mensen die niet willen. Stel van groep 1 willen er een aantal mensen niet het vaccin, word er dan gewacht tot zij komen voor ze met groep 2 beginnen.
Of als je word opgeroepen moet je dan binnen 2 weken het vaccin halen anders ben je te laat. Of moet je je afmelden. En als je nu niet wilt maar over een tijdje wel mag je hem dan alsnog halen.
Ik ga hem soieso halen daar niet van haha
Dit vind ik zoân lieve, zorgzame en respectvolle reactie!
Maar wat het vervelende in deze is, m.i. Is dat er dus ook veel artsen âtegenâ zijn of iig geen zuivere informatie verstrekken (bijv de huisartsen waar het laatst over ging). Mensen die we als de expert zien/zagen, blijken net niet altijd genoeg kennis te hebben om een goed gefundeerde mening te vormen. En dan⌠Daar wordt dr twijfel alleen maar groter van bij twijfelaars vrees ik.
Ja dat ben ik wel met je eens! Mijn ouders hadden het met Kerst inderdaad ook over welke bijwerkingen je er van zou kunnen krijgen en of dat allemaal wel zo snel kon, dus ik heb toen al het een en ander uitgelegd aan de hand van de informatie van @Ovenschaal en laatst heb ik die video van @Rozecoupeschaar nog gestuurd via whatsapp. Zij zijn nu ook helemaal om, het is nu een stuk begrijpelijker en duidelijk wat ze ervan kunnen verwachten, dus de twijfels die ze hadden zijn opgelost.
Ik kwam gister in een kortstondige discussie met een collega terecht, over vaccins natuurlijk. En ze zei dat pfizer op een ander manier werkt dan een normaal vaccin en dat ze daarom niet zeker was of het wel ok was voor haar zoons (zelf had ze er geen issues mee, omdat ze toch al oud is). Dus heb ff gegoogled want ik wist dit niet. Nou zenuwen slaan nergens op maar goed, wat me het meest opvalt is hoe tering knap die wetenschappers zijn dat ze zoiets kunnen maken hahah echt hoe dan
Niet iedereen is wetenschappelijk onderlegd of heeft toegang tot alle bronnen (zijn ook niet allemaal even toegankelijk)
Ik ben het met je eens dat dit een groot probleem is voor de samenleving. Kritisch denken en de mogelijkheid om wetenschappelijke literatuur te kunnen lezen zou in elk schoolcurriculum terug moeten komen. Er zijn een aantal grote uitgevers die enorme prijzen vragen om toegang te krijgen tot wetenschappelijke literatuur. 80.000 euro per jaar voor 1 databank terwijl ze zelf geen geld steken in wetenschappelijk onderzoek.
Alleen met Covid-19 hebben ze het juist goed gedaan. Bijna alle literatuur over covid-19 is gratis te lezen. (PubMed of Europe PMC) Juist omdat kennisdeling zo belangrijk is tijdens zoân grote gezondheidscrisis. Door informatie grotendeels open source aan te bieden is het ook gelukt om zo sneller een vaccin te ontwikkelen.
Zo frustrerend. Zit sinds maandag in een nieuw team op werk, andere afdeling, en echt 2/3 van mijn team gelooft niet in corona en wilt zich ook niet laten vaccineren. Argumentatie waarom het vaccin niet schadelijk is geloven ze niet, want stel je voor dat je autisme krijgt. En dit zijn allemaal mensen uit de IT in management functies, je zou toch zeggen dat die echt meer hersenen hebben dan dat ze de afgelopen uren hebben laten zien met hun anti corona verhalen. Weet ook niet echt hoe ik er verder op moet reageren.
Ik ben het er mee eens dat het goed is als wetenschappelijke literatuur vrijer toegankelijk is. Maar het is wel volstrekt onrealistisch om te denken dat zelfs al zou die toegang heel gemakkelijk zijn iedereen in Nederland de capaciteiten heeft om die literatuur te begrijpen en daar ook nog kritisch naar te kijken. En dat is ook helemaal niet erg, maar bedoel meer te zeggen dat informatie toegankelijk maken wel echt heel veel meer is dan literatuur openbaar maken omdat er maar een mini deel van Nederland daar echt iets mee kan.
Ik heb zelf ook lang getwijfeld, onder meer vanwege zogenaamde vruchtbaarheidsrisicoâs (stom hoe dat je toch bang maakt) maar ben grotendeels door dit forum inmiddels wel overtuigd om het vaccin wel te nemen. Ik denk dat het belangrijk is dat er ook vanuit de overheid gezorgd wordt voor een goede campagne waar vragen, angsten en onduidelijkheden beantwoord/weggenomen kunnen worden. Hoop echt dat ze daar iets voor verzinnen.
Ik probeerde net te bellen om een afspraak in te plannen voor de vaccinatie (werk in de thuiszorg). Het was echt meeega druk. Eerst al een melding dat alle lijnen vol zaten, dus later weer bellen. Uiteindelijk het kiesmenu doorlopen, nog weer wachten. Had ik iemand aan de lijn, alle gegevens doorgegeven enz, bleek er een storing in het systeem oid waardoor ze me niet in konden plannen. En alle andere medewerkers hadden hetzelfde gaf hij aan. Systeem zal wel overbelast zijn
Ik denk dat een gemiddelde Nederlander weinig heeft aan toegang tot de publicaties (die overigens nu gratis zijn) en dat die het ook echt begrijpt. Voor de doorsnee Nederlander is er juist veel aandacht om op lekenniveau uit te leggen wat het vaccin inhoudt. Bv op Instagram komt Gommers bijna elke woensdag online, waarbij de ingezonden vragen dan live beantwoord worden. Op Facebook worden vaak uitzendingen van Kuipers live uitgezonden. Bij Beau en Jinek worden vaak op diezelfde gasten uitgenodigd om het nogmaals uit te leggen op standaard niveau. Ook bij rtl boulevard ook. Dus verschillende gasten op verschillende tijdstippen op verschillende soorten social media zijn actief. Ik vraag mij echt af wat er nog meer gedaan kan worden om de twijfels weg te nemen? Er kan niet 24/7 ergens live uitgezonden worden.
@Fishing âveelâ artsen klopt niet. De meeste zijn ervoor of laten weinig van zich horen (omdat ze er mee eens zijn). Er zijn er maar paar die tegengeluid vertonen en misleidende informatie geven. Ook voor hen geldt lees de artikelen. Bespreek het met de medisch microbiologen en met je vakgroep voordat je iets de wereld in gooit.
In Nederland is 12% van de beroepsbevolking functioneel analfabeet. Je kunt best willen dat wetenschappelijke literatuur lezen op school aangeleerd wordt, maar blijkbaar krijgen we het niet eens voor elkaar om alle Nederlanders te leren lezen op school.
Dat iedereen alles zelf tot in de details kan begrijpen is een illusie, daarom hebben we wetenschappelijk journalisten enzo die dit soort informatie wel kunnen lezen, en dan âvertalenâ naar iets begrijpelijks. We moeten ook helemaal niet doen alsof dat ooit zou kunnen, dat Henk en Ingrid zelf basaal wetenschappelijk onderzoek kunnen lezen, kunnen begrijpen, kunnen interpreteren en kunnen inschatten op betrouwbaarheid.
@tuula en @quarterlife Ik ben het helemaal met jullie eens. Kritische informatievaardigheden horen hand in hand te gaan met de toegankelijkheid. Niet iedereen kan daar natuurlijk iets mee. Zoals @Broodrooster ook zegt, daar horen ook andere vormen van communiceren bij. Een groot deel kan de informatie gewoon niet duiden. Ook dat is een probleem van onze samenleving. Alleen nu leeft het idee soms dat de wetenschap rondom Covid niet transparant is. Daar ben ik het niet mee eens haha.
En dan nog mis je nog een heleeeee grote groep Nederlanders, die geen types zijn die naar deze programmaâs kijken of social media actief zijn. En niet eens te beginnen over taalbarrière. En wat Merel ook noemt.
Is ook mega lastig en ik hoop dat ze nog meer middelen kunnen bedenken om ook deze mensen te voorzien van de juiste informatie. Maar naar mijn idee zijn ze daar wel echt mee bezig. We zitten hier natuurlijk ook echt in een bubbel met elkaar + onze eigen Ovenschaal in huis.