Ik ben wel benieuwd wat de criteria zijn voor “zeer ernstig overgewicht”. Is dat vanaf een bepaald vastgesteld BMI of?
Geen idee hoe ze dat zouden doen, als dat al gebeurd (zie reactie hier boven. Ik ga hem dan ook verwijderen). Een HA weet bv wel van onderliggende ziekten, maar niet altijd van overgewicht. Dus sowieso lastig uitnodigen lijkt me?
Ik lees over de verlening en ik krijg toch wel weer stress over mijn baan etc. Pff en voor alle andere mensen met een onderneming blen
Ben ook benieuwd naar de medische indicatie voor nierpatiënten. Mijn vader staat sinds kort op de transplantatie lijst dus verwacht dat hij sowieso snel aan de beurt is, maar kijkend naar bovenstaand lijstje was dit een paar weken geleden dus niet het geval geweest. Klein voordeel in deze dubbele ellende
Nee. Alleen ik vind het lastig dat (zoals ik de berichtgeving nu lees) je ook na vaccinatie je alsnog mensen kunt besmetten, je alsnog aan de maatregelen moet houden etc.
Ik snap dat het een gevoelig onderwerp is omdat iemands keuze direct /indirect effect heeft op anderen. Maar ik vind dat iedereen zijn eigen keuze moet kunnen maken en dat je verantwoordelijk bent voor je eigen gezondheid en niet van iemand anders.
Verder denk ik dat veel mensen ook wat huiverig zijn omdat het nieuw is. En daardoor felle reacties eerder averechts werken.
Is ze dan op de avond van haar besmetting al besmettelijk geworden? Dat lijkt me wel heel bijzonder snel, de normale incubatietijd is 2-12 dagen, het lijkt me waarschijnlijker dat ze het eerder in die week al ergens heeft opgelopen.
Ik zit even te zoeken over dat overgewicht/morbide obesitas als indicatie voor het corona-vaccin, maar ik denk dat het er niet bij zit. Ik zie wel dat de NHG in april al heeft bepaald dat mensen met morbide obesitas (BMI >40) een hogere kans hebben op een gecompliceerd beloop als ze covid krijgen, en de RIVM stelt dit ook officieel vast, maar ik denk dat het selectie-technisch niet gaat lukken om mensen met morbide obesitas eruit te vissen, omdat dat vaker niet als wel geregistreerd staat als “ziekte” in het dossier. En je gebruikt ook geen medicatie voor obesitas op zich. Dusss… Lastig wel.
RTL vroeg het zich iig ook af en kwam tot dezelfde conclusie als ik.
Maar het is niet verboden je huisarts te bellen; als je echt een BMI >40 hebt dan zou ik je wel handmatig toevoegen aan de selectie.
Ik wilde hier nog even op inhaken: ik zag net dat in “mijn” ziekenhuis 80% van het personeel zich heeft aangemeld voor het vaccin. Met andere woorden: ja, er zijn mensen met verstand van zaken (artsen) die tegen zijn of onzuivere info de wereld in helpen, maar het is echt een zeer kleine minderheid. Ik “ken” zo’n 100-150 huisartsen en 1 daarvan is zo’n type. Dus laat het nou om <1% gaan… Ze roepen alleen zo hard.
Maar heeft ze dan in de 11 dagen voor die zondag ook niemand gezien? Het maakt verder niks uit natuurlijk, maar zo’n korte incubatietijd lijkt me sterk.
Ik gooi hem er maar even weer in: in Israël al 16% van de bevolking gevaccineerd, gevolgd door arabische emiraten met 7% en daarna Bahrein met 4%.
Weet je welk vaccin ze in Israël gebruiken?
Volgens mij alleen Moderna. Ik weet dat ze totaal 12 miljoen doses aan vaccin hebben ingekocht dus ze kunnen voor 138% van hun bevolking geven (dus meer dan nodig).
Volgens mij is jouw ziekenhuis ook mijn ziekenhuis. Mijn moeder werkt er en hoorde inderdaad gelukkig veel mensen die zich daar ‘gewoon’ laten inenten.
Andere vraag nog trouwens over die risicogroepen! Ik kreeg vroeger altijd een uitnodiging voor de griepprik want al vanaf jonge leeftijd inhalators nodig gehad tijdens verkoudheden (die helaas nog steeds wekenlang aanhouden als ik het weer eens te pakken heb). Paar jaar geleden ben ik gestopt met het halen van de griepprik en nu heb ik de afgelopen twee jaar ook geen uitnodiging meer gehad. Kun je dan van de lijst worden afgehaald? Weet iemand hoe dat werkt?
Haha ja ik weet hoe dat werkt. Qua astma en inhalatiemedicatie is er alleen een indicatie bij dagelijks gebruik van corticosteroïden (dus Flixotide, Pulmicort, de oranje/bruine puffers), enkel Salbutamol/Ventolin is geen reden.
Dat systeem selecteert o.a. dus op medicatie. Maar soms heeft medicatie geen stopdatum en blijft het voor eeuwig actief staan en worden mensen daardoor (soms jaren en jaren) onterecht uitgenodigd.
Het is echt giga veel werk om alles handmatig te controleren, ik heb dat de afgelopen twee jaar gedaan en nu klopt het bij ons wel denk ik, maar de jaren ervoor werden er echt veel mensen onterecht uitgenodigd. En dat zal op veel plaatsen gebeuren. Het idee is ook: beter onterecht wél uitnodigen dan onterecht niet!
Dus als je een fanatieke huisarts in je praktijk hebt is er waarschijnlijk een keer goed opgeschoond. Er is ook een mogelijkheid om “weigeraars” het jaar erop te deselecteren, maar dat mag officieel niet. Ook bij bekende “weigeraars” moet je elk jaar weer vragen: wil je het nu wel?
Aaah op die manier! Dank voor je uitleg. Ik gebruik dan idd wel die rode puffer maar gelukkig niet dagelijks.
Dus dan gok ik dat ik een fanatieke huisarts heb. Bedenk me nu trouwens dat ik geen uitnodiging meer heb gekregen vanaf moment dat mijn oude huisarts met pensioen is gegaan. Dus jonge en nieuwe, fanatieke huisarts inderdaad haha
Ik heb een reactie geplaatst op iets van jawel, Facebook, waar die vrouw die als eerste haar prik heeft gehaald helemaal zwart wordt gemaakt. Ze zou betaald zijn om dit te doen. Ik zou volgens die mensen in een bubbel leven en de wereld veel te rooskleurig zien (ze moesten eens weten) dat ik dat niet geloof (waarom zouden ze, er zijn er genoeg die het vrijwillig zouden doen) en ook dat vaccin wil. Sommige mensen…
Ik vraag me nu echt af waarom ik wel uitgenodigd word elk jaar, want gebruik alleen Ventolin en zelfs dat al een paar jaar niet (want inspanningsastma maar nauwelijks nog sporten). Maar ja zal vast wel een logische reden hebben want werd ook pas een paar jaar nadat astma was vastgesteld uitgenodigd. Dus zal wel niet met elkaar samenhangen kan alleen niks anders relevants bedenken.
Krijg je hem al lang? Ik kreeg hem bij mijn vorige huisarts ook gebaseerd op dezelfde soort klachten. Toen ik ging overstappen kreeg ik hem opeens niet meer, want geen indicatie voor. Dus heb het idee dat je “vroeger” veel sneller voor de griepprik in aanmerking kwam.
Oh wat verdrietig, gecondoleerd. Ik heb gisteren ook lopen zoeken voor familie en het lijkt inderdaad 100 mensen te zijn… 30 was alleen in november.
Met link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/bijzondere-gelegenheden/uitvaarten