Caronatopic #8

Ik zou het niet doen, pas als je positief getest bent. Ik zou het persoonlijk ook liever niet willen horen elke keer dat iemand die ik heb gezien zich laat testen, waarschijnlijk is 90% negatief en er wordt nu zoveel getest met al die verkoudheidsvirussen en andere winterkwaaltjes dat ik het eigenlijk vervelender zou vinden om elke keer voor niks in spanning te zitten. Maar goed dat is persoonlijk natuurlijk. Zeker als het geen nauwe contacten zijn zou ik het niet van te voren zeggen.

7 likes

Dat is lastig zeg… heb jij ook die vergoeding van 52 behandelingen in 6 maanden? Wat als het herstel langer duurt, moet je dit dan zelf betalen? Ik hoop echt dat het een stijgende lijn naar boven zal worden voor je, ondanks dat het misschien wat langzamer gaat. Wees een beetje lief voor jezelf! :kissing_heart:

1 like

Ik heb volgende week een uitvaart, daar zullen ook familieleden op leeftijd bij aanwezig zijn. Nu had ik bedacht dat mijn man en ik ons voor de zekerheid kunnen laten testen. Dus bijvoorbeeld als de uitvaart woensdag is, dan maandag een test afspraak maken en dinsdag binnen blijven, ook na de uitslag. We hebben beiden geen klachten, maar ik ben zo bang om asymptomatisch mensen aan te steken.

Ik kom er niet uit of dit nou slim , nutteloos of asociaal (want testen zonder klachten) is. Wat vinden jullie?

Weet iemand of je ergens kan zien hoeveel vaccinaties Nederland al gezet heeft? Ben wel benieuwd, op die Tracker van Bloomberg staat Nederland er nog niet bij

Ik zou het niet doen als jullie geen klachten of andere testindicatie hebben. Goed afstand houden en een mondkapje dragen bij de uitvaart? Sterkte iig.

Ik zou er dan ook rekening mee houden dat als je toch positief blijkt te zijn, je helemaal niet meer kunt gaan. Lastige situatie inderdaad maar ik zou niet testen en voldoende afstand houden + mondkapje en vaak handen wassen etc. Sterkte!

@Lemongrab @Xiomara @Harmon bedankt voor jullie reacties! Mijn man was ook niet heel enthousiast en jullie antwoorden zijn voor mij de bevestiging om het niet te doen. Inderdaad mondkapje op en veel afstand houden!

Ik zou verwachten dat een vaccin tegen Corona uiteindelijk wel in het rijksvaccinatieprogramma terecht zou komen omdat je de vaccinatiegraad hoog wil houden. De kinderen van nu (en die nog geboren moeten worden) worden vooralsnog niet gevaccineerd, terwijl een deel van de populatie van nu die wel gevaccineerd is op een gegeven moment komt te overlijden. Als je dan niet actief gaat vaccineren daalt de vaccinatiegraad vrij rap (toch? Of maak ik een denkfout) en wordt de kans dat Corona weer de kop opsteekt groter. Maar ik ben geen viroloog, boeren verstand hier.

Aantal vaccinaties weet ik niet, maar ik las gister wel dit:

En vandaag met 144.913 mensen met een afspraak. Het gaat hard!

— GGD GHOR Nederland (@GGDGHORNL) January 7, 2021
2 likes

Een aantal vrienden van mij zijn positief sinds afgelopen weekend. Ze hebben nog steeds nauwelijks klachten, alleen erg moe. De GGD heeft nog steeds gecommuniceerd met ons dat je niet besmettelijk zou zijn, als je geen klachten hebt. Vermoeidheid valt daar voor hun niet onder. In dit geval blijken ze dus super besmettelijk geweest, want ze hebben elkaar in korte tijd in een binnenruimte aangestoken (geen mondkapje, wel 1,5 m afstand). Ik vind dat best eng… want hoeveel mensen steken nu anderen aan omdat ze denken geen klachten te hebben / niet te mogen testen met enkel vermoeidheid als klacht / niet in quarantaine te hoeven als positief contact vrijwel geen klachten heeft…

We vragen ons echt een beetje af of we deze situatie niet ergens kunnen of moeten melden. Ik zou alleen echt niet weten waar of bij wie. Enig idee?

Ja, ze communiceren nu ā€œ2 dagen voor je klachten krijgt ben je besmettelijkā€. Maar vermoeidheid wordt dus nog niet als klacht gezien. Pas toen het wat erger werd als normaal, gisteren eigenlijk pas, gaat het opvallen. Terwijl ze dan vanaf zaterdag al heel erg besmettelijk is geweest. Ik mocht dus zelf eerst ook niet testen omdat die vriendin nog geen klachten had.

Bin mijn vriend op z’n werk moeten ze op kantoor komen, want hoor beslissingen moet je om een whiteboard staan en elkaar in de ogen kunnen kijken. Echt wtf. :triumph:

1 like

Hij woont daar is en is voor lange tijd terug in Nederland geweest (niet voor een privƩ-iets volgens mij).

Je moet wel even nederland toevoegen bij ā€˜add country’. Het is geen real time counter en ik weet niet hoe accuraat hij precies is, maar hij zegt momenteel 15.000 wat gelijk staat op 0.09 mensen op de 100 mensen.

Israel zit gewoon al op 1 op de 5 mensen, 20%. Dit zijn echt getallen waar je toch hoopvol van wordt :pleading_face:

edit: of je gaat naar table bij die twee rechter data blokken, dan staat nederland er ook bij.

Je antwoord klopt helemaal, maar zie dat ik mijn situatie niet goed had uitgelegd :sweat_smile:

Vriendin A is zaterdag avond positief getest in een routine test van haar werk (zorg). Had geen klachten. Ik had haar eerder die week gezien, maar hoefde niet in quarantaine omdat ze geen klachten had. Ik heb toen toch zelf gelobbyd voor een test, net als andere vrienden die haar gezien hadden. Niemand had klachten.

Uiteindelijk bleken er twee andere vrienden besmet die vriendin A zaterdag middag gezien had (ik zelf gelukkig negatief). Die hadden zelf voor quarantaine gekozen en een testafspraak gemaakt, wat eerst niet mocht van de GGD, want die vriendin had nog steeds geen klachten.

Normaal zeggen ze dus ā€œbesmettelijk 2 dagen voor je klachten krijgtā€ maar die heeft ze lange tijd niet gehad. Na een dag of 3/4 na de positieve test werd ze enkel opvallend moe.

Iedereen die positief is, zit dus de vereiste tijd in quarantaine. Het gaat mij vooral over de mate van besmettelijkheid voorafgaand aan de klachten. Nu wisten ze het op tijd door de routine test, maar anders had zij en de anderen die positief bleken, veel meer mensen aangestoken. En dit zal geen opzichstaande situatie zijn denk ik.

Bedankt! Interessant

1 like

Het is maar een gemiddelde van 2 dagen wat aangehouden als besmettelijk zijn voordat je klachten ontwikkelt. Dus soms is het maar 1 dag en soms langer. Wel gek dat jullie van GGD niet mochten testen.

Ah oke, ja een gemiddelde klinkt logisch. En het niet testen was vervelend inderdaad. Ze zeiden tegen mij letterlijk dat als ik een test wilde ā€˜zou moeten liegen’ over mn klachten (die niemand van ons dus had). Uiteindelijk dat dus maar gedaan, al gaat het tegen mijn principes in. Achteraf hebben we daar goed aan gedaan, anders waren er twee vrienden met COVID 19 gewoon door blijven lopen.

Wel gek dat jullie niet mochten testen want jullie vallen toch onder haar bron- en contact onderzoek en zouden jullie op dag 5 na laatste contact getest moeten worden.

Ze gingen er denk ik vanuit dat zij asymptomatisch zou zijn. Ze gaven aan mij aan dat de kans dat ze dan besmettelijk zou zijn heel klein was (zonder hoesten / niezen etc). Nu blijkt alsnog dat haar enige klacht vermoeidheid is, maar ze is wel erg besmettelijk geweest.