Ter aanvulling van wat @Merel al zei een persoonlijke ervaring: ik heb een keer een allergische reactie op medicatie gehad. Bij mij uitte zich dat in zwellen van de tong en keel. Als je daar niks aan doet kan het inderdaad dodelijk zijn, maar gelukkig zijn er wel middelen voor! Ze houden je inderdaad even in de gaten om te kijken of je geen acute reactie krijgt. Het zou ook kunnen dat je reactie wat langzamer verloopt, bij mij duurde het wat langer. Ik denk dat tussen het eerste moment dat ik dacht âhier klopt iets nietâ, en het moment dat de ambulance er was die medicatie (eerst antihistamine, daarna epinephrine) toediende ongeveer een half uur Ă drie kwartier zat. Opzwellende keel klinkt heel eng (is het ook), maar het is gelukkig niet altijd acuut, het kan ook geleidelijk gaan waardoor je ruim de tijd hebt om er iets aan te doen en medische hulp te regelen.
Bij weer anderen zorgt het voor jeukende en rode huiduitslag en dat is vooral heel vervelend maar minder gevaarlijk.
Als je nog nooit eerder een allergische op medicatie of vaccins hebt gehad denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Ik maak me persoonlijk ook geen zorgen voor het vaccin, dat komt wel goed. Je zou nu bij wijze van spreken ook een pinda allergie kunnen ontwikkelen, maar ik neem aan dat je je daar ook niet bang voor bent als je boodschappen gaat doen toch? Die zorgen hoef je nu evenmin te hebben. De kans dat je hier ineens allergisch voor blijkt te zijn is heel klein en mocht er toch wat gebeuren dan zijn ze daad op voorbereid.