Caronatopic #8

Volgens een vaccinunoloog (nog nooit van gehoord maar blijkbaar iemand met verstand van vaccins) op het nieuws is het vaccin dat de risicogroep tussen de 18 en 60 jaar krijgt (volgens het schema van de overheid) mild effectief. Dat vaccin is maad 70% effectief en pfizer bv 95%. Ik vind dat best een rot idee? Ik kijk ontzettend uit naar het vaccin omdat ik dan niet continu bang hoef te zijn als ik met mensen contact heb, maar als het zo laag is voelt het niet echt als een geruststelling. Maargoed misschien valt 70% wel mee in vergelijking met andere vaccins en is het vaccin van Pfizer gewoon echt heel effectief? Merk dat het me best wel wat doet omdat ik dus echt zo uitkijk naar dat vaccin.

Er zijn 4 verschillende vaccins voor die groep ingepland en die hebben allemaal nog geen definitieve resultaten uitgebracht, dus ik denk dat het wel heel voortvarend is om nu te zeggen op basis van wat voorlopige resultaten van 1 van de 4 vaccins (waarbij 70% overigens de laagste schatting was, het zou ook nog 95% kunnen zijn) dat in die hele groep 70% bescherming gaat worden gehaald.
Wie weet welke van die 4 goedgekeurd gaan worden, of ze ooit goedgekeurd gaan worden, of dat we misschien wel veel meer Pfizer moeten bijkopen, allemaal nog onzeker.

6 likes

Bronvermelding?

Zoals gezegd was dit op het nieuws. NOS of RTL (weet ik niet meer). Maar de effectiviteit van AstraZeneca is ook online te vinden. De sheet waarop staat dat de risicogroep (wat nu bekend is) hiermee wordt gevaccineerd staat op de site van de Rijksoverheid.

Ik krijg deze nu van meerdere mensen doorgestuurd. https://m.youtube.com/watch?v=aWrZxCx6L6g voelt als dweilen met de kraan open om telkens discussie aan te gaan pff.

Is hierboven ook al eens gepost

Misschien nog wel belangrijker, hij maakt vaccins voor dieren.

4 likes

Maar stel, als 70% van de mensen een vaccin krijgt met minimaal 70% bescherming dan zijn we toch nog een enorm eind?
En in de realiteit krijgen we nog een hele hoop andere vaccins dus is de uitkomst nog positiever?

1 like

Dit zei m’n vader ook vanmiddag haha.
Nu is iedereen aan het strijden om voorrang (nog even en Arie Boomsma komt ook z’n zegje doen voor de sportscholen). En straks, stel dat blijkt dat een vaccin idd 70 tov 95% werkt (of bijv niet voor een mutatie oid) gaat men ruzie maken over wie dan welke gaat krijgen :see_no_evil:

image

Gewoon een nummertje pakken en je niet blind staren op nummers m.b.t. de werkzaamheid. Het einde is in zicht.

2 likes

“Het nieuws” kan ook een of andere random website zijn dus daarom vraag ik het. Het is belangrijk dat bronnen vermeld worden om verwarring en valse info te vermijden.

2 likes

Dankje, meteen deze link doorgestuurd

Ja, heb je gelijk in! Voor mij is ‘het nieuws’ het nieuws van NOS of RTL nieuws maar dat is natuurlijk niet per definitie zo!

En 70% is natuurlijk altijd beter dan helemaal geen vaccin!

Dat leek me ook, maar toen dacht ik: zou de gezonde groep niet juist het meest effectieve vaccin moeten krijgen omdat het de grootste groep is en we dan een sterkere groepsimmuniteit krijgen?

Geen idee of dat klopt hoor, ik zat het me gewoon af te vragen.

1 like

Ik ben toch een beetje zenuwachtig voor dinsdag, hoewel we eigenlijk wel kunnen voorspellen wat gezegd gaat worden. Ik ben ergens ook wel bang voor rellen? Dat delen van de horeca of detailhandel ‘gewoon’ open gaan, politie zwaar onder druk komt te staan, antivac. stakingen, mensen die werk gaan neerleggen omdat ze kapot zijn. Die eindeloosheid breekt echt iedereen op ofzo.

11 likes

BelgiĂ« gaat nu toch nog steeds slecht, snap niet dat de winkels daar nog open zijn eigenlijk. Terwijl de winkels aan ‘t begin van corona ook al dicht waren.

1 like

Ik liep gisteren door de stad. Het was vrij rustig, maar vanwege het zonnetje drukker dan de afgelopen weken. Maar er waren zoveel winkels die op de een of andere manier wel open waren. De telecom-winkels maar alleen voor ‘service’. Kledingwinkels waar je op afspraak kleding kon halen, horeca die buiten de deur eten verkoopt, bloemenwinkels waar een kraampje voor stond. Op een bepaald punt leek het even een gewone zaterdag qua activiteit.
Ik snap het van de ondernemers heel goed maar ik vind toch dat hier strengere regels voor moeten komen.

1 like

Hetzelfde hier, begin langzamerhand ook weer zenuwachtiger te worden. Precies om hetzelfde wat jij zegt, rellen en mensen die toch dingen gaan doen die niet moeten. (Nu doet een groot deel dat natuurlijk ook al)

@Milkyway Eerlijk, er zijn ook genoeg mensen die niet gereformeerd zijn en ook gewoon doen waar ze zin in hebben. Vriendin van mij is ook kerst gaan vieren met 9 man in haar familie. Van de week voelde ze zich niet lekker en begon daar over tegen mij, heb gezegd dat het misschien verstandig is om dan een test te doen. Maar dat was absoluut niet nodig! :roll_eyes:

2 likes

Ja dat is echt gek he.
Ik zag ook een plein waar toen even goed de zon scheen en dat stond zo vol met mensen, leek wel alsof er een festival aan de gang was. En de grote lichtkranten met “houd afstand, vermijd drukte, blijf zoveel mogelijk thuis etc” zijn sinds de zomer al weg terwijl juist nu die boodschap echt weer even nodig is

1 like

Ik denk dat je het mentaliteitsverschil/cultuurverschil tussen Belgen en Nederlanders niet mag onderschatten. In het algemeen gaan Nederlanders zich spontaner aan de regels houden, terwijl je het in België echt moet verplichten. Belgen gaan eerder achterpoortjes zoeken dus daar is meer wetgeving nodig. Dat zag je goed tijdens de eerste lockdown. Nederlanders staan veel meer op hun vrijheid en zijn mondiger daarin, dus ze gaan ook sneller zeggen dat ze het niet eens zijn met de maatregelen of protesteren (dat zag je aan hoe influencers hiermee omgingen). Een Belg zal het geniepig doen (zich stiekem niet aan de maatregelen houden maar verder wel zwijgen), een Nederlander zal luid verkondigen dat hij het er niet mee eens is.

Ik heb hier ooit een superinteressant vak over gehad aan de universiteit. Het ging over parameters waaraan je een cultuur kunt definiëren, en dat België en Nederland volledig anders scoren op die paramaters, ondanks dat het buurlanden zijn. Doorgaans lijken buurlanden veel meer op elkaar qua cultuur, maar voor België en Nederland gaat dat niet op. Maar dat komt omdat Nederlanders eerder angelsaksisch (noordelijker) gericht zijn en Belgen eerder romaanse (zuidelijke) invloeden kennen.

17 likes

Ik vind het ook super irritant al die winkels die wel afhalen doen. Een aantal hier in mijn buurt doen het en dan staat er continue een groepje mensen voor de deur te hangen.

Dus als ik een blokje om ga moet ik alsnog zigzaggend door de afhalers gaan.

1 like