Caronatopic #8

Ja, heb je gelijk in! Voor mij is ‘het nieuws’ het nieuws van NOS of RTL nieuws maar dat is natuurlijk niet per definitie zo!

En 70% is natuurlijk altijd beter dan helemaal geen vaccin!

Dat leek me ook, maar toen dacht ik: zou de gezonde groep niet juist het meest effectieve vaccin moeten krijgen omdat het de grootste groep is en we dan een sterkere groepsimmuniteit krijgen?

Geen idee of dat klopt hoor, ik zat het me gewoon af te vragen.

1 like

Ik ben toch een beetje zenuwachtig voor dinsdag, hoewel we eigenlijk wel kunnen voorspellen wat gezegd gaat worden. Ik ben ergens ook wel bang voor rellen? Dat delen van de horeca of detailhandel ‘gewoon’ open gaan, politie zwaar onder druk komt te staan, antivac. stakingen, mensen die werk gaan neerleggen omdat ze kapot zijn. Die eindeloosheid breekt echt iedereen op ofzo.

11 likes

België gaat nu toch nog steeds slecht, snap niet dat de winkels daar nog open zijn eigenlijk. Terwijl de winkels aan ‘t begin van corona ook al dicht waren.

1 like

Ik liep gisteren door de stad. Het was vrij rustig, maar vanwege het zonnetje drukker dan de afgelopen weken. Maar er waren zoveel winkels die op de een of andere manier wel open waren. De telecom-winkels maar alleen voor ‘service’. Kledingwinkels waar je op afspraak kleding kon halen, horeca die buiten de deur eten verkoopt, bloemenwinkels waar een kraampje voor stond. Op een bepaald punt leek het even een gewone zaterdag qua activiteit.
Ik snap het van de ondernemers heel goed maar ik vind toch dat hier strengere regels voor moeten komen.

1 like

Hetzelfde hier, begin langzamerhand ook weer zenuwachtiger te worden. Precies om hetzelfde wat jij zegt, rellen en mensen die toch dingen gaan doen die niet moeten. (Nu doet een groot deel dat natuurlijk ook al)

@Milkyway Eerlijk, er zijn ook genoeg mensen die niet gereformeerd zijn en ook gewoon doen waar ze zin in hebben. Vriendin van mij is ook kerst gaan vieren met 9 man in haar familie. Van de week voelde ze zich niet lekker en begon daar over tegen mij, heb gezegd dat het misschien verstandig is om dan een test te doen. Maar dat was absoluut niet nodig! :roll_eyes:

2 likes

Ja dat is echt gek he.
Ik zag ook een plein waar toen even goed de zon scheen en dat stond zo vol met mensen, leek wel alsof er een festival aan de gang was. En de grote lichtkranten met “houd afstand, vermijd drukte, blijf zoveel mogelijk thuis etc” zijn sinds de zomer al weg terwijl juist nu die boodschap echt weer even nodig is…

1 like

Ik denk dat je het mentaliteitsverschil/cultuurverschil tussen Belgen en Nederlanders niet mag onderschatten. In het algemeen gaan Nederlanders zich spontaner aan de regels houden, terwijl je het in België echt moet verplichten. Belgen gaan eerder achterpoortjes zoeken dus daar is meer wetgeving nodig. Dat zag je goed tijdens de eerste lockdown. Nederlanders staan veel meer op hun vrijheid en zijn mondiger daarin, dus ze gaan ook sneller zeggen dat ze het niet eens zijn met de maatregelen of protesteren (dat zag je aan hoe influencers hiermee omgingen). Een Belg zal het geniepig doen (zich stiekem niet aan de maatregelen houden maar verder wel zwijgen), een Nederlander zal luid verkondigen dat hij het er niet mee eens is.

Ik heb hier ooit een superinteressant vak over gehad aan de universiteit. Het ging over parameters waaraan je een cultuur kunt definiëren, en dat België en Nederland volledig anders scoren op die paramaters, ondanks dat het buurlanden zijn. Doorgaans lijken buurlanden veel meer op elkaar qua cultuur, maar voor België en Nederland gaat dat niet op. Maar dat komt omdat Nederlanders eerder angelsaksisch (noordelijker) gericht zijn en Belgen eerder romaanse (zuidelijke) invloeden kennen.

17 likes

Ik vind het ook super irritant al die winkels die wel afhalen doen. Een aantal hier in mijn buurt doen het en dan staat er continue een groepje mensen voor de deur te hangen.

Dus als ik een blokje om ga moet ik alsnog zigzaggend door de afhalers gaan.

1 like

Het kabinet staat echt in een lastige positie nu. Op een gegeven moment zul je toch langzamerhand wat willen versoepelen, maar wanneer dan en op welke manier. En hoe krijg je het volk nog mee, zorg je voor wat perspectief maar hou je ook de urgentie vast om je aan de maatregelen te blijven houden. Wat er ook gezegd gaat worden dinsdag, er komt waarschijnlijk hoe dan ook gezeik op. Het scheelt wel dat volgens mij iedereen zich er al een beetje op heeft voorbereid dat de lockdown verlengd gaat worden. Ben benieuwd.

10 likes

Mensen hebben behoefte aan licht aan het einde van de tunnel, maar het kabinet en wetenschappers hebben geen zicht op hoe lang de tunnel zal zijn omdat er 3 beren op de weg liggen in de vorm van de Engelse en Zuid-Afrikaanse virusvariant en het hele proces rondom goedkeuring en distributie van de vaccins.

En als overheid zeggen dat niets helemaal zeker is, daarmee voed je ook weer de wappies. Ik denk dat de overheid in dit geval altijd de verliezer is, tenzij alles had uitgepakt zoals in Nieuw-Zeeland maar zij konden qua ligging en mentaliteit van de burgers alles makkelijker onder controle kregen.

De trucs van ‘we noemen het een iNtElligente lockdown’ of ‘goed gedrag wordt beloond’ zijn denk ik uitgewerkt.

6 likes

Huh echt? In welke zin dan zuidelijke invloeden?

Wat ik me afvroeg, er worden dus nu ook zo’n 35000 mensen experimenteel ingeënt- voor die ontwikkeling / onderzoeken. Dat zijn er toch best veel, die hoeven straks niet meer toch!
Er is toch ook een NL’se farmaceut in Leiden? Die zullen dan ook al een groot deel inenten tijdens de ontwikkeling toch :ok_hand:t2:

Belgen spiegelen zich veel meer aan de Franse cultuur, terwijl Nederlanders dit eerder doen naar de angelsaksische cultuur. Dat is historisch zo gegroeid. Ik moet studeren nu dus kan niet te diep in gaan op de hele geschiedenis, maar als het je interesseert: check hoe Vlaanderen/België tot stand gekomen is (het hele verhaal met de Bourgondiërs, voortdurende overheersing door de Fransen en Spanjaarden, taalstrijd tot in de 20e eeuw…) in vergelijking met Nederland. Die problematieken speelden veel minder in Nederland (daar speelde de problematiek van het water veel meer), waardoor Nederland zich anders is gaan ontwikkelen (Gouden eeuw, handel drijven over zee en daardoor internationaler gericht, bouwen van dijken).

Ook als je kijkt naar de parameters die een cultuur bepalen (bv. die van Hofman) dan zie je dat Belgen eerder scoren zoals de zuidelijke landen van Europa, terwijl Nederlanders eerder scoren zoals de Noordelijke/angelsaksische landen.

Een klein voorbeeld hoe dat zich nog uit in het alledaagse leven: Nederlanders gebruiken veel meer Engels in hun spreektaal en populaire cultuur, bij Vlamingen is dat veel meer Frans OF ze staan erop om Nederlands te gebruiken terwijl een Nederlander dat minder belangrijk vindt. Een programma heet in Vlaanderen ‘Sterren op de dansvloer’, in Nederland ‘Dancing with the stars’. Dat is niet toevallig, maar cultureel ingegeven. Ook in religie zie je dat terug, katholicisme in België (= zuiders) vs. calvinisme in NL. Daardoor is de eetcultuur in Vlaanderen veel meer ontwikkeld (Bourgondisch invloeden), want in het katholieke mag je genieten (“eet het brood = het lichaam van Christus”), in het calvinisme mag dat niet, staat soberheid voorop. Zo zijn er nog veel voorbeelden maar ik moet nu echt weer in mijn boeken duiken :slight_smile:

EDIT. Ik zie dat dit veel likes krijgt, ik ga nog even vervolledigen:

• dat van het taalgebruik heb ik maar half verklaard hierboven: Vlamingen hebben tot diep in de jaren 1960 moeten vechten om Nederlands te mogen spreken (o.a. op hun eigen universiteiten!) en om Nederlands als volwaardig te mogen aanzien.
    Anekdotisch, en volledig los van de problematiek in W.O.I (waarbij veel Vlaamse soldaten gesneuveld zijn doordat ze geen Frans spraken, wat dan weer extreemrechts gevoed heeft), maar mijn oma is bv. maar tot haar 12 jaar naar school gegaan, en werd fysiek mishandeld zodra ze 1 woord Nederlands durfde te spreken tegen haar vriendinnetjes (ze moest dan midden in de nacht op haar knieën gaan zitten op kiezelsteentjes, gekleed in alleen ondergoed, met een fles water dat ze continu boven haar hoofd moest houden). En dat gewoon in Vlaanderen hé, in een stad waar Nederlands de voertaal was.
    Op sommige plaatsen woelt de taalstrijd nog steeds (denk aan de randgemeenten van Brussel).
    Terwijl Vlaanderen dus 60 jaar geleden nog een taalstrijd aan het voeren was, had Nederland al meer dan 500 jaar het privilege om Nederlands te mogen spreken én waren al al die tijd internationale handelsreizigers erop uit getrokken. Nederland heeft nooit moeten vechten om erkenning te krijgen voor haar taal, en had dus geen probleem als ze zelf naar het buitenland trokken om zich aan te passen en Engels in het Nederlands te integreren. Daarom zijn veel zaken in Vlaanderen nog in het Nederlands, terwijl Nederlanders dat als “ouderwets” zien en Engels spreken. Concreet voorbeeldje: Koningsdag of Koninginnedag wordt in Nederland vaak Kingsday of Queensday genoemd, in Vlaanderen is zoiets doen ondenkbaar en gewoon raar.

• Die volledig andere geschiedenis heeft op bijna elk aspect van ons dagelijks leven invloed. Zelfs op bv. hoe onze straten en huizen zijn opgebouwd. Als je over de grens BE/NL gaat, voel je dat je in een ander land bent. Vlaanderen was platgebombardeerd na W.O.II en had opeens veel soldaten die terugkeerden naar huis waarvoor dringend huisvesting gezocht moest worden en is toen maar in het wilde weg beginnen bouwen. Nederland had minder dat probleem, en kon nadenken over ruimtelijke ordening en hierin wetgeving voorzien. Daardoor zijn de straten volledig anders opgebouwd (in Nederland heel gestructureerd, met veel bepalingen, in Vlaanderen heel random en ook veel lintbebouwing).

• Ook bv. op gezondheidszorg heeft deze geschiedenis een invloed. Door de katholieke manier van denken gaan Vlamingen helemaal anders om met ziekte (bij het minste naar de dokter, veel medicijnen nemen van zodra er maar iets kleins mis is, want een mens mag toch een beetje luxe hebben = bourgondisch idee) dan Nederlanders met hun calvinistische invloed (pas naar de dokter wanneer je half dood bent, liever geen medicijnen nemen, = lijden zul je, en je vooral geen luxe permitteren).

• En nog een aanvulling op wat ik zei i.v.m. corona, dat Vlamingen geniepiger zich niet aan de regels zullen houden maar het zullen verzwijgen, terwijl Nederlanders het omgekeerde zijn en vooral luidruchtig zullen aankondigen dat ze zich er niet aan houden en proberen iedereen mee te krijgen in dat verhaal: ook dat is daarop terug te brengen. Vlamingen hebben nl. door hun katholieke invloed een schaamtecultuur (je schaamt je als anderen erachter komen dat je je misdragen hebt, zolang niemand erachter komt is alles ok), Nederlanders een schuldcultuur (je voelt je schuldig wanneer je iets misdaan hebt, ook al weet niemand ervan, het doet je weinig als anderen het wel of niet weten).

Ik weet dat het offtopic is maar ik vind dit zelf razend interessant haha.
Nu kruip ik weer in de boeken :smiley:

82 likes

Ahh wat interessant! Dankjewel voor de uitleg!!

3 likes

Super leuk om hier meer over te lezen! Als je het zo zegt klinkt het ook allemaal heel logisch als je naar de geschiedenis van de twee landen kijkt.

2 likes

Wat een drama is het in de supermarkt. Van mij mag het kabinet een strenger deurbeleid verplichten. Het is echt niet ok op dit moment.

2 likes

Ik heb me opgegeven voor zo’n onderzoek maar voor zover ik weet staat dat los van het nationale vaccinatieprogramma. Het is nog geen goedgekeurd vaccin namelijk. Bovendien krijgt de helft van die proefpersonen een placebo en dus niet het echte vaccin. Maar correct me if I’m wrong als iemand hier meer van weet.

1 like

Ik was vrijdag avond in de AH en daar stond een beveiliger bij de ingang. Jammer dat dat nodig is.

In mijn woonplaats was net een demonstratie tegen de lockdown. Echt precies de mensen die ik verwacht had kwamen er op af. Enorm stereotyperend :joy:

1 like