In mijn extended family heeft iedereen een essentieel beroep, er zijn er daar gewoon veel meer van dan ik van tevoren ook dacht. Wij hebben dokters, politieagenten, cv-monteurs, automonteurs, verpleegkundigen, mensen in de voedings- en voedselverpakkingsindustrie, kinderopvang, nieuwsmedia. Van al die mensen kan er 1 of 2 thuis werken, de rest gaat gewoon elke dag op pad (en dat mag dus ook van de overheid).
‘Eten, drinken en medicatie’ is veel te kort door de bocht.
Ik heb het over de detailhandel, als ik zeg: eten, drinken en medicatie. Over winkels die wel of niet deuren (mogen) openen.
We hebben ook veiligheid, gezondheid, onderwijs enzovoorts nodig maar dat wordt niet in winkels verkocht.
Wat betreft essentiële beroepen ben ik het dus volledig met je eens. Er is veel waar we oprecht niet zonder kunnen. Maar we kunnen wel zonder chocolade en tijdschriften, en er wordt nu te vaak geroepen dat iets essentieel is, vind ik.
Ja dit dus, de ziekenhuismedewerkers mogen wat mij betreft eerst. Maar als de rest van de gezondheidszorg instort door veel besmettingen (GGZ, vg, ouderenzorg enz) en die mensen krijgen geen goede begeleiding en verzorging, en ze lopen dus in het wild rond, dat wil ook niemand.
Ik ben aan het wachten op het eerste topmodel dat voorrang wil, want het is een essentieel beroep
Diegene in de nieuwsmedia doet iets technisch wat vaak via remote werken digitaal kan, maar soms ook iets inhoudt met kabels ergens in stoppen en fysieke apparatuur vervangen enzo, dat kan natuurlijk niet thuis. Dat is degene die dan ook (vaak) wel thuiswerkt.
Verder doen meerdere mensen wel sommige dingen thuis, maar de meeste mensen doen iets met hun handen en dat kan dan niet.
Waar ik werk is ook als cruciaal gekenmerkt. Gelukkig werken de kantoor medewerkers vanuit huis. Mensen die in de productie omgeving werken werken wel op locatie, maar de achtervang werkt vanuit huis.
Vind dat deel wel goed geregeld.
Mijn vriend vertelde dat zijn werk ook cruciaal is. Nou werkt hij als elektricien in ziekenhuizen, dus daar kan ik nog wel inkomen, met de drukte daar zijn nieuwe afdelingen die openen vast prettig.
Maar hij zei dus dat het zo was zodat de mensen op kantoor ook door konden werken want die moeten onderhoud van allemaal huizen en overheidsgebouwen inplannen en dat kan niet stoppen :’).
Nou ben ik het wel eens met @anon50301661 dat er een verplichting moet komen voor werkgevers om medewerkers tegemoet te komen. Het doet me echt pijn dat na bijna een jaar in een pandemie alles nog steeds enkel om omzet draait.
Ik werk vanaf 6 maart thuis. Want ik mocht als Brabo niet meer komen toen haha. Nog even en het is alweer een jaar geleden
Hahahaha goed voor het woggen. Het kan wel een rabbit hole zijn ja.
Deze spreadsheet stond in het eerste Covid topic! Nog meer (werk vermijdende) activiteiten.
Ik had een collega die in het begin steeds benoemde dat hij ‘al een week langer vanuit huis werkte’. Inmiddels is het een grote brei aan thuiswerkdagen geworden en zitten we inderdaad bijna op een jaar. Hier gaat het ook nog wel lang duren (ik heb 2021 al opgegeven qua naar kantoor gaan).
Zucht. Ik noemde dit. Bleef heel lang stil. Kennelijk is men gaan googlen…
“Naja Ab Oosterhuis is ook dierenarts hoor en die Koopmans heeft ook diergeneeskunde gedaan en was toen ineens viroloog. En die geloof je wel?”
Dat die daarna nog carrière gemaakt hebben in een andere sector …
Maar goed. Ik ben weer schaap
Ik heb sinds kort ook een essentieel beroep en dat kan alleen maar op locatie (postbezorger). Voordeel is dan wel dat ik mijn collega’s maximaal een halfuur zie (waar 1.5 m helaas weer niet te handhaven is) en dat ik verder buiten ben.
Het is ook geen makkelijke tijd om iets nieuws te vinden en als je al iets vindt en wordt aangenomen, moet je wel heel sterk in je schoenen staan om nu een vast contract te verruilen voor iets tijdelijks.
Maar hoe dan? Bij het ophalen van de post? Waarom is de 1,5m niet te handhaven dan?
Shit. Net te horen gekregen dat m’n opa positief is getest…
Het coronavirus is van dieren op mensen over gesprongen dus als viroloog een achtergrond in diergeneeskunde hebben is daadwerkelijk relevant voor dit onderzoeksveld. Vaccins voor dieren maken is dat minder haha. Maargoed je wint het idd nooit van deze mensen, misschien luisteren ze graag naar dierenartsen omdat ze ons allemaal schapen vinden? Ik zie wel een verband hier
Bij het ophalen van de post, ja. Wij moeten binnen onze post inpakken en inladen. En de locatie is best groot maar niet zo groot dat er op drukke tijden 1.5 m gehandhaafd kan worden. Ook omdat alle fietsen en bakfietsen vlak naast elkaar staan. Overigens is mijn locatie wel 1 van de weinige met dat probleem. De meeste steden hebben meerdere ophaalpunten/depots, wij hebben er 1 met 50 man ofzo.
Dan zouden er dus minder mensen binnen moeten.
Ah stom zeg
En gefeliciteerd trouwens!
Ik zie idd ook een verband.
Over dat schaap.
Ik noem onze jongste (4mnd) altijd liefkozen ‘schaapje’. En ze was wakker.
Dus ik: “Aah ben je wakker geworden lief schaapie?”
Mijn broertje: “eh. Nou, ja das wel echt een Corona-zin voor een corona baby!” … :’)
Nu kan ik geen ‘schaapje’ meer zeggen zonder te denken aan die wappies haha
Mijn zus is vrijdag positief getest op Corona, omdat ze met oud & nieuw noodhulp dienst heeft gehad met een (achteraf) besmette collega. Ik vind dat zo klote voor haar, in haar werk is het vrij onmogelijk om afstand te houden (politie). Daarna heeft ze nog nachtdiensten gedraaid en een andere collega besmet, omdat ze natuurlijk niet wist dat ze zelf besmet was. Zo snel kan het gaan… (gelukkig is zij niet van mening dat ze voorrang moet hebben voor vaccinatie, maar ik begrijp het wel aangezien je zo blootgesteld wordt aan besmetting zonder beschermingsmiddelen)
Mijn vriend die nooit ziek is en normaal de winter nog in een t-shirt rondloopt omdat hij het altijd warm heeft, lag vandaag in een trui onder een dekentje op de bank omdat hij het koud had en zich niet lekker voelde. Ik ben echt bang dat hij koorts heeft/krijgt en dat het dan toch Corona is. Nog niemand van onze vrienden of familie heeft het gehad dus het zat er ooit wel aan te komen. We hebben het allebei heel druk de komende weken met o.a. scriptie deadlines en ziek zijn is dan echt niet handig, ik knijp ‘m wel een beetje.