Caronatopic #8

Oh ik heb dat stukje gemist dan denk ik, de internetverbinding ging niet zo lekker hier en moet de hele persconferentie nog terugkijken. Ik snap inderdaad wel wat hij zegt en dat een geheel vliegverbod niet kan. Maar ik vind het zo bizar dat wij in Nederland alles er aan doen om de besmettingen zo laag mogelijk te krijgen, maar dat als je van Londen naar Amsterdam zou willen vliegen, dat dat dan gewoon mogelijk is. Voelt een beetje als dweilen met de kraan open ofso. Maar dat is puur mijn gevoel. Snap inderdaad dat Rutte niet zomaar al het vliegverkeer stil kan gaan leggen.

3 likes

Juist slim om het eens een woonwijk te doen. Veel te veel van die teststraten zijn nog uitsluitend met de auto te bereiken.

3 likes

Mijn eerste reactie was ook zoiets, niet positief want privacy enzo. Maar als je er over nadenkt weten ze hiermee niks meer van je. De enige info die ze van je krijgen is waar je op dat moment aanwezig bent (thuis, en je huisadres is natuurlijk gewoon bekend) en of je make-up op hebt. Dus zo’n inbreuk is het ook weer niet?

@Fishing haha waarschijnlijk kijkt er niet eens iemand naar die foto’s, er wordt alleen gekeken of de locatie en het gezicht overeenkomt en dat kan met AI. Hoogstens als er een foutmelding komt kijkt iemand even of je er inderdaad niet bent of dat de software je gezicht even niet herkende.

3 likes

Flashbacks naar die zomer dat mijn huis een Pokemon stop was en er de hele dag kinderen (en volwassenen) voor de deur stonden. Heel irritant idd :joy:

9 likes

In Nederland zie ik dit ook echt niet gebeuren, zie ik ook niet hoe dit zou werken in onze maatschappij en cultuur. Mijn neefje woont in Taiwan en moest terug van Nederland naar Taiwan in oktober en moest verplicht in een ā€˜quarentaine-hotel’ 14 dagen, waar hij niet uit zijn kamer mocht, 3x per dag kwamen ze temperatuur opmeten en ze kwamen daarnaast op willekeurige momenten checken om te zien of je daadwerkelijk niet je kamer had verlaten. Als dit niet het geval was, kreeg je een flinke boete (maar iedereen houdt zich daar strikt aan de maatregelen, aldus mijn neefje, luisteren veel meer naar de overheid, veel collectivistischer ingesteld). Hij kreeg daarnaast 3 maaltijden op zijn kamer geleverd per dag. Bizar hoe dat zo is in Azie.

3 likes

@Molotov Oh nee dat is vervelend zeg! Snap dat dat stress oplevert. Misschien hebben ze die teststraat juist daarom daar neer gezet, zodat iedereen zich makkelijk kan testen :thinking:

In Berlijn (heel Duitsland?) moet je bij inreizen een formulier ondertekenen met je persoonsgegevens en je verblijfadres. Je kan dan gecontroleerd worden.
Ik denk dat dat een oplossing is die de quarantaineplicht wel verbetert passend in het Nederlands beleid.

4 likes

Staan ze dan bij elke grensovergang, dus elk landweggetje, te controleren? Of hoe gaat dat in z’n werk

Ik snap dat je het niet leuk vind, maar wil je echt een ultimatum stellen? Vind dat echt toxic. Je vriend heeft gelijk dat hij een eigen keuze daarin mag maken en hij zich niet hoeft te verantwoorden. Snap dat je het niet leuk vind hoor maar dit lijkt me niet de oplossing…

31 likes

Dat weet ik eigk niet, mijn tante reisde met de trein en moest die invullen bij vertrek met de trein naar Duitsland.

1 like

Edit: never mind, ben er al uit.

Ik heb volgende week afspraak bij het amc voor een medische keuring oid en als alles goed is krijg ik meteen een vaccin of placebo. jeetje gaat zo snel, ik dacht dat dit nog maanden zou duren hahah

6 likes

(het is toch gewoon veilig om mee te doen met een vaccinstudie?)

1 like

Een vriendin van mij was van de zomer ook naar Berlijn, maar ze heeft dat formulier helemaal nergens hoeven inleveren, dus dat schoot ook niet op.

@Dombo Dat van die selfies lijkt me ook wel lastig controleren, want hoe weet de overheid dan of dat wel echt mijn huis is, of dat ik niet bij een ander ben. Daarnaast denk ik dat Nederlanders die app niet eens installeren haha. In China waren ze pas grondig, daar sloot de overheid alle woningen af en werd er een camera voor je deur gehangen om te controleren of je niet zomaar weg zou gaan.
Ik denk dat dit soort dingen allemaal niet in Nederland kunnen omdat wij als inwoners veel te goed beschermd zijn tegen dit soort zaken. Kijk hoe lang het heeft geduurd voor de mondkapjes verplicht werden, dan duurt het nog veel langer om iedereen verplicht een app te laten installeren o.i.d.

Ik vind dit ook echt mega heftig. Je vriend is de baas over zijn eigen lichaam en jij manipuleert hem nu om iets te doen waar hij niet achter staat door jullie relatie in het spel te zetten.
Natuurlijk mag je je zorgen uiten, het hebben over zijn beweegredenen en de consequenties, maar er is wel een grens.

Ik herken het hoor, mijn schoonmoeder is ook huiverig. Daarom zijn wij ook het gesprek aan gegaan en hebben we uitgelegd waarom wij wƩl dolgraag een vaccin willen, maar uiteindelijk is de keuze toch echt aan haar. Ik vind haar niet minder door haar keuze en zou ook nooit het contact verbreken.

1 like

het leed dat vaccinatieweigering heet

24 likes

Ik snap @Pantalones deels ook wel. Ja ik vind een ultimatum veel te heftig, maar ik denk dat de meesten hier het ook belangrijk vinden om in een relatie enigszins dezelfde normen en waarden te hebben. Wel of niet vaccineren vind ik ook iets heel belangrijks en als mijn partner daar heel anders in zou staan, zou ik dat ook moeilijk vinden. Natuurlijk kan je niemand ergens toe dwingen, maar denk dat Pantalones dit nu ook vooral zegt vanuit emotie.

10 likes

Weet niet of het hier moet of in het onpopulaire meningen topic. Maar ik vind mensen die zich niet laten vaccineren wel ā€œminderā€.

4 likes

Oke… beetje vreemde opmerking. Wat wil je hier precies mee bereiken?

Niets. Maar ik kan me dus wel indenken dat je daar een relatie of een contact voor verbreekt. Iedereen mag het absoluut helemaal zelf bepalen. Ik ben ook niet voor verplicht vaccineren. Maar die persoon heeft dan denk ik wel andere normen en waarden dan ik heb.
Edit: dat ā€œminderā€ heb ik tussen haakjes gezet omdat ik die bewoording hier in het topic heb gelezen. Dat wil niet zeggen dat ik neerkijk op diegene als mens. Maar wel dat we dan een heel groot meningsverschil hebben waar ik me niet overheen wil zetten.

3 likes

Hehe jij hebt ook dat boek gelezen dus. Vond het wel een grappig inkijkje geven.

1 like