Ergens kan ik ook wel begrijpen dat je je er niet helemaal lekker bij voelt als je vandaag of morgen een AstraZeneca vaccin moet krijgen. Wel storend dat de tegenargumenten makkelijk te weerleggen zijn en je die in de mediaberichten nauwelijks voorbij ziet komen.
AD kopt het al heel anders:
Nederlandse medicijnautoriteit: Verband tussen bloedstollingen en AstraZeneca-vaccin hoogst onwaarschijnlijk
Wie kan mij helpen/antwoord vinden?
Mijn man is in direct contact gekomen (collega) met iemand die positief getest is. Hij kan maandag zelf laten testen, want 5 dagen na het laatste contact.
Hij moet nu dus in quarantaine. Maar, moeten de kinderen nu ook in quarantaine? Of mogen zij naar school morgen? Ik werk in de zorg dus ik moet altijd gaan werken
Google helpt niet echt en ook op de RIVM kan ik geen duidelijk antwoord vinden.
@Taartje de kinderen hoeven niet in quarantaine tenzij ze klachten hebben. Mocht je man positief testen dan moeten ze uiteraard wel thuisblijven.
Vind het zo lullig voelen mocht hij positief testen maandag, dat dan de hele klas van onze dochter in quarantaine moet?
Ik denk dat de school het zeer op prijs stelt als je je kinderen even thuishoudt tot de uitslag van je man
Dat was inderdaad ook mijn eerste reactie, maar ik ging twijfelen door alles wat ik vond op internet.
Ik zou morgenochtend even bellen naar school om te overleggen.
Ik werk op een school en ondanks bepaalde vaste protocollen is het soms wel fijn als we wat extra voorzichtig zijn.
Ik hou ze gewoon thuis. Mijn man moet toch binnen blijven, dus dan kan hij het gezelschap van 3 kinderen wel gebruiken
Haha sterkte voor je man alvast
De klas hoeft nog niet in quarantaine, dat hoeft pas als jou man positief getest is en je kinderen erna ook positief testen.
Als je kinderen positief testen en ze hebben klachten dan zijn ze 2 dagen voordat ze de klachten krijgen het besmettelijkst.
( zit nu zelf ook positief getest thuis, vriend werkt bij de ggd)
Ik zie net deze tweet over het AstraZeneca en trombose. 4 gevallen in de ingeƫnte groep en 8 in de placebo-groep
Maar als ze nu haar kinderen thuis houdt en haar man en/ of kinderen blijken positief, dan hoeft er niemand van die school in quarantaine. Dus kleine moeite om de kinderen nu thuis te houden, terwijl het anders voor heel veel mensen gevolgen heeft
Ik vind die antwoorden eigenlijk nog steeds vrij duidelijk aangeven dat het hoogstwaarschijnlijk niks met het vaccin te maken heeft, maar dat het wel serieus genomen wordt en er verder onderzocht wordt of er een verband is. Lijkt mij juist geruststellend voor mensen die twijfels hebben gekregen nav de eerdere berichtgeving.
Ik lees juist een genuanceerd verhaal? Met uitleg dat het vaccin veilig is en dat er voorzorgsmaatregelen worden genomen om alle twijfel weg te nemen.
En de NOS zelf was niet stellig, het CBG kwam met het statement dat het vaccin gewoon veilig is en daar berichtte de NOS over. Dat is wat anders.
Ik zag deze Tweet ook voorbij komen, maar je kunt niet goed de bron/geloofwaardigheid checken helaas.
Snap ook niet zo goed waarom je dit zo zou tweeten ipv met de bron er duidelijk bij, maar het komt uit dit paper over de fase 3 trial van dit vaccin. Eerste supplementary material pdf, tabel staat op pagina 19/20
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32661-1/fulltext#supplementaryMaterial
Dank! Ben benieuwd waarom dit niet in de eerst nieuwsberichten werd gedeeld. Dat in de vaccin groep minder gevallen zijn dan in de controle groep. Waarbij er duidelijk bij staat hoeveel mensen in welke groep zitten.
Denk omdat veel journalisten die dat normaal niet gewend zijn nu opeens wetenschapsjournalistiek doen, en eigenlijk niet zo goed weten hoe dat moet? Daardoor lezen ze bijv. dingen in wetenschappelijke berichten die er eigenlijk niet staan. Plus de media is echt geneigd al het coronanieuws ASAP te brengen, waardoor het toch wat minder zorgvuldig wordt (en je geen tijd hebt om die papers op te zoeken).
Levensgevaarlijk dat placebo