Ook 1 van de weinige momenten dat ik trots ben op mijn Belgenlandje.
Ik las in een artikel (https://www.gva.be/cnt/dmf20210317_93309145 -
dat het in Duitsland ging om 8 (waarvan 7 vrouwen) gevallen in de leeftijdscat. 20-50 en dat ze statistisch gezien maar 1 zo’n geval zouden verwachten in die groep met die bepaalde trombose.
Dat deed me wel even twijfelen…
Stukje van de tekst van het artikel:
[spoiler]In Duitsland kregen zes relatief jonge vrouwen kort na hun inenting met het AstraZeneca-vaccin een trombose in de hersenen. Op basis van statistiek verwachtten de experts maar één geval. “Iedereen was unaniem dat hierin een patroon zit.”
Zes vrouwen en één man zijn in Duitsland getroffen door een hersentrombose, gecombineerd met een tekort aan bloedplaatjes en bloedingen. Dat is een erg zeldzame aandoening, maar wel een bijzonder ernstige. Drie van de zeven patiënten zijn overleden. Dat blijkt uit info van het gerespecteerde Paul Ehrlich-Instituut (PEI), dat in Duitsland verantwoordelijk is voor het toelaten van vaccins.
Bij de vrouwen, die tussen 20 en 50 jaar oud zijn, ging het om een specifieke trombose: een cerebrale veneuze sinustrombose. Daarbij verhindert een bloedprop de afvoer van bloed van het hoofd. Het geval van de man was gelijkaardig. Alle zeven kregen ze de specifieke trombose tussen vier en zestien dagen na een inenting met het AstraZeneca-vaccin.[/spoiler]