Snap dat je trots bent, ik was namelijk ook trots op Nederland dat “we” gewoon door gingen en ons niet gek lieten maken. Maar helaas zijn wij toch gezwicht.
Ja hier verbaas ik me ook over.
Net als de groep die dan toch dichter bij elkaar gingen staan dan dat zij in hun bubbel mochten, mondkap af etc etc.
Iedereen wil weer dat dit evenementen mogelijk worden. Dan wordt er een proef gedraaid. En ik snap dan inderdaad ook gewoon echt niet waarom je je achteraf niet laat testen. Of je niet even aan het onderzoek probeert te houden… Lijkt me een kleine moeite.
Ook 1 van de weinige momenten dat ik trots ben op mijn Belgenlandje.
Ik las in een artikel (https://www.gva.be/cnt/dmf20210317_93309145 -
dat het in Duitsland ging om 8 (waarvan 7 vrouwen) gevallen in de leeftijdscat. 20-50 en dat ze statistisch gezien maar 1 zo’n geval zouden verwachten in die groep met die bepaalde trombose.
Dat deed me wel even twijfelen…
Stukje van de tekst van het artikel:
[spoiler]In Duitsland kregen zes relatief jonge vrouwen kort na hun inenting met het AstraZeneca-vaccin een trombose in de hersenen. Op basis van statistiek verwachtten de experts maar één geval. “Iedereen was unaniem dat hierin een patroon zit.”
Zes vrouwen en één man zijn in Duitsland getroffen door een hersentrombose, gecombineerd met een tekort aan bloedplaatjes en bloedingen. Dat is een erg zeldzame aandoening, maar wel een bijzonder ernstige. Drie van de zeven patiënten zijn overleden. Dat blijkt uit info van het gerespecteerde Paul Ehrlich-Instituut (PEI), dat in Duitsland verantwoordelijk is voor het toelaten van vaccins.
Bij de vrouwen, die tussen 20 en 50 jaar oud zijn, ging het om een specifieke trombose: een cerebrale veneuze sinustrombose. Daarbij verhindert een bloedprop de afvoer van bloed van het hoofd. Het geval van de man was gelijkaardig. Alle zeven kregen ze de specifieke trombose tussen vier en zestien dagen na een inenting met het AstraZeneca-vaccin.[/spoiler]
Kak, ik werd wakker met keelpijn. Kan gelukkig over een half uur al naar de teststraat. Weet iemand of de uitslagtijden wat sneller zijn geworden? Vorige keer heb ik de volle 48 uur volgemaakt, maar dat is ook alweer een half jaar geleden.
Ik had toen ik me maandag preventief liet testen omdat ik stembureaulid was na ongeveer 12 uur de uitslag bij een pcr test (dus neus en keelswab) en eerder in januari met sneltest (alleen neus) echt binnen een uur ofzo.
De pil (en elk ander medicijn) slik je voor jezelf, omdat je het nodig hebt of omdat je er baat bij hebt, dus de bijwerkingen/risico’s die je wenst/durft te aanvaarden zijn groter, omdat je er zelf belang bij hebt dat medicijn te nemen. Als ik seks heb zonder anticonceptie heb ik 90% kans om in de komende twee jaar zwanger te raken, dat heeft veel impact en wens ik ten koste van best veel dingen te voorkomen.
Een vaccinatie neem je (in de meeste gevallen) vooral voor de volksgezondheid en niet zozeer voor jezelf. Ik heb al covid gehad, ik acht de kans dat ik het nog een keer krijg niet zo groot, plus ik ben er maar heel beperkt ziek van geweest, ik ben niet bereid risico’s met mijn gezondheid te nemen voor een zeer klein risico op ernstige covid, ik neem dat vaccin alleen maar voor andere mensen.
TLDR; bij medicijnen heb je eigenbelang en dus neem je grotere risico’s, bij vaccinaties gaat het vooral om volksbelang en neem je minder grote individuele risico’s
Je kunt de incidentiecijfers van trombose gewoon opzoeken. Volgens het Nederlands Huisartsen Genootschap is de incidentie van trombose ongeveer 0,5 tot 1,5 per 1000 mensen per jaar. Hoe ouder je wordt, hoe hoger de incidentie. En incidentie is het aantal nieuwe gevallen van een ziekte of aandoening per jaar. Dus zonder vaccin verwacht je statistisch gezien al 1 geval van trombose per 1000 mensen, 22 incidenten op 3 miljoen is dus al veel lager dan je statistisch gezien zou verwachten.
Fijn! Ik ga er maar even niet vanuit, maar goed om te horen dat de testcapaciteit iig op orde is nu haha
Ik had de vorige keer (2 maanden geleden ofzo) al binnen twee uur mijn uitslag, zo snel dat ik ging twijfelen of het wel klopte.
Dit kan toch omdat er een paar locaties zijn die werken met sneltesten?
Ik zeg niet dat er geen link is want dat weet ik helemaal niet, maar ik zeg wel dat het aantal meldingen dat er nu is niet hoger is dan statistisch te verwachten is in een populatie. En ik denk dat statistiek/epidemiologie moeilijk te duiden is voor ‘het volk’ en journalisten. Daarom is het ook goed dat er nu goed onderzocht wordt of er echt geen link is, en zo wel of het risico op trombose het ‘waard’ is om je toch tegen corona te vaccineren.
Ik had hem zondag binnen tien uur
Ja ik denk het ook. Maar ik had in mijn hoofd bedacht dat ze dat dan zouden zeggen ofzo.
Mbt de astrazeneca prik, we zullen het zien wat er uitkomt. Ik vind het vooral stom dat ik mijn eerste heb gehad en nu niet weet of die tweede wel doorgaat in mei. Ik hoop het wel want ik weet niet of je dan een andere krijgt, of dat überhaupt kan? (Als dat kan wil ik ze graag allemaal, als in Juli iedereen geweest is ga ik gewoon voor een soort Pokémon aanpak en ga ik ze allemaal sparen)
Er is nu meer politiek bij betrokken, omdat het een vaccinatiecampagne vanuit de overheid is. De overheid moet dus kunnen zeggen: het is echt veilig en doe het!!! Anders zitten zij voor altijd met die shit: “jullie zeiden dat we het moesten doen en toen gebeurde er dit”.
Heb zelf niet de indruk dat de bereidheid al afneemt. De mensen die al niet wilden roepen heel hard: zie je! En de mensen die wel wilden vragen: wanneer mag ik wel komen dan?
Ja vond ik ook bizar, hoort er bij en is onderdeel van het experiment, dus krijg ook een beetje het gevoel dat die mensen het wel mooi geweest vinden als ze naar het evenement zijn geweest.
Ik ga zelf zaterdag naar een testevenement en je plant ook beide afspraken (voor en na) voor het testen al in, dus kleine moeite om dan even op te komen dagen lijkt me. Wat overigens misschien wel meespeelt, is dat die testen maar op 4 locaties in NL afgenomen worden, dus misschien voor de mensen die niet uit die stad komen een extra drempel. Maar dan had je geen kaarten moeten kopen hoor.
Is Janssen ook al geprikt bij een veel grotere groep mensen zoals AZ nu? Want die (mogelijke/ eventuele*) Trombose meldingen kwamen pas later in het stadium bij een veel grotere groep mensen aan het licht bij AZ of niet?
Is er van Janssen nu dan ook toch weer dat er 2 ipv 1 nodig zijn?
Of hoe kan het dat je met exact dezelfde techniek 1 vaccin kan hebben waar je 1x voor moet en 1 waar je twee keer voor moet?
Volgend mij ben ik hier de positief nieuws brenger maar ik focus me gewoon alleen nog maar op positieve berichten dussss (want ik ben er ook klaar mee net als iedereen)
Ik moet zeggen dat ik t toch wel beetje eng vind hoor. Ben dik, slik de pil en dan krijg ik astrazeneca. Nou kom maar op met die trombose. Weet dat t niet zo werkt , maar toch. Helemaal lekker zit t me niet. Zal m niet weigeren want voor mn gevoel is de kans op erge corona 1000 maal groter. Maar toch.
Goed dat ze nu weer gaan starten met vaccineren. Al ben ik toch wel bang dat veel mensen nu (alsnog) weigeren/niet nemen als angst voor evt gevolgen. Ook al is het veilig bevonden… Hoop toch dat mensen zich alsnog wel laten vaccineren zodat we hier met z’n allen sneller van af zijn