Caronatopic #9

Mijn oma van 94 is nog steeds niet ingeënt. Ze woont zelfstandig in een appartement aan het verzorgingstehuis. Eerst zou de huisarts het vaccin geven maar de huisarts heeft geen vaccins en krijgt ze voorlopig ook niet. (Aldus de assistente.) De GGD weet van niks, die verwijzen door naar de huisartsenpost voor de coördinatie. De huisartsenpost wil niks zeggen, er moet dan een afspraak gemaakt worden wat 55 euro kost (want consult) en dan kunnen ze misschien antwoord geven op de vraag wanneer oma gevaccineerd gaat worden. Maar misschien ook niet…

1 like

Hier een buurvrouw van 95, woont zelfstandig. Huisarts heeft geen idee wanneer ze geprikt kan worden. Vind het zo gek.

2 likes

Mijn tante is 86, woont thuis, regio Utrecht, ook nog niks gehoord en wordt ook zo heeen en weer gestuurd idd.
Ze heeft zo iets: ik wacht t rustig af. Maar ik zou liever zien dat ze er nog actiever achter aan gaat :crazy_face::rofl:

2 likes

Dat is toch vreemd? Al ze die mensen al niet eens goed ingeënt krijgen, wanneer zijn wij dan wel niet aan de beurt. Het is toch ook geen verrassing dat er vaccins zijn gekomen. En ik neem al die mensen bij de huisarts/GGD/etc niets kwalijk. Ik snap alleen niet waarom er vanuit het Rijk niet een goed scenario bedacht is. Hoezo kan je UK het dan wel. Behalve dat ze daar daadwerkelijk vaccins hebben.

4 likes

Nou bedoel meer dat ze daar laatst 3000 doden per dag hebben, een president die het niet serieus neemt en zoveel sloppenwijken die denk ik echt geen aanspraak maken op een vaccin.

En ja Afrika is generaliserend maar heb al over meerdere landen problemen gehoord, overheid die niet wil vaccineren, corona zo ongeveer ontkent of dat het gewoon moeilijk is om aan vaccins te komen.

1 like

Oke dat had ik nog niet meegekregen!

Moest aan jouw reactie denken een paar dagen geleden @Broodrooster, dus toch een andere groep mensen.

Erg herkenbaar wat @Suikerklontje zegt, ik zie de bereidheid ook echt zo dalen. Eerst waren het vooral de mensen die er niet echt in geloofden die zich niet aan de regels hielden, nu zijn het ook de mensen die erkennen dat Corona echt heftig is maar die alsnog met 3 andere volwassen familieleden uit andere huishoudens bij iemand op visite gaan. Ik vind dat echt zo verdrietig en frustrerend. Begrijpen die mensen niet dat versoepelen (indirect) samenhangt met hoe mensen zich gedragen? Ik wil ook dolgraag meer kunnen maar ga nog steeds braaf alleen naar mijn ouders ipv met mijn vriend met wie ik in 1 bed slaap. Ben ik het eens met die maatregel? Nee. Maar ja als je overal maar zelf een uitzondering op gaat verzinnen… Ik merk ook dat ik het steeds meer gehad heb met dit gedoe. Maar dan met name met de mensen die gewoon schijt hebben en die het verpesten voor de ander. En dan niet alleen voor mij, of de ‘individue’, maar vooral voor alle branches die weer niet mogen versoepelen.

Qua vaccins in VK, ligt het er daar ook niet aan dat zij vaak al beginnen met vaccineren voordat het in de EU is goedgekeurd? Ik zie het ook liever veeel sneller maar denk dat het voor de bereidheid in Nederland wel goed is dat het eerst echt op Europees niveau is goedgekeurd.

4 likes

Ah joh, weet je tenminste waar je uit de buurt moet blijven.

3 likes

VK en EU kun je niet met elkaar vergelijken. VK koop zelf in en heeft het zelf goedgekeurd. EU koopt als EU en wachtte allemaal op EMA.

2 likes

Vind het ook jammer om te zien dat mensen gewoon niet snappen waarvoor die maatregelen er zijn/steeds minder geduld hebben. Nu de versoepelingen er niet komen wordt dat gevoel alleen maar versterkt, mensen lezen voor het gemak heen over ‘de versoepelingen komen alleen als er weinig besmettingen zijn’ en komen tot de conclusie dat de overheid ons wilt pesten :grimacing:

Hoop echt dat het een beetje opschiet als er gevaccineerd wordt met Jansen.

2 likes

De enige maatregel waar ik me niet aan houd is dat als ik (alleen) bij mijn ouders op bezoek ga ik samen met hen een rondje ga lopen. Want officieel mag ik wel op de bank zitten (netjes op afstand) maar niet samen een rondje door het bos lopen. Oh, en mijn ouders komen naar mij toe met Pasen.
Maar officieel hou ik me dan ook niet helemaal aan de regels.

2 likes

Ik hou mij niet meer goed aan de regels. Het is een soort glijdende schaal geworden. Vrienden van mij die al vanaf het begin met z’n allen bleven afspreken op onze vaste borrel avond, waar ik echt bijna een jaar lang zoveel van gezegd heb. Zoveel ruzies en gezeik gehad. Maar zij hebben wel elke keer super leuke avond gehad zonder mij. Week in week uit. Waarbij er dus nog nooit iemand die we kennen besmet is geraakt, en ik elke keer maar weer de hele avond alleen thuis zit. Dan komt er ook nog die volledige uitzichtloosheid bij, en het feit dat het voor ons allemaal totaal niet zichtbaar is.

Dat zorgt ervoor dat ik denk ‘waar doe ik het voor’. Ik kwijn lekker weg in m’n depressie op m’n kleine kamertje terwijl de rest de tijd van z’n leven heeft. Dus ook bij mij komt steeds meer de ‘ach wat zou het’ gedachte omhoog en dat heeft gevolgen. Ik zou inderdaad moeten blijven denken ‘we doen het voor elkaar’ maar na een jaar verpieteren in m’n eentje is die energie op.

En ja dat is heel asociaal en dom en kut en oneerlijk van mij. Maar het is wel hoe het is.

21 likes

Tja, wij houden ons ook niet aan de regels. Wel heel specifiek niet. Mijn schoonmoeder gaat wellicht het eind van de pandemie sowieso niet halen. En heeft nu dus zo iets: of ik nou binnen nu en een half jaar sterf aan kanker of aan COVID; so be it. Zij wil gewoon zo veel mogelijk haar kinderen zien. En de kleinkinderen. En dat betekend inderdaad dat zij samen bij ons komen eten. Of dat wij met z’n 6’en (4 volwassenen en twee kids) gaan wandelen.
En dan houden wij alsnog wel afstand, maar het mag niet nee.

En we zijn met z’n alle een weekend weg geweest, 14 mensen. Aan 1 eettafel. En dan doen we er alles aan dat veilig te laten verlopen: we gaan alle 14 tien dagen in quarantaine. Nemen 10 dagen (onbetaald) vrij. Kinderen niet naar kdv. Bij minste of geringste klacht twee keer laten testen in die tien dagen.
Maar dan nog “mag” het officieel niet. Dus als je mij vraagt: hou je je aan alle regels? Nee.

Ga ik naar verjaardagen of voor de lol met twee vriendinnen op de bank zitten? Ook nee. Ik weet nooit waar ik onder val :’)

6 likes

Ja echt frustrerend. In de UK zijn ze nu volop bezig met de 50-plussers en zorgbehoevende. Voor de zomer heeft iedereen daar sowieso de eerste dosis gehad en een heel groot deel al de tweede.

Wij houden ons ook niet aan de regels, precies om dezelfde reden. Mijn schoonvader heeft kanker en is niet meer te genezen. Dus ja, ik ga mee op bezoek bij hem. 2 mensen ipv 1 dus. We houden wel afstand, maar officieel mag het allemaal niet, maar ik heb geen zekerheid dat hij volgende maand nog leeft, dus thuisblijven terwijl mijn vriend in zijn eentje gaat vind ik ook geen optie. Dan ben ik maar een asociale regelovertreder.

3 likes

Las vanochtend via ons lokale nieuws dat mijn huisarts hoopt dat ze het weekend voor Pasen de eerste prik hebben kunnen zetten. Dat zou al redelijk snel weer zijn. Hopelijk gaat het dit keer dan wel door ook. Wachten maar weer af :innocent:

1 like

Ik heb met mijn moeder die regels ook overtreden. Ons hele huis zat vol met familie, vrienden.

4 likes

Ik begrijp de neiging van jou en @Fishing om je te verdedigen, maar jullie zijn natuurlijk niet het probleem. Als alleen mensen met een terminale (schoon)ouder zich - nog altijd heel beperkt en goed doordacht - niet aan de regels hielden, gingen de cijfers echt niet zo snel omhoog.

Het probleem is dat steeds meer mensen steeds losser worden. Daar zou de overheid echt iets mee moeten doen. Het lijkt me wel duidelijk dat nog maar weer een keer zeggen dat het allemaal heel belangrijk is, niet helpt. Ik weet ook niet precies wat wel helpt, maar er moeten toch een paar slimme koppen zijn die weten hoe je mensen motiveert.

19 likes

Niet per se als reactie op iemand hier, maar ik snap het niet zo goed dat zoveel mensen zeggen dat ze geen perspectief meer hebben. Afgezien van een paar uitzonderingen natuurlijk, zoals mensen uit de horeca of mensen met ernstige psychische problemen oid. We hebben nu toch juist wel meer perspectief doordat er gevaccineerd wordt? In ieder geval veeel meer dan in september bijvoorbeeld. Als het goed is krijgt iedereen in NL ergens dit jaar een vaccinatie en dan is er weer een heleboel mogelijk. Het helpt mij iig om daaraan vast te houden, het is dan nog maar een kwestie van enkele maanden.

21 likes

Ik geloof dat Rutte gedragswetenschappers echt totaal overbodig vond in het omt. Nu weet ik ook niet of ze per sé daarin horen te zitten maar ergens zouden ze wel opgenomen moeten worden om advies te geven. Ik vond de laatste persconferentie al veel ’ te gemakkelijk’. Nauwelijks op de regels wijzen en vooral heel veel perspectief bieden. Wat nu dus totaal niet uitkwam. Zou het toen toch met de naderende verkiezingen te maken hebben gehad? Wat ik eigenlijk weiger te geloven, zo opportunistisch zullen ze toch niet zijn?

1 like