Caronatopic #9

Ik weet niet wat zou helpen want ik denk dat er heel veel verschillende redenen zijn waarom mensen zich niet aan de regels houden (en daar zou dus in mijn ogen ook onderzoek naar gedaan moeten worden en vervolgens mee worden genomen in het beleid). Maar om een vb te geven. Het is bekend dat als je kijkt naar veiligheidsbeleid bedrijven (en ja nu ga ik een beetje appels en peren vergelijken, maar meer om een idee te geven) zich in het algemeen beter aan regels houden als er open normen/doelvoorschriften zijn en bedrijven eigen invulling kunnen geven aan die normen vergeleken met als er hele strike voorschriften zijn. Dus even heel simpel en lelijk gezegd niet stellen: “alle medewerkers moeten een veiligheidstraining hebben gevolgd en dit elk jaar herhalen”, maar: "het bedrijf dient ervoor te zorgen dat medewerkers bekend zijn met de veiligheidsregels). Je legt dan verantwoordelijkheid bij het bedrijf en dit zorgt er o.a. voor dat er meer regie is en meer begrip voor de regels. En het doel (namelijk dat er veiliger wordt gewerkt) is uiteindelijk hetzelfde.

Nou goed, ik zou wel benieuwd zijn of er is nagedacht over het stellen van zulke meer “algemene regels” of voorschriften zodat mensen het doel van de regels beter begrijpen en je dus ook verantwoordelijkheid legt bij mensen zelf. Zodat je voorkomt dat er onbegrip is over de strikte voorschriften (waarom mag ik wel op bezoek bij mijn ouders in mijn eentje, maar mogen ze niet bij mij langs komen). Omdat je op die manier misschien effectief gezien meer winst zou behalen omdat mensen zich gaan “verzetten” tegen de regels. Niet omdat ze het uiteindelijke doel van de regel niet begrijpen, maar omdat de manier waarop daar invulling aan wordt gegeven niet goed te volgen is en geen eigen verantwoordelijkheid bij de mensen zelf legt.

(en ja daar is natuurlijk ook van alles tegen in te brengen, maar ik bedoel het meer als vb).

3 likes

Ja met ander verloop bedoel ik ook niet perse minder maatregelen, maar ik denk dat 4 weken volledige lockdown met urgentieverklaring voor naar buiten gaan en daarna gefaseerd een stappenplan om de maatschappij weer draaiende te krijgen of een “bij zoveel besmettingen doen we dit en als het zoveel afneemt doen we dat” plan van aanpak beter zou voor mentale gezondheid dan de “nu kunnen we weer iets meer, oh shit gaat niet lekker we kunnen toch weer minder”. Dan gaan mensen denk ik sneller denken “jemig weet je wat, ik bedenk het zelf wel”. Maar ik weet dat verder ook niet zeker natuurlijk (zijn ook maar mijn gedachtespinsels), dat code zwart scenario wat jij beschrijft is natuurlijk wel waar we op deze manier op afstevenen en dat zouden we met zn allen niet moeten willen.

1 like

Ik ben ook een chronisch depressief persoon in eenzame lockdown die corona stom vindt en hoopt dat ze binnenkort weer een vriend(in) of familielid mag knuffelen. Bleh.

11 likes

Ah zo, zo had ik je vraag niet begrepen sorry.

Ik kan een aantal dingen bedenken, maar niet perse wetenschappelijk onderbouwd. Dan zou ik eerst wat moeten researchen :wink:

• gesprek voeren over wat het lastig maakt, serieus naar iemands bezwaren luisteren en met iemand meedenken over wat dat een ethisch verantwoorde keuze is als er dilemma’s ontstaan.
  • benadrukken dat we het voor een groter doel doen, dat je niet aan regels houden nu even fijn voelt (misschien?), maar er ook indirect voor zorgt dat we die regels langer moeten houden. Ik denk dat hoe vaker je het hier over hebt, hoe meer mensen daar aan denken op het moment dat ze een keuze moeten maken.
  • nadenken over een alternatief als ‘snelle beloning’ ipv iets doen dat lekker voelt en niet mag volgens de regels. Misschien is er iets anders dat wel mag/kan, wat net zo tof/leuk/lekker is.
  • aangeven dat jij je zelf zoveel mogelijk aan de regels probeert te houden, en misschien weet je meer anderen die dat ook doen. Hoe meer mensen om je heen zich aan de regels houden, hoe makkelijker het voor jezelf is.
  • meedenken over wat iemand zou kunnen zeggen/antwoorden/doen in een situatie dat je voor het blok gezet wordt en/of snel een beslissing over je wel of niet houden aan de regels moet nemen. Daar gaat het denk ik vaak mis, waarna mensen achteraf denken ‘oh, dat had ik anders moeten doen’. Sommige van dat soort situaties zou je voor kunnen zijn door ze vooraf door te spreken.

Zoiets
 dat is even snel wat er in mij op komt hoor. Is dit een beetje waar je naar opzoek bent?

Edit: nu ik mijn eigen post lees, ga ik er al vanuit dat de persoon die moeite heeft met de regels het erover wil hebben. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik zie om me heen ook mensen die een gesprek erover snel wegwuiven. Dan wordt het erg lastig natuurlijk. Al is dan vanuit het individu gedacht een discussie aan proberen te gaan misschien het enige dat je kunt doen. Of aangeven dat je dan die persoon voorlopig even niet in het echt wilt zien, omdat je je zelf wel graag aan de regels wilt houden en niet meer risico wil lopen omdat de ander dat niet doet

3 likes

—

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat dit ook gewoon doorgaat als je op de IC ligt.

14 likes

Ja, als je écht contact hebt met iemand kun je denk ik het meest bereiken. Door iemand uit te schelden of weg te duwen, gaat de ander sowieso niet meebewegen, zeg maar
 Maar het blijft heel moeilijk. Vind ik ook. Dan is het dus iets wat je misschien los moet laten (zie edit van mijn vorige post).

2 likes

Maar voor die groepen daarvoor kan het net zo dramatisch zijn of voelen, dat zie je niet aan de buitenkant. Psychische klachten ervaren is ook geen optelsom van als je dit + dit + = dat hebt, zo werkt dat niet. Zou fijn zijn als je met maar genoeg privileges nooit klachten zou ervaren.

Waarom mensen nu al het gevoel geven dat ze niet mogen klagen want er zijn andere groepen die het veel zwaarder en moeilijker hebben, maar die zeuren nooit? Dat is juist iets waar we zo hard aan werken om te doorbreken, juist met psychische klachten wil je dat mensen zo snel mogelijk aan de bel trekken en niet wanneer het eindelijk erg genoeg is.

4 likes

Of de lockdown wel of geen zin heeft durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat de maandenlange lockdown en het massale thuiswerken wel iets is wat veel armere landen zich niet kunnen permitteren. Daar kunnen overheden simpelweg niet zo lang steun betalen, en zal iedereen gewoon de deur uit moeten voor werk en de winkels etc opendoen omdat men anders in armoede vervalt. Je kunt het als een privilege zien als je leeft in een land waar het wel kan.

Edit: het soort privilege waar veel mensen niet heel blij van worden

2 likes

Het vk dat 900 000 prikken op 1 dag zet, zo jaloers

10 likes

Maarja de keerzijde ervan is Boris Johnson als leider en een Brexit (of Nexit in ons geval), lijkt me ook niet alles.

Ik werk in het VO dus moet (wel minder maar toch) naar mijn werk. Maar ben hartpatiënt dus ben bang en voorzichtig. Had vandaag een gesprek met een stagiaire, wel op afstand maar in 1 lokaal. Appt ze net dat een directe collega van haar bijbaan Corona heeft en dat zij nu ook gaat testen. En dan denk ik echt :weary::weary::weary::weary: het zal toch niet.

Of het nou 60 of 79 procent beschermd boeit vrij weinig. Het gaat om bescherming tegen ernstige ziekte en overlijden en die percentages waren ook bij eerdere onderzoeken heel hoog (al dan niet 100%). Het commentaar wat er nu is gaat toch niet om de effectiviteit maar om de eventuele veiligheid. Waarom is dit bericht dan “twijfelachtig”? Sorry maar vind je bericht echt super achterdochtig en merk dat t me irriteert omdat t over 2 verschillende dingen gaat.

Plus denk dat t gros van t volk gewoon te dom is om de cijfers goed te interpreteren. Als t vaccin niet zou werken zou het niet goed gekeurd zijn. De berichtgeving is vanaf het begin niet duidelijk genoeg geweest. Dat is niet de schuld van astrazeneca maar gewoon van de media.

10 likes

Ik zie steeds berichten over verruiming van de avondklok (mede) ivm de Ramadan en dat mensen dan bij elkaar op bezoek gaan. Zou dat betekenen dat de bezoekersregel ook wordt opgerekt of gaan ze dan uit van familiebezoek bestaande uit 1 persoon?

Misschene dezelfde regeling als met Kerst? Toen was +2 binnen toegestaan i.p.v. +1.

2 likes

Ik irriteer mij echt aan mensen die zeggen wanneer krijgen we onze vrijheid terug. Echt hoor jongens, we leven in Nederland gewoon in vrijheid. Niet doen alsof helemaal niks meer kan wat een gezeur toch telkens.
Gelijk maar weer mensen ontvolgd, scheelt ergernis

21 likes

Ik zag in een bericht van NOS ‘daarnaast begint half april de ramadan, de vastenmaand voor moslims. Die gaan dan vaak na zonsondergang naar familie voor het breken van de vasten.’

Hoop echt dat je niet denkt dat ik hier direct een heleboel interpretaties of oordelen op loslaat, maar ben oprecht gewoon benieuwd of dat betekent dat er een verruiming komt wb bezoekers.

Edit: nu idd bericht van Aboutaleb gelezen. En mee eens, kleine verruiming hiervoor net als bij Kerst zou een mooie oplossing zijn. Wie weet benoemen ze vanavond er iets over.

2 likes

Voor de Belgen: denken jullie dat we weer in lockdown gaan? Zoveel dubbele boodschappen in de media

Mijn broer bleef maar domme conspiracy filmpjes sturen, toen stuurde ik deze en nu is hij stil :sparkling_heart:

27 likes

Ik zie zoveel mensen op social media die kritisch zijn op zowel de coronamaatregelen als de islam, en die zie je nu echt in een spagaat zitten van “ik ben tegen de Islam en die verruiming van de avondklok wordt vanwege de ramadan gedaan dus eigenlijk moet ik tegen die verruiming zijn maar ik ben ook tegen de roverheid dus de avondklok moet weg” :roll_eyes: :roll_eyes: :roll_eyes:

10 likes

Of “wij hadden ook amper versoepelingen met kerst, dan geldt dat voor hun ook, hun moeten zich aan onze regels houden”, zo naar hoe autochtone Nederlanders het altijd voor elkaar krijgen er een wij-zij spelletje van te maken.

11 likes