Vóór de zomervakantie in UK, om wat specifieker te zijn, en die begint daar begin juli. Het wordt moeilijk om dat hier ook te bereiken ben ik bang. Ik hoop echt dat het gaat lukken!
Ja we kunnen ook met z’n allen hier de schijn blijven ophouden alsof de wereld perfect is en iedereen zich overal aan houdt en zich gedraagt zoals zou moeten. Maar dat IS niet zo. En juist door die realiteit in het oog te houden kom je verder dan maar gewoon hopen dat men zo verstandig is om de regels 100% op te volgen en de rest te negeren.
Ik hoor hier niemand met trots verkondigen dat het ze niks kan schelen dat er kwetsbare mensen heel erg ziek worden. Er wordt hier alleen eerlijk door enkelingen verteld hoe zij met de regels om gaan.
Probleem is gelukkig ook niet dat er geen capaciteit is, de GGD’s staan te trappelen om op te schalen want ze werken nu op halve kracht. Als ook het vaccin van Janssen erbij komt dan komt het een beetje in de buurt van wat ze per dag per locatie qua capaciteit kunnen wegprikken. GGD wil en kan opschalen, alleen de leveringen blijven achter op dit moment. Fingers crossed dat dit in april echt op stoom komt
Het is heel dubbel. Ik houd me aan alle maatregelen. Maar ook maak ik regelmatig gebruik van openbaar vervoer. Dus zo zat ik vorige week, omdat de trein niet verder kon, in een volgepropte bus, 3 kwartier lang. Soms ook in een volle treincoupé. Zo liep ik gisteren met nog heel veel andere mensen in de Jumbo. En de Kruidvat, daar ben ik niet eens naar binnen gegaan.
Dus zoals je al zegt, verre van perfect.
Nee dat snap ik?
Maar er is net wel een gigantisch grijs gebied tussen mensen die zich perfect aan de regels houden al een jaar lang, en mensen die niks geven om anderen, anti Corona party’s organiseren en als levensdoel hebben hun medemens de dood in te jagen.
Het maakt mij niet echt uit als anderen zich niet aan de regels houden. Wat ik wel vervelend vind is wanneer anderen voor mij bepalen dat ik de regels moet overtreden, dus een verplicht werkoverleg met 25 mensen. En dan mij(en de paar andere collega’s die dit niet willen) belachelijk gaan lopen maken.
Of op werk opeens dicht naast mij staan en mij aan raken. Ik hou er sowieso niet van om aangeraakt te worden, maar nu moet je gewoon helemaal van mij af blijven.
Wie doet er mee met een nieuwe maatschappij vormen alleen met verantwoordelijke mensen? Bouwen we een eiland ergens.
Maar hoeft niet perse. Als (nadruk op als, geen idee dit is een hersenspinsel), de cijfers omhoog gaan door dat VO of BO of KDV weer open is, is dat niet echt iemands schuld.
Ja, oké, misschien het feit dat de wet zegt dat je leerplichtig bent en naar school moet. Maar dat is wel heel ver gezocht.
Stel dat het wel door / onder kinderen/jongeren verspreid, dan doe die nou eenmaal niks fout als ze in een klaslokaal zitten. Dat is hoe het moet/hoort/mag/afgesproken is. De peuters hoeven geen afstand te houden, de kleuters mogen bij een kapotte knie op schoot bij juf.
Maar toen had Jantje z’n moeder ineens Corona, want ze werkt in de gehandicaptenzorg en daar is een uitbraak. En Jantje geeft het aan 24 andere kleuters. & zo door.
Het hoeft niet altijd door onverantwoord gedrag te komen.
Als het simpelweg komt door dr opening van het onderwijs, dan is het toch aan het OMT/kabinet te bepalen of ze die stijging dan verantwoord vinden of toch weer die zooi dichtgooien.
Tuurlijk!
Maar ik bedoel dat dr stijging nu toegeschreven wordt aan “mensen die zich niet aan de regels houden” en dus “egocentrische klootzakken zijn” etc. Terwijl dat niet de oorzaak hoeft te zijn toch?
Als de stijging komt door opening van onderwijs bijv
Nou ik zal niet zeggen verboden, maar wil anterprenoers niet per se aanmoedigen op mijn eiland eigenlijk
We kunnen ook juist alle zelfbenoemde Insta-anterprenoers bij elkaar op een eiland zetten? Dat scheelt een hoop besmettingsketens en kunnen ze meteen lekker instakiekjes met palmbomen maken. Kunnen er in de normale wereld weer wat maatregelen af
Geef racisten de ruimte maar, dan nemen wij de aarde wel!
Racisten eventueel vrij te aan te vullen met elk ander stom type mens
Dit komt naar mijn idee omdat er heel duidelijk draagkracht aan het verdwijnen is in heel het land wat de maatregelen betreft. Mensen hier herkennen dat bij zichzelf en geven dit aan. Dat is toch logisch? Dat is geen erkenning zoeken, dat is HERkenning zoeken.
Nah, sneu voor de Balinezen. De redactie van Expeditie Robinson heeft vast nog wel wat inspiratie liggen!
Maar even mensen, denken jullie nou echt niet dat als 99% van de mensen zich 99% van de tijd aan de maatregelen zou houden we echt al in een veeeel betere positie zouden zijn? Ik namelijk wel en moet je eens bedenken voor de gein hoeveel minder maatregelen we dan zouden hoeven hebben.
Ja je hebt ook gelijk, maar deze hele situatie is eigenlijk ook een vicieuze cirkel denk ik. Iedereen heeft er door zijn of haar leven zijn eigen kijk op, en ik denk dat als er geluid klinkt, mensen hun eigen geluid ook graag laten horen. Ik hoef mezelf natuurlijk niet te verdedigen, maar het voelt soms wel zo (leerpuntje voor mij!)
Oh weet je wat ze dan ook nog altijd zeggen? Dat zij en al hun vrienden allemaal nog niet ziek zijn geweest dus feitelijk hébben zij ook geen effect gehad op de pandemie!
nou vraag ik je.
Ja dat kwam laatst ook uit een gedragsonderzoek van het RIVM. Maatregelen met het meest effect (laten testen bij klachten en thuisblijven bij coronabesmetting) worden veel minder goed nageleefd dan een avondklok of het dragen van mondkapjes in het ov. Als mensen zich beter hielden aan de basisregels zouden we veel eerder naar een situatie als vorig jaar in zomer.
Wat is gek vind is dat het hier bijna niet mogelijk is om te praten over het beleid en de gevolgen hiervan omdat het altijd direct wordt platgeslagen en teruggebracht naar: je houdt je aan de regels of niet en zo ja dan ben je een topper en zo niet dan ben je een lul. Ja in de kern is dat misschien zo, maar je houden aan de regels en tegelijk vraagtekens hebben bij de manier waarop het beleid wordt ingestoken kan toch naast elkaar bestaan? En als je kijkt naar de kritiek die er is dan is het ook wel heel waarschijnlijk dat die twee dingen met elkaar samenhangen. Dan kan je wel heel simpel denken en het terugbrengen naar: oke die mensen zijn of asociaal, of dom, of ze ontkennen dat covid bestaat, maar waarschijnlijk is het niet zo simpel.
Ik bedoel dus niet dat we hier moeten gaan juichen als komt vertellen dat ie zich niet aan de regels houdt of dat het goedgepraat moet worden ofzo. Maar als je het breder trekt en niet alleen naar dit forum kijkt is het blijkbaar iets dat op grote schaal speelt. En we hebben er toch allemaal baat bij als mensen zich beter aan de basisregels houden, dus waarom dan ook niet proberen te begrijpen hoe het kan dat het zo afneemt. Want blijkbaar werkt de boodschap die een jaar geleden nog wel werkte nu niet meer. Dan kan je toch beter onderzoeken waar dat vandaan komt ipv alleen maar denken jullie zijn aso’s. Want dat gaat ook echt niet werken om mensen aan regels te laten houden.