Ik weet niet wat zou helpen want ik denk dat er heel veel verschillende redenen zijn waarom mensen zich niet aan de regels houden (en daar zou dus in mijn ogen ook onderzoek naar gedaan moeten worden en vervolgens mee worden genomen in het beleid). Maar om een vb te geven. Het is bekend dat als je kijkt naar veiligheidsbeleid bedrijven (en ja nu ga ik een beetje appels en peren vergelijken, maar meer om een idee te geven) zich in het algemeen beter aan regels houden als er open normen/doelvoorschriften zijn en bedrijven eigen invulling kunnen geven aan die normen vergeleken met als er hele strike voorschriften zijn. Dus even heel simpel en lelijk gezegd niet stellen: âalle medewerkers moeten een veiligheidstraining hebben gevolgd en dit elk jaar herhalenâ, maar: "het bedrijf dient ervoor te zorgen dat medewerkers bekend zijn met de veiligheidsregels). Je legt dan verantwoordelijkheid bij het bedrijf en dit zorgt er o.a. voor dat er meer regie is en meer begrip voor de regels. En het doel (namelijk dat er veiliger wordt gewerkt) is uiteindelijk hetzelfde.
Nou goed, ik zou wel benieuwd zijn of er is nagedacht over het stellen van zulke meer âalgemene regelsâ of voorschriften zodat mensen het doel van de regels beter begrijpen en je dus ook verantwoordelijkheid legt bij mensen zelf. Zodat je voorkomt dat er onbegrip is over de strikte voorschriften (waarom mag ik wel op bezoek bij mijn ouders in mijn eentje, maar mogen ze niet bij mij langs komen). Omdat je op die manier misschien effectief gezien meer winst zou behalen omdat mensen zich gaan âverzettenâ tegen de regels. Niet omdat ze het uiteindelijke doel van de regel niet begrijpen, maar omdat de manier waarop daar invulling aan wordt gegeven niet goed te volgen is en geen eigen verantwoordelijkheid bij de mensen zelf legt.
(en ja daar is natuurlijk ook van alles tegen in te brengen, maar ik bedoel het meer als vb).