Wat ik begreep van bij mijn oma(95) ging het erom dat je naar een locatie moest komen. Via de huisarts kon nog maanden duren. Mijn oom heeft mijn oma daarom naar locatie gebracht.
Niks aan t hele vaccinatiestrategie is logisch. Misschien vallen er mensen tussen wal en schip? Pfizer is lastiger voor huisartsen? Geen idee morgen eens mn collega vragen of die meer weet van hoe of wat. Las net een volgorde en daar zijn de niet mobiele thuiswonende net voor de risicopatienten aan te beurt. Dus nu nog net niet?
@Sazie ja dat zal ook voor sommige mensen een dingetje kunnen zijn maar dan zouden ze wel uitgenodigd zijn? Moet wel te regelen zijn namelijk voor de buurvrouw, ze loopt ook elke dag naar de bakker/jumbo.
Van de 90+ thuiswonende mensen hebben huisartsen moeten navragen/bepalen of ze naar de GGD konden of niet. Zo ja, dan kregen ze een brief voor de GGD via de huisarts. Zo nee, dan kwamen ze “op een lijst” om “later” met Pfizer of Moderna gevaccineerd te worden.
Later is nog steeds niet nu blijkbaar, want nog bijna nergens is iets georganiseerd voor deze groep (die denk ik wel super klein is, wij hebben uiteindelijk nul 90+ mensen die niet naar de GGD konden gaan).
Edit: Pfizer en Moderna is idd erg lastig qua vervoer, plus bij iedereen moet je dan dus 15 minuten thuis blijven… Dus super inefficiënt.
Mijn oma is wel zo mobiel dat ze naar een locatie gebracht kan worden. Alleen heeft de huisarts (of eigenlijk de assistente) zonder overleg gezegd dat ze moest wachten tot het via de huisarts ging. En daardoor heeft de GGD ook gezegd dat ze moest wachten. En het ziekenhuis gaat het nu verder regelen maar die weten ook niet hoe en wat en wanneer. Dus nu probeert mijn familie steeds de GGD te bellen om toch een afspraak te krijgen… Uiteindelijk zal het wel goed komen maar ik begrijp niet waarom dit zo ingewikkeld moet gaan. Vanuit de overheid, de huisarts kan hier ook niks aan doen.
Er maken nu alweer Belgische klanten een afspraak bij ons in de kapsalon (Nederland, grens dorp) voor volgende week. En ook Nederlandse klanten die bang zijn dat we weer dicht gaan en snel nog een keer komen (ja alweer, na 3-4 weken). Ben benieuwd hoe dit allemaal weer gaat lopen.
Dat is echt gek! De huisarts had mijn oma ook op de thuis prik lijst staan, maar toen ik belde om aan te geven dat wij haar prima naar een locatie konden brengen werd dit meteen veranderd en gelijk de volgende dag een uitnodiging van de GGD op de deurmat. Inmiddels heeft mijn oma van 85 allebei de vaccinaties gehad. Ik hoop dat het snel geregeld wordt bij jullie!
Ik vind dat wel raar van die huisarts hoor, wij hadden direct wel in de gaten dat naar de GGD toe the only way naar een gegarandeerde snelle vaccinatie was, en dat dat hele thuisprikken nog een hele toestand zou gaan worden, dus wij hebben juist de twijfelgevallen echt gepusht naar de GGD te gaan.
Dit staat dus weer los van de huisarts, haha, GGD heeft gewoon iedereen van onder de 90 een brief gestuurd, of ze nou al hadden aangegeven bij de huisarts dat ze niet naar de GGD zouden gaan of niet. Dus dat die brief de dag erna kwam is toeval.
Edit: alleen de 90+ categorie heeft de GGD-brieven via de huisarts gekregen, de rest rechtstreeks vanuit de GGD.
Hahahaha en wij maar in de veronderstelling dat de huisarts zo proactief was geweest nou ja, pure toeval dus!
Maar dit heeft volgens mij ook te maken met dr ze ban zuid naar noord werken?
Dus dat zuid nu bijv bij 75+ is aanbeland en noord nog moet beginnen met 85+ bijvoorbeeld.
Maar dat daar een verschil van maanden tussen lijkt te zitten is wel gek…
Haha ja maar het is vast óók een proactieve huisarts.
Is ook wel best lastig. Mensen die al jaren niet naar de praktijk kunnen komen en waar we altijd huisbezoeken doen lukt het nu ineens wel om naar de GGD te gaan (prima hoor), en mensen waarvan we denken “die kan dat makkelijk”, die geven aan dat ze dat echt niet kunnen. En als ze het dan toch wel heel lang vinden duren, dan kunnen ze ineens tóch.
Lijkt in veel gevallen meer een kwestie van willen dus.
Het zou per regio wel iets kunnen verschillen qua leeftijdgroepen via de GGD, maar het staat iig ook weer helemaal los van AstraZeneca via de huisarts, wat idd in het zuiden is gestart.
Nobody said it was easy, haha wat een warboel.
Oh maar dat is hij zeker! Hij komt nog steeds iedere 6 weken uit zichzelf langs bij mijn oma sinds dat mijn opa is overleden in oktober. Kan niet anders dan lof over hem spreken.
Ja bij de buurvrouw komt de huisarts vaak ook thuis. Dus misschien is dat dan wel gebeurd. Al vind ik t dan raar dat de huisarts van niks weet. Al kan dat ook alleen gaan over wanneer die prik is. Maar stel we besluiten dat buurvrouw toch via ggd zou kunnen, moeten we dan bij huisarts zijn of via ggd?
Sorry je krijgt waarschijnlijk duizend vragen hierover tijdens je werk maar wat dit betreft ben je denk ik de enige die hier wat zinnigs over kan zeggen.
Sorry hoe oud was zij?
95
Dan heeft de huisarts haar dus idd op de lijst gezet voor thuis prikken, en haar geen brief gegeven waarmee ze een afspraak kan maken bij de GGD.
Raar dat die huisarts zegt van niks te weten, geheugenproblemen, eind januari hebben we die brieven moeten versturen/rondbrengen.
In theorie zou die huisarts nog brieven daarvan moeten hebben liggen, maar ik zou bij ons ook niet weten waar ze zijn, haha.
Maar volgens mij kun je ook zonder brief de GGD bellen voor een afspraak. Die brief is verder ook niet op naam ofzo, ze checken alleen maar of je geboortejaar al aan de beurt is. Je mist dan alleen de info uit die brief en de gezondheidsverklaring.
Maar als je de GGD belt en zegt: he zij wilde wachten op thuis vaccineren, maar wil nu toch naar de lokatie komen, dan moeten ze dat volgens mij gewoon kunnen regelen verder hoor!
Thanks! Ga morgen overleggen!
Zo lief dat je hier de tijd voor neemt
Nou nog niet eens half 8 en ik ben al aan het janken. Ik kan het op dit moment gewoon mentaal niet aan om weer 5-10 dagen opgesloten in huis te zitten. Ik was juist zo lekker bezig met wandelen en dat deed zoveel goeds voor mijn mentale gezondheid. Ik liet gister ook al enthousiast mijn agenda voor komende week zien en dat gaat nu dus ook hoogstwaarschijnlijk allemaal niet door. Ik neem mijn moeder dit ook heel kwalijk, aangezien ze de corona hoogstwaarschijnlijk opgelopen heeft op een drukke verjaardag, waarvan ik meerdere keren gezegd heb dat ze daar niet heen moest gaan. En ohja, mijn vader is vandaag gewoon naar zijn werk.
Veel sterkte. Duimen dat het maar 5 dagen is.