Caronatopic #9

Het gesprek ging zo:

Medewerkster: “… dus je bent besmettelijk geweest t/m 24 maart.”"
Ik: “Huh, maar was ik dan niet meer besmettelijk op de dag van mijn test?”
Medewerkster: “ja, je was inderdaad niet meer besmettelijk toen.”
Ik: “maar ik heb wel positief getest die dag”
Medewerkster: “ja dat kan, je kan nog steeds positief testen maar niet meer besmettelijk zijn.”

Of zou je dat nog steeds interpreteren als “ja, je bent die dag nog wel besmettelijk?” Het maakt op zich niet uit want ik heb niemand gezien natuurlijk die dag, maar voor hetzelfde geld had ik dat wel en dan is dit geen goed advies.

Mijn vriend heeft geen Digi D (niet Nederlands) dus kan geen online afspraak maken helaas! Volgens de brief/website is het protocol dat je zo snel mogelijk een test doet. Als die test op dag 1 negatief is, ga je alsnog in quarantaine en doe je op dag 5 nog een keer een test om besmetting uit te sluiten. Is de test op dag 1 positief, dan ga je meteen in quarantaine en mag je na 5 dagen uit isolatie (als je geen klachten had). Dus het is op zich wel wenselijk om ook op dag 1 al te kunnen testen, want dan hoef je maar 5 dagen in quarantaine ipv 10 (bij geen klachten).

Nee, in de uitgebreide versie van het gesprek zou ik het net zo opvatten als jij. Ik begrijp dat het in het geval van een positieve test fijn is om ook zsm te testen (want dan mag je eerder uit isolatie bij geen klachten) maar als je vriend op dag 5 negatief test mag hij ook zonder test op dag 1 gehad te hebben meteen uit quarantaine.

Ik denk dat het nu niet zo veel zin meer heeft om de GGD te bellen voor een eerdere test omdat dat dan pas morgen kan waarschijnlijk en je dan maar een dagje wint, maar wel vervelend dat deze GGD medewerker zich niet aan hun protocol hield en verkeerde informatie verspreidde. Kan je daar geen melding van doen ergens?

Ja, het is ook geen drama allemaal om iets langer in isolatie te moeten, het is inmiddels ook al weer bijna maandag. Maar we verbaasden ons er wel over dat er zoveel tegenstrijdige informatie wordt gegeven. Ik ga inderdaad maar eens kijken of ik ergens een melding kan maken.

3 likes

Née kan ik me dus ook niet voorstellen. Maar vrees nog wel een beetje voor de contactberoepen

Ja ik woon bij mijn ouders. Maar toen ik op coronatest.nl een afspraak in probeerde te plannen zei hij dat er geen afspraken beschikbaar waren.

1 like

Ik had dus binnen 4-5u de uitslag. Vorige keren overigens ook.
Nu zegt de moeder van m’n cliënt (zij is huisarts) dat dat dan een snel test geweest moet zijn en dus niet betrouwbaar is…

Maar ik heb me gewoon via de reguliere ggd laten testen… vorige keer ook. En op 2 verschillende locaties en beide zo snel :sweat_smile:
Was ook gewoon neus en keel…

Had je de afspraak in de ochtend? Schijnt dat als je hem voor 12 uur hebt de testen die middag snel beoordeeld worden

1 like

Oh wat gek joh! Wij kregen een speciaal afsprakennummer… zal even kijken of ik hem nog heb.

1 like

Ja half 9. Maar vorige keer was ik in de middag en had ik het ook zo snel?
(Wel prio zorg lijn… maar m’n man was toen regulier en had het ook zo vlot…)

1 like

Als je je laat testen via de prio lijn krijg je sowieso een PCR-test (dus niet een antigeensneltest). En als de teststraat waar je heen gaat bij een snel lab in de buurt is aangesloten, kan je echt al binnen een paar uur je uitslag hebben. Net zoals in het ziekenhuis.

3 likes

Test event met voetbal. Zo te zien mensen in het testvak met mondkapjes. Hebben ze nog die dingen onder de kin hangen.

• of je bent echt een knuppel
  • of test event houdt rekening met dit soort mensen.
3 likes

Het test event wilt zien hoe mensen zich ‘echt’ gedragen, ondanks de voorschriften. Dus ja, dit event houdt rekening met dit soort mensen en ja het zijn knuppels.

1 like

Mooi dat ik voorlopig niet dit soort dingen doe. Andere mensen verpesten het wel voor je.

Maar goed, gebeurt ook in de supermarkt. Maar daar zit je geen 90 minuten naast elkaar.

2 likes

Waaat, ik ben helemaal in shock. Ik word morgen al gevaccineerd!!! Er was continu onduidelijkheid over wanneer de ggz gevaccineerd kon worden. Woensdag kregen wij nog een mailtje dat ze op het wachten waren op een go om de brieven te verzenden en dit kon enkele dagen tot weken duren. Vanochtend de brief op de mat, net gebeld en ik kon eigenlijk morgen om 10:00 al terecht. Dit was voor mij wat vroeg en ik kon zelfs makkelijk op een andere tijd terecht. Ik sta er echt even van te kijken dat het ineens zo hard gaat en het eindelijk echt gaat gebeuren.

39 likes

Ja precies dit. Zelf ook al een aantal keer tegenstrijdige info gekregen.
Een vriend van mij werkt nu ook voor de GGD via telefoon, zonder enige relevante achtergrond met enkel een 3-daagse cursus. :woman_shrugging:t3:

Ik ben vandaag ook gevaccineerd! Sinds gister kon ik bellen en vandaag al gehad. Heb astrazeneca gekregen en heb precies 0.00000 bijwerkingen!

29 likes

In Frankrijk wordt er woensdag misschien weer een strengere lockdown aangekondigd (ik woon in een regio die al in lockdown is momenteel, maar nu is het wel de “lichtste” die we tot nu toe gehad hebben), terug genre eerste lockdown (de strengste). En ik ben hier echt niet klaar voor :frowning:. Ik had vorig jaar al wel een sterk vermoeden dat het lang op en af zou gaan met maatregelen, met een rits van verstrengingen en versoepelingen, maar dat we in exact dezelfde lockdown zouden zitten, met voor mijn gevoel amper adempauze tussen de lockdowns, pfff.

1 like

Ik heb ook (nog) geen bijwerkingen!
Wel vandaag ook ongesteld geworden en daar heb ik opeens meer last van dan in andere maanden :roll_eyes::roll_eyes:

3 likes

Wat houdt de strengste lockdown in? Jullie hebben ook al een avondklok toch?

Ik ging vandaag langs bij mijn zus en toen hoorde mijn neefje van 5 (haar zoontje) ineens dat hij in thuisquarantaine moest omdat een klasgenootje van hem positief getest was. Ging hij in huis helemaal langs de muren lopen om mij maar te ontwijken omdat ze hem ingeprent hadden dat hij echt uit de buurt van zijn tante moest blijven. Zo cute :pleading_face:

11 likes