Caronatopic #9

Voor je zoon is het natuurlijk kut, maar ergens kan ik de school ook wel begrijpen, zijn gewone verkoudheid kan een hele ketting aan verkoudheden bij z’n klasgenoten (en diens broertjes/zusjes in andere klassen en daarvan weer de klasgenoten enzovoort) ontketenen, al die kinderen moeten dan op hun beurt weer thuisblijven, testen, afwachten, etc. Nu kan hij z’n gewone verkoudheid zo min mogelijk doorgeven.

5 likes

Wij hebben nu inderdaad avondklok (overal) en lockdown (vooral Noordwest-Frankrijk, geloof ik). Avondklok is van 18u naar 19u veranderd. Momenteel zijn niet-essentiële winkels gesloten (maar ik veronderstel dat er wel met afhaling gewerkt mag worden) en altijd attest in te vullen als je buiten komt (+ bewijzen bij hebben) (er zijn 2 soorten: tijdens avondklok-uren of overdag). We mogen max. 10 km ver om te wandelen of sporten en volgens mij ook je departement niet uit.

Strengste lockdown was max. 1 km, 1 keer en 1 uur per dag. En scholen dicht. Ik weet niet of er verder nog verschillen zijn (kan wel, ik kan het niet allemaal meer volgen :stuck_out_tongue: ).

De regionale lockdown (die er nu is) zou uitgebreid worden naar heel Frankrijk en dan dus ook weer strenger, maar hoe of wat zal woensdag duidelijker worden, vermoed ik.

1 like

Als ik dit zo lees mogen Nederlanders echt in hun handjes knijpen

En toch zeiken ‘wij’ het hardst

20 likes

Ik vind vooral die 1km zwaar. En dan meer psychologisch, want het is niet alsof ik plots hele wandelingen maak als het wel verder mag :roll_eyes:. Maar ik krijg er een erg opgesloten gevoel van en ik stel me ook vragen bij het nut van die maatregel.

Die attesten ben ik na een jaar al wel gewoon. Ik heb altijd de hele papierwinkel bij. Dat wordt nog raar als het plots niet meer nodig is :joy:.

Maar in vergelijking met Nederland is het hier wel echt veel strenger, ja.

1 like

Ik wil gewoon even huilen en hopen op betere cijfers vandaag.

Heb een discussie met vriendin omdat ik zei dat de besmettingen komen door mensen als vriendin nummer 2 die het nodig vinden elke dag mensen te zien. Dat vind zij niet waar. Dus ik zeg nee vast ook door de kappers die een mondkapje niet nodig hebben. Denk ik negatief over mensen en niet alles wat je leest is waar? En nu is ze boos? Echt wat. Sorry maar de besmettingen komen wel door dat soort dingen. Net als op kantoor werken ipv thuis. Als de winkels zo besmettelijk zouden zijn hadden we niet die daling vorig jaar gehad. En tuurlijk zal t in enkele geval gebeuren. Maar niet het meeste.

6 likes

Zowel de Sionkerk als de Mieraskerk staan volop in het nieuws, omdat de massaal bezochte kerkdiensten ook tijdens de corona-pandemie gewoon doorgaan. Zij lieten weten alle coronaregels te laten varen omdat de ‘geestelijke nood’ in de geloofsgemeenschap te hoog is.

bron: ad.nl

geestelijke nood hebben de meesten inmiddels wel dacht ik zo

7 likes

Om even terug te komen op deze post, merkte er vanochtend wel wat van. Pijnlijke arm en heel erg koud en moe. Na iets langer in bed te zijn gebleven met dikke dekens en paracetamol voel ik mij al veel beter! Wel fijn dat t een zondag is

Dinsdagochtend een afspraak voor een test :crossed_fingers: Mijn testlocatie was morgen al helemaal vol

1 like

Kunnen ze niet gewoon lekker godsdienst uit de grondwet halen. Ik stem voor. Is toch te bizar voor woorden dat kerken ongeveer onschendbaar zijn en alles daar maar kan.

Samenvatting

Ik kom uit Krimpen en word ook zo kwaad van die kutkerk. Al die leden denken ook echt dat ze onsterfelijk zijn ofso. Er lag er net bijna één onder m’n auto omdat stoplichten schijnbaar niet voor hun gelden.

28 likes

Gedachtespinsel: Ik denk dat vrijheid van godsdienst een belangrijk recht is (de overheid mag burgers in principe niet beletten samen te komen in religieuze gebouwen of zich met de inhoud van religieuze bijeenkomsten bemoeien, tenzij de wet overtreden wordt) maar dat de realiteit van het internet de reikwijdte van dit grondrecht ingehaald heeft. Want een online bijeenkomst is toch net zo goed een religieuze bijeenkomst? En dat kan altijd tenzij de overheid alle internetkabels buiten werking stelt.

Dat argument van geestelijke nood wat die kerken aanvoeren slaat overigens helemaal nergens op - moeten ze eerst maar eens bewijzen dat geestelijke nood via een online bijeenkomst niet gelenigd kan worden. Het gaat ze gewoon om controle van de kerkgangers, want o wee als je als kerkleiding niet kunt zien waar mensen thuis naar luisteren of kijken. Sektarisch gewoon.

4 likes

Oh dat zou best mee kunnen spelen inderdaad, had ik nog niet eens aan gedacht. Nou voor mijn part spelen ze thuis cassettebandjes van diensten uit de jaren 90 af.:laughing:

8 likes

Mijn huisgenoot moet gaan testen en ik ben zo bang om in quarantaine te moeten :upside_down_face:

Maar de bijbel zegt toch eigenlijk iets van: “waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden”

In dat licht denk ik: je hoeft maar 1 toegestaan persoon uit te nodigen en je bent er! :sweat_smile:
Als gezin kan je hier dan al zelf vorm aan geven :upside_down_face:

4 likes

Dit heeft niks met vrijheid van Godsdienst te aken maar zijn gewoon mensen die denken dat ze boven de wet staat en (volgens mij) ook in het hele kerkelijke gebeuren een uitzondering.

Mijn ouders zijn ook kerks, maar zijn alleen af en toe geweest toen je nog met 30 man mocht (ik weet niet eens of dit nu nog mag of niet), en er werd echt goed gekeken wie wanneer was geweest zodat iedereen ook aan de beurt kwan zeg maar. Maar goed, de kerk waar mn ouders heen gaan is ook heel vrij en progressief, de dominee is lesbisch, er worden homo’s en lesbiennes mogen er trouwen en er zit regelmatig een transgender in de kerk.

14 likes

Je zou idd kunnen zeggen dat dit misbruik maken is van de vrijheid van godsdienst. En klopt helemaal dat deze kerken een uitzondering zijn, ik kom ook uit een kerkelijke familie en zie/hoor dat het gros van de kerken zich wel aan de regels houdt. Die kerk op Urk is… tja, Urk, en die in Krimpen kwam ook al eerder in opspraak. Vind het dan ook wel jammer voor alle andere gelovigen die al een jaar via een livestream diensten volgen dat kerken door een paar rotte appels weer negatief in het nieuws komen.

6 likes

Ja daar heb je ook zeker gelijk in hoor! Krimpen heeft 20 kerken waarvan er (voor zover ik weet) 19 alles digitaal doen/zich aan de regels houden. 1 kerk heeft zelfs hun kerk beschikbaar gesteld als de vaccinatielocatie van het dorp. Maar door die ene achterlijke, ouderwetse kerk krijgen zowel Krimpen als kerken in het algemeen een slecht beeld. Terwijl het om een hele kleine groep gaat.

3 likes

Een vriendin van mij blijkt tegen vaccineren te zijn en zegt dat het veel beter is om groepsimmuniteit te creëren. Ze zei letterlijk ‘Oh maar dat vaccin is niet goed hoor!’. Dit is nu al 1,5 week geleden en mijn bloed KOOKT echt nog steeds als ik er aan terug denk. Het is gewoon zo dom en arrogant om zo te denken en ik weet ook 100% zeker dat ze níet de wetenschappelijke onderzoeken hierover heeft gelezen. Ze is nu een paar maanden terug in NL en wil zsm weer weg voordat er vaccinatieplicht komt en ik denk stiekem ‘Ja, rot maar lekker op’ :redface:

7 likes

Jaaaa ik ben gevaccineerd <3 De GGD zat in een opgebouwde tent op een parkeerplaats maar door de harde wind ging die tent alle kanten op. Ik was nog eerder bang dat die tent zou instorten en lampen op mijn hoofd zouden vallen in plaats van voor de bijwerkingen.

41 likes

Lol met vaccins is dat nou juist precies wat je aan het doen bent, groepsimmuniteit creëren.

2 likes

Nee het is veel beter als eerst de helft van de bevolking sterft :sparkles: moeten ze maar niet zwak zijn :heart: (Ik verdenk haar ervan dit echt te denken dus ik ga het onderwerp vermijden met haar. Wel vreemd want ze houdt zich verder wel goed aan alle maatregelen).