Caronatopic #9

Lijkt mij niet te kloppen toch? Je bent besmettelijk vanaf 2 dagen voordat je klachten krijgt. Misschien dat ze het daarmee verward? Omdat je wanneer je klachten krijgt in principe meteen in quarantaine moet dus dan eigenlijk geen mensen meer moet zien?

2 likes

En mogen doen ook.
Ze mogen sporten en elkaar knuffelen tijdens die sport en in elkaars nek (of gezicht) hijgen :eyes:

Dat vind ik allemaal ook zo’n naar idee :sweat_smile:

Scholen echt niet meer dichtgooien zeiden ze na de eerste lockdown ook, dus dat biedt niet echt zekerheid

2 likes

@Whoopdidoo @Sazie nee ze bedoelde het echt zo, ik snapte het namelijk ook niet helemaal en vroeg toen: “maar dat zou betekenen dat ik op de dag dat ik de test deed, al niet meer besmettelijk was, dat is toch raar?” en toen antwoordde ze dus letterlijk met “ja dat klopt, dat kan inderdaad.” Ze mogen er bij de GGD volgens mij niet zomaar vanuit gaan dat je thuis bent gebleven met klachten want veel mensen doen dat dus niet (zie de grafiekjes hierboven). Ik vind het ook een vaag verhaal.

afbeelding

Volgens dit grafiekje zou het kunnen (wel positief testen, maar niet meer besmettelijk zijn) maar het lijkt me zo’n korte periode. :face_with_monocle:

Denk niet dat t zo is anders zou die quarantaine nutteloos zijn. Denk eerder dat ze gewoon verkeerd geinformeerd is of dat zij het verkeerd begrepen heeft.

@Fishing ja bah daar zeg je ook wat. Ga maar als een loner op kantoor eten aangezien in de kantine geen afstand is.

1 like

Ik vind de titel vrij slecht maar verder wel interessante materie.

1 like

Hmm apart, wel kwalijk dat ze dan gewoon verkeerde informatie aan mij doorgeeft. Want ik heb letterlijk gevraagd “was ik dan niet meer besmettelijk op de dag van mijn test” en daarop antwoordde ze met “ja”, dus er viel weinig verkeerd aan te begrijpen. Echt een vreemd verhaal.

Er zijn ook meer tegenstrijdigheden trouwens. Mijn vriend gaat zich natuurlijk ook laten testen. In de mail die hij heeft gekregen staat “laat je zo snel mogelijk testen”, maar toen hij gisteren een afspraak wou maken aan de telefoon mocht hij pas voor maandag ingepland worden, en dan niet omdat er geen plaats was. Dat is niet echt “zo snel mogelijk.”

1 like

Ja dat had ik ook! Mijn moeder kreeg donderdag de positieve uitslag, dus ik wilde vrijdag meteen laten testen, maar toen waren er geen plaatsen beschikbaar. Morgenavond ga ik proberen een afspraak te maken voor maandag en als dat niet lukt maandagochtend naar de testlijn bellen. De ggd heeft tegen mij gezegd dat ik maandag mag testen en dan bij een negatieve test uit quarantaine mag, dus dan is het wel de bedoeling dat ik een test kan doen neem ik aan :sweat_smile:

Oh dat is ook vervelend! Waar mijn vriend naar belde was wel plek, maar hij mocht pas komen 5 dagen na ons laatste contact. Wat opzich niet erg is, maar waarom zet je dan in de brief “laat je zo snel mogelijk testen.” :face_with_monocle: Hij wil het liefst zsm die test zodat als hij positief is, hij korter in quarantine hoeft (heeft geen klachten).

2 likes

Ik zou ja op deze vraag opvatten als: jawel, je bent wel nog besmettelijk. En nee juist als je bent niet meer besmettelijk. Ik vind vragen met een ontkenning erin altijd moeilijk te beantwoorden dus het kan aan mij liggen :sweat_smile:

En je vriend kan gewoon via coronatest.nl zelf zo snel mogelijk een testafspraak maken, dat heb ik ook gedaan toen vriend positief getest werd. Ik was al getest toen de GGD belde voor bron- en contactonderzoek zelfs. Ik had gewoon ja geantwoord op de vraag of ik uit bron- en contactonderzoek was gekomen en ingevuld dat ik de ‘code’ nog niet had. En als jij en je vriend nu afstand houden, niet in hetzelfde bed slapen etc kan je vriend op dag 5 nadat ie jou voor het laatst binnen 1,5 m heeft gezien nog een keer testen en daarna weer uit quarantaine mits negatief getest.

Edit: zie nu je meest recente reactie. Op dag 5 testen is juist heel gebruikelijk, als hij dan negatief test mag hij uit quarantaine. Hij slaat als het ware een test over (die ze aanraden om zsm te doen) en doet alleen de dag 5 test als ik het goed begrijp.

Ben jij een nauw contact? Wij hebben als nauw contact al op dag 1 een afspraak voor dag 5 kunnen inplannen.

Het gesprek ging zo:

Medewerkster: “
 dus je bent besmettelijk geweest t/m 24 maart.”"
Ik: “Huh, maar was ik dan niet meer besmettelijk op de dag van mijn test?”
Medewerkster: “ja, je was inderdaad niet meer besmettelijk toen.”
Ik: “maar ik heb wel positief getest die dag”
Medewerkster: “ja dat kan, je kan nog steeds positief testen maar niet meer besmettelijk zijn.”

Of zou je dat nog steeds interpreteren als “ja, je bent die dag nog wel besmettelijk?” Het maakt op zich niet uit want ik heb niemand gezien natuurlijk die dag, maar voor hetzelfde geld had ik dat wel en dan is dit geen goed advies.

Mijn vriend heeft geen Digi D (niet Nederlands) dus kan geen online afspraak maken helaas! Volgens de brief/website is het protocol dat je zo snel mogelijk een test doet. Als die test op dag 1 negatief is, ga je alsnog in quarantaine en doe je op dag 5 nog een keer een test om besmetting uit te sluiten. Is de test op dag 1 positief, dan ga je meteen in quarantaine en mag je na 5 dagen uit isolatie (als je geen klachten had). Dus het is op zich wel wenselijk om ook op dag 1 al te kunnen testen, want dan hoef je maar 5 dagen in quarantaine ipv 10 (bij geen klachten).

Nee, in de uitgebreide versie van het gesprek zou ik het net zo opvatten als jij. Ik begrijp dat het in het geval van een positieve test fijn is om ook zsm te testen (want dan mag je eerder uit isolatie bij geen klachten) maar als je vriend op dag 5 negatief test mag hij ook zonder test op dag 1 gehad te hebben meteen uit quarantaine.

Ik denk dat het nu niet zo veel zin meer heeft om de GGD te bellen voor een eerdere test omdat dat dan pas morgen kan waarschijnlijk en je dan maar een dagje wint, maar wel vervelend dat deze GGD medewerker zich niet aan hun protocol hield en verkeerde informatie verspreidde. Kan je daar geen melding van doen ergens?

Ja, het is ook geen drama allemaal om iets langer in isolatie te moeten, het is inmiddels ook al weer bijna maandag. Maar we verbaasden ons er wel over dat er zoveel tegenstrijdige informatie wordt gegeven. Ik ga inderdaad maar eens kijken of ik ergens een melding kan maken.

3 likes

Née kan ik me dus ook niet voorstellen. Maar vrees nog wel een beetje voor de contactberoepen

Ja ik woon bij mijn ouders. Maar toen ik op coronatest.nl een afspraak in probeerde te plannen zei hij dat er geen afspraken beschikbaar waren.

1 like

Ik had dus binnen 4-5u de uitslag. Vorige keren overigens ook.
Nu zegt de moeder van m’n cliĂ«nt (zij is huisarts) dat dat dan een snel test geweest moet zijn en dus niet betrouwbaar is

Maar ik heb me gewoon via de reguliere ggd laten testen
 vorige keer ook. En op 2 verschillende locaties en beide zo snel :sweat_smile:

Was ook gewoon neus en keel

Had je de afspraak in de ochtend? Schijnt dat als je hem voor 12 uur hebt de testen die middag snel beoordeeld worden

1 like

Oh wat gek joh! Wij kregen een speciaal afsprakennummer
 zal even kijken of ik hem nog heb.

1 like

Ja half 9. Maar vorige keer was ik in de middag en had ik het ook zo snel?
(Wel prio zorg lijn
 maar m’n man was toen regulier en had het ook zo vlot
)

1 like