Caronatopic #9

Gedachtespinsel: Ik denk dat vrijheid van godsdienst een belangrijk recht is (de overheid mag burgers in principe niet beletten samen te komen in religieuze gebouwen of zich met de inhoud van religieuze bijeenkomsten bemoeien, tenzij de wet overtreden wordt) maar dat de realiteit van het internet de reikwijdte van dit grondrecht ingehaald heeft. Want een online bijeenkomst is toch net zo goed een religieuze bijeenkomst? En dat kan altijd tenzij de overheid alle internetkabels buiten werking stelt.

Dat argument van geestelijke nood wat die kerken aanvoeren slaat overigens helemaal nergens op - moeten ze eerst maar eens bewijzen dat geestelijke nood via een online bijeenkomst niet gelenigd kan worden. Het gaat ze gewoon om controle van de kerkgangers, want o wee als je als kerkleiding niet kunt zien waar mensen thuis naar luisteren of kijken. Sektarisch gewoon.

4 likes

Oh dat zou best mee kunnen spelen inderdaad, had ik nog niet eens aan gedacht. Nou voor mijn part spelen ze thuis cassettebandjes van diensten uit de jaren 90 af.:laughing:

8 likes

Mijn huisgenoot moet gaan testen en ik ben zo bang om in quarantaine te moeten :upside_down_face:

Maar de bijbel zegt toch eigenlijk iets van: “waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden”

In dat licht denk ik: je hoeft maar 1 toegestaan persoon uit te nodigen en je bent er! :sweat_smile:
Als gezin kan je hier dan al zelf vorm aan geven :upside_down_face:

4 likes

Dit heeft niks met vrijheid van Godsdienst te aken maar zijn gewoon mensen die denken dat ze boven de wet staat en (volgens mij) ook in het hele kerkelijke gebeuren een uitzondering.

Mijn ouders zijn ook kerks, maar zijn alleen af en toe geweest toen je nog met 30 man mocht (ik weet niet eens of dit nu nog mag of niet), en er werd echt goed gekeken wie wanneer was geweest zodat iedereen ook aan de beurt kwan zeg maar. Maar goed, de kerk waar mn ouders heen gaan is ook heel vrij en progressief, de dominee is lesbisch, er worden homo’s en lesbiennes mogen er trouwen en er zit regelmatig een transgender in de kerk.

14 likes

Je zou idd kunnen zeggen dat dit misbruik maken is van de vrijheid van godsdienst. En klopt helemaal dat deze kerken een uitzondering zijn, ik kom ook uit een kerkelijke familie en zie/hoor dat het gros van de kerken zich wel aan de regels houdt. Die kerk op Urk is
 tja, Urk, en die in Krimpen kwam ook al eerder in opspraak. Vind het dan ook wel jammer voor alle andere gelovigen die al een jaar via een livestream diensten volgen dat kerken door een paar rotte appels weer negatief in het nieuws komen.

6 likes

Ja daar heb je ook zeker gelijk in hoor! Krimpen heeft 20 kerken waarvan er (voor zover ik weet) 19 alles digitaal doen/zich aan de regels houden. 1 kerk heeft zelfs hun kerk beschikbaar gesteld als de vaccinatielocatie van het dorp. Maar door die ene achterlijke, ouderwetse kerk krijgen zowel Krimpen als kerken in het algemeen een slecht beeld. Terwijl het om een hele kleine groep gaat.

3 likes

Een vriendin van mij blijkt tegen vaccineren te zijn en zegt dat het veel beter is om groepsimmuniteit te creĂ«ren. Ze zei letterlijk ‘Oh maar dat vaccin is niet goed hoor!’. Dit is nu al 1,5 week geleden en mijn bloed KOOKT echt nog steeds als ik er aan terug denk. Het is gewoon zo dom en arrogant om zo te denken en ik weet ook 100% zeker dat ze nĂ­et de wetenschappelijke onderzoeken hierover heeft gelezen. Ze is nu een paar maanden terug in NL en wil zsm weer weg voordat er vaccinatieplicht komt en ik denk stiekem ‘Ja, rot maar lekker op’ :redface:

7 likes

Jaaaa ik ben gevaccineerd <3 De GGD zat in een opgebouwde tent op een parkeerplaats maar door de harde wind ging die tent alle kanten op. Ik was nog eerder bang dat die tent zou instorten en lampen op mijn hoofd zouden vallen in plaats van voor de bijwerkingen.

41 likes

Lol met vaccins is dat nou juist precies wat je aan het doen bent, groepsimmuniteit creëren.

2 likes

Nee het is veel beter als eerst de helft van de bevolking sterft :sparkles: moeten ze maar niet zwak zijn :heart: (Ik verdenk haar ervan dit echt te denken dus ik ga het onderwerp vermijden met haar. Wel vreemd want ze houdt zich verder wel goed aan alle maatregelen).

Lastig vind ik dit soort dingen. Want ik kan echt niet meer normaal naar iemand kijken als die zulke dingen uitkraamt. En ergens wil ik graag andere meningen respecteren, maar dit kun je toch niet meer onder mening scharen?

3 likes

Vandaag was vriendin die ik niet zie in de winkel. En ja hoor dr mondkapje zat onder dr neus.

2 likes

Ze is zelf niet goed.

6 likes

Ik ken haar al heel lang, en ik kan me ook wel goed inleven in mensen die weinig ervaring hebben met wetenschappelijk onderzoek en uit een soort angst en onwetendheid dan eerder de “hapklare” pseudowetenschap aanhangen. Dit soort onjuiste theorieĂ«n haken zich in het missen van kennis over vaccins en wetenschap etc., en het is nou eenmaal makkelijker om je ergens tegen af te zetten dan een keertje pubmed in duiken. Dus ja, is het een andere mening, vrijheid van meningsuiting? Eerder ontkennen van waarheid door alleen artikelen te lezen die je (onjuiste) vermoedens bevestigen misschien? Als ik vanuit psychologie zo een beetje redeneer kan ik me nog wel verplaatsen in hoe “wappies” denken maar aan de andere kant, fuck dat. Je mag van mij alle complottheorieeen aanhangen die er zijn, maar door het niet nemen van een vaccin tijdens een pandemie zet je gewoon mensenlevens op het spel. En als je ergens aan twijfelt of iets niet begrijpt, léés erover. Er is zoveel (laagdrempelige) kloppende(!) kennis beschikbaar

Tldr: hoewel ik het ergens kan begrijpen veroordeel ik haar wel. Zij mij waarschijnlijk ook, maar goed, jammer dan.

5 likes

Ik ben ook ingeënt :tada::tada: brb mezelf even een kaartje sturen

43 likes

Ik probeer de vaccinatie volgorde en -planning te begrijpen. Maar snap er niets van.

Mijn vader (64) kreeg gister een brief dat hij vanaf morgen de huisarts kan bellen en daar dan zijn eerste inenting zal krijgen, a.s. dinsdag, woensdag of donderdag. Hij valt niet in de medische risicogroep en werkt niet in de zorg.

Helemaal super natuurlijk en ben ook echt blij.
Maar alle officiële bronnen zeggen dat we nu bij 70/80+ zijn? En dan 60+ pas half mei aan de beurt is?

Snap er niets meer van, haha.

Meer van jullie ouders die ook al een uitnodiging gehad hebben?

Is ander vaccin dan 65+ omdat die eerst niet effectief genoeg werd geacht voor 65+

In mijn stad zijn we nu bij 76 ongeveer.

Is AstraZeneca. 65+ krijgt dus een andere?

Ik vind het echt super gĂȘnant om te horen dat heel veel mensen in mijn omgeving het vaccin niet willen, en dit zijn allemaal hoogopgeleide mensen :woozy_face: Afgelopen maand alleen al een stuk of 6 vriendinnen/kennissen. En dan onder het mom van “ja als de rest het neemt zijn wij ook veilig!” en natuurlijk de ~onbekende lange termijn effecten~

3 likes