Ja ik mag morgen en vind dit dus ergens niet heel geruststellend
Dit is niet persoonlijk naar jou bedoeld, maar ik word een beetje moe van mensen die commentaar leveren op de vaccinatiestrategie terwijl ze zich daar niet over lijken te hebben ingelezen. Er is nu relatief veel van Astrazeneca beschikbaar, maar dat is niet voldoende getest op 65+ers. Vandaar dat de oudste mensen die Astrazeneca toegediend mogen krijgen (60-64 jaar) nu eerst aan de beurt zijn.
Welke risicogroepen ouder dan 60 worden nu ingeƫnt? Iemand van 58 met copd is nu nog niet aan de beurt (in Nederland althans), behalve als diegene ook nog ernstig obees is of down heeft.
Er wordt een heel klein select groepje mensen van alle leeftijden met enorme risicoās (transplantatiepatienten, mensen zonder immuunsysteem, dat soort) nu ingeĆ«nt.
Maar dat is niet wat ik met deze grafiek wilde laten zien, ik wilde vooral laten zien dat oud zijn op zich al een risico is, dus dat het logisch is om ouderen voor te laten gaan op jongeren, ook als die jongeren onderliggende aandoeningen hebben.
Als je die ouderen dan ook nog weer in allemaal subgroepjes met 1/2/5/8 aandoeningen wil onderverdelen, dan wordt het systeem totaal onwerkbaar, dan krijgen we 800 categorieƫn mensen en niemand die weet in welke categorie iemand hoort en geen enkele manier om dat te controleren.
Voor de curevac peopleās: enig idee wat je moet doen als je een coronamelder melding krijgt? Ik moet nu in quarantaine tot ik uitslag van de test heb (donderdag) maar er staat me iets van bij dat zij die test willen afnemen ofzo? Ik weet het niet meer.
Ik snap dat aan de ene kant wel, aan de andere kant is het echt moeilijk om je hierover āin te lezenā als je geen professional bent toch? De uitleg over de strategie is best beperkt. Als je iets te weten wilt komen over risicogroepen en criteria is dat amper te vinden. Bovendien is begin deze maand uit onderzoek gebleken dat AstraZenica wel gewoon geschikt is voor 65+, en in andere landen wordt het ook ingezet bij ouderen.
Ik wil helemaal niet suggereren dat het helemaal anders zou moeten, maar dat mensen de redenering soms moeilijk te volgen vinden, is toch niet gek?
Krijg net de uitslag, negatief gelukkig!
Als je Googlet op ācoronavaccinatie Nederlandā is de bovenste website de volgende:
Daar klik je dan op de groep waarover je iets meer wil weten, bijvoorbeeld de mensen die niet in de zorg werken, en dan staat er per groep wanneer je aan de beurt bent, welk vaccin je krijgt en waar je het gaat krijgen. Als je meer wil weten over risicogroepen kun je daarop klikken.
Dit is niet echt rocket science om te vinden.
Ik zou even bellen, ik begreep inderdaad dat ik in principe elke test die ik zou moeten doen nu door hen moet laten afnemen en dus niet meer via de GGD.
Sorry, maar ik vind dit een beetje onnodig denigrerend. Natuurlijk heb ik dat gelezen, het is voor mij ook belangrijk. Misschien vinden jullie dit niet, maar ik vind de uitleg op die pagina dus niet zo heel erg duidelijk. Ik snap niet na het lezen van die pagina waarom sommige keuzes gemaakt worden. Zoals waarom het onderscheid op mensen met een ernstig risico stopt bij 60. Het is blijkbaar logistiek mogelijk die mensen eruit te pikken onder de 60, daarboven dan toch ook?
Ik maak me heel veel zorgen om mensen dicht bij me, die van de huisarts en de cardioloog horen dat zij het ook onlogisch vinden. Dan is het een beetje lullig om van iemand anders te horen te krijgen dat het āgeen rocket scienceā is. Misschien dat jullie hier dagelijks mee dealen, geen idee, maar ik probeer alleen maar te zeggen dat het voor ons ādomme normaloāsā dus niet zo makkelijk te begrijpen is soms.
Ja dacht ik ook. Heb gebeld! Thanks
Mān man belde om 18.45 - niks niet in de wacht op dat tijdstip. Meteen iemand aan de lijn.
Maar wel pas eind april ook aan de beurt en voor de tweede in juli. Eerder geen plek, niet in Zwolle, niet in Almere, en alles daar tussenā¦
Waar gaat dit mis in de communicatie ā¦
Ik had ook de vraag aan GGD gesteld op Twitter waarom je online geen afspraak kan maken. Nou komt ieā¦
- alleen 65+ kan een afspraak maken via online DigiD
- zorgpersoneel moet bellen.
Ook vandaag op de radio: 65 plussers vinden met DigiD een afspraak maken erg ingewikkeld en daardoor is de lijn overbelast & kunnen niet genoeg mensen ingepland worden.
Bedenkt nou niemand: heeee als we nou die grotendeels jonge populatie zorgmedewerkers via DigiD doen⦠dat scheelt een hoop!
Maar hoe kom je er nou bij dat de ernstige risicogroepen ophouden bij 60?
De ernstige risicogroepen
Mensen vanaf 18 jaar uit medische hoog-risicogroepen
Groep 1
- Patiƫnten bij wie de afgelopen 5 jaar een hematologische maligniteit is vastgesteld;
- Mensen met ernstig nierfalen (dialyse of pre-dialyse);
- Mensen die een orgaan-stamcel-of beenmergtransplantatie hebben ondergaan;
- Mensen met ernstige aangeboren immuundeficiƫntie.
Start vaccinatie: vanaf 24 maart 2021
Waar: ziekenhuis
Groep 2
Mensen met neurologische aandoeningen waardoor de ademhaling aangetast is (zoals ALS-patienten en patienten met Duchenne).
Start vaccinatie: vanaf 24 maart 2021
Waar: ziekenhuizen (voor mensen die mobiel zijn) of huisarts (voor mensen die niet mobiel zijn)
Groep 3
- Mensen met morbide obesitas (BMI>40);
- Mensen met het syndroom van Down.
Start vaccinatie: vanaf 15 februari 2021 per regio
Waar: huisarts
zijn allemaal āvanaf 18 jaarā en hebben geen bovengrens aan leeftijd.
Volgens mij gaat dat ook niet lekker nee, mijn ouders hebben het eerst geprobeerd via digiD en werden er steeds uit gegooid na de sms controle, toen moesten ze dus weer bellen, 6x gebeld en 1 keer meer als een uur in de wacht gehangen en nu heeft mijn ouder een afspraak⦠alleen op 1 uur rijden van ze af want dichterbij was geen plek meer echt wat een gedoe zeg.
Misschien helpt dit screenshot je verder? Dit komt van de website van het RIVM. Mijn vader (pre-dialyse/ernstig nierfalen) van 57 is vorige week opgeroepen door het ziekenhuis, ze zijn nu dus net begonnen met die selecte groep mensen die dezelfde risicoās lopen als 70-plussers. Als je niet tot de hoog-risico groep hoort kom je in mei aan de beurt bij de overige medisch risico groepen.
Dit zei ik vandaag ook tegen mān man :ā)?
Vroeg me wel af, waar enten al die landen hun <60āers dan in? De meeste landen zijn nu toch zowel zorgpersoneel als ouderen aan t inenten?
Pfft, ik ben altijd al vet hypochonder en al het nieuws over het astra vaccin maakt het nog erger. Ik praat mijzelf klachten aan en denk telkens dat het een bloedprop is, en dan praat ik het voor mijzelf goed en kalmeer ik weer. Maar vervolgens denk ik; wat als het echt een bloedprop is en je niet optijd handeld. Echt heel vermoeiend en irritant.
Dat kwam vanuit deze routekaart, die maanden op de site van het RIVM heeft gestaan, en waar we meerdere keren naar zijn verwezen door zowel GGD/huisarts/medische instellingen. Voor hen is het dan blijkbaar ook niet duidelijk geweest.
Ik ben superblij om te lezen dat het dus niet ophoudt bij 60+. En ik voel me dom, omdat dit (blijkbaar) voor iedereen te begrijpen zou moeten zijn? Ookal heb ik het idee dat deze info redelijk recent is, en eerder niet (zo) goed te vinden was.
Anyways, thanks voor de uitleg. Kan me ook voorstellen dat het vermoeiend is. Het is denk ik alleen van de andere kant ook best frustrerend, als je je zorgen maakt
Nee ik had dit ook zo begrepen.
Ik dacht namelijk dat ze dat onderscheid niet maakten omdat ze de risicogroepen 18+ pas zouden beginnen als de hogere leeftijd bijna klaar was dus dat het daarom geen zin had om in 60+ te onderscheiden op risico.
En dat je maa1 risico kan hebben, dus als je 70+ bent, ben je al een risico. Of je nou ook nog diabetes/obesitas hebt of niet.
Ik ben er verder niet ingedoken voor die groep overigens. Maar als niet ingedoken persconferentie kijkende leek, dacht ik het dus ook.
Heb morgen de vaccinatie staan en nu Canada/ Duitsland weer een stop zetten (volgens mij duitsland alleen nog boven 65) ben ik bang dat Nederland ook weer de stekker er uit gaat trekken. Houd vandaag mān adem in
Volgens mij is het doel van de āveteranenā (of zoals ik op twitter las faketeranen) om te laten zien van het is vreedzaam en als bescherming van de demonstranten er achter. Want de wappies hun gedachten is de politie zal een veteraan nooit wat aan doen (vanwege rangorde verschil)
Nou volgens mij staat geen een veteraan boven de wet Ʃn ze misbruiken dit door beelden online te slingeren met: omg ME mishandelt veteraan zie je wel politiestaat en dictatuur